וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: אודי A7 ספורטבק

7.3.2011 / 15:49

אודי A7 ספורטבק החדשה מקדימה את ה-A6 החדשה ומתייצבת בינה לבין ה-A8 הגדולה. יצאנו לבדוק כמה מקום נשאר בניהן עבורה

קובי ליאני

צילום: דייב שחר
עריכה: רן צימט

בעולם הרכב, בייחוד בשוק היוקרה, יש כלל אחד מאוד ברור - או שאתה מוביל, או שאתה מנסה לעקוב אחרי המוביל. אם נתעלם לרגע מה"רעש הסביבתי" בדמות מתחרות מלוכסנות ואחרות, שלוש היצרניות הגרמניות מתחרות זו בזו בעקשנות כבר שנים רבות. כל אחת מהן מנסה להמציא את ה'שוס' הבא ושלושתן נמצאות במירוץ חימוש אינסופי וזה הביא לעולם אינספור חידושים וגאדג'טים, חלקם תפסו ונשארו אתנו עד היום וחלקם נעלמו כלעומת שבאו.

שמועה לא מאומתת אחת גורסת שהשלוש, למרות התחרות העזה, מעבירות אחת למתחרתה דוגמיות מהמכוניות החדשות העתידות להגיע לשוק, הרבה לפני מועד שיווקן מתוך המטרה להפוך את תעשיית הרכב הגרמנית למובילה בעולם. אולם, בין אם שמועה זו נכונה או לא, כשאחת מהיצרניות מזהה פוטנציאל שיווקי בדגם חדש בחברה המתחרה, גם הם קופצים על העגלה וללא בושה.

אודי A7 ספורטבק החדשה, היא דוגמה מצוינת לכך. הביטו רגע בתמונות ושאלו את עצמכם - איזו מכונית היא מזכירה לכם? רוצים רמז? מכונית ספק סדאן ספק קופה עם 4 דלתות או יותר. למי כבר יש אחת כזו? למרצדס וקוראים לה CLS. אז כעת, זמן קצר לאחר שהגיעה לישראל, לקחנו אותה למבחן מקיף שבא לענות על השאלות - האם ההעתק באמת זהה למקור? ובכלל, האם נשאר ל-A7 מספיק מקום בין ה-A6 החדשה לבין ה-A8? התשובות בהמשך.

מבחן אודי A7 ספורטבק. קובי ליאני
"בשוק היוקרה, יש כלל אחד מאוד ברור - או שאתה מוביל, או שאתה מנסה לעקוב אחרי המוביל"/קובי ליאני

כמו מרצדס CLS, רק עם 5 דלתות

לקונצרן פולקסווגן כבר היה ניסיון אחד לבצע את תרגיל ה'מכונית קופה עם 4 דלתות' עם הפולקסוגן פאסאט CC וגם אודי בהחלט שמו את ה-CLS של מרצדס על הכוונת, אבל כדי שלא נאשימם בהעתקה מושלמת, הם בחרו לבצע בה מספר שינויים שמבדלים אותה מבעלת הכוכב. בניגוד ל-CLS שלה 4 דלתות בתצורת קופה, לאודי A7 ספורטבק יש אותה תצורת קופה, אך עם 5 דלתות. הדלת החמישית פוערת פתח שימושי מאוד לתא המטען (535 ליטר) ובכך בהחלט נרשם לה יתרון. בהמשך לכך, באחוריה של המרצדס תמצאו זוג מושבים (4 נוסעים בסך הכל) אינדיבידואליים למתארחים שם, בעוד שבאודי הזו גם כן יש מקום לארבעה נוסעים, שנים מהם מאחור, אך אלה יושבים על מושב סטנדרטי שממנו הוסרה חגורת הבטיחות האמצעית. למה? ככה. אודי מסבירים שייצור גרסת 5 מושבים תהיה אפשרית בהתאם לביקוש.

ועדיין, במבט חיצוני, ה-A7 נראית נפלא. החזית המוכרת של אודי מצליחה להאות נכון - גם תוקפנית במידה וגם יוקרתית ומכובדת והפעם לחגיגה מצטרף גם פרופיל נאה במיוחד בזכות השתפלות הגג לאחור ושילובו בזנב הקצוץ.

אם כבר נגענו בתא הנוסעים של אודי, הרי שזה של ה-A7 מצליח להתעלות על כל שהכרנו מהחברה עד כה כמעט, אם לא מכניסים למשוואה את זה של ה-A8. על התחושה היוקרתית אחראית ארכיטקטורה חדשה לגמרי שבניגוד למגמה המוכרת של הגדלת הדשבורדים, זה של ה-A7 נעשה הרבה פחות עמוק, אך עשיר יותר במראהו. מעבר אליו, החומרים מהם בנויה הקבינה שייכים לרמה הגבוהה ביותר ואלה משלבים לא רק חומרים במרקמים מעולים, אלא גם צבעים נעימים - עץ, קרם, אפור ואלומיניום מוברש. אהבנו.

בבחינת המרחב בתא הנוסעים מצאנו שבעוד שלנוסעים מלפנים ומאחור אין שום בעיית מקום לברכיים ולמרפקים, הגג המשתפל מאחור מצמצם את המרחב לראש ואם גובהכם קרוב ל-180 ס"מ, הפדחת עלולה לשפשף את התקרה. אם לא במצב נייח, אז כבר במהמורה הראשונה וזה לא נעים.

מבחן אודי A7 ספורטבק. קובי ליאני
"אודי בהחלט שמו את ה-CLS של מרצדס על הכוונת, אבל כדי שלא נאשימם בהעתקה מושלמת, הם בחרו לבצע בה מספר שינויים שמבדלים אותה מבעלת הכוכב. בניגוד ל-CLS שלה 4 דלתות בתצורת קופה, לאודי A7 ספורטבק יש אותה תצורת קופה, אך עם 5 דלתות"/קובי ליאני

מנוע 3.0 ליטר מוגדש, 300 כ"ס ו-44.9 קג"מ, 7 הילוכים

ה-A7 החדשה מוצעת בעולם במספר ווריאציות מנוע ותיבות הילוכים, אבל רצה היבואן ורק גרסה אחת עושה עליה אלינו וזו גרסת מנוע הבנזין בנפח 3.0 ליטר סופרצ'ארג'ר שמפיקה 300 כ"ס ב-5,250 סל"ד ו-44.9 קג"מ ב-2,900 סל"ד. כל הכוח הזה עובר אל ארבעת הגלגלים ולכביש דרך תיבת ה-7 הילוכים המוכרת של החברה. המספרים מדברים על 5.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית שהוגבלה אלקטרונית ל-250 קמ"ש. כבר על הנייר הנתונים האלה מצליחים לגרות לנו את בלוטות החשק.

נהיגה ב-A7 החדשה מתגלה כנעימה המיוחד. המנוע שלה שקט וגמיש מאוד בסל"ד הנמוך, בתוך העיר היא נעה בחרישיות ובאלגנטיות וכשרומסים את הדוושה, אפשר להרגיש איך עצמת התאוצה מותחת את שרירי הצוואר והבטן. השימוש במגדש 'על' גורם למנוע להפיק את אנרגיה בליניאריות מרשימה ולכוח להיות זמין לרשות הנהג בכל זמן. עקיפות? בלי שום בעיה. ה-A7 יורה את עצמה בנחישות מכל מהירות ולדבר יתרון בטיחותי מוחשי.

אולם, לא הכל וורוד בהתנהלות שלה, משום שתיבת ההילוכים, דווקא זו שאמורה להיות ה'עזר כנגדו', נראתה מעט מבולבלת. מחד, אין לה בעיה להוריד שלושה הילוכים ויותר במידיות, אבל לא פעם ולא שלוש שהיא ביצעה העברות הילוכים לא חלקות שלעתים אף הפיקו חבטות לא נעימות.

עם כל הכבוד הראוי לסביבה והטכנולוגיה שמסייעת להשגת חיסכון בדלק ובפליטת המזהמים, את מנגנון ה'עצור וסע' שמכבה את המנוע בעמידה, העדפנו לכבות (מדי כל התנעה, משום שהוא חוזר לפעול אוטומטית). פעולת כיבוי המנוע וההתנעה לא נעשים בצורה חלקה או לא מוחשית כפי שפגשנו במספר הזדמנויות בעבר והחוסר טבעיות הזו מצריך לטעמנו מעט יותר מדי הסתגלות לעניין. גם נושא צריכת הדלק לא נראה שיטריד את בעלי מכונית זו ואצלנו היא עמדה על ליטר דלק לכל שבעה קילומטרים בממוצע.

מבחן אודי A7 ספורטבק. קובי ליאני
"השימוש במגדש 'על' גורם למנוע להפיק את אנרגיה בליניאריות מרשימה ולכוח להיות זמין לרשות הנהג בכל זמן. עקיפות? בלי שום בעיה. ה-A7 יורה את עצמה בנחישות מכל מהירות ולדבר יתרון בטיחותי מוחשי"/קובי ליאני

מתלים קונבנציונאליים, שלושה מצבי נהיגה וכיול אישי

עם זיכרונות הנהיגה בשאר דגמי אודי היוקרתיים שהגיעו לידנו, מיד עם היציאה לאוטוסטרדה, התחלנו לשחק עם מערכת ה-MMI השולטת על כל מערכות הרכב באמצעות הפקד שבקונסולה המרכזית. בתחילה, בחרנו מצב קומפורט, אח"כ ספורט וכן הלאה, אך שום הבדל לא ניכר מבחינת ספיגת המהמורות. הסיבה לא אחרה להתגלות - בגרסה זו אין שליטה אלקטרונית על המתלים - אלה קונבנציונאליים לחלוטין ורק המנוע ותגבור ההגה מגיבים לשינויי האלקטרוניקה ברכב המבחן.

אולם, כבר בסדרת הפיתולים הראשונה בכביש הנוסע לאורכו של ים המלח, אנחנו מגלים שאין באמת סיבה להצטער על כיול המתלים. מחד, הם מציעים ספיגה טובה לשיבושי הכביש וזו מוסיפה להשתפר ככל שהמהירות עולה וכן הם מצליחים לשמור על המרכב כמעט מפולס לגמרי תחת עומסי הפניות ובשליטה מלאה של הנהג. רכב המבחן צויד בחישוקי ענק של 20 אינטש שעליהם מרוח רק פס דק של גומי (דופן במידה 35) ואין לנו ספק שאליהם יש להפנות את האצבע המאשימה באי ספיגה של השיבושים הקטנים ויצירת השאון המוגבר בבתי הגלגלים - אבל הם בכל זאת נראים מצוין.

בכביש סדום ערד אפשר להעריך גם את יכולת ההתנהגות של ה-A7. היא מדויקת מאוד, תגובותיה חדות, המנוע מושך ללא היסוס וגם מערכת הקואטרו מסייעת להתגבר כמעט ללא דרמה על התנאים החלקים והנדירים שהמתינו לנו שם. אולם, כמו שגילינו במבחן לאודי A8, דווקא במצב הדינמיק בכיול תגבור ההגה, זה סובל מתחושה לא טבעית שנובעת מהגברת משקלו של ההיגוי. לכן, בחרנו לעבור למצב האינדיבידואל המאפשר לנהג לכייל את אשר ניתן לכייל בהתאם להעדפותיו וקבענו את תגובות המנוע על מצב הדינמיק (גם התיבה נעשית זריזה יותר ומוסיפה גז ביניים בהורדות הילוכים) ואת ההגה על מצב קומפורט. כך הוא אמנם קל יותר, אך מרגיש טבעי בהרבה. הבלמים? מצוינים עם כוח עצירה משכנע ועמידות טובה מאוד לעומסים גבוהים.

מבחן אודי A7 ספורטבק. קובי ליאני
"בכביש סדום ערד אפשר להעריך גם את יכולת ההתנהגות של ה-A7. היא מדויקת מאוד, תגובותיה חדות, המנוע מושך ללא היסוס וגם מערכת הקואטרו מסייעת להתגבר כמעט ללא דרמה על התנאים החלקים והנדירים שהמתינו לנו שם"/קובי ליאני

החל מ-575 אלף שקל

בסופו של המבחן ורגע לפני שה-A7 חוזרת אל היבואן, אפשר לסכם ולומר שגם הפעם פגשנו רכב משובח מבית אודי. רכב איכותי, נעים, נאה, יוקרתי ואפילו שימושי בזכות הדלת החמישית. אך משום שלא ערכנו לו מבחן ישיר מול ה-CLS של מרצדס, לא נוכל לקבוע מי מהן טובה יותר או האם ההעתק של אודי מצליח להאפיל על מי שהחלה את הז'אנר המשונה הזה.

ולגבי השייכות המשפחתית בבית אודי, לטעמנו יש סיבה טובה מאוד מדוע היצרנית מאינגולשטאט בחרה להתחיל דווקא עם ה-A7, כשנה לפני הגעתה הרשמית של ה-A6 החדשה. מחד, מדובר באחלה קדימון למכונית החשובה כל כך ואם לשפוט על פי השלדה עליה בנויה ה-A7, אזי שה-A6 שחולקת עמה רכיבים רבים צפויה להעלות מדרגה בתחום הניהוג. אולם, קשה להתעלם מהעובדה שה-A7 היא למעשה לא הרבה יותר מאשר גרסת 5 דלתות ל-A6 ובה למעשה מקבלים תא מטען שימושי מאוד, אך מקריבים בצורה מוחשית את המרחב לראשי היושבים מאחור. ומה עלול להתפתח מכאן? שה-A6 לכשתגיע, תחסל את מכירותיה של ה-A7 ספורטבק אם לא יהיה בניהן בידול משמעותי והפרש מחירים (לטובת ה-A7).

כך או כך, אם אתם רודפי חדשנות, אז וודאי תשמחו על החידוש - ויש כאן המון חדש, רק אל תשכחו שיש לשלם עבורה מחיר התחלתי של 575 אלף שקל ולהוסיף עוד כמה זוזים תמורת התוספות החשובות לכם (והרשימה ארוכה ויקרה במיוחד), מה שעלול לקרבה מאוד אל המגרש של ה-A8 הגדולה יותר ושם... זה כבר לא כוחות.

מבחן אודי A7 ספורטבק. קובי ליאני
"רק אל תשכחו שיש לשלם עבורה מחיר התחלתי של 575 אלף שקל ולהוסיף עוד כמה זוזים תמורת התוספות החשובות לכם/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully