וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על טעויות (בביטוח חובה), משלמים והרבה

9.5.2015 / 9:11

איך הפך אסף, סטודנט צעיר שזה עתה השתחרר מהצבא לאחד שחיו נעצרו בשל חובות עתק של מיליוני שקלים? הוא רק רצה לחסוך בעלות ביטוח החובה לקטנוע שלו

תאונת אופנוע. ShutterStock
תאונת אופנוע. אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock
"כוחות ההצלה שהגיעו אל מקום התאונה פינו את אסף עם שבר ביד וחבלות בכל חלקי גופו אל בית החולים, אך גם נאלצו לקבוע את מותה של מירית"

זהו סיפורו של אסף. כמו רובנו, אסף סיים את שירותו הצבאי ולאחר טיול ארוך במזרח, החל את צעדיו הראשונים בדרכו לרכוש תואר אקדמי. בכדי להגיע לעבודה וללימודים, רכש אסף קטנוע קטן. כאשר בירר כמה עולה לו ביטוח חובה, הזדעזע מהמחיר הגבוה שעמד על כמה אלפי שקלים (יותר מעלות הקטנוע, אגב), סכום שלא היה ברשותו באותה עת. אסף, אשר לא יכל לעמוד בתשלום ביטוח החובה, החליט לחסוך את ההוצאה ה"מיותרת" וה"מופרזת" ולרכוב על הקטנוע ללא ביטוח חובה, כאשר כל הזמן הוא מתרץ את רכיבתו על הקטנוע בכך ש "לא יקרה כלום, אני רוכב לאט, אני רוכב זהיר, מה הסיכוי שיתפוס אותי שוטר, אני אעשה ביטוח ברגע שיהיה לי כסף" ועוד שלל תירוצים.

בניגוד לאסף, מירית היא כבר אישה בוגרת. הדיפלומה מהלימודים האקדמיים כבר תלויה על הקיר, וביום ראשון בבוקר כשאסף התארגן לרכיבה ללימודים על הקטנוע שלו, היא בדיוק סיימה להכין את שלושת ילדיה לגנים ובתי הספר ויצאה יחד עם בעלה לפזרם במוסדות החינוך.

דרכיהם של אסף ומירית נפגשו, למרבה הצער, כשמירית נפרדה מבנה הקטן בגן הילדים וחצתה את הכביש במעבר החציה הסמוך, בדיוק כשתשומת ליבו של אסף הוסטה מהכביש אל הטלפון שהחל לצלצל בכיסו. אסף והקטנוע שלו פגעו בעוצמה במירית ושניהם הועפו אל הכביש. כוחות ההצלה שהגיעו אל מקום התאונה פינו את אסף עם שבר ביד וחבלות בכל חלקי גופו אל בית החולים, אך גם נאלצו לקבוע את מותה של מירית.

מעבר חציה. קובי ליאני
מעבר חציה/קובי ליאני

החרב המתהפכת של קרנית

"במקרה התאונה של אסף, התברר לו שהוויתור על פוליסת ביטוח חובה הותיר אותו ללא פיצוי על פציעותיו שלו בתאונה, אלא בכך לא תמו צרותיו"

מרגע התרחשות אירוע טראגי זה, נעצרו למעשה חייהם של כל המעורבים בפרשה. שלושת ילדיה הקטנים של מירית יאלצו לגדול את שארית חייהם ללא אימם ואסף נכבל בשלשלאות משפטיות שאת משקלן איש לא יכול לשאת.

זה המקום להסביר שביטוח החובה במדינת ישראל, כמו שמו, ביטוח שחובה לעשות ולשאת בזמן נהיגה ורכיבה על כל סוג של כלי רכב. תפקידו להגן עלינו ביטוחית וכלכלית במקרה של פגיעה בגוף בעת מעורבות בתאונת דרכים. בניגוד למה שרבים חושבים, תפקידו הנוסף של ביטוח החובה הוא גם להגן על המשתמשים בדרך במקרה ואנו פוגעים בהם וגורמים להם נזק גוף - הולכי רגל למשל. במקרה התאונה של אסף, התברר לו שהוויתור על פוליסת ביטוח חובה הותיר אותו ללא פיצוי על פציעותיו שלו בתאונה, אלא בכך לא תמו צרותיו.

בדיוק בשל מקרים שכאלה אותם צפה המחוקק, הוקם בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מנגנון אשר תפקידו לפצות את האנשים אשר נפגעו בתאונת דרכים על ידי רכב אשר היה חסר ביטוח. מנגנון זה נקרא קרנית. זהו תאגיד ביטוח בשירות המדינה אשר בהתקיים תנאים מסוימים יפצה את משפחתה של מירית ונפגעים נוספים כמוה אשר נפגעו על ידי נוהגים חסרי ביטוח. אולם עוד קבע המחוקק כי קרנית יכולה לחזור אל הנהג בתביעה להשבת הכספים ששילמה לנפגע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
גבס. ShutterStock
אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

סוף החיים, כפי שאתה מכיר אותם

"חובותיו של אסף במסגרת ההוצאה לפועל לקרנית הלכו וטפחו, אסף הפך להיות פושט רגל וחייו נעצרו לשנים רבות עקב תאונת הדרכים הארורה"

לאחר תקופת האבל, החל בעלה של מירית ז"ל לברר את האפשרויות לקבלת הפיצוי עבור אובדנה של משפחתו. בצר ליבו פנה בעלה של מירית לקרנית וביקש לקבל את הפיצוי המגיע לו ולאחר דיון ארוך בבית המשפט, נפסקו למשפחתה של מירית פיצוי בשיעור מיליוני שקלים.

קרנית, אשר פעלה בהתאם לחוק ושילמה לבעלה של מירית ולמשפחתה את בסכום אותו פסק בית המשפט, הגישה כנגד אסף תביעה להשבת המיליונים הרבים ששילמה למשפחתה של מירית. לאסף, לא היו מיליונים רבים. למעשה למעט אותו קטנוע, לא היה לו דבר. קרנית שקיבלה פסק דין נוסף והפעם כנגד אסף, החלה בפעולות למימוש פסק הדין ופתחה כנגד אסף תיק הוצאה לפועל. כך, מצא אסף את עצמו, שרק החל את חייו הבוגרים, חב מיליונים רבים לקרנית.

קרנית שהחלה בהליכים במסגרת ההוצאה לפועל לגביית הכסף אותו שילמה, הטילה עיקולים על חשבונו של אסף, על משכורתו, הטילה צו עיכוב יציאה מהארץ, דאגה לעיכוב רישיונו של אסף ועוד פעולות רבות אחרות. חובותיו של אסף במסגרת ההוצאה לפועל לקרנית הלכו וטפחו, אסף הפך להיות פושט רגל וחייו נעצרו לשנים רבות עקב תאונת הדרכים הארורה.

חיים בשולי החברה

מבחור צעיר בעל שאיפות לרכישת מקצוע והשתלבות בחיים כאזרח במדינת ישראל, הפך אסף לאדם גלמוד החיי בשולי החברה ללא תקווה. אסף אינו אדם רע, אך החלטתה אחת מוטעית שעשה בצעירותו השפיעה על כל מהלך חייו.
כאן המקום להסביר לאותם רוכבים אשר עושים דין לעצמם ועולים על כלי רכב בידיעה שהוא אינו מבוטח בביטוח חובה - עצרו!

הניחו בצד את הרצון והצורך למחות על תעריפי ביטוח החובה הגבוהים והפרידו זאת מהנחיצות שברכישתו. הדרך להלין על מחירי הביטוח אינה בעשיית דין עצמי ועליכם להבין כי נהיגה ללא ביטוח גוררת תוצאות הרסניות המשולות למשחק ברולטה רוסית. תפקידו של ביטוח החובה הוא לאפשר מתן פיצוי לאנשים אשר נפגעים בתאונות דרכים, בין אם נוהגים, רוכבים או הולכי רגל ו"חיסכון" של אלפי שקלים בודדים בשנה, עלול לעלות לכם בחייכם שלכם.

*הכתבה הוכנה בסיוע עו"ד טל זהבי, מומחה לדני נזיקין, ביטוח ותאונות דרכים

יש לכם שאלות בנושאי ביטוח ותאונות? לחצו כאן ושלחו אותן אלינו ועו"ד זהבי יענה עליהן

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully