וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובר ישרוד גם בתאונת דרכים קשה?

רכב

4.12.2014 / 8:36

מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות בקרב נשים הרות, מלמדים שאחוז העוברים שנפטרו כתוצאה מתאונת דרכים הינו מזערי. אולם במקרה וארע אסון, בתי המשפט עשויים להחמיר עם הנאשמים

אחוז הסיבוכים בהריון והמקרים שבהם היה צורך בהפסקת הריון היה נמוך למרות התאונה, ועמד על 1% בלבד

מעורבות בתאונת דרכים, מהווה את אחד מהסיוטים המבעיתים ביותר עבור אישה בהריון. הרצון הבסיסי והשורשי של אם להגן על התינוק שנושאת ברחמה - גורם לה לעשות את כל הפעולות שרק ניתן בכדי להבטיח כי לא יאונה לו כל רע. הנחת היסוד שעומדת בפני האם, היא כי כל פגיעה קלה בגופה בעת ההריון, עלולה להוביל לפגיעה משמעותית בהתפתחות התינוק וגם בגופה שלה, לבטח כאשר מדובר על תאונת דרכים בה עוצמת הפגיעה גבוהה , על כל המשתמע מכך.

מחקר שבוצע לאחרונה במחלקת הטראומה במרכז הרפואי הלל יפה, מנפץ את הנחת היסוד כי מעורבות בתאונת דרכים של אישה הרה מוביל בהכרח לפגיעה חמורה בה ובתינוקה. על פי תוצאות המחקר, שנתוניו התפרסמו בימים האחרונים, נשים הרות שהיו מעורבות בתאונת דרכים נפצעות בדרגות חומרה פחות משמעותיות מאלו שאינן בהריון, כל שכן אם הן גם נהגו ברכב.

המחקר שבוצע ביחידת הטראומה של המרכז הרפואי הילל יפה, נערך מתוך מטרה לבחון האם יש הכרח לבצע שינוי בצורת הטיפול, המעקב והניטור של נשים בהריון שנפגעו בתאונת הדרכים. המחקר התבסס על הרישומים שנאגרו במכון הטראומה בנוגע לפציעה של 3,794 נשים בהריון, תוך השוואה לרישום שהצטבר בהתייחס למצבן הרפואי של 3,441 נשים שאינן בהריון, וזאת ע"י איסוף הנתונים מכלל מרכזי הטראומה. טווח גילאי הנשים שנתוני פציעתן נסקרו: 18 ועד לגיל 40.

עיבוד נתוני המחקר, מעלה כי רוב הנשים שהיו בהיריון ואושפזו לאחר תאונה היו דווקא הנהגות, אבל סבלו מפציעות קלות בלבד (בדרגות חומרה בטווח שבין 1 ל-8, על פי המדד המקובל להערכת פציעות טראומה). כמו כן, ב-99% מכלל הנשים בהיריון הייתה חומרת הפציעה קלה (טווח שבין 1 ל-8), זאת בהשוואה ל-71% בקרב הנשים שלא היו בהיריון. כן נמצא כי נשים בהיריון אשר היו הנהגות ברכב (67% מכלל הנשים בהיריון שנפגעו נהגו ברכב), חומרת הפציעה שלהן הייתה באופן מובהק נמוכה יותר מאשר נשים בהיריון שהיו ברכב ולא נהגו (33%). עד כמה שהדבר מפתיע , נמצא כי חומרת הפציעה בדרגות חומרה בינוני וקשה עמדה על 1.3% בקרב נשים בהיריון בהשוואה ל-29% לנשים שאינן בהיריון.

צפירת הרגעה נוספת, עולה מתוך נתוני הסקר: במהלך השנים הרלוונטיות - שנתוניהן עובדו בסקר, נפטרה רק אישה הרה אחת כתוצאה ממעורבות בתאונת דרכים. בנוסף, אחוז הסיבוכים בהריון והמקרים שבהם היה צורך בהפסקת הריון היה נמוך מאוד למרות התאונה ועמד על 1% בלבד.

נהגת בהריון. ShutterStock
אשה הרה. החרדה לשלום העובר מחייבת לנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים/ShutterStock
seperator
"במקרים רבים, ההפלה שהובילה למות העובר בבטן אימו יוצרת נכות נפשית"

המחקר אינו משנה את פני המציאות המשפטית בכל הנוגע לענישה בעקבות פציעה של אישה הרה בתאונת דרכים, מסביר עו"ד אלעד שור, מומחה לדיני תעבורה: "בפועל, עמדת בתי המשפט לתעבורה היא להחמיר עם נהגים שגרמו ברשלנותם לתאונת דרכים בה נפגעה אישה הרה, אף אם בסופו של דבר לא נגרמה פגיעה משמעותית לעובר ולאם. עצם העובדה שמעורבת בתאונה אישה הרה, די בכך על מנת להקשיח את עמדת בית המשפט, תוך שהמשקל שניתן לנסיבות התאונה וגורמים מקלים נוספים, נדחק מטה. מנגד, כאשר התאונה נגרמה בשל רשלנות האישה ההרה, בית המשפט יטה להקל בעונשה שכן עצם המעורבות בתאונת הדרכים, די בה על מנת להעניש את האם על נהיגתה חסרת האחריות".

מעורבות של אישה הרה בתאונת דרכים מותיר בה חותם נפשי משמעותי מאוד, אולם מסתבר כי הפיצוי הכספי המקסימאלי שהיא תוכל לקבל בגין הכאב והסבל שהיא חוותה בעקבות התופת של ההפלה – עומד על סכום פעוט של עד כ 17,000 שקלים. לדברי עו"ד שרית ברננקה – שוורץ, מומחית לדיני ביטוח ונזיקין: "חוק הפלת"ד שמכוחו תובעת האישה ההרה, מגביל את תקרת הפיצוי בכל הנוגע לכאב וסבל, אולם במקרים רבים, ההפלה שהובילה למות העובר בבטן אימו יוצרת נכות נפשית. במקרה כזה, עומדת לרשותה האפשרות לפנות לבית המשפט על מנת שימנה מומחה בתחום הפסיכיאטריה שייקבע האם המאורע הטרגי אכן יצר נכות נפשית ומה הוא שיעורה. ככל שכך ייקבע הרי שהיא בהחלט תוכל לקבל סכום כסף גבוה יותר".


עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully