וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהג שיכור פגע לי ברכב. לאיזה פיצוי אני זכאי?

עו"ד אסף ורשה, מאמר אורח

28.3.2015 / 8:07

תביעות מול חברות הביטוח עשויות לגרום להרבה תסכול בשל חוסר הבנת נסיבות המקרה. עו"ד אסף ורשה עונה על מספר שאלות חשובות בנושא

חיישני רוורס ברכב. mtsyri, ShutterStock
חיישני רוורס ברכב/ShutterStock, mtsyri

במהלך שנת 2014 נפגעו כמעט 23,000 גברים נשים וילדים בתאונות הדרכים – עשרות אלפים שיאלצו לבוא במגע עם חברות הביטוח ולפעול בנחישות על מנת לממש את זכותם לקבל את הפיצוי המירבי בגין נזקי הגוף שלהם. ישנן לא מעט סוגיות מהותיות שמתעוררות במהלך בירור התביעה. להלן מקצת מהשאלות שמתעוררות ותשובות עליהן.

רכבי ניזוק כתוצאה מפגיעה של רכב שהוברר כי נהגו היה שיכור בעת התאונה. האם חברת הביטוח המבטחת את רכבו צריכה לפצות אותי בשל כך ?

בניגוד לסמים מסוכנים שנהיגה תחת השפעתם מבטלת כליל את הכיסוי הביטוחי בפוליסה תקנית לביטוח רכב פרטי ומסחרי, הרי שבמקרה אלכוהול, לשון הפוליסה אינה כוללת חריג בנושא. לפיכך, אף אם הוברר שהתאונה התרחשה בעת שהנהג היה תחת השפעת אלכוהול – עולה הטענה שחברת הביטוח לא יכולה להתנער מחובתה לשלם למבוטח את תגמולי הביטוח בגין נזקי הרכוש שנגרמו.

לצד זאת, תנאי הפוליסה כוללים חריג של גרימת נזק במתכוון ולא אחת, נטען ע"י חברת הביטוח, כי נהיגה תחת השפעת אלכוהול תגרום בהכרח לתאונת דרכים ולפיכך הנזקים שנגרמו, הן לרכבו של הנהג תחת אלכוהול והן לרכושו של אחר{צד ג'} – אינם מכוסים. להשקפתה, אין מדובר עוד במקרה ביטוח אלא בוודאות גמורה להתרחשות הנזק – בדיוק כמו אדם הגורם לנזק במתכוון.במהלך השנים, נתקבלו שורה של פסיקות סותרות בנושא, וטרם נתנה פסיקה חד משמעית ומחייבת של בית המשפט העליון בסוגיה.

בפסק דין מפורסם שניתן בנושא: 'יבגני קובלנקו נ' איי די איי חברה לביטוח בע"מ', קבע בית המשפט, מפי כב' הש' חאג' יחיא נפסק כי נהיגה תחת השפעת אלכוהול הינה מצב בו קיימת וודאות שהנזק יתממש ולפיכך הפוליסה אינה כוללת כיסוי ביטוחי. כך קבע גם כב' סגן הנשיא גולדס בפסד דין בענין דומה.

לעיתים, בתי המשפט קובעים כמו "אשם תורם" של המבוטח אשר נוהג תחת השפעת אלכוהול ומזכים עפ"י כך בפיצוי חלקי.

לסיכומו של דבר, בשל המחלוקת סביב סוגיה זו, כאשר מדובר על תאונה שנגרמה בנסיבות אלו, מומלץ לנפגע, שרכבו מבוטח בפוליסת מקיף, לשקול לפנות ראשית כל לחברת הביטוח שלו "ולהפעיל את הפוליסה".

לאחר מכן, ניתן להגיש תביעה כנגד הנהג הפוגע וחברת הביטוח שלו בגין תשלום ההשתתפות העצמית והפסדיו הנלווים לכך

נפגעתי בתאונת דרכים שמהווה גם תאונת עבודה. אל מי עלי לפנות קודם לכן, לחברת הביטוח או לביטוח לאומי ?

נפגע בתאונת דרכים המוגדרת כתאונת עבודה, שהותירה בו נכות, יכול לתבוע שני גורמים שונים: הן את חברת הביטוח המבטחת את רכבו בפוליסת חובה, באמצעות הגשת בקשה לבית המשפט למינוי מומחה רפואי והן את המוסד לביטוח לאומי.

לבחירת הגורם שייתבע עשויה להיות השלכה כספית משמעותית ביותר והיא משתנה ממקרה למקרה. במקרים רבים, מגיעים לכדי מסקנה כי עדיף לנפגע להפקיד בידי המומחה שימונה ע"י בית המשפט את הסמכות לקבוע את שיעור אחוזי הנכות. המציאות מלמדת, כי לא אחת, נוטים רופאי הוועדה של המל"ל להחמיר עם הנבדקים . לעומת זאת, מומחה הממונה ע"י בימ"ש או מומחה מוסכם בין הצדדים , לא נתפס כמינוי "מטעם".

כמו כן, במידה ויבחר המבוטח לתבוע את חברת הביטוח, המומחה שימונה מטעם בית המשפט ישקלל בקביעתו גם את האפשרות כי תחול החמרה עתידית במצבו הרפואי של הנפגע, מהלך אשר גורם לרוב , לקביעת אחוזי נכות גבוהים יותר. לעומת זאת, קביעת אחוזי נכות ע"י הועדה של המל"ל אינה סופית ומחייבת את הנפגע לפנות בשנית לוועדה, על מנת שתעריך פעם נוספת את שיעור נכות, ככל שחלה החמרה במצבו.

כך או אחרת, במידה ונגרמה למבוטח נכות בשל התאונה ששיעורה נמוך מ-9% , הרי שהנפגע לא יקבל מהמל"ל כל מענק נכות. לעומת זאת, תביעה אל מול חברת הביטוח יכולה לאפשר למבוטח לקבל פיצוי שיכול להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים או אפילו יותר.

באשר לנכות ששיעורה נע בין 19 – 10% סכום המענק שיתקבל מהמל"ל נגזר מגובה השתכרותו של הנפגע קודם לתאונה. תביעה אל מול חברת הביטוח לרוב תזכה את המבוטח בפיצוי גבוה שנגזר , בין היתר, מהפסד שכרו בעתיד של הנפגע

נפגע אשר אחוזי נכותו יאמירו לכדי 20% ולמעלה מכך, יקבל מהמל"ל קצבה חודשית שתשולם לו כל חייו, שסכומה יחושב על פי מכפלת הנכות בשכר ששולם לו קודם לתאונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

החלקתי עם אופני ופגעתי ברוכב נוסף שרכב לצידי. מה הדין במקרה כזה ?

בשונה מסיטואציה ממצב בה רוכב אופניים נפגע מרכב מנועי, כאשר מדובר בתאונה עצמית של רוכב האופניים ו/או בהתנגשות בין שני רוכבי אופניים ,הרי שבהעדר מעורבות של רכב מנועי בתאונה לא חל חוק נפגעי תאונת דרכים ורוכב האופניים שניזוק יידרש להגיש תביעה נזיקית במסגרתה יידרש להוכיח כי התרשלות של הצד הפוגע הובילה לקרות התאונה.

נפצעתי במהלך העמסת האוטו בקניות לחג הפסח. האם אוכל לקבל על כך פיצוי מחברת הביטוח המבטחת את רכבי בפוליסת חובה?

עקרונית, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אינו מאפשר לקבל פיצוי כספי מחברת ביטוח המבטחת את הרכב בפוליסת חובה, בשל פגיעה שנגרמה עקב טעינה או פריקה של מטען כשהרכב עומד. חרף זאת, במהלך השנים, פסקו בתי המשפט כי פריקת וטעינת מצרכים תוך כדי ירידה מרכב פרטי, תהווה משום אירוע הנחשב לתאונת דרכים, המזכה בקבלת פיצוי מחברת הביטוח.

בתוך כך, קבע בית המשפט, כי צריך שתהיה סמיכות בין הוצאת המטען לבין הנסיעה. אם הוצאת או הכנסת סל מצרכים לאוטו, בסמיכות לנסיעה ברכב, יוכר הדבר כתאונת דרכים.

אבל להבדיל – אם לדוגמא ירדת מהבית בשביל להביא משהו מהאוטו והדלת או תא המטען, נסגרת על היד – הדבר לא ייחשב כתאונת דרכים, שכן אין סמיכות לנסיעה.

האם אני יכול לקבל "על החשבון" את חלקו של הפיצוי אותו תשלם לי חברת הביטוח בסוף התביעה?

במידה והתאונה גרמה לנפגע לפציעות קשות ומהותיות, להן יש השפעה דרמטית על מהלך חיי היום יום, הרי שניתן במקרים מסוימים לפנות לחברת הביטוח בבקשה מיוחדת לקבלת פיצוי ביניים שנקראת " תשלום תכוף". המדובר בבקשה שכוללת את הוצאות המחיה של המבקש אותן הוא צריך להוציא, על מנת לקיים את עצמו לצורך מחייתו.

לרוב, בקשות אלו יוגשו במקרים בהם מדובר בשברים או בפגיעות שאינן מאפשרות לנפגע לעבוד. הכספים ששולמו במסגרת התשלומים התכופים יקוזזו בסופו של דבר מסך הפיצויים שיפסקו ושיתקבלו מחברת הביטוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully