וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמיגים ייעודיים לחורף? יש דבר כזה

13.12.2014 / 9:18

מעיל רכיבה לחורף כבר יש לכם? אז כדאי לשקול רכישה של צמיגים ייעודיים לתנאי רכיבה רטובים. פינוי המים היעיל יותר ותרכובת הגומי המותאמת לתנאים הקרים, ישפרו מאוד את הבטיחות שלכם על הכביש

רכיבה על אופנוע בגשם. ShutterStock
אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

מסלול דונינגטון פארק, ראלף וולדמן על אפריליה RSV250, בפיגור של יותר מדקה אחרי ז'אק אוליביה, שש הקפות לסיום. גשם בסגנון ישראלי מתחיל לרדת על המסלול האנגלי וראלף וולדמן מתחיל לצמצם כ-12 שניות להקפה עד שבפניה האחרונה לפני קו הסיום הוא מצליח לעקוף את ז'אק ומנצח! השדרן יוצא מכליו ויחד עם שמחתו של וולדמן מספק לצופים ריגושים לכמה שבועות. אם גם לכם בא להתרגש קצת, אז לחצו כאן לסרטון.

איך זה קרה? התשובה היא בעיקר צמיגים המיועדים לתנאי רטיבות וקור וכמובן השילוב שלהם עם יכולת הרוכב לנצל את רמת האחיזה הגבוהה שהם מעניקים יחסית לצמיגי המרוץ הרגילים בתנאי גשם וקור.

יורד גשם? גם האחיזה יורדת

ללא ספק, אחת החוויות הפחות אהובות על רוכבי האופנועים והקטנועים היא הרכיבה בגשם. רבים מעדיפים למצוא דרך אחרת להתנייד בימי הגשם, אך עבור כל הרוכבים ההתלבטות בין עמידה בפקקים במכונית או אפילו גרוע מכך להשתמש בתחבורע הציבורית, תמיד קשה. מעבר לסבל הנגרם מהרטיבות והקור החשש העיקרי של כל רוכב הוא מהאחיזה הירודה בעקבות המים. המצב נעשה בעייתי במיוחד אם מדובר ברכיבה עירונית, שם מתווספים מעברי החצייה הצבועים בצבע שמוריד משמעותית את רמת החיכוך, נהגים שלא רואים דרך החלונות, שלוליות ענק, בורות וכל מיני עצמים שמוצאים את דרכם לכביש בעקבות מזג האוויר.

הפעם נספר לכם על שני סטים של צמיגים שישפרו לכם את איכות הרכיבה בחורף. חשוב לציין שצמיגים אלו הם צמיגים סדרתיים לחלוטין ובעלי תקינה וניתנים לרכישה בארץ במחירים דומים למחירי המתחרים המובילים ואינם צמיגי מרוץ שמיועדים לשימוש בגשם בלבד, כמו הצמיגים של ראלף וולדמן. למרות זאת, לפי ההתרשמות שלנו, צמיגים אלו מצליחים לספק אחיזה הרבה יותר גבוהה בתנאים גשם וקור לעומת צמיגים אחרים, שבהם התנסינו וכאלו היו רבים. נציין ונדגיש שאת צמיגים אלה רכשנו עבור הכלים האישיים שלנו מהיבואנים ללא כוונה לפרסם סקירה זו, ורק לאחר שחשנו בתועלת הרבה שבהם, החלטנו להביא את העניין גם לידיעתכם.

מבחן צמיגי חורף אופנועים קטנועים. ראובן סביו, מערכת וואלה!
מבחן צמיגי חורף אופנועים קטנועים/מערכת וואלה!, ראובן סביו

קנינו, ניסינו, רצנו לספר לחבר'ה

"כל אותן החלקות קטנות על מעברי החצייה בבלימה ובהאצה, כמעט ונעלמו"

הסט הראשון הוא מתוצרת HEIDENOU הגרמנית שלמרבה ההפתעה גם מייצרת את הצמיגים בגרמניה. צמיגים אלה הורכבו על גבי פיאג'ו XEVO250 עם 55,000 ק''מ ולאחר 4 סטים של צמיגים שונים. הצמיגי האחורי הוא מדגם K62 במידות 140/60-13 סיווג מהירות P והצמיג הקדמי 66K במידות 120/70-14 סיווג מהירות S. צמיגי גשם מבצעים את משימתם בזכות שתי תכונות עיקריות, הראשונה היא ניקוז מים יעיל והשנייה היא שמירה על טמפרטורת צמיג גבוהה יחסית לצמיגים רגילים.

כבר במבט הראשון מבחינים בחריץ האורכי הגדול המיועד לנקז אליו את המים הנדחסים בין סוליית הצמיג לכביש ובזכות כך למנוע את "ציפת" הצמיג על גבי השלוליות. שאר סוליית הצמיגי מחורצת לרוב מאותה סיבה וגם בכדי לגרום לטמפרטורת הצמיג לעלות למרות תנאי הרטיבות והקור. ככול שהצמיג מחורץ יותר, תנועת הגומי תוך כדי פעולת הצמיג רבה יותר ובזכות כך מתקבלת טמפרטורה גבוהה יותר. בנוסף לכך גם פיזור החום על שטח קטן יותר מגביר את החום על כל נקודה וכך טמפרטורת הצמיג עולה.

ברכיבה הראשונה שמתי לב לכך שספיגת המהמורות על ידי הצמיג היא ברמה יותר גבוהה ממה שזכרתי מהצמיג הקודם, זוהי עדות לכך שהצמיג מעט רך יותר במבנה ובתרכובת הגומי. את רמת האחיזה הגבוהה של הצמיג מרגישים היטב בגשם ובתנאי הבוקר הקרים, אך היא גם מורגשת היטב על גבי מעברי החצייה בימים חמים. כל אותן החלקות קטנות על מעברי החצייה בבלימה ובהאצה, כמעט ונעלמו ומאז הרכבת הצמיגים אני ממשיך לבדוק מתי זה יתחיל לחזור. עד כה צברתי כ-2,000 ק''מ עם הצמיגים ולא ניכרים עליהם סימני בלאי מיוחדים. כמובן שנושא אורך החיים מחייב לפחות עוד כמה אלפי ק''מ של בדיקה. לסיכום, אני בטוח שכל מי שיתנסה ברכיבה עם צמיגים אלו יחוש מידית את תוספת האחיזה שהם מעניקים וזה בהחלט מוסיף המון להנאה ולבטיחות הרכיבה במיוחד בתנאי החורף.

מבחן ארוך טווח הוסקוארנה TE300. קובי ליאני
מבחן ארוך טווח הוסקוארנה TE300/קובי ליאני

גם בשטח חשוב להתאים את הצמיגים לתנאים החלקים

"הגומי הרך מצליח לאחוז בסלעים בצורה טובה גם כאשר אלו רטובים, אך כמובן נכנעים כאשר גם הבוץ מתחיל לכסות את הסלעים"

הסט השני מיועד לאופנועי שטח ומיוצר על ידי חברת GOLDEN TYRE. חברה צעירה זו היא בבעלות איטלקית ומייצרת את מוצריה במזרח. הבעלים האיטלקיים הצליחו תוך זמן קצר - 10 שנים בלבד, להעלות את מוצרי החברה למודעות של כל רוכבי השטח בזכות מוצרים מיוחדים ותמיכה מאסיבית במרוצי האנדורו ובמיוחד במרוצי האקסטרים. בליין הצמיגים של החברה קיימים צמיגים הנושאים את האותX בשמם ומיועדים אך ורק לתחרויות אנדורו אקסטרים ועשויים מתרכובת גומי רכה באופן קיצוני המזכירים צמיגי טריאל מקצועיים.

כמובן שצמיגים אלו יהיו עדיפים מבחינת אחיזה בתנאי הגשם והבוץ, אך בגלל תרכובת הגומי הרכה במיוחד הם יחסית מוגבלים מבחינת אופן השימוש ואורך החיים ולכן העדפתי לרכוש צמיגים קצת יותר "מתפשרים". הצמיגים שנבחרו הם: אחורי GT216 140/80-18 וקדמי GT216 במידה חריגה של 90/100-21. צמיגים אלו מוגדרים בתור צמיגי אנדורו תחרותיים, כאשר הקדמי מיועד במיוחד לקרקע קשה וסלעית וזו עבורי הפעם הראשונה שאני מתנסה במידה זו. הצמיגים מיועדים גם להיות מורכבים בתור צמיגי טיובלס, ללא פנימית, או עם מוסים מיוחדים מתוצרת החברה שמיועדים לתת תחושה של לחץ אוויר נמוך במיוחד לטובת האחיזה והספיגה של האבנים.

כמו עם צמיגי הקטנוע, גם כאן הרכות של הצמיג מעניקה ספיגה טובה מאוד של האבנים הקטנות ומפחיתה את הקפצת הגלגלים לאחר ההתקלות בסלעים. הגומי הרך מצליח לאחוז בסלעים בצורה טובה גם כאשר אלו רטובים, אך כמובן נכנעים כאשר גם הבוץ מתחיל לכסות את הסלעים. גם במצבים אלו שבהם, עם צמיגים אחרים הגעתי פעמים רבות למצב שבו הרגשתי אובדן אחיזה מוחלט של הצמיגים בסלעים, עם הגולדן טייר עדיין הצלחתי למצוא מעט אחיזה ולצאת מבלי לבצע עבודות סבלות. הצמיג הקדמי בעל המידה החריגה מתאפיין בנפחו הגבוה לעומת צמיגי ה-90/90-21 הרגילים ובזכות כך מצליח לספוג אליו בצורה הרבה יותר טובה את האבנים.

רכיבה בנחלים על חלוקי נחל ובולדרים מתבצעת עם הצמיגים הללו בצורה הרבה יותר נינוחה מאשר עם צמיגים אחרים וללא ספק שלמידת הצמיג הקדמי יש תרומה גדולה בנושא זה. לעיתים במסלול הדוק עם אחיזה טובה ושינויי כיוון רבים מתקבלת תחושה של עיוות מהצמיג הקדמי, שלא נעלמת גם כאשר מעלים את לחץ האוויר ל-13 P.S.I. גובה הפרונט של האופנוע מעט עלה בגלל הצמיג הקדמי הגדול ומי שאוהב אופנוע זריז וחד בהיגוי יוכל להעלות מעט את המזלג בתוך המשולשים ולהקטין את תחושת ההיגוי הכהה המתקבלת מהצמיג הגדול. גם במקרה של הגולדן טייר אני חושב שהם משפרים מאוד את האחיזה במצבים של רטיבות ובוץ ומגדלים בהרבה את ההנאה מהרכיבה בחורף הקר, אך הלוהט מבחנת תנאי הרכיבה.

עוד דו-גלגלי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • צמיגים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully