וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ההבדל בין נהיגה בחוסר זהירות לאחריות קפידה?

עו"ד עמיקם לויתן, עו"ד רוני פאלוך, מאמר אורח

5.1.2015 / 9:39

שכחת את מסמכי הביטוח בבית? לא הדלקת אורות בשעות החשכה? לא בטוח שתקבל עונש כבד. על ההבדל בין חוסר זהירות ונהיגה בקלות ראש לאחריות קפידה

מבצע אכיפה משטרת התנועה הארצית נגב נגד משאיות עם משקל חורג. קובי ליאני
מבצע אכיפה משטרת התנועה הארצית נגב נגד משאיות עם משקל חורג/קובי ליאני

קבלתם דו"ח או משפט בגין עבירת תעבורה ללא "ידיעה או כוונת עבירה על החוק"? כדאי מאוד שתהיו ערים לכמה הבחנות. ראשית, החוק קובע כי אדם המבצע את המעשה או העבירה והוכחה אשמתו - חזקה עליו שעבר עבירה פלילית. אולם, אין צורך להיכנס לחרדות. עבירות תעבורה הן חלק מהפקודה הפלילית, אולם לא נרשמת לצידן עבירה פלילית, אלא רק "הרשעת תעבורה". משמעות הדבר, היא שלא צריך להוכיח התרשלות או מודעות לקיום העבירה, אלא די כי התקיימה העבירה - ואין צורך להוכיח כי הנהג ידע או התכוון לקרות העבירה.

עו"ד עמיקם לויתן: להלן מספר מקרים של עבירות מסוג אחריות קפידה:

נהיגה ללא ביטוח חובה לרכב: גם כאשר הביטוח לא חודש כתוצאה מ"רשלנות סוכן הביטוח", או ברכב בבעלות אדם אחר.
נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף – רכב שלא עבר במועד מבחן רישוי – טסט.

נהיגה בשעות החושך ללא הפעלת פנסי הרכב המתאימים, לפי תקנה 97(א) לתקנות התעבורה.

נהיגה ברכב כשמשקל המטען מעבר למותר בחוק. עד 25 מעל למשקל המותר זהו דו"ח ברירת משפט, מעל 25% זאת הזמנה לדין ופסילת רישיון.

נהיגה בזמן פסילה: כאשר אדם זומן לבית משפט לצורך נושא כלשהו, אך מתעלם מן ההזמנה לדין או "שכח" ולא מופיע לבית המשפט ובפסק הדין נקבע עונש פסילה, ולמרות כך הנהג ממשיך לנהוג בזמן פסילה, תוטל עליו אחריות קפידה גם אם יטען כי לא ידע על ההחלטה.

לתשומת לב: עבירות אלו שונות מעבירות של נהיגה בקלות ראש או נהיגה ברשלנות, נהיגה במהירות מופרזת.

בעבירות מסוג אחריות קפידה, אין צורך להוכיח כי הנהג ידע או הבין, רצה או התכוון לתוצאה שהתרחשה, אלא מספיק שהתרחשה העבירה. למרות זאת, במידה והנאשם יוכיח כי עשה ככל שניתן למנוע את העבירה, וכי לא נהג ברשלנות (תרתי משמע...) או במחשבה פלילית – לא תוטל עליו אחריות לעבירה.

seperator

בתיקון חוק העונשין בשנת 1994 ע"פ סעיף 22(ב) לחוק העונשין שונה שמה של האחריות - לאחריות קפידה. סעיף 19(2) לחוק העונשין הוא המאפשר לקבוע כי נעברה עבירה של אחריות קפידה, קרי, עבירה ללא מחשבה פלילית או רשלנות. בסעיף 22 לחוק העונשין נקבע מהם פרטי האחריות קפידה, אף על פי שדי בהוכחת היסוד העובדתי בעבירה של אחריות קפידה לשם ההרשעה. סעיף 22(ג) קובע כי ניתן אפילו להטיל עונש מאסר בעבירה זו, אולם רק אם הוכחה גם מחשבה פלילית או רשלנות.

המשמעות המעשית של עבירה זו עבור הנהג, הינה כי לעיתים הנהג לא עשה מעשה בכדי לעבור עבירה על החוק, ואפילו לא ידע שנעברת העבירה על ידו, למרות זאת הוא יורשע בדין.

עו"ד פאלוך הינו פרקליט ב"לויתן פאלוך משרד עורכי דין" המנוסים בתחום התעבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully