וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסלול לג'יפונים עירוניים: בין יערות האלון והערוצים האפלים בכרמל

2.1.2015 / 8:08

שמורות הטבע של הכרמל פורחות עכשיו במיטבן, הרקפות והכלניות מלבלבות. זה הזמן להעמיס את הקרוסאובר האופנתי בגבינות ויין, ולצאת אל הטבע; החברים במשרד יאהבו את כתמי הבוץ שעל האוטו!

טיול ג'יפונים כרמל. רמי גלבוע,
טיול חורף, לא רק לג'יפאים קשוחים; צאו לגלות את צפונות הכרמל, ואת יכולות הקרוסאובר שלכם/רמי גלבוע

סטילס: רמי גלבוע

לאחר ששלחנו אתכם לצלוח את נחל נקרות עם ספינת מדבר קרבית, הגיע הזמן להציע מסלול שטח קל יותר, המתאים לג'יפונים נטולי הילוך כוח. ג'וי בירן יצא עם קרוסאובר עירוני לשרטט מסלול שאינו מאתגר במיוחד, אבל הוא לא עביר למכוניות פרטיות או לקרוסאוברים בעלי הנעה קדמית. צריך 4X4 וכמו בכל טיול שטח, עדיף עם רכב ליווי נוסף לידכם.

המרחבים הגדולים מזמינים לטיול שבת/רמי גלבוע

שוויצריה בישראל

אור השמש מתקשה לחדור את צמרות עצי האלון, המשירים בלוטים על הקרקע הלחה. הסלעים מכוסים באזוב ירקרק, גזעי העצים עוטים טחב רך, ניחוח האדמה עשיר ברקב המוכר לנו מיערות אירופה הגשומה. הדממה מוחלטת, והשלווה מזמינה אותך לפרוש מחצלת ולשלוף את ערכת הקפה... יכולנו לחשוב שאנחנו במעמקי אירופה אבל לא, אנחנו נמצאים דקות ספורות מבית אורן ועוספיה. בואו איתנו לקפיצה קטנה לחו"ל!

מסלולנו מתחיל במרחק של פחות משעה ממעוזי הבורגנות התל אביביים והוא מתאים לטיול שבת, גם עם ילדים. קחו בחשבון 8-6 שעות כי הנסיעה איטית ויש אינספור הזדמנויות להפסקות קפה, פיקניק משפחתי או צעידה ברגל לאחת הפסגות או ערוצי הנחלים. בניגוד לשטחים הפתוחים של הנגב, הניווט בצפון הארץ מורכב למדי – יש בשטח עשרות שבילים, רובם אינו מסומן. אנו מציעים לכם להתייחס למסלול כאל הנחיה כללית, וממש לא חשוב אם תפספסו שביל או שניים. כל מסלול בו תטיילו מ-בת שלמה לעוספיה, יעניק לכם יום טיול מקסים. המסלול עביר לרכבי שטח נטולי הילוך כוח, אבל גם בעלי רכב שטח קשוח (או טרקטורונים, אופנועים ואופניים), ייהנו מטיול החורף.

עוד באותו נושא

מסלול שטח: חוצה-נגב בדרך הבשמים, ממצפה רמון לערבה התיכונה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חמש דקות מכביש 6

מסלולנו מתחיל בצומת בת שלמה, כביש ואדי מילק (מס' 70). לפני שניכנס לשטח נוכל לבקר בחוות הגבינות של שוורצמן, ב-בת שלמה העתיקה (נקודה מס' 1 במפה). במבנה הציורי בן מאה שנה אפשר לקנות גבינות לדרך, זיתים ויוגורט הכי אורגניים שיש. חנות הגבינות מריחה כל טוב, והיא מקושטת בפריטי ריהוט עתיק ובכלי עבודה מתחילת המאה שעברה, מדליק למדי!

מאפסים ספידומטר בצומת בת שלמה וחוצים את היישוב צפונה; לאחר 0.8 ק"מ הופך הכביש לדרך כורכר, וב-1.3 יוצאים מהיישוב דרך שער צהוב. השביל ברור ורחב, אם כי אינו צבוע ב'סימון שבילים', כמו רבים מהקטעים במסלול. השדות הירוקים מרחיבים את הלב וזה הזמן להראות לילדים שיש בעולם עוד נופים, חוץ מסמטאות הכרך. סעו בניחותא ובהתחשבות, יש הולכי רגל, רוכבי אופניים ופרשים על סוס. ב-2.7 ק"מ פונים שמאלה בצומת T, לכיוון מערב. ב-3.7 ק"מ פונים שמאלה במזלג הדרכים, דרך שער בקר (סדרת מוטות ברזל לרוחב הדרך, המונעים מהבקר לצאת משטחי המרעה) ועצי אלון ראשונים להיום. ב-4.45 ק"מ ימינה בפיצול, בעלייה. משמאלכם פרושה רחבת פיקניק מקסימה.

ב-5.6 ק"מ מגיעים לשער הכניסה למושב עופר (נק' 2); לא נכנסים דרך שער הברזל, אלא פונים צפונה על השביל הראשי (פניית פרסה חדה ימינה). ב-6.4 יש צומת עם סימון 'שטח אש' צבאי, הפעיל בימות השבוע. בשבתות וחגים נמשיך ישר צפונה, מימין לאנטנה הסלולארית ולחממות. השביל מתקרב ומתרחק מהחממות, צפונה במגמת ירידה. ב-6.7 ק"מ שמאלה במזלג, ירידה קלה לתוך חורשת אקליפטוסים קטנים. ב-7.2 ק"מ שמאלה ב-T, בירידה מתפתלת לכיוון עמק מהר"ל הנפרש מתחתנו. מסביבכם מלבלב יער קסום, בלוטים, אקליפטוסים ועצי אורן, עם רקפות ראשונות. האטו על פני מעברי המים מבטון.

ב-7.9 ימינה בצומת ה-T (נק' 3); שלולית המים מאיימת למראה, אבל הפורסטר צלח אותה בנינוחות מרשימה. היכנסו למים באיטיות יחסית (7-8 קמ"ש) והאיצו לקראת היציאה מהמים, כדי לעבור את ה'קוליס'. ב-8.5 ק"מ מגיעים לבית הבד 'מקורה' שם תוכלו ללמוד על חקלאות אורגנית, להצטייד בשמן זית ואף ביין, להשבחת הפיקניק הקרב ובא.

טיול ג'יפונים כרמל. רמי גלבוע,
היכנסו למים בזהירות, אך עם מומנטום. נסו לשמור את הצמיגים על גבנוני האורך של השביל, ולא במעמקי הקוליס/רמי גלבוע
seperator

יוצאים מרחבת החנייה של מקורה, ימינה בכביש לתוך כרם מהר"ל, במגמה צפונה (רח' מעלה הכפר). ב-9.4 ק"מ ימינה ב-T, ומיד אחר כך שמאלה אל השער הצהוב, היציאה הצפונית מ-כרם מהר"ל. אנחנו נוסעים על שביל רחב המסומן אדום, צפונה לכיוון הרי הכרמל הנראים באופק. ב-11.9 ק"מ חולפים על פני חוות סוסים משמאל לשביל, ממשיכים בשביל האדום לכיוון עוספיה. הדרך מתפתלת בין יער אלונים וצמחי תבלין ארץ ישראלים. אנו מלווים ע"י קו מתח גבוה, בעיבורו של גן לאומי יערות הכרמל (נקודה 4), השביל הרחב מתפתל בין עצים וערוצי מים; קחו את הזמן, שחררו את הילדים לצאת מהאוטו! ב-15.5 ק"מ מגיעים לצומת T עם מצבור בטונדות בצד ימין (נקודה 5).

אנו קרובים מאוד לבתים המערביים של דליית אל כרמל אבל מאפסים ספידומטר בצומת ופונים שמאלה (מערבה) בשביל רחב, תחתון. לאחר 200 מטרים פונים ימינה לשביל מסומן ירוק, עוברים בניחותא על פני מדרגות סלע קטנות; יש מעקף נוח, כעשרה מטרים משמאל לדרך הראשית. ב-0.7 ק"מ ימינה ב-T, במורד. ב-0.8 (לאחר כ-100 מטרים), שמאלה במזלג, וב-1.2 שמאלה ב-T. ב-1.6 ק"מ צומת רחבה מלאה שבבי עץ (לפחות בזמן הקרוב...), פונים שמאלה לשביל העליון. מגיעים לצומת T מול כיפת המסגד הלבנה, פונים ימינה לפני המבנה ומיד שמאלה בשביל הרחב. מטרים ספורים לאחר מכן (1.8 בספידומטר) נפגשים עם כביש סלול מאפסים ספידומטר.

מצפון לנו מתנשא הר שוקף. קילומטר מערבית לנו הישוב ניר עציון. מסביבנו ערוצים מוריקים ואפלוליים, מעיינות אכזב המלאים מים בעונה זו, חורבות של תחנות קמח ובוסתנים עתיקים. פסגות ההרים מתנשאות לגובה 400-450 מטרים ומהן ניתן לצפות על מישור החוף והים התיכון. יש בדרך אינספור נקודות חן, בהן תוכלו ליהנות מהגבינות והיין, או לפרוס מחצלת לשנת צהריים מרגיעה.

טיול ג'יפונים כרמל/רמי גלבוע

אודים מוצלים

היער הים-תיכוני מסתיר את הטרגדיה שהתחוללה כאן לפני ארבע שנים, בשריפת הכרמל הגדולה. הצמחייה הירוקה התאוששה לחלוטין אבל קל להבחין בגזעי עצים שרופים, עצי אלון ואורן שעוד לא התאוששו, המזכירים לנו את פניו האחרות של הטבע – ואת החשיבות לשמור עליו מבחינת ניקיון ואשפה, נסיעה על שבילים וזהירות באש, בעיקר בקיץ. אבל עכשיו חורף ומסביבנו עשרות חורבות עתיקות (למשל, חרבת שוקף וחרבת ר?ק?ית המקסימה) ומערות קבורה, מעיינות ואמות מים שסייעו לפתח חקלאות קדומה.

לאחר שאיפסנו ספידומטר פונים ימינה בצומת T, בכביש אספלט חדש, המתפתל בין עצי זית. ב-1.4 ק"מ (מימיננו מתקן טיהור מים) פונים שמאלה בחדות לשביל כורכר המתפתל בין בוסתנים ומטעים, ומתקנים חקלאיים. ב-2.0 שמאלה בצומת, בעלייה. ב-2.9 ימינה ב-T, ב-3.3 מגיעים לקו רכס, יורדים במורד תלול. זה הזמן לבדוק את בקרת הירידה במורד, אם יש לכם. מאפסים ספידומטר.

גולשים לאט במורד התלול, ב-0.9 ימינה ב-T. ב-1.3 שמאלה על השביל הראשי הלבן, ב-1.35 ימינה חזק על שביל לבן המטפס על הר שוקף. בהמשך הדרך מופיע סימון ירוק. ב-1.7 פניה הדוקה ימינה, על קטע אספלט קצר ההופך מיד לכורכר. תצפיות מקסימות על הים, עם גזעי עצים המזכירים לנו את השריפה הגדולה, ו-44 קורבנותיה. ב-2.45, שמאלה בראשי. ב-2.75 (נקודה 6) אנו מגיעים ל'צומת הבחירה', המציעה לנו שתי אופציות – פנייה שמאלה (מערבה) בשביל כחול ונוח המוביל לבית אורן, או המשך ישר, לכיוון נחל חיק ובקעת אלון המקסימים. הנסיעה לבקעת אלון מאתגרת יותר מבחינת עבירות, אבל הפורסטר צלח אותו ללא שיהוק.

לאחר איפוס ספידומטר בנקודה 6, לפנינו שתי אופציות:

יציאה לכיוון בית אורן: פונים שמאלה בירידה לשביל הכחול, עם נוף הפתוח לים. ב-2.1 ק"מ פונים ימינה לכביש צר, סימון השבילים הכחול עדיין מופיע. ב-3.5 פונים ימינה חזק מהאספלט, לשביל לבן בין אלונים. בתחתית הירידה חיבור לשביל ירוק, עם רחבה גדולה לפיקניק סיום המסלול. השביל חוסה בצילם של עצי אלון, על הקרקע מאות בלוטים, אזוב וטחב – אירופה זה כאן! פונים שמאלה בתחתית הערוץ (נקודה 8), ומתחברים לכביש המשובש היוצא ליערות הכרמל.

הערוצים האפלים מזכירים את יערות אירופה עם צל עמוק, טחב ואזוב ירוק/רמי גלבוע

יציאה לכיוון עוספיה. היציאה לכיוון עוספיה דרך נחל חיק מאתגרת יותר, ויפה מאוד. ב'צומת הבחירה' (נקודה 6) מאפסים ספידומטר וממשיכים ישר (צפון מזרח) לכיוון נחל חיק. ב-0.2 פונים שמאלה מהסימון האדום, לסימון 'שביל חוצה ישראל' (הסימון הכתום-כחול-לבן מופיע מאוחר יותר, בצידו של סימון שחור). יורדים בזהירות במורד. 1.2 ק"מ שמאלה ב-T, בירידה תלולה. ב-2.7, ימינה ב-T, לבקעת אלון היפהפיה. חוצים את הערוץ שמאלה, במפגש בין נחל אורן לנחל חיק, מעבר טכני למדי מתחת לעצי אלון (נקודה 7). כפוף לכמות המים והבוץ בערוץ, המעבר אפשרי עם קרוסאובר שאינו ארוך ונמוך מדי. ב-3.1 ק"מ נמצא מגרש משחקים לנהגי שטח, אפשר להתעכב או להמשיך. פונים שמאלה בשביל הלבן הרחב, הנמצא כ-100 מטרים מעברו השני של מגרש המשחקים.

בגלל ריבוי השבילים, הסימון כאן אינו ברמה המקובלת בנגב. היעזרו במפת נייר, ושמרו על הכיוון הכללי/רמי גלבוע

ב-3.2 ק"מ פונים ימינה (צפון-מזרח) על סימון שבילים ירוק + חוצה ישראל. עלייה קלה. ב-3.8 ימינה ב-T, אל ליבה של 'שוויצריה הקטנה'. הדרך מקסימה בעיבורו של יער מוריק, שופע תצפיות נוף. ב-4.2 ק"מ ימינה בירידה, נשארים על הסימון הירוק. 4.7 במזלג שמאלה בעלייה, סימון ירוק. ב-5.8 ק"מ מגיעים לחניון נחל חיק – המזוהם למדי, אני חייב לציין בצער. בכביש שלפנינו אפשר לפנות שמאלה לכיוון בית אורן, או ימינה לעוספיה – זה המקום לנגב חומוס או לקנות בקלאווה ו-כנאפה טעימות עד כדי שחיתות... סעו הביתה בזהירות!

מסלול כרמל, מפרט טכני:

אורך המסלול: כ-28 קילומטרים בשטח נוח ועביר יחסית. בימי גשם ומיד לאחריו, קטעים מסויימים עלולים להיות חלקים ומבוצבצים, מעבר ליכולתו של קרוסאובר רגיל.

שיטת תיאור המסלול: אנו מציינים מרחקים מצטברים, כדי להקל על ההתמצאות. GPS עם תוכנת ניווט שבילים (עמוד ענן, Orux) יעזור בניווט, אבל אינו יכול להחליף מפת סימון שבילים ("הכרמל" מספר 4) ושכל ישר.

תקשורת: תופתעו לגלות כי בקטעים מהמסלול, אין קליטה סלולרית. דילוג קצר לפסגת הר סמוך, יחבר אתכם עם העולם.
דלק ומזון: אין תחנות לאורך הדרך אבל אנו משוכנעים שתצליחו לשרוד את המסע, עם המצרכים שעל הסיפון.