וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבירות התנועה שעשויות לכלוא אתכם

עו"ד אלעד שור, מאמר אורח

27.7.2012 / 8:55

עבירות תנועה המוגדרות תיקי תלתן נושאות עימן עונשים קשים ובמקרים מסוימים גוררים מאסר בפועל לתקופה ממושכת. עו"ד אלעד שור מנתח ועונה לשאלות

תיקי תלתן, או בשמם הנוסף "תיקים אדומים", הינם דוח"ות תנועה בעבירות מסויימות אשר "זכו" לענישה חמורה יותר (או לכל הפחות בדרישה לענישה חמורה יותר), בטיפול משפטי מזורז וקצר יותר מתיק תעבורה אחרים ובפסילת רישון הנהיגה של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו. תיקים אלה מוגדרים כתיקים קשים יותר בהם מדיניות גורמי התביעה היא לבקש פסילות רישיון נהיגה לתקופה ממושכת וארוכה, למאסר בפועל ו/או למאסר על תנאי. כמו כן, ברוב המקרים גורמי התביעה אף מבקשים כי רישיון הנהיגה של מבצע העבירה יפסל עד שיגמר המשפט כנגדו.

אילו תיקים קיימים בתיקי תלת"ן?

תיקי מהירויות גבוהות (בד"כ מעל 60 קמ"ש מעל המותר), תיקי נהיגה בשכרות בכמות של מעבר ל-600 מק"ג, נהיגה בזמן פסילה או נהיגה ממושכת ללא רישיון נהיגה תקף.

מה ההבדל העונשי בין תיק רגיל לתיק תלתן?

בתיקי תלתן מדיניות התביעה היא לבקש עונשים חמורים יותר, למשל בתיקי שכרות - פסילת רישיון נהיגה לתקופה של 2-3 שנים, מאסר בפועל ו/או מאסר על תנאי, בעבירות מהירות - פסילה ממושכת וארוכה, מאסר על תנאי ואף כאן גם מאסר בפועל.

קיבלתי דו"ח מהירות בגין נסיעה במהירות 160 במקום בו המהירות המותרת הינה 80 קמ"ש, נפסלתי ל-30 יום פסילה מנהלית ע"י קצין משטרה אשר אמר לי שמדובר בתיק תלתן, האם לאחר 30 ימי הפסילה המנהלית אני רשאי לנהוג ברכב?

במידה והקצין פסל אותך ל-30 יום, הינך רשאי לנהוג בתום 30 הימים. בד"כ בתיקי תלתן, לקראת סוף תקופת 30 ימי הפסילה, מגישה המשטרה בקשה לפסול את הנהג עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדו. בית המשפט הוא זה שיחליט האם לקבלת או לדחות את בקשת התביעה. במידה ובית המשפט קבע כי עליך להיות פסול עד לתום הליכים, אינך יכול לנהוג ברכב לתקופה שקבע בית המשפט.

עם זאת, בהתחשב בעברך התעבורתי וחומר הראיות ניתן להתנגד לבקשת הפסילה עד לתום ההליכים ואף לקצר את 30 ימי הפסילה המנהלית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

האם קיים חשש של מאסר פועל או מאסר על תנאי בתיקי תלתן גם אם זאת הפעם הראשונה שלי?

מדיניות המשטרה להחמרה בענישה בתיקי תלתלן באה לידי ביטוי לא אחת בעתירה לעונשים של מאסרים בפועל או מאסר על תנאי. עונשים אלה לא אחת מתבקשים כנגד נהגים אשר מבחינתם מדובר במעידה חד פעמית. חשוב לזכור כי הענישה בתיקי תלתן חמורה הרבה יותר מענישה בתיקים "רגילים" ולכן חשוב להערך לתיק ולטפל בו במקצועיות רבה.

האם תמיד בתיקי תלתן רישיוני ייפסל עד לתום ההליכים המשפטיים כנגדי?

אין חובה חוקית לפסול את רישיונך עד לתום ההליכים, ואף לא אחת היו מצבים בהם "ויתרה המשטרה על הגשת בקשה לפסילה עד לתום הליכים בתיקי תלתן, למרות שעפ"י רוב בקשות אלה כן הוגשו. חשוב לדעת כי ביכולתך להתנגד לבקשה ולעלות טענותיך בפני בית המשפט לבדך או באמצעות עורך דין.

מהו משך הזמן הממוצע בהליכים המשפטיים בתיקי תלתן?

אין זמן ממוצע לטיפול בתיק והדבר שונה ממקרה למקרה, אומנם גישת בתי המשפט היא להחיש את הטיפול בתיקים אלה ולסיימם באופן מהיר ביותר. המשמעויות הן שלא יינתנו דחיות רבות למועד הדיון והציפייה תהיה לסיום התיק באופן מיידי ככול האפשר. מצב דברים זה מאלץ אותך להתמודד עם ענישה חמורה בזמן קצר יחסית ולגבש עמדה (לעיתים בסיטואציות מורכבות, בזמנים קצרים.

האם ביכולתי לצאת זכאי אילו קיבלתי דו"ח מסוג תלתן?

חשוב לומר כי גם שמדובר בתיק תלתן, קיים כמו בכל תיק פלילי אחר סיכוי לצאת זכאי. עצם קבלת דו"ח מסוג תלתלן עדיין לא אומר שאתה אכן אשם בביצוע העבירה. במידה ויש ספק לביצוע העבירה, ייתכן ותזוכה מהאשמה. לכן עליך לבדוק ולהעלות את טענות ההגנה שלך בקפדנות

הכותב הוא עו"ד, מומחה לדיני תעבורה

לאתר של עו"ד אלעד שור

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully