וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי הצונאמי: התאוששות מרשימה

תעשיית הרכב היפנית ספגה הפסדים כבדים בעקבות נזקי אסון הטבע אשתקד. 12 חודשים אחרי, ניסאן מחלימה במהירות, וכך גם טויוטה. הונדה לעומתן, עדיין קצת בהלם

רעידת האדמה שאירעה בסנדאי ב-11 במרץ 2011, גרמה לגלי צונאמי בגובה עשרות מטרים שהכו בחופי הונשו. במשך חצי יממה מחצו גלי-הדף ענקיים את האזור הצפון מזרחי של יפן וסחפו את כל מה שנקרה בדרכם, כשבין היתר ניזוקו מתקני הליבה שבתעשיית הרכב היפנית של חברות טויוטה, הונדה, סובארו ניסאן, ועוד יצרניות חלקי חילוף ואלקטרוניקה.

כולן, ללא יוצא מן הכלל, נאלצו להתמודד עם הדממה של מפעלים והשבתות קווי ייצור. אבל ניסאן, היצרנית השנייה בגודלה ביפן, אחרי שעקפה את הונדה ב-2011, הושבתה כמעט לגמרי. הפגיעות הקשות בא לידי ביטוי בשיבוש חמור של המפעל הענקי בפוקושימה, וכן בפגיעה בנפש (22 הרוגים) מקרב משפחות העובדים. אך מתוך הכאוס המזעזע, ניסאן הצליחה להשלים שיקום יוצא מגדר הרגיל, שאף הביא לצמיחה במכירותיה.

מנכ"ל החברה, קרלוס גוהסן, אומר שאת התוצאות השיגו החטיבות בעזרת "עבודה קשה"; ניסאן הגדילה את מכירותיה לאחר הצונאמי ב-14 אחוזים ל-4.7 מיליון כלי-רכב לעומת שנת 2010. כבר בחודש מאי, פחות משלושה חודשים אחרי השיטפון שגבה 19 אלף קורבנות (ואלפים נעדרים), ניסאן הפעילה את המתקן בפוקושימה בתפוקה כמעט מלאה. "אני לא הייתי אומר שזה נס, אלא התאוששות מתוך הקרבה גדולה, שהיא כמו בבואה לכוח האנושי להתגבר על קשיים", כך גוהסן.

התחזיות הקודרות בטויוטה, דיברו על אובדן של 2 מיליון כלי-רכב, לאחר שנודע שגם ספקית האלקטרוניקה ושבבי המחשב 'רנסאנס' נפגעה. כל החישובים לבסוף התבדו, כשבכירי היצרנית הגדולה בעולם דיווחו על מספרים נמוכים בהרבה, שהסתכמו ב-370 אלף מכוניות בלבד – 220 אלף מהן רק בחודש הראשון שלאחר הצונאמי.

בטויוטה, כמו בניסאן, מחלקים קרדיט לעבודה הקשה, כפי שאומר נשיא החברה אקיו טויודה: "ההתאוששות שלנו הייתה מהירה מעבר לכל דמיון". עד לאותו היום אגב, טויוטה החזיקה בתואר יצרנית הרכב הגדולה בעולם. אבל לאחר שלוש שנים בפסגה, חזרה לשם ג'נרל מוטורס ודחקה אותה למקום הרביעי, אחרי שהחזיקה בו קודם לכן עד שנת 2008.

הונדה, כך עולה, היא יצרנית הרכב שהתמודדה עם הבעיות הלוגיסטיות הכי מסובכות, לאחר שהמפעל שלה בתאילנד הוצף והושבת, בנוסף על הנזקים בצפון יפן. אחת הבעיות הקשות שהונדה התמודדה מולן היא האטה באספקה של רכיבי האלקטרוניקה של הסיוויק החדשה – המכונית העממית החשובה ביותר שלה.

נוסף על כך, כלכלת יפן מושפעת מהחלשות מטבע היין, ויש מי שמקשרים את נקודות התורפה של הסיוויק החדשה, ישירות לקיצוצים שחוו במשק. "לא הייתה להם ברירה אלא לעגל פינות. וזה מה שקרה עם הסיוויק 2012", כך אומר מייקל קרבס, אנליסט בכיר מ'אדמונדס' ל' יו אס איי טודיי'. בימים אלה, הונדה בעיצומו של תהליך של חזרה מלאה לשגרת הייצור המקסימלית.

בישראל, למרות החשש מפגיעות בזמינות מכוניות, רוב היבואנים לא הרגישו האטה או החלשות משמעותית. מרביתם היו ערוכים עם מלאי גדול של כלי-רכב גם אם השלכות הצונאמי היו רציניות יותר. המכוניות של ניסאן למשל, מרביתן מגיעות בכלל ממקסיקו או מבריטניה, למעט אינפיניטי שמיוצרת ביפן. במאיר יבואנית הונדה מוכרים מכוניות שגם הן מבריטניה או טורקיה, ובסובארו (יפנאוטו) חלפה הסערה ללא כל תקלות. בדלק מוטורס, (מאזדה), לא חשו בתופעות בכלל.

עוד חדשות בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • צונאמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully