וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהם התנאים להושבת ילד במושב הקדמי?

עו"ד רוני פאלוך, מאמר אורח

17.11.2014 / 8:42

לא פעם אנו נתקלים בדילמה של כל הורה, בייבי סיטר ולמעשה כל המסיע זאטוט ברכב. ילד במושב הקדמי, מותר? אסור? באלו תנאים? התשובות בפנים

ילדים ברכב. ShutterStock
הושבת ילדים ברכב. מה אומר החוק לגבי המושב הקדמי?/ShutterStock

בעידן הנוכחי ישנה מודעות גבוהה בקרב הנהגים כי ילדים יש להסיע רק במושבים המתאימים להם. וילדים קטנים אך ורק כשהם יושבים במושבי בטיחות מיוחדים המותאמים לגילם ולמידותיהם.

ראשית נבהיר, כי במידה ומתקיימים התנאים הקבועים בחוק, אזי החוק אינו אוסר על הושבת ילדים במושב הקדמי, אלא במידה ומושיבים מול כרית אוויר פעילה. כלומר, ניתן להושיב ילד במושב הקדמי של הרכב, אך ורק במידה והתקיימו 2 התנאים הבאים: 1. הוא רתום למושב (סוג המושב יקבע בהתאם לגילו של הילד –כפי שמצויין בהמשך מאמר זה). 2. כרית האויר נוטרלה.

seperator

החוק קובע כי על כל נוסע ברכב מנועי להיות חגור בחגורת בטיחות, ילדים נדרשים להיחגר כשהם יושבים או רתומים ב"מושב בטיחות" או ב"מושב מגביה" מתאים לפי הפירוט הבא:

•תינוק עד גיל שנה - במושב בטיחות מתאים, נגד כיוון הנסיעה.

•ילד מגיל שנה עד גיל שלוש - במושב בטיחות מתאים, בכיוון הנסיעה.

•ילד מגיל שלוש עד גיל שמונה - במושב מגביה בכיוון הנסיעה.

•ילד מגיל שמונה - יש לחגור את הילד בחגורת הבטיחות של הרכב, ללא מושב בטיחות או מושב מגביה בכיוון הנסיעה.
"מושב בטיחות": מושב הרתום לרכב באמצעות חגורת בטיחות והמיועד להסעת ילדים ברכב, ושמותקנות במושב עצמו חגורות המיועדות לרתימת הילד אליו – כלומר, סלקל, כיסא בטיחות יעודי וכדו', שהם בעצמם רתומים לרכב, ויש בהם חגורה עצמאית לחגור את הילד למושב.

"מושב מגביה": מושב המיועד להסעת ילדים ברכב כשהילד היושב עליו רתום בחגורת הבטיחות של הרכב - כלומר "בוסטר" או כל בוסטר מתקדם אחר. נא לשים לב שלמושב זה אין צורך בחגורה עצמאית, אלא רק שהמושב והילד ירתמו לרכב.

ההסבר דלעיל ניתן על מנת לפשט את הגדרות החוק לקורא הסביר שאינו משפטן, ולקבל כלים לשימוש פרקטי, לנוחות "הקורא המקצוען", להלן ההגדרה החוקית של מושב בטיחות ומושב מגביה המוסדרת בסעיף 83 א' (א) לתקנות התעבורה:

"(סעיף 83 א' (ב) לתקנות התעבורה מסדיר את עניין קובע כי: "לא יסיע אדם במושב קדמי ברכב מנועי ובמושב אחורי ברכב מנועי ששנת ייצורו 1983 ואילך, למעט אוטובוס שאינו אוטובוס זעיר פרטי, מונית ואופנוע (1) ילד שטרם מלאו לו 3 שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות המתאים לגובהו ומשקלו של הילד;

(2) ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו שמונה שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות או במושב מגביה המתאים לגובהו ומשקלו של הילד. (ג) לא יסיע אדם ברכב כאמור בתקנת משנה (ב) ילד שטרם מלאו לו שנה, אלא אם כן גבו של מושב הבטיחות מופנה לחזית הרכב. (ד) לא יסיע אדם ילד במושב הבטיחות במקום שיש מולו כרית אוויר, אלא אם כן נותק המנגנון להפעלתה").

עו"ד עמיקם לויתן העומד בראש משרדנו ומנוסה באלפי מקרים כגון אלו, ממליץ, כי בכל מקרה עדיף להושיב ילד עד גיל 13 במושבים האחוריים, יצוין כי מרבית תאונות הרכב מערבות בצורה כלשהי את חזית הרכב. לכן, כאשר ילדים יושבים במושב האחורי, אנו מרחיקים אותם מאזור הסכנה, ומכך נובעת ההמלצה להושיב ילדים במושב האחורי.

מסקנה: ניתן להושיב ילד בכל גיל במושב בטיחות בכיסא הקדמי, כפוף לכללים המצוינים במאמר זה.

עו"ד רוני פאלוך הינו שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" המתמחים בנושאי תעבורה.

אין באמור משום יעוץ משפטי, מומלץ לכל מקרה לפנות לעורך דין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully