וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח בערפל: אולי השוטר לא ראה טוב

עו"ד אלעד שור, מאמר אורח

25.1.2013 / 14:22

הסערה שפקדה את ישראל גרמה למעורבות גבוהה של נהגים בתאונות דרכים. מה קורה אם איילון הוצף ולא הגעתם למשפט? האם החלקה בגלל ברד פוטרת נהג שגרם לתאונה? עו"ד אלעד שור עונה

ביום חורפי עם ערפל כבד, עצר אותי שוטר בטענה שנהגתי במהירות מופרזת. השוטר נתן לי הזמנה למשפט ואני צפוי להגיע בחודש הקרוב לבית המשפט. האם מזג האוויר עלול להשפיע על תוצאת מדידת המהירות?

תשובה: אין מדובר בהשפעת מזג האוויר על תוצאת המדידה, אלא בהשפעת מזג האוויר על יכולתו של השוטר ללזור ולזהות את הרכב הנמדד ועל יכולתו של השוטר לשמור על קשר עין מהמדידה ועד לעצירת הרכב. מקום שבו היה ערפל כבד, ייתכן והדבר היווה מכשול על שמירת קשר עין, דבר אשר עלול לתרום להגנתך.

ומה לגבי שלג וגשם?

הנחיות המשטרה אוסרות על הפעלת מכשירי מדידת מהירות במצבים אלה מטעמי בטיחות, מדובר במכשירים הדורשים הפעלה ממצב נייח בצד הדרך.

הייתי מעורב בתאונת דרכים לפני מספר שבועות. מדובר בתקופה בה מזג האוויר במדינה היה גשום וסוער ביותר. בתאונה לא נתתי זכות קדימה לרכב אחר וזאת מכיוון שהחלקתי. האם יש במזג האוויר הקיצוני אשר היה לאחרונה כדי להקל עימי בבית המשפט?

מזג אוויר סוער וכביש רטוב אינם סיבה להקלה עם נהג המעורב בתאונה, אלא בגורמים המגבירים את חובת הזהירות של הנהגים. ככול שמזג האוויר קשה כך אתה נדרש לגלות אחריות ונהיגה זהירה יותר. לא הייתי ממליץ להיתלות במזג האוויר לשם הגנתך אלא לבדוק את חומר הראיות ולנסות לאתר כשלים ראייתיים.

לאחרונה נעצרתי לבדיקת שכרות במכשיר הינשוף. הבדיקה בוצעה בגשם כבד אשר ירד עלי ועל השוטרים. בבדיקה שנערכה לי יצאה לי כמות של 375 מק"ג. האם תנאיי מזג האוויר השפיעו על הבדיקה?

גשם לא משפיע על תוצאת בדיקת הנשיפה. לעומת זאת לחות כן עלולה להשפיע. הדבר מצריך חוו"ד מטאורולוגית ובחינה על ידי מומחים. ראוי לציין כי בדיקתך תחת גשם כבד מעוררת מחלוקת בקשר לעבודת השוטרים, כלומר יכולתם להקפיד על שלל הנהלים המחייבים הכוללים פיקוח על הנבדק בעת ביצוע פעולות מסויימות שעלולות להיפגע..

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הייתי מעורב בתאונת דרכים עקב ירידה פתאומית של ברד. לא יכולתי לצפות את הברד הוא ירד בפתאומיות, במכה אחת והדבר גרם להחלקה ופגיעה ברכב אחר. בשבוע הבא אני צפוי להתייצב בבית המשפט. כיצד הייתי יכול להימנע מהתאונה? האם יש בנסיבות המקרה להקל?

מדובר בהחלט בשאלה מורכבת. מצד אחד, כמובן שכנהג אינך יכול לצפות שפתאום ירד ברד במכה אחת. מצדד שני האחריות היא שלך וקל וחומר כאשר מדובר בנהיגה במזג אוויר חורפי. עניין דומה כבר הוכרע על ידי בית המשפט העליון שם נקבע כי על הנהג לצפות את ירידת הברד ולהתאים מבעוד מועד את נהיגתו לתנאי מזג האוויר. עמדת הפסיקה הנה שבמצבי קיצון בהם יש קושי להמשיך נהיגה, יש לחדול מנהיגה עד להתבהרות מזג האוויר וחלוף הסכנה.

לפי מיטב הבנתי, שוטר חייב לחבוש כובע שעה שהוא רושם דו"ח על עבירת תנועה. האם יש חובה כזאת גם בגשם?

בניגוד להמון דעות, חשוב לציין כי שוטר לא חייב לחבוש כובע כאשר הוא רושם דוח תנועה, או לכל הפחות אי חבישת כובע לא תוביל לביטול הדו"ח. האגדה בדבר חבישת הכובע נולדה ממקרה בו נהג לא ציית להוראות שוטר מאחר והיה זה שוטר בלבוש אזרחי עם רכב סמוי. במקרה זה נקבע כי על השוטר היה לחבוש כובע או אמצעי זיהוי אחר. כאמור, שאין זה המקרה, אין משמעות לאי חבישת הכובע - בחורף או בקיץ.

לפני כשבועיים נשפטתי בהעדרי בגין עבירת מהירות. לא יכולתי להתייצב למשפט מאחר וכל איילון היה חסום בשל הצפות וכל אזור מגוריי היה מוצף. האם בנסיבות האלה בית המשפט ייתן לי הזדמנות נוספת?

ביטול פסק דין אשר ניתן בהעדר הנאשם מצריך כתיבת בקשה מסודרת ומפורטת לבית המשפט. אם הייתה לך סיבה מוצדקת לאי התייצבותך והדבר ניתן לאימות באמצעות אסמכתאות אשר יצורפו לבקשה, ייתכן ובית המשפט יסכים לבטל את פסק הדין ולתת לך הזדמנות נוספת בבית המשפט. מדובר בעניין שבמידתיות, כלומר, עד כמה תופעת מזג האויר הייתה חריגה והיוותה גורם אובייקטיבי לאי הופעתך לדיון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully