וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת הביטוח שתחסוך לכם כסף

עו"ד וד"ר אסף ורשה

19.10.2012 / 8:22

לאחרונה נכנס לתוקף שינוי שערך המפקח על הביטוח בפוליסה התקנית לביטוח רכב פרטי ומסחרי עד 3.5 טון. התקנות שנחתמו ע"י שר האוצר משנות מצב המבוטחים בצורה משמעותית

הנזק לרכבך ולצד ג' נגרם ברשלנותך? שלם השתתפות עצמית אחת: במשך שנים, בהיעדר הנחיה חד משמעית, נוצר חוסר בהירות האם יש לשלם השתתפות עצמית אחת במקרה בו הרכב נפגע בתאונה וגם נגרם נזק לצד שלישי. ההתדיינות נסובה סביב הסוגיה האם על המבוטח לשלם השתתפות עצמית כפולה מאחר והוא לכאורה "הפעיל" פעמיים את הפוליסה: הן את הכיסוי לרכבו והן את הכיסוי לנזקים שהוא גורם לצד שלישי.

מאידך, נטען כי יש לשלם השתתפות עצמית אחת בגין "התאונה". כעת קבע המחוקק כי המבוטח ידרש לשלם רק השתתפות עצמית אחת. אין מדובר על שינוי איזוטרי. לעיתים, גובה ההשתתפות העצמית מאמיר לכדי אלפי שקלים.

התוספת כלולה במחיר הרכב עפ"י המחירון? אין צורך לשלם עבורה פרמיה נפרדת

במשך שנים התנהל וויכוח סביב סוגיית הכיסוי הביטוחי שניתן לתוספות שכלולות במחיר הרכב על פי המחירון, במסגרתו נאלצו מבוטחים רבים לשלם פרמיה נוספת עבור תוספות שונות, אם חפצו בכיסוי עבורן. התקנות החדשות קובעות במפורש כי מכלול התוספות שכלולות במחיר הרכב עפ"י המחירון, נכללות במסגרת הכיסוי הביטוחי.

עם זאת - שימו לב לתוספות שאינן כלולות במחיר הרכב והקפידו להוסיפן לפוליסה ככיסוי נוסף - אחרת, בהתאם להנחיות, אתם עלולים להמצא ללא כיסוי מתאים

הרחבת הפיצוי לצד ג'

לצד הנזק שנגרם לרכב כתוצאה מפגיעת רכב צד ג', נאלץ הנפגע להוציא לא אחת סכומי כסף נוספים. כך למשל בשל גרירת הרכב למוסך. התקנות החדשות קובעות כי הפיצוי לצד שלישי שרכבו ניזוק עקב תאונה, יכלול החזר כספי בגין הוצאות שונות שנתבעו על-ידו, כפי שפורטו בתקנות

חובת עדכון המבוטח בעת קבלת כספים מצד ג':

בלא מעט מקרים ועל אף שהתאונה נגרמה בשל נהיגה רשלנית של נהג הרכב הנוסף, בוחר המבוטח להגיש תביעה לחברת הביטוח המבטחת את רכבו בפוליסת מקיף. בשלב השני, רשאי המבוטח לדרוש מנהג הרכב הפוגע ו/או מחברת הביטוח שלו כי תפצה אותו בגין הוצאותיו ובכלל זה – גם בגין הפסד הנחת היעדר התביעות שנאלץ לספוג בשל הגשת התביעה.

לצד התביעה שמגיש המבוטח בגין הפסדיו, כמעט תמיד מגישה חברת הביטוח תביעה דרישה כספית בגין הנזקים שנגרמו לה: סכום הכסף שהיא שילמה למבוטח שלה בביטוח מקיף בשל הפגיעה ברכבו.

התקנות החדשות קובעות כי חברת ביטוח שקיבלה כספים מצד שלישי בשל תביעה, תעדכן על-כך את המבוטח תוך 15 ימים, שיוכל לפיכך להגיש גם הוא תביעה בגין הפסדיו. כך, יוקל עליו לתבוע את המזיק ואת מבטחו ולקבל פיצויו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ביטלת את הפוליסה? קבל החזר כספי

במסגרת הסעיפים המופיעים בפוליסה התקנית, נקבע כי מבוטח אשר יחליט לבטל את פוליסת ביטוח הרכב ,יהיה זכאי להחזר הכספי גבוה מסכום הכסף אותו קיבל עד היום.

הנחיה בדבר שימוש בחלפים לאחר תאונה

החוזר אף כולל סעיף נוסף ומהותי מאוד : לאחר תאונת דרכים תדרש חברת הביטוח לעשות שימוש בחלפים המתאימים לחלק המוחלף באיכות, בתכונות ובתיאור. כך למשל, רכב שגילו עד שנתיים יתוקן בחלפים מקוריים או חדשים בלבד.

הנחיה בדבר ניהול הגנה משפטית

במסגרת התקנות, נקבע כי מבטח רשאי, על פי חוק,ליטול על עצמו או לנהל בשם המבוטח את ההגנה ולסייע למבטח לטפל בתביעת צד ג.

קיזוז

בהתאם להנחיות החדשות, רשאי המבטח לקזז מתקבול הביטוח (סכום הכסף שישולם למבוטח בגין המקרה הביטוחי), את חובות המבוטח בגין אי תשלום הפרמיה בפוליסה או בפוליסות אחרות. כן ובתנאים מסוימים ,רשאי המבטח אף לקזז את יתרת דמי הביטוח שטרם הגיע מועד פרעונם.

הכותב הוא עו"ד, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין

לאתר של עו"ד וד"ר אסף ורשה
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב
הכנסו לפורום הרכב הגדול בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully