וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכב עבר תאונה? הדרך אל אומדן הנזק רצופה מכשולים

יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים, מאמר אורח

22.6.2015 / 7:37

רכבך היה מעורב בתאונה? העיקר שאתה בריא ושלם. עכשיו צריך להתחיל להפעיל את כל הגורמים בשרשרת של הליך תיקון הנזק לרכבך בצורה הבטיחותית ביותר, וגם לקבל פיצוי ראוי מחברת הביטוח

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

כדאי שתדע: לעצמאותו ולאי תלותו של השמאי חשיבות מרכזית בשמירת איכות השומות, איכות שלה השלכה על בטיחות הרכב המתוקן שלך, על היקף הפיצוי שתקבל ועל כמות התיקים המגיעים בסופו של דבר למחלוקת משפטית, ובוא נקווה שלא תיכנס לסטטיסטיקה של בתי המשפט.

זוהי גם הסיבה שבגינה נציגי איגוד השמאים העבירו עמדתם למשרד התחבורה ולוועדת הכלכלה של הכנסת. לפי עמדה זו, לא ניתן להסתפק בסנקציה כלפי שמאי שהפר את חובתו - חשוב גם להטיל סנקציה על לקוחות, מוסכים, סוכנים, מבטחות וכדומה אשר מנסים להשפיע על השמאי בכל צורה שהיא.

גם בהוראות המפקח על הביטוח קיימים איסורים אלה, ועל פיו חל איסור על כל הגורמים הרלוונטיים להשפיע על שיקול דעתו המקצועי הבלתי תלוי של שמאי הקובע אומדן עבור מבוטח. יש כאלה שאחרי התאונה יוצרים קודם כל קשר עם סוכן הביטוח שלהם או ישירות עם חברת הביטוח ויש כאלה שרצים למוסך. בכל מקרה - היה ערני! וודא שהשמאי נבחר על ידך ועל ידך בלבד.

הבחירה ביידים שלך

וודא שהשמאי נבחר על ידך ועל ידך בלבד.

במקרה הטוב, חברת הביטוח והסוכן יספקו לך את רשימת השמאים העובדים עם חברת הביטוח שלך. במקרה הפחות טוב, הם פשוט יתנו לך שם של שמאי ספציפי. יש להניח שהם לא יטרחו לספר לך שאתה יכול גם לפנות לשמאי פרטי, שאיננו נמצא ברשימות אלה. חברת הביטוח מחויבת לכסות שכר סביר של השמאי, בין אם מדובר בשמאי ששייך לרשימות חברת הביטוח ובין אם מדובר בשמאי פרטי שאיננו קשור לחברה ושנבחר על ידכם. ייתכן ונציגי חברת הביטוח יתנו לך להבין שהליך הטיפול בתביעתך יוארך ושבחירתך בשמאי פרטי תפגע בפיצוי העתידי וכדומה. שים לב למוקש שכזה, והנח לרגע בצד את הרצון "לגמור עם זה כבר"; האם היית רוצה שהאדם שאתה תובע אותו יהיה גם השופט שלך? נקודה למחשבה. על אחת כמה וכמה כאשר נציגי החברה מתעקשים על שם ספציפי של שמאי, אל תיפול ברשת הזאת.

מוסכים והסדרים

במידה והגיע בעל הרכב ישירות למוסך הקבוע שלו לאחר תאונה, בעל המוסך לא יכול להיות זה שיבחר את השמאי עבור הלקוח

ומה לגבי המוסך? המנהל המקצועי של המוסך והשמאי שמטפלים ברכב שעבר תאונה, עובדים יחדיו והאפשרות להשפעה זה על עבודתו של זה לצערנו, אורבת בכל שלב בתהליך העבודה המשותף שלהם.

מה אסור למוסך לעשות בבחינתך? במידה והגיע בעל הרכב ישירות למוסך הקבוע שלו לאחר תאונה, בעל המוסך לא יכול להיות זה שיבחר את השמאי עבור הלקוח, במהלך הערכת הנזק אסור למוסך להתערב, המוסך לא יכול להנחות את השמאי בהוראות המוסך רשאי אך ורק להעביר לשמאי מידע רלוונטי לעריכת השומה ולהעלות בפניו הערות בעניינים טכניים שאין להם השפעה כלשהי על שיקול הדעת המקצועי: צרכים מקצועיים, בחירת חלקים לתיקון, טעות לשון, טעות בחישוב, השמטה מקרית, הוספת דבר בשוגג וכדומה.

שימו לב: מדובר פה בהליך דו כיווני וכמובן שגם לשמאי אסור להשפיע על שיקול דעתו המקצועי של המנהל המקצועי במוסך. השמאי חייב להתייעץ עם המנהל המקצועי, אך הוא לא יכול לשדל אותו להתקין ברכבך חלק חילוף שאיננו מתאים לרכב למשל או לא לתקן משהו שמצריך תיקון, וכיו"ב.

שורה תחתונה - היו ערניים, היו מעורבים בהליך התיקון. הכי נוח שמאכילים אתכם עם כפית, אבל לא כל כפית מכילה דבש.

במאמר הבא, נספר לכם מה עושים כאשר מתעוררת מחלוקת בין המבוטח לבין השמאי שנבחר מתוך רשימת שמאי חוץ של חברת הביטוח (רמז - מנגנון שמאי מכריע) ולמה לא צריך בהכרח לרוץ ישר לבית המשפט ולהיכנס להליך הרבה יותר יקר, ארוך ומסובך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully