וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך סוחטים נהגים בכביש

מערכת רכב

28.3.2014 / 8:58

בחודשים האחרונים חלה עליה בניסיונות לסחוט כסף מהנהגים באמצעות הונאת "צ'רלי וחצי"- ביום תאונת דרכים והבטחה כי אם ישלמו לנוכל, לא תוזמן משטרה ולא תוגש תלונה. יש מה לעשות?

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונה מבוימת. שלא יעבדו עליכם/ShutterStock

נתחיל עם הסבר קטן. מדוע שיטת ההונאה הנבזית הזו קרויה על שם צ'רלי וחצי? ובכן, למי מבין הקוראים שאינו מכיר את סרט הבורקס המיתולוגי, להלן התקציר: בסרט מופיע הגיבור, מיקו שמביים תאונה באמצעות קפיצה לכביש היישר אל גלגלי כלי הרכב, תוך ששותפו לפשע מגיח לפתע מהצד ומציע לנהג "דיל משתלם": שלם כסף וכאילו לא קרה דבר. אתה תמשיך בדרכך ואנו נוכל להתנחם בסכום הכסף ששולם. חרף העובדה כי שיטת הסחיטה מוכרת, מהסרט ומחוצה לו, מידי מספר שנים היא חוזרת לכותרות ומצליחה להפיל ברשת הנוכלים נהגים תמימים.

האופן בו עובדת השיטה במציאות מקומם נוכח הדמיון לסרט, ועוד יותר מכך מדגיש לעתים את חוסר האונים לאחר מכן. הנוכל עומד כאמור בצד הכביש וממתין שהנהג יאט את מהירות נסיעתו. כשהרכב לקראת בלימה למהירות אפס, קופץ העבריין על הרכב בעודו נוסע ומקבל חבטה שטחית. לרוב, הדבר מותיר סימן פגיעה בפח. הנוכל מצידו נשכב על הרצפה, נאנק מכאבים וזועק לכל עבר שעה שנוצרת סביבו המולה.

הבעיה היא, שלא מדובר רק באזרחים תמימים שמבקשים להושיט סיוע לפצוע אלא גם חבריו של הנוכל, שמתחזים לאנשים הגונים שצועקים על הנהג ומאשימים אותו בפציעת חברם. במקרים רבים, מציע אחד מחבריו של הנוכל לנהג כי עדיף להשאיר את המשטרה מחוץ לתמונה, ובמקום זאת יסגרו את האירוע תמורת תשלום סמלי. ומה הוא תשלום סמלי?

אנשים ישלמו, רק שלא תהיה משטרה

לדברי דוד, חסר בית תל אביבי שמכיר מקרוב את התופעה: "אני בעיניים שלי ראיתי 2 מקרים בשנה האחרונה. במקרה הראשון ליד תחנה מרכזית. 2 בחורים צעירים, אולי בני 18, אולי פחות, שילמו 900 שקל. במקרה אחר, מסכנה , זו היתה אישה זקנה, אולי בת 80 – כמעט היה צריך להזמין לה אמבולנס – היא היתה בהלם. תפרו לה תיק מהסרטים. עשו עליה קומבינה רצינית. היא שילמה משהו כמו 1,500 שקל אולי יותר. בהתחלה היא הוציאה כמה מאות שקלים שהיו לה בארנק, אבל הם אמרו לה שתבוא איתם לכספומט אם היא רוצה לסגור את זה בלי משטרה".

וכיצד האירוע נחווה בזמן אמת? לדברי עמוס שהיה מעורב בניסיון סחיטה נוסח צ'ארלי וחצי לפני 3 חודשים, המקרה בהחליט הותיר בו חותם: "נסעתי ברחוב המסגר בשעה שתיים עשרה בלילה. בעודי מאט את הנסיעה לקראת רמזור אדום בצומת עם רחוב המסגר, קפץ לכביש בחור צעיר, שנראה לי כמו הומלס. הוא פגע עם ידו בחלקו השמאלי של הרכב ליד המראה ומייד נשכב על הכביש והתחיל לצרוח כמו משוגע. יצאתי מהרכב ושאלתי אותו היכן כואב לו. הוא הצביע על כל הגוף ואמר לי שהוא אחרי ניתוח בגב. הוא ניסה לקום, אולם נפל שוב . ושוב ניסה ושוב נפל. נכנסתי לאוטו להגיש לו בקבוק מים ושלפתי את הטלפון מהכיס בשביל להתקשר למד"א. איך שהוא ראה את הטלפון הוא צעק לי שאם אני מתקשר למד"א, גם המשטרה תגיע ואז אני אסתבך ושאם אני רוצה, אני יכול לתת לו חמש מאות שקל והוא יגיע לבד לבית חולים. זה הדליק אצלי נורה אדומה.

בקיצור, הבנתי שיש כאן ניסיון לעקוץ אותי. הדבר שחידד לי את זה הוא שפתאום הוא נעמד על רגליו וניסה לשכנע אותי לא להתקשר למד"א. אמרתי לו שאני מתעקש להתקשר אולם בשלב הזה, באורח פלא הוא התחיל לרוץ לכיוון הנגדי. פשוט ברח".

החוק חייב להיות בתמונה

לדברי עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני נזיקין וביטוח: "כאשר מדובר על תאונת דרכים עם נפגעים, חלה חובה על הנהג להזמין משטרה. הדבר אינו נתון לשיקול דעתו ואף אם הנפגע מציע לסגור זאת במקום, אין לנהג את הרשות להסכים לכך. החובה היא חד משמעית - ואי ציות לה עלול לגרור ענישה.

במקרה בו הנהג נתקל בסיטואציה כזו, אומר ורשה, "עליו לצלצל למשטרה מייד. ואף אם אין מדובר בקנוניה אלא בתאונה אמיתית שהובילה לפציעה קלה – עצם התשלום לנפגע אינו פוטר את הנהג. כבר היו מקרים בהם הנהג שילם סכום כסף לנפגע, אולם זה בשלב מאוחר יותר החליט לתבוע את חברת הביטוח המבטחת את הרכב. לצורך כך יש להגיש תלונה במשטרה, וזו מצידה באה בטענות לנהג מדוע הוא לא עמד בלשון החוק והזמין ניידת למקום התאונה.

לצד זאת, יש לא מעט מקרים בהם מתרחשת תאונת דרכים של ממש אשר הובילה לפציעה ונהג הרכב הפוגע מציע "לסגור עניינים במקום" ולא לערב משטרה. לעיתים הצעתו הכספית נראית על פניו כמשתלמת לנפגע וזה מחליט להיעתר לבקשתו. ישנה משמעות כספית נרחבת להמצאת אישור משטרה ותעודת חדר מיון לחברת הביטוח, אף אם זה לא המשיך בטיפולים רפואיים נוספים בקופת החולים".

עוד אומר עו"ד וד"ר ורשה, כי הנפגע זכאי לקבל מחברת הביטוח פיצוי מעצם התאונה והפגיעה בו, כך גם עבור האשפוז בחדר המיון ויתרה מכך, אי מסירת דיווח על תאונת הדרכים למשטרה- משמעה כי חברת הביטוח עלולה לגרום למצב בו הוצאותיו הכספיות של הנפגע בתאונה לא תכוסינה ע"י קופת החולים.

טיפ קטן לסיום: מומלץ להצטייד במצלמת תיעוד נסיעה שמותקנת בחלל הפנים. לא רק שזו יעילה נגד דוחות ממוצאים, אלא בפרוש מספקת מענה מצוין נגד תופעות נוכלות כפי שמתוארות בכתבה. המחיר שווה את התמורה, בעיקר הנפשית.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully