וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין הבדל בין מי שאוכל חזיר למי שנוסע על אופניים ביום כיפור"

22.9.2015 / 7:48

יום כיפור מוציא רבבות חובבי אופניים לכבישים שגורמים לתרעומת בקרב שומרי הדת. הרב שלמה עמר: " יצר הרע מחפש תחבולות להכשיל את האדם ביום הזה. זהו יום קדוש גם עבור כלל ישראל ולא רק הדתיים"

מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013. דרור עינב
מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013/דרור עינב
כל העושר הזה, הולך לאופניים, למין ניצול של הרחוב השקט לדבר מה שאין לו תוכן, שכל כולו בערות

"מי שמטיף שלא לפגוע ברגשותיו של מוסלמי בהר הבית, זה אותו אדם שיטוס הוא וילדיו על אופניים ביום כיפור. הנסיעה על אופניים היא מעשה שאסור מבחינה הלכתית וגם למי שאינו מוסלמי יש רגשות. מי שאינו מאמין בצורך לקיים הלכה, גם אם אינו מאמין בקדושה המוסלמית בהר הבית, אך הוא אינו רוצה לפגוע ברגשותיהם של המאמינים המוסלמים, מדוע אם כן, כל כך קל לפגוע באדם החוזר מבית הכנסת?", כך אומר היום לוואלה! רכב הרב בני פרל, מבכירי רבני הציונות הדתית וראש ישיבת בר אילן, כלפי המנהג של רכיבה על אופניים ביום כיפור במסגרתו רבבות ישראלים מדוושים בכבישים.

הוא אינו לבד בגישה זו כמובן, שמשקפת את הלך הרוח בקרב שומרי הדת היהודית בישראל. הרב שלמה עמר, רבה הראשי של ירושלים, נוקט גם הוא בעמדה מחמירה ואומר לנו ערב יום הכיפורים: "אין הבדל בין מי שאוכל חזיר למי שנוסע באופניים ביום כיפור". לדבריו, "יצר הרע מחפש תחבולות להכשיל את האדם ביום הזה. זהו יום קדוש גם עבור כלל ישראל ולא רק הדתיים ולכן כל פגיעה ביום הזה הוא גם פגיעה ברגשותיהם של עם ישראל שרובו מקדש את היום הזה. אני שב ומדגיש שזה איסור חמור ואלה שרוכבים על אופניים ביום הזה מכשילים את עצמם ואת הציבור".

האם חילוניים חייבים לרכוב על אופניים?

הרב פרל לא חוסך את מילותיו הקשות וממשיך למתוח ביקורת חריפה: "יש יום אחד בשנה שבו הרחובות ריקים, שבו לפתע עולה השקט, היכולת להקשיב ולחוש, והנה מתברר עד כמה היום הזה, שהפוטנציאל שבו הוא כה גדול מבחינת משמעותו הדתית, התרבותית, ההיסטורית והמנטאלית עד כמה כל העושר הזה, הולך לאופניים, למין ניצול של הרחוב השקט לדבר מה שאין לו תוכן, שכל כולו בערות, שעשוע סתמי שנולד מתוך הזלזול ביצירה התרבותית הזו. לדעתי מדובר על הפחד מלחוש אפילו למשך יום אחד, את היותנו קשורים לתרבות כל שהיא, הפחד מפני השקט שהיום הזה בונה סביבנו, הפחד מפני חשבון הנפש שנהגו בו באלפי דורות. וזה הפחד שהופך את כל מה שיש לכל כך סתמי וחסר תוכן".

אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2015. ראובן קסטרו
אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2015/ראובן קסטרו
אין כל ביטוח או כיסוי שמעניק להם או לילדים הגנה אם חלילה יפגעו בצד ג'

מלבד חוקי ההלכה והתורה, חלה על רוכבי האופניים גם פקודת הנזיקין שמחייבת אותם לרכוב בזהירות, ואין זה משנה אם מדובר על יום הכיפורים, יום ירושלים או שמחת תורה. אלא שבשנים האחרונות, עלו על כבישי ומדרכות הארץ למעלה ממאה אלף אופניים חשמליים חדשים. רבים מהם צפויים לגדוש את כבישי הארץ במהלך יום הכיפורים, לצד עשרות אלפי רוכבי האופניים הרגילים. למעשה, תחושת החופש נוכח השבתת תנועת כלי הרכב תפגיש את המוני המדוושים על הכביש ותיצור סיטואציה ייחודית בה כל הכלים נדרשים לרכוב יחדיו. כיצד מתייחס החוק לתאונה בין רוכב אופניים רגילים לחשמליים?

ביקורת נוקבות על ההפקרות סביב הרכיבה על אופניים בכלל ואופניים חשמליים בפרט ביום כיפור, אינה מגיעה רק מכיוון הרבנים אלא גם מעורכי דין, שמזהירים מפני ההשלכות המשפטיות הגורליות של רכיבה רשלנית. עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין מסביר. "אחד מהדברים הכי מסוכנים מבחינת החשיפה לתביעה, זה דפוס הפעולה של ההורים שמאפשרים לילדים מתחת לגיל 14 לרכוב על אופניים חשמליים. החוק אוסר זאת ולמעשה, אין כל ביטוח או כיסוי שמעניק להם או לילדים הגנה אם חלילה יפגעו בצד ג". בנוסף, מציין עו"ד ורשה, כי "במקרה של תאונה בין רוכב אופניים חשמליים לבין אופניים רגילים, סביר להניח שבית המשפט ייצא מנקודת הנחה כי האופניים החשמליים, מעצם טיבם , מהירים יותר, וכך גם עולה בהתאם חובת הזהירות שמוטלת על הנהג".

בנוסף, אומר ורשה, רבים מרוכבי האופניים החשמליים מסירים את מגבלת הדיווש, פעולה שסותרת את לשון התקנות ומהווה עבירה על חובה חקוקה. משמעות הדבר היא כי במקרה של תאונה קשה, בה תבחן כשירות האופניים ויימצא כי הן "טופלו", בית המשפט ייטה לראות בכך כפעולה רשלנית, דבר אשר יכול לסבך את הרוכב עם חובת תשלום פיצויים.

ואם הילד שלכם אכן פגע במישהו?

ומה הדין במקרה בו ילד קטן פגע במהלך רכיבתו על אופניים בצד ג? לדברי עו"ד ערן יעקובוביץ', מומחה לדיני ביטוח ונזיקין,ממשרד צבי יעקובוביץ ושות', מדובר על בעיה מהותית, שכן חרף העובדה כי הילד בר תביעה, מאוד קשה להוכיח רשלנותו. הגיל משחק תפקיד מהותי בעניין הזה. לצד זאת, אומנם להורים יש אחריות עקיפה מעצם היותם אפוטרופוסים, אולם אין הדבר מעיד על כך כי הם התרשלו בכל אימת בו הילד פגע בצד ג. אם בית המשפט יקבע כי הילד אכן יתרשל, יהיה קל הרבה יותר לתבוע גם את ההורים. בתוך כך מציין עו"ד יעקוקוביץ', כי מידי שנה נפגעים עשרות ילדים, אך רוב רובם של ההורים אינם מודעים לכך שילדיהם כתלמידים, בין אם בגן או בבית הספר, מבוטחים בפוליסת ביטוח תאונות אישיות. פוליסה שבמסגרתה משולם פיצוי כספי לתלמיד שנפגע פגיעת גוף כתוצאה מתאונה.

לייק אחד ואתם בקהילת הרכב הגדולה בישראל
עוד הרבה משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully