וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניסיון להונות את הביטוח יעלה לך הרבה כסף

עו"ד וד"ר אסף ורשה

10.1.2014 / 9:57

גם כשהמצב הכלכלי קשה, ובחוץ קשה לשרוד, אל תחשוב לרגע שאם תצליח לדפוק את חברת הביטוח תצא מרווח. בסופו של דבר תתפס על חם והפרמיות יזנקו לשמיים

במהלך השנים חל כרסום איטי אך בוטה במוסריותה של פני החברה הישראלית. הרעות, ההדדיות, הכבוד ההדדי וכל אותם יסודות שהונחו בבסיס קיומה של המדינה הולכים ונעלמים, מפנים את מקומם לרעות חולות שמעצבות את התודעה שלנו. בריונות פושה בכל, והתנהגות הנהגים בכביש למרבה הצער, מהווה שיקוף לפנינו הזועפות המבקשות ליטול בכוח את הנדמה שמגיע לנו.

לאט אבל בטוח אנו מאמצים נורמות הנכונות לג'ונגל: רק החזק שורד, הגברתן, החומס, המשיג את מבוקשו בעורמה, העושה לביתו ורק לביתו. ואין המדובר עוד בהתנהלות חד מגזרית, אלא באני מאמין הישראלי החדש. אני מאמין זה מתנגש חזיתית עם לשון החוק על הכביש, ולמעשה בכל עת בה ניתן לנצל את הפרצה לשם גריפת רווח אישי שבא על חשבון התועלת ההדדית והקבוצתית.

העלמת מס הינה דוגמא לאופן בו הישראלי רואה בעבירות חמורות כאקט לגיטימי. אולם לא רק. גם הונאות ביטוח הפכו במרוצת השנים לפעולה "נורמטיבית" שנתפסת כעבירה לבנבנה, עימה ניתן לחיות בשלום, ואף להתגאות בה בשיחות סלון ולצעוק: "אני סמי בן טובים דפקתי הקופה".

נכון - דפקת גם את קופתך שלך, ואת קופת בני משפחתך ואת קופת חבריך.

אבל אתה בעצם יורה לעצמך ברגל

כל חכמולוג שחושב שהוא "דופק את המערכת" למעשה פוגע במשפחתו ובחבריו, משום שההונאות מביאות להעלאת תעריפי הפרמיות. צאו ולמדו כי חיסול הונאות הביטוח יכול לצמצם את עלות הבטוח באופן ניכר. אחוזים משמעותיים. התפיסה כי אדם חף פשע כל עוד לא יוכח אחרת ניצבת אל מול המציאות המרה של חברות הביטוח. אלה נתקלות מידי יום בניסיונות חוזרים ונשנים של מבוטחים ואזרחים, המנסים להוציא ממנה כספים במרמה.


אין כוונתי למבוטחים הפועלים עפ"י החוק ונתקלים בחומה בצורה, שבמקרים אלו, אין טוב מאשר לעמוד על הזכויות ולמצות את ההליכים באופן שיבטיח כי המבוטח יקבל את המגיע לו. בפועל, עברייני הביטוח מניעים את המבטחות לבחון כל תביעה בזכוכית מגדלת ולהשהות את העברת התשלום, עד שכל הבדיקות תסתיימנה.

אין בדברי משום להצדיק באופן גורף את התנהלותן של חברות הביטוח, שבמקרים לא מעטים, מתברר כי מסלול הייסורים שהועברו התובעים בבואם לממש את זכאותם על פי תנאי הפוליסה היה מפרך והוארך שלא לצורך. ידיו העמוסות של המפקח על הביטוח מעידות על מציאות שיש לתקנה.

אולם, כל פלאי הטכנולוגיה, וניסיונם של פקידי התביעות, אינו מאפשר להם לדעת מראש האם מדובר בניסיון הונאה ולפיכך, לא מתאפשר לגורם המטפל בזמן אמת לקבל החלטה בלא להזמין חוקר בתיק.

לאור כך, גם שכמדובר לכאורה במבוטח תמים הרי שלא אחת חברת הביטוח לא ממהרת לשלם את סכום התביעה והיא טורחת לבדוק את מהימנותה. התהייה מה קדם למה, החשדנות של המבטחות או שמא מעשי ההונאה, מטרידה עד למאוד. בסופו של יום כולנו חכמים, כולנו נבונים, וכולנו ניזוקים בשל מעשי ההונאה.

לא עומדים בנטל, אבל חייבים לשמור על הגינות

כן, לא קל כאן, בלשון המעטה, חרב הגזירות הכלכליות לצד ההתייקרות הבלתי פוסקת דוחקת עוד ועוד משפחות אל קצוות מעמד הביניים ומתחת לו. אולם הפיתרון אינו באמצעות רמייה, כל שכן שמדובר על סיכון עצום שהמבוטח נוטל, הן בשל ההשלכות הפליליות של עבירה זו והן בשל ההשלכות הכספיות שיש לכך: אי תשלום תגמולים, ביטול הביטוח, סירוב עתידי לקבלו לביטוח ובמקרים מסוימים גם תשלום של הוצאות משפט וכו'.

בסופו של יום, אנו כחברה משלמים כסף רב מידי חודש כפרמיות שמגלמות בתוכן את סטטיסטיקת התביעות המנופחות. בסופו של יום, אנו כחברה משלמים תשלום כבד מנשוא בשל השחיקה ההדרגתית במוסריות שאינה מסתיימת בהכשרת שרץ הונאות הביטוח, אלא שולחת גרורות לכל עבר.


הכותב הוא ד"ר ועו"ד, מומחה לדיני תעבורה
לכל המאמרים המשפטיים של עו"ד וד"ר אסף ורשה
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully