וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפייסבוק הסגיר פרטים, המבוטח לא קיבל פיצוי

עו"ד וד"ר אסף ורשה, מאמר אורח

8.2.2014 / 8:00

הפייסבוק הפך לכלי חיוני בקרב חוקרי חברות הביטוח, שמנסים לדלות עליכם פרטים כדי למצוא סתירות בין כתב התביעה לנזק האמיתי שנגרם לכם, אם בכלל

פייסבוק. ShutterStock
פייסבוק. עולמך פרוש בפני החוקרים/ShutterStock

בשבוע האחרון חגגה הרשת החברתית פייסבוק עשור להיווסדה. הרשת שינתה לא רק את האופן בו אנו מתקשרים ומעבירים מסרים זה לזה , אלא גם הפכה לכלי משמעותי בו עושים שימוש חוקרי הביטוח במטרה לקבל מידע על אורחות חייו של הנפגע בתאונת הדרכים שמבקש לקבל פיצוי מחברת הביטוח.

ביןו שאר מטרות החקירה, נדרש החוקר לברר האם קיימת סתירה בין ההצהרות והטענות של התובע, לבין הנתונים המופיעים בפרופיל החברתי, לרוב, בכל הנוגע למצבם הפיזי ולאי הכושר עליו הם הצהירו בפני חברת הביטוח. המציאות מלמדת כי ישנם לא מעט מקרים בהם בסופה של חקירה, מצליחים חוקרי הביטוח לדלות מהפרופיל של התובע מידע מפליל, אשר מחבל בסיכוייו של התובע לקבל את הפיצוי שסבר שיקבל.

הפורום הוביל לגילוי האמת

וכך למשל, קרה לבחור צעיר שנפגע ברגלו במהלך רכיבה על קטנוע והגיש בשל כך דרישה כספית לחברת הביטוח, במסגרתה טען בין היתר כי בשל הפגיעה, הוא חדל מלרכוב על אופניו, כפי שהיה עושה מידי יום. חברת הביטוח, כפי שהיא עושה לעיתים קרובות מאוד, מינתה חוקר שיבחן את אמיתות הצהרתו ויוודא כי אין סתירה בין המגבלה התפקודית הנטענת לבין מצבו הפיזי בפועל.

החוקר, שידע כי הבחור היה חבר במספר קבוצות רכיבה קודם לתאונה, עקב מקרוב אחר הסרטונים שמעלים חלק מחברי אותן קבוצות. מסתבר כי היו להם מספר חברים משותפים. בדרך כזו או אחרת, נחו עיניו של החוקר על סרטון בו צולם הבחור מדווש בהנאה וללא כל סימן לקושי, כשלושה3 חודשים לאחר מועד הגשת הדרישה הכספית. ממצאי חקירתו הובילו לדחיית התביעה.

האמת נמצאת שם ברשת

גם במקרה של רונית, הצליח חוקר הביטוח לאתר ראיות בפייסבוק שעמדו בסתירה אל מול טענותיה בפני חברת הביטוח. במקרה של רונית, רכבה ניזוק באופן טוטאלי כתוצאה מתאונת דרכים בה היתה מעורבת. רונית הגישה תביעה לחברת הביטוח המבטחת את רכבו של הפוגע , וזו מצידה שלחה חוקר ששאל בין היתר את רונית האם היא מכירה את הבחור הפוגע.

היא הכחישה כל קשר, אולם האינטואיציה של החוקר הנחתה אותו להמשיך ולברר האם כך הם פני הדברים. התעורר בו החשד שמדובר על תאונה מבוימת, אולם לא היה לו בדל של ראיה תומכת. רונית אמנם הכחישה כל קשר וטענה כי מעולם לא ראתה את הבחור, אולם בדיקה מקיפה העלתה כי היא מכירה אותו, היטב.

החוקר הצליח לאתר לא מעט תמונות בהם השניים הצטלמו יחדיו. די היה לחברת הביטוח במידע זה על מנת לדחות את תביעתה של רונית. רכבה לא היה מבוטח בפוליסת מקיף. וכך, היא נותרה ללא רכב, ללא פיצוי, ועם קושי בלתי מבוטל להסביר לשופט שידון בתביעה, ככל שהיא תוגש – מדוע היא הסתירה את הקשר בין השניים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

עבודת החוקרים בשטח

חוקרי הביטוח מחפשים אחר מידע שעשוי לסתור את האינפ' אותה מסר המבוטח לחוקר במהלך חקירתו. המידע עליו יכול להתבסס החוקר מקורו בתמונות, סרטוני וידאו או כל נתון אחר אשר מספק לחוקר תמונת מצב עדכנית אודות מצבו הרפואי והנפשי של המבוטח.

יש לזכור נקודה מהותית: קשה לשמור על חיסיון בפייסבוק. אף אם נדמה למבוטח כי הוא באמצעות חסימת כרטיסו לגולשים שאינם חברים, מסכל כל אפשרות לעשות כן – הוא טועה. ואף אין צורך לתייג על מנת שהחוקר יצליח לאתר מידע "מרשיע". די שהחוקר ראה בדרך כזו או אחרת כי התובע מתעתד להגיע למסיבה כזו או אחרת, על מנת לגרום לו לשקול ברצינות רבה להמתין לו שם עם מצלמה.

לא קל לדבוק בהונאה לאורך זמן. הצהרה לגבי פגיעה במסוגלות הפיזית מצמצמת באופן משמעותי את טווח הפעולות שיכול התובע לבצע, נוכח פגיעתו. לעיתים יחלוף חודש, לעיתים חודשים ארוכים – המציאות מלמדת כי במקרים רבים, המבוטח מתעייף מלהונות, סבור כי חלפה הסכנה – וזו העת בה חוקר הביטוח דולה את המידע.

כך היה במקרה של בחור בן 35 שהגיש תביעה בגין תאונת דרכים בה היה מעורב, במסגרתה נטען בין היתר כי הוא מתקשה לצעוד לאורך זמן, ולבטח שאינו מסוגל לרוץ. בחודשים הראשונים לאחר הגשת התביעה, הסתובב הבחור עם קביים. רחמנות, ליבו של החוקר יצא אליו כאשר ראה אותו מדדה במעלה הרחוב.

וכך חלפו להם שבועות וחודשים, במהלכם דבק התובע בגרסתו. אולם החוקר לא הרפה, ומעת לעת התקשר לבחור ושאל האם חל שיפור במצבו. הבחור המשיך לטעון כי מסוגלותו לנוע נפגעה דרמטית. כאבי תופת. מספר ימים לאור שיחתו האחרונה של החוקר עם הבחור, כמעט כשנה לאחר מועד הגשת התביעה, קלט החוקר סרטון בו נצפה הבחור רוקד במועדון, מפזז בהנאתו. והקביים? ומה אודות הצליעה? איה הם? כבר באותו היום עדכן החוקר את חברת הביטוח כי "קרה נס" לא רק שהבחור הולך ללא קביים אלא רוקד, ולא סתם רוקד, אלא רוקד נהדר. הבחור ימשיך לרקוד, אך סביר מאוד להניח כי לא יהיה זה "כל הדרך אל הבנק".

עוד מאמרים וכתבות של עו"ד וד"ר אסף ורשה
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully