וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהג תחת השפעת סמים, למרות שלא נהג?

8.5.2012 / 8:00

על גופו של אדם שהתהלך ברחוב נמצאו שרידי סם ולאחר שהגיע למחרת באמצעות רכבו להמשך חקירה, נשלל רישיון נהיגתו בטענה כי נהג תחת השפעת סמים

ע, בחור צעיר, התהלך בדרך לביתו כאשר לפתע ניגש אליו שוטר וביקש את הסכמתו לערוך עליו חיפוש שבמסגרתו נמצאו בכיסו של הבחור שרידי סם מסוג חשיש. בעקבות מציאת שרידי הסם, נתבקש הבחור להגיע ביום למחרת לתחנת המשטרה להמשך חקירה, וכך הוא עשה. למחרת, נטל את רכבו והתייצב להמשך החקירה בתחנה. במהלך החקירה, תהה הקצין כיצד הבחור הגיע למתחם המשטרה, ומשזה נענה כי הדבר נעשה תוך שימוש ברכבו הפרטי, נשאל האם הוא מוכן לבצע בדיקת שתן לגילוי שרידים של סם. ע' לא סרב ותוך זמן קצר מצא את עצמו עם כתב אישום: "נהיגה תחת השפעת סמים".

כדי לבאר את המקרה, לשון החוק קובעת כי די שימצאו בגופו של אדם שרידי סם, ללא קשר למועד השימוש בו, על מנת להאשימו בעבירה חמורה של נהיגה תחת השפעת סמים. כל זאת גם אם בפועל הנהג לא נמצא תחת שום השפעה מסוג כל שהוא. לפיכך ועל מנת לאזן, קבע המחוקק שיש הכרח לקשור בין אופן הנהיגה של הנהג ובין החשד הסביר שמתעורר בעקבותיו כדי שהדבר יהווה עילה לביצוע בדיקת שתן. אולם הרציונאל המשפטי לא עמד מול עיניהם של השוטרים, שהחליטו להגיש כתב אישום כנגד הנהג, אף שאיש לא ראה אותו נוהג ובטח שלא באופן מחשיד.

חזרתם מאמסטרדם? המשטרה יודעת עליכם

ע' המופתע שרכבו גם הושבת על ידי המשטרה, פנה לעו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה, לסיוע וזה ציין במסגרת פרוטוקול הדיון את גודל האבסורד שנובע מהתנהלות המשטרה בתיק זה: "החלטת המשטרה להגיש כתב אישום כנגד הנהג בנסיבות אלו בגין נהיגה תחת השפעת סמים, מאפשרת לכאורה לשוטרי משטרת התנועה, לקבל פלט ממשטרת הגבולות המפרט את שמות אזרחי המדינה ששהו באמסטרדם וייתכן כי עישנו מריחואנה באופן חוקי (באמסטרדם. ק.ל) ולארוב להם בסמוך ליציאה מביתם, ולעוצרם כעבור מספר שניות של נהיגה בכלי הרכב, בחשד כי אלו נוהגים תחת השפעת סם.

סביר להניח כי בחלק מהבדיקות שיבוצעו, ימצאו בדם הנבדקים שרידים של תוצרי סם, אולם מכאן ועד להאשימם בנהיגה תחת השפעת סמים - המרחק הוא רב. ויתרה מכך, קיימת פגיעה שאינה מידתית בחופש הפרט שכן ייתכן מצב בו אדם יעוכב בעודו צועד ברחובה של עיר, ישאל על ידי שוטר כיצד הגיע, ולכשיודיע שהגיע עם רכב יתבקש לבצע בדיקת שתן" טען עו"ד אלעד שור.

בסופו של יום, ולאחר שהתביעה המשטרתית שקלה בשנית את התנהלות העניינים, מצאה זו להסכים להשיב למבקש את רשיון הנהיגה ולבטל את השבתת הרכב, זאת על מנת לשקול את המשך ההתנהלות בתיק.

עוד מציין עו"ד שור, כי כאמור, ועל מנת שלא לפגוע פגיעה בלתי מידתית עד כדי סתירת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חייב להיות קשר בין החשד לנהיגה תחת השפעת הסמים לבין בקשת השוטר לביצוע בדיקת דם או שתן. הנחת העבודה כי משטרת ישראל זכאית להגיש כתב אישום כנגד נהג, אף שאיש לא ראה אותו נוהג, כל שכן שזה התייצב לחקירה, הינה שגויה ומקוממת וצריכה להיפסק.



עוד מקרים מבית המשפט לתעבורה בוואלה! רכב

גם לכם ארע מקרה דומה? פנו אלינו

אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל כבר הצטרפתם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully