וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל זורם בכפות רגלייך – השקת ב.מ.וו xDrive40e

ב.מ.וו מציגה את ההיברידית פלאג-אין הראשונה שלה, מסדרת X5 המוצלחת. טסנו למינכן כדי לראות את הדרך בה לוקחת אותנו ב.מ.וו לעולם ירוק יותר

סטילס: רמי גלבוע, יצרן

מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. יצרן, ניר בן טובים
xDrive40e נשארת X5 רגילה לחלוטין. שקע הטעינה מתחבא מאחורי מכסה קטן המותקן בקדמת המכונית/ניר בן טובים, יצרן

מהיום יכולה ב.מ.וו להגדיר את המונח 'הנעה כפולה' בשני אופנים – הנעה כפולה לכל הגלגלים, והנעה כפולה של מנועי בנזין וחשמל. ב.מ.וו מצטרפת לגל ההיברידי העולמי וה-X5 xDrive40eמצביעה על הדרך בה יצעדו דגמי ב.מ.וו בשנים הקרובות. בחירת X5 כפלטפורמה להיברידית הראשונה אינה מפתיעה; מבנה ה'סטיישן' מתאים להשתלת יחידת כוח חשמלית, וה-X5 הנוכחית תוכנה מראש כדי להכיל מצברים ומנוע חשמלי. המכלולים החשמליים מוסיפים כ-120 ק"ג והם ולא ניכרים מבחוץ; ניתן להבחין רק בפתח טעינה (מעין מכסה מיכל דלק המשובץ לפני דלת הנהג), מדבקות צנועות וכמה תאורות LED .

כוח כפול

מזה שנים מציגה ב.מ.וו גרסאות דיזל חזקות וחסכוניות, אבל ב-2015 זה כבר לא מספיק. בחרטום ה-40e מותקן מנוע בנזין 2.0 ליטר כפול מגדשים, המספק 245 כ"ס ו-35 קג"מ (זהו מנוע 4-בוכנות החזק ביותר של ב.מ.וו). הבחירה ביחידת בנזין נובעת מהידיעה שרוב ההיברידיות יגיעו בסופו של דבר, לארה"ב וסין. שווקים אלה לא אוהבים דיזל ומכאן הבחירה בבנזין, המספק פעולה שקטה ונטולת רעידות. הבחירה במספר '40' היא אינדיקציה לכך שביצועי ההיברידית ממוקמים אי שם בין סדרה 3 לסדרה 5.
04

מובן שיחידת הבנזין אינה הבשורה הגדולה של ה-40e, אלא המנוע החשמלי המושתל בתיבת ההילוכים סטפטרוניק; היחידה החשמלית נבלעת בין המכלולים המכאניים, ומשתמשת ב-8 יחסי ההעברה הרגילים. תוספת החשמל מביאה את ההספק הכולל ל-313 כ"ס ולתאוצה של 6.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, כעשירית שניה מהר יותר מגרסת הדיזל X30d. אחד היתרונות של ה-40e הוא טווח נסיעה מוגדל בין תדלוקים, קרוב ל-800 קילומטרים. ב.מ.וו כבר מוכרת בארה"ב גרסאות היברידיות של סדרה 3, 5 ו-7, אבל אלו אינן 'פלאג אין' המאפשר טעינה מחשמל ביתי או ציבורי. כמו שאר דגמי X, גם ה-xDrive40e מיוצרת בדרום קרוליינה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. יצרן, ניר בן טובים
עמדת הטעינה הייעודית משלימה טעינה מלאה תוך 2:45 שעות. בטעינה משקע ביתי רגיל זה ייקח 3:50 שעות/ניר בן טובים, יצרן

מעיין האנרגיה

הטכנולוגיה העכשווית יודעת לספק כוח חשמלי במכלול קומפקטי ושקט, אבל נקודת התורפה נשארה המצבר החשמלי. לטובת ליין ההיברידיות פיתחה ב.מ.וו מצבר ליתיום-איון 351 וולט ו-9 קילוואט, הנראה כמזוודת אלומיניום המותקנת מתחת לרצפת תא המטען. רצפת תא מטען נשארת שטוחה ופרקטית, לטובת מי שרוצה לבצע הובלות או לישון באחורי ה-X5 ההיברידית. נפח תא המטען הצטמצם מ-650 ל-500 ליטר ואי אפשר להתקין שורת מושבים שלישית, זהו מחיר קטן עבור היתרון ההיברידי. ב.מ.וו טוענים לתצרוכת דלק פנומנאלית של כ-30 קילומטרים לליטר בנזין; נתונים אלה אומתו על ידי ב.מ.וו בנהיגה יום-יומית, אבל ברור שלא הצלחנו לשחזר אותם במהלך ההשקה הקצרה. רמת הזיהום היא 77-78 גרם לקילומטרים.

מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. יצרן, ניר בן טובים
המצבר מנטרל את אופציית 7-המושבים, אבל לא פוגע בפונקציונאליות תא המטען/ניר בן טובים, יצרן

כיאות לרכב היברידי פלאג-אין, ניתן לטעון את המצבר משקע חשמלי ביתי (כפוף לרגולציה מקומית, כארבע שעות לטעינה מלאה). מי שיחפוץ לטעון ב-2:45 שעות יתקין בביתו את עמדת BMW I Wallbox האלגנטית, או שיתחבר לעמדת טעינה ציבורית – תופתעו לדעת כמה עמדות כאלה כבר פזורות במגרשי חניה באירופה. אפליקציות ייעודיות יאפשרו לך לשבת בקומה השביעית ולראות על הסמארטפון את מצב הטעינה, כמה זמן נותר לטעינה מלאה, תוכל אפילו להפעיל מהטלפון את החימום והמיזוג (בעזרת מדחס חשמלי). האפליקציה תאתר עבורך נקודות טעינה זמינות, ותאפשר 'להזמין' עמדת טעינה בחניון אליו אתה עומד להגיע. למצבר יש 6 שנות אחריות אבל אף אחד לא יכול היה לומר לנו מה מחירו, וכיצד משפצים או ממחזרים אותו בהמשך הדרך.

חוויה מחשמלת

כאשר מדובר בהיברידית של ב.מ.וו, אפשר לשכוח את הדימויים של נהיגה רובוטית ושבלולית; ה- xDrive40eמעניקה חווית נהיגה דינמית ומענגת, כאשר הנהג סוחט את דוושת הגז. אבל היא גם מאפשרת התנהלות רגועה וחסכונית, עד כדי אפס פליטת מזהמים. אפשר לנהוג עד 30 קילומטרים ללא הפעלת מנוע הבנזין; סקרים הראו כי כ-30% מבעלי ב.מ.וו עושים מרחק קטן מזה מדי בוקר כך שהם יוכלו להגיע למשרד, לטעון שם את המצבר ולחזור הביתה – ללא ששרפו ליטר אחד! ניתן להגיע על חשמל טהור עד 120 קמ"ש, בתמורה לצמצום הטווח כמובן.

מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. אתר יצרן
מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי/אתר יצרן

מתג eDRIVE בקונסולה המרכזית מציע שלושה מצבים בסיסיים. יש לשער שבחלוף ההתרגשות יישאר המתג על מצב AUTO eDrive, בו מנוהל משק החשמל על ידי המחשבים; נסיעה חשמלית ככל שמתאפשר, טעינת המצברים בכל פעם שאתה מרפה מדוושת הגז, מעבר לבנזין בכל פעם שתסחט את הדוושה. השינויים מתרחשים ללא התערבות הנהג, מוצגים על צג דיגיטלי עמוס בחיצים אדומים (בנזין) וכחולים (חשמל). נחמד לראות את זרימת האנרגיה והמרתה, אבל לאחר זמן קצר תפסיק לפזול אל הצג. פונקציית 'ניהול אנרגיה אינטליגנטי' יכולה להזין למערכת נתוני GPS על מצב התנועה המקומית, כדי לשלב אופטימיזציה של ניהול החשמל עם לחצי התנועה. לא בדקנו.

מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. יצרן, ניר בן טובים
לקונסולה המרכזית נוסף בורר בין שיטות הטעינה. שאר האופציות המוכרות, נשארו במקומן/ניר בן טובים, יצרן

במצב MAX eDRIVE תנוע המכונית על חשמל טהור, ככל שנותר כוח במצבר. זה מצב מומלץ לנהיגה עירונית, בטווחים עד 25-30 ק"מ. מצב שלישי הוא SAVE Battery, המאפשר לטעון את המצבר במהירות, על ידי שימוש במנוע הבנזין ובאנרגיה קינטית. מצב SAVE מאפשר להתכונן לאזור עירוני צפוף: אתה יוצא מהאחוזה הכפרית בהרי טירול, למשל, ויודע שיש לך פגישה חשובה במרכז העיר. כאזרח ירוק תטען את המצברים במהלך הנסיעה הבינעירונית, כדי לגרום מינימום זיהום בסמטאות העיר.

מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. אתר יצרן
עמדות טעינה צומחות ברחובות אירופה, כפטריות אחרי הגשם. טעינה ציבורית היא פרמטר קריטי לפיתוח השימוש באנרגיה חשמלית, תלויה לחלוטין בממשלות ובעיריות/אתר יצרן

ואיך היא נוסעת?

זה יכול היה להיות הזמן לספר על V8 מפלצתי המתעוררת לחיים, אבל היום אנחנו בסרט אחר; לוחצים START, אבל כלום לא מתרחש. אורגן האורות מתעורר בשתיקה, לחיצה על דוושת הגז וה-40e מתגלגלת לדרכה. בדממה מוחלטת, המופרעת רק על ידי המיית תמסורות קלה. במכונית מעודנת כמו X5 תחושת הניתוק חזקה יותר מהרגיל בהיברידיות, זה נעים אבל צריך להתרגל. לחץ חזק על הדוושה, ומנוע הבנזין יתעורר לפעולה. אם אינך מרוכז, לא תרגיש בהנעת המנוע – האינדיקציה היחידה תופיע על הצג המרכזי שיוצף לפתע בקווים אדומים.

מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. יצרן, ניר בן טובים
החיצים המתרוצצים על הצג נחמדים למראה, מהר מאוד תפסיק להתבונן בהם/ניר בן טובים, יצרן

תוספת הכוח החשמלי מורגשת בעיקר בזינוקים מעמידה. הכוח החשמלי זמין באופן מידי, ללא צורך בעליית טורים או הורדת הילוכים. התחושה נטולת מאמץ לחלוטין, מצוין. במצב חשמלי-מלא הגענו ל-120 המוצהרים, ללא בעיה וללא המולת פיסטונים. בהאצה חזקה חוברים שני המנועים כדי להעניק תאוצות ביניים חזקות ומידיות.

פה נתקלנו בבעיה הקשורה לטבעה הבסיסי של הטכנולוגיה ההיברידית; תאוצות הביניים חזקות מאוד, אבל מתברר כי הן לא תמיד עקביות. כאשר יש חשמל, אתה מאיץ עם מכונית בעלת 313 כ"ס (ומומנט בהתאמה). אבל כאשר הבטרייה מחוסלת לגמרי, יש לך ברגל 245 כ"ס... הרגשתי את זה בתחילתה של עקיפה מאומצת, ובהחלט הופתעתי. הבעיה קיימת גם בהיברידיות אחרות אבל ב-40e היא מורגשת יותר, כנראה בגלל הספקו הגבוה של המנוע החשמלי. אנשי ב.מ.וו טוענים כי 'תמיד נשאר בבטרייה קצת כוח המספיק לסיוע לעקיפה', אבל מתי שהוא – גם הכוח הזה נגמר. 245 כוחות הסוס מספיקים לעקיפה בטוחה אבל לא אהבתי את חוסר העקביות, המחייב תשומת לב לעוד פרמטר בטיחותי.

אבל חוץ מזה, באמת הכול טוב – ה-40e נהנית ממערכת ההנעה המשובחת של כל X5, חלוקת המשקל אפילו משתבחת עקב מיקום המצבר מאחור. יש מתלים אדפטיביים ואיזון אוטומטי של גובה המתלים האחוריים, היגוי, עידון, הכול נשאר ב.מ.וו קלאסי. לרשותך גם יכולת שטח מסויימת, אם כי אני משער שזה לא הקרוסאובר איתו תצלח אגני בוץ חורפיים.

מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. אתר יצרן
טוב לשבילים, לא לשטח אמיתי/אתר יצרן

מתח גבוה

החוויה העיקרית בהשקת ה- xDrive40e הייתה לראות ביצוע מצוין של קונספט מוכר, ושילובו בחיי היום יום. לקוח העושה בעיקר נסיעות קצרות עשוי לעבור את השבוע בלי לשרוף ליטר אחד של בנזין. מה שיפה הוא כי עם כל האפליקציות והמחשבים, אתה נשאר עצמאי לחלוטין – גם אם שכחת להתחבר לחשמל או לא מצאת שטקר, מנוע הבנזין תמיד לשירותך. המערכת ההיברידית לא מגבילה את אפשרויות הקאסטומיזציה של ה- xDrive40e– תוכל להזמין את כל אפשרויות הגימור והאבזור, אפילו להתקין חבילת M Sport שתיצור רושם שאתה מבזבז דלק בסגנון M, ולא חוסך בשיטת e...

מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי. יצרן, ניר בן טובים
מבחן ב.מ.וו X5 חשמלי/ניר בן טובים, יצרן

האם ומתי תגיע ה-xDrive40e לישראל? כמה תעלה? הנושא בדיונים. מן הידועות היא כי למרות הפילוסופיות הירוקות, עיקר הלחץ לפיתוח מכוניות חשמליות מגיע מהממשלות (ולא מהלקוחות), המעניקות הנחות מיסוי מפליגות על כלים היברידיים. גם בישראל יש מס קנייה מופחת על היברידיות, ועל הכבישים שלנו כבר נעות קרוב ל-10,000 מכוניות היברידות. xDrive40e תצטרף אליהן רק אם התמחור יהיה סביר וכלכלי, והיבואן יחליט כי כדאי לו להיכנס לפרק הזה. נחכה ונראה.

הכתב היה אורח חברת דלק מוטורס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully