סטילס: רמי גלבוע
"התחרות מתחילה רק מחר" אמר אלי שחר, בהתלהבות של ילד המחכה לצעצוע חדש. "יש לנו 75 קילומטרים ביער, אני מעריך שפחות מתריסר מתחרים יסיימו את הסטייג' במלואו". לאחר מקצה הלילה הגיעו המתחרים לתחרות הקפות המתחרים מוזנקים לשתי הקפות של מסלול באורך כארבעה קילומטרים, מתפתל בין ביצות ויערות אפלים. הצופים המתפרשים לאורך המסלול זוכים למנה גדושה של אדרנלין.
ראש בראש במעמקי הביצה
ראשונים זינקו נהגי ה'אדוונצ'ר'; האדרנלין זרם על סיפון 'צוות דיסקברי' הצהוב עת גלשו עובד ארזי ויוסי אלמוגי במורד הגבעה, נדחקים למשפך צר. מרחוק שמעתי אותם נוהמים בין עצי היער, דוהרים בטירוף ומקפצים בין שלוליות הענק. רכבי עבירות אינם אמורים לנסוע בקצב כזה, הם מגושמים וגבוהים, מערכות ההיגוי והבלמים לא נועדו להשחיז פניות חדות. זה לא הפריע להם להידחף ולטוס בין השלוליות, בקושי רואים את הדרך מבעד לסילונות הבוץ הענקיים
קצרה הייתה השמחה אצל 'צוות דיסקברי', כי במחצית ההקפה הראשונה נשברה ציריה אחורית; הדיסקו הפך לרכב 2X4 ועובד נלחם קשה כדי להגיע אל קו הסיום. הוא השלים את ההקפה הראשונה.
לאחר הקפות ה'אדוונצ'ר' זינקו רכבי ה'טרופי'. אלו כלים חזקים ומהירים יותר, הם דילגו על הבאמפים בקרוב ל-100 קמ"ש ונדחקו למעבר צר ביער. התפריט כלל נגיחות ודחיפות אבל צוות גבע התברג היטב בחזית, וניסה לטפס את המעלה ללא כננת. עירא עקף מתחרים חזקים אבל הצפיפות לא אפשרה לו לנצל את מנועו הכביר. נגב זינק ממושב הנווט וניסה לפלס את דרכו בין האגזוזים הלוהטים וכבלי הכננות המתוחים להתפקע.
לאחר 'קרב כננות' נחלץ צוות גבע מהיער וצלל ל'ביצת הגברים', עשרות מטרים שהפכו למלכודת בוץ קטלנית. כאן באו לידי ביטוי מרווח הגחון ומנועה האדיר של המפלצת מ-גבע; הקיבוצניקים זיגזגו את דרכם בין המתחרים התקועים והגיעו למקום השני ב'הקפות', מחיאות כפיים לגבעטרון! אלי שחר לא זינק להקפות, הוא סיים להרכיב את המנוע החדש, מוכן להמשך התחרות.
לקרוא לדובים מן היער
בבוקר יום הרביעי ראינו את צוות הגבעטרון עובר בקלילות אגן בוץ תמים למראה; הכלים שאחריו כבר התאמצו יותר, והמקום הפך למלכודת טובענית ברגע שנתקע בה הג'יפ הראשון. תוך דקות נוצר ביער פקק תנועה שלא היה מבייש את נתיבי איילון. טרקטורונים, ג'יפים, כבלי כננות, נווטים באטרף... קרבות המאסף בביצה המחישו עד כמה העולם לא הוגן החזקים מגיעים ראשונים, נותנים גז וממשיכים הלאה. החלשים יותר כבר מגיעים לאדמה חרוכה, ונאבקים בבוץ הטחון לעייפה.
כך קרה עם צוות ניר של אלי שחר ובני פרץ, שסוף סוף ראינו אותם נותנים בגז עם המנוע החדש. המרצדס G שלהם קטן על התחרות הזאת הוא נמוך מדי, הצמיגים קטנים, ולמנוע חסרים 100 כוח סוס. אבל אלי מכיר היטב את הבהמה, והוא אומר אני לא בונה על מהירות או מקומות ראשונים, אני מתקדם בעקשנות והתמדה. ה-G הגיע אל הביצה בקצב מהיר אבל נתקע תוך מטרים ספורים ב'קוליס' הטובעניים. אלי זינק החוצה כלוחם גולני, משך כננות, כיוון, דחף. בני ישב על ההגה ומתגי הכננת, ותוך כרבע שעה ראינו אותם נבלעים במעבה היער.
"ים הכננות שמסביב"
ביומיים האחרונים חזינו באנרגיה המצוינת שבצוות מוסך הגבעטרון; הייתי מעדיף שהם יחלפו על פנינו ברעם אגזוזים אבל לא כך רצתה אלת המזל. לאחר מפגש הבוקר ציפינו לפגוש את גבע מוקדם מאוד, בין המובילים. רק בחמש אחר הצהריים שמענו את הנהמה המוכרת אבל הבחנו שהמפלצת לא במצב רוח טוב; עירא נהג חזק יותר מהנדרש וחמישה מטרים מאיתנו נתקע על גדת הנחל. זה לא התרחש במקרה, אנחנו התמקמנו במקום בעייתי למעבר, כמובן.
לעיתונאים ומלווים אסור לעזור, אבל אפשר לדבר עם הצוות; מסתבר שבמהלך היום הושבתו שתי נעילות הדיפרנציאל, הכננת הראשית התקלקלה, וציריה קדמית נשברה. בנוסף, פוצצו גלגל ממש לידינו, הפנצ'ר השני היום. עירא ונגב לא איבדו לרגע את הנינוחות והחיוך; "כבר לא נשאר שום דבר שעובד באוטו" אמרו "אבל יש לנו אחד את השני"! הסתייעו בכננת האמצעית, החליפו מה שהחליפו וצלעו הלאה, אל תוך החשיכה. הם עברו את מרבית מכשולי היום ויצאו אל הכביש כעשרה קילומטרים מסיום הסטייג'. גם אלי שחר חתך לכביש, כמו גם צוות דיסקברי שאיבד את הכננת. רציתם 75 קילומטרים של גהינום? קיבלתם.
צוות ניר מתאושש ביום החמישי, הגבעטרון נאבק במכאניקה
בשעת כתיבת שורות אלה משלימים המתחרים את 50 הקילומטרים של היום החמישי. כמו תמיד, הראשונים נותנים רושם שזה קליל: מתמקמים מול העלייה, רותמים כננת ועפים למעלה... למתחרים המובילים יש כננות הידראוליות ומכאניות, המסוגלות להניף את הג'יפ מכל מצב, ובמהירות. כאשר הגיע צוות גבע, לא הבנו מדוע הם מאפשרים למתחרה צרפתי לעקוף אותם... נגב זינק מהרכב כחתול, מתח שתי כננות וארבעה מכפילי כוח, אבל כל זה לא עזר מתברר שהחברים איבדו את ההנעה הקדמית, ומערכת החשמל לא סיפקה אל הכוח הדרוש לכננות.
בעוד גבע מדשדשים, הגיע למקום צוות ניר. אלי נעץ מבט בעלייה, והחל לשחרר כבלים ומכפילי כוח. בעבודה מדויקת העלה את המרצדס G אל הפסגה ולסיום, אף חילץ את צוות גבע במטרים האחרונים של המכשול (למתחרים מותר לעזור אחד לשני). ככל שאנו יודעים ברגע זה, הגבעטרון פרשו מהמסלול וחזרו לתקן את המכונה. צוות ניר נלחם ביערות, ואנו מקווים שגם צוות דיסקברי עדיין בתחרות (קבוצת האדוונצ'ר נסעה במסלול שונה). נותרו יומיים לסיום התחרות, וכולנו מחזיקים אצבעות לגיבורינו המקומיים. צריך להיות כאן כדי להבין עד כמה זה קשה, שוחק ומרסק, אדם ומכונה!
עוד ספורט מוטורי בוואלה! רכב