וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולקסווגן תוקפת מכל הכיוונים

16.9.2009 / 11:51

מציגה מכונית מיני חשמלית לצד היברידית לשניים הצורכת ליטר סולר ל-75 ק"מ. בצד השני נמצאת הגולף החזקה אי פעם

קובי ליאני

(צילום ועריכה: קובי ליאני)

אפ טו יו

את יסודות המנוע האחורי שהושרשו בחיפושית, נטשה פולקסווגן אחרי שהוחלט כי אפ! (UP!) הסדרתית תעביר את יחידות הבנזין והסולר לפרונט. מה נשאר מהרעיון? בעיקר עיצוב ושלוש אפיזודות שונות לרעיון אחד, כולל מיקרוואן בשם ספייס אפ!. מה עתיד הרעיון? מכונית עירונית חשמלית ונקייה.

כדי להזכיר לכולם היכן יעדיה, פולקסווגן שולפת מכונית קונספט חשמלית מבוססת על אותה אפ, הכוללת גם את אותו השם בליווי האות e והמילה מושן (Motion) כסימול למנוע חשמלי כמובן. מכונית זו קטנה - 3.20 מ' לאורך, 1.64 מ' לרוחב ובסיס גלגלים של שני מטרים וקצת. תא הנוסעים פותח דלתותיו בפני ארבעה אנשים – אחד מלפנים פלוס שלושה מאחור. המשקל היבש 1,065 ק"ג כולל סוללות הליתיום-יון שנדחסו מתחת למושבים.

ההספק המקסימלי של ה-e אפ! יניב בין 54 ל- 82 כ"ס ומומנט של כ-22 קג"מ. בעיר הפקוקה היא תביך לא מעט מכוניות בנזין עם אפס ל-100 ב-11.3 שניות ומהירות מרבית 135 על השעון. בין תאוצה למנוחה, תאלץ הe- לגשת לנקודת הטעינה ולבלות שם 5 שעות או חצי שעה בטעינה מזורזת שתמלא עד 80 אחוז מכוח הסוללות. ייצור סדרתי אולי ב-2013 ובינתיים נמתין לבכורה של האחות הסטנדרטית שתגיע כבר בשנה הבאה.

אחד נגד 100

פרק שני לפולקסווגן בתוכנית "1 ל-100". ה-L1 היא מכונית קונספט היבירידת דו-מושבית בטור (נוסע אחרי נהג) לצורכי הדגמה טכנולוגית שלא תגיע כנראה לעולם לייצור, גם לא בדור הנוכחי. הפעם הראשונה הייתה ב-2002, אז פולקסווגן שלחה אותה לכביש לגמוא מרחקים ארוכים עם הצהרה ל-1.38 ליטר סולר לכל 100 ק"מ. מה עלה בידיהם הפעם? כמעט אותו דבר, באבולוציה עדכנית.

להוציא החומרים המרכיבים אותה ביניהם סיבי פחמן, פלסטיקה ומשטחים גמישים המעמידים את המכונה והנהג יחד על 380 ק"ג לערך, המערכת החשמלית קובעת את הרף החדש. היחידה מבוססת שלושה צילינדרים דיזל בנפח 800 סמ"ק שקורצו מיחידת ה-1.6 ל' TDI המשפחתית. אלא שבמקרה זה, ההספק נע בין 29 ל-40 כ"ס, תלוי במצב אותו נבחר - ספורט או חיסכון. הסייען החשמלי הזעיר מוסיף עוד כ-15 כ"ס למשוואה ולכל זה משודכת תיבת DSG לה שבעה יחסי העברה. נתונים אלו מביאים הקרון הכסוף למהירות מקסימלית של 160 קמ"ש.

צריכת הדלק טרם נוגעת במחסום המאה – 75 ק"מ לליטר סולר אם נדייק. גם פליטת ה-CO2 מפתיעה לטובה עם 35 גק"מ בלבד. לכך מסייעים גם מקדם גרר של 0.19 CD וגומי בעל התנגדות נמוכה על הסרנים. ייצור ל-L1 ידרוש מפולקסווגן כמה שנים, אך אנו נמליץ להקדים זאת תוך שילוב מערכת ההנעה עם האפ. בכל זאת, יש לה מקום לעוד שני נוסעים.

הגולף הכי חזקה

את הדובדבן המשמין בקצפת הרזה שמרנו לסוף, כי כאן פחות מעניינת צריכת דלק וחלקיקים שמכבידים על הנשימה. לפני עשור וחצי כשפולקסווגן השיקה את ה-VR6, כיתר אותה קהל נהגים שסגד לקומפקטית שמסוגלת לנדוד אל 240 קמ"ש ולטוס ל-100 בפחות מ-7 שניות. החבילה המרשימה שפולקסווגן שחררה דאז דעכה כאשר הוחלף הדור ב-1998 והוצגה GTI עם מגדש טורבו אפרוחי ולאחר כמה זמן ה-R32 ו-V6 4 מושן- שתיהן עם מנוע 3.2 ל' שלא תאם את שלדתה הבינונית.

כעת כשהדור השישי עמנו ושולח לדרך GTI חדשה, פולקסווגן החליטו לפתוח דף חדש ונקי ולהציג יורשת ראוייה שתותיר את ה-R32 ודומותיה הרחק בספרי ההיסטוריה. אז קבלו את המועמדת האקטואלית לכתר – גולף R, משפחתית קשוחה עם 272 כ"ס ושלדה שסוף סוף זוכה לרומן אמיתי עם היחידה השוכנת בחזית.

קודמתה לג'וב התורן – R32, נעזרה ביחידת V6 כבדה ובזבזנית בהספק של 232 כ"ס. אלא שהטכנולוגיה המודרנית בפולקסווגן מצמקת בהצלחה את נפח המנועים ומנגד, מזניקה את ההספק בהתאמה. כך יוצא של-R מנוע ארבעה צילינדרים טורבו בנפח של 2.0 ל' המפיק את הנתון שצויין לעיל ב-6,000 סל"ד. שיא המומנט כ- 34 קג"מ, מתקבל כבר ב-2,500 סל"ד. על כך אומרים בפולקסווגן, כי השינויים הושגו תודות לשינוי לחץ הגדישה בטורבו (1.2 באר) וסעפת יניקה משופרת. ובכל זאת, לא נשכח את נושא תצרוכת הדלק וכאן הצהרה הרשמית מספרת על 9 ק"מ לליטר בנזין בנסיעה משולבת.

לבחירת הנהגים מעמידה היצרנית תיבה ידנית שישה הילוכים, או רובוטית DSG כפולת מצמדים בחלוקה זהה. הראשונה משגרת אותה ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות ואילו השנייה מורידה מנתון זה שתי עשיריות. המקסימום בישורת הוא 250 קמ"ש בהגבלה אלקטרונית. עוד צוין כי ה-R תמיר את העוצמה לכביש בעזרת דיפרנציאל מוגבל החלקה ומערכת המחלקת את הסוסים בין הסרנים (בדומה למערכת ההאלדקס).

שימו לב לשינויים הויזואלים הניכרים מבחוץ ביניהם מפלטים ממורכזים מאחור, פגושים רחבים וכעוסים, חישוקים בקוטר 19 אינטש (איך לא), נורות LED ודפיוזר תחתון בישבן. תא הנוסעים מפנק עם כיתובי R בנקודות שונות וכסאות חובקים.

המחיר ל-R טרם נקבע ומסירות ראשונות תחלנה באירופה במהלך חודש דצמבר. עדיין לא ידוע אם ה-R תצטרף לגולף GTI החדשה שתעשה עלייה לישראל בקרוב מאוד. על ה-GTI והשירוקו R שגם הן הגיעו לתערוכה וכמו כן הפולו 3 דלתות, בקישורים המצורפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully