וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב.מ.וו סדרה 7 החדשה במבחן דרכים

13.12.2015 / 8:02

ב.מ.וו סדרה 7 יורה קרני לייזר מהתאורה הראשית, מגהצת את האספלט, טסה אם רק תעזו ללחוץ עליה, ומקיפה את הנוסעים בטכנולוגיות מגלקסיה רחוקה מאוד. נהגנו, הפלגנו, ואז חזרנו למציאות

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 7 החדשה. סיבי פחמן בשלדה/ניר בן טובים

אפשר רק לדמיין מה התחולל במטה ב.מ.וו במינכן, כשהכריזו מרצדס על ה-S קלאס בתור "המכונית הטובה ביותר בעולם" אשתקד. הסברה היא שבאותה נקודת זמן ההכנות לסדרה 7 הבאה כבר היו בעיצומן וכמעט כל הפרטים הקטנים נסגרו. ועדיין, הצהרות מסוג אלה הן בדיוק הדברים שיגזלו מעיני המהנדסים שעות שינה ויגרמו לדירקטוריון לכנס ישיבות חירום ב-5 בבוקר: "ד"ר מולר, שוב פעם הם עושים לנו את זה"!, ינזוף היו"ר במנקרים. האם נגזר על הבווארים להמתין להזדמנות הבאה?

ב.מ.וו ונהיגה, מהסוג שאוהבים לדבר עליה, הולכים תמיד יד ביד; כמו חרדל בנקניקיה, בראד ואנג'לינה, כמו שמעון מזרחי ומכבי תל אביב בכדורסל. מאז היווסדות חטיבת המכוניות הומלכה ב.מ.וו לאוטוריטה עבור מי שצמא לפענח את החיבור בין יצריות למוטוריקה; להניח ידיים על גלגל ההגה, לרמוס את הדוושה הימנית ולקבל הרצאה מה"מייסטרים" איך עושים את זה נכון: ההגה חופשי מהינע לכוון את החרטום, הגלגלים מאחור דוחפים את הגב, לפעמים ששה צילינדרים נובחים בטור והשלדה מאוזנת 50/50. אין כאן מעשה כשפים, כלומר יש, אבל לאנשים רגילים זו בסך הכול הנדסה חריפה של מומחים שחרתו על דגלם את ערכי ההנאה - לפחות כשזה נוגע למכוניות הבאמת חשובות.

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
תאורת הלייזר בסדרה 7 "יורה" את הקרן למרחק של 650 מטרים, כפול מתאורה סטנדרטית/ניר בן טובים

ב.מ.וו מייצרת עולם ומלואו של סדרות; החל ב-1, עבור ל-3 וכלה ב-5 ועד לדגמי פנאי מוחצנים כמו ה-X6. נראה שכל אחד ימצא כאן את מבוקשו. אלא שדווקא המכונית המפוארת והמושקעת ביותר בחבורה הזו, ב.מ.וו סדרה 7, נחשבת בקרב שכנותיה להכי פחות מוצלחת, לפחות כשמשווים אותה לצמד הגרמניות בגוורדיה הלאומית, אודי A8 ומרצדס S קלאס. הסיבה לכך, היא שכרטיס הכניסה למועדון ה-VIP אינו כופה על היצרן כללי התנהגות מהנה, אלא כללי הנאה עבור מי שהפרוטה בכיסם וישבנם מאכלס את הכורסאות המעסות במושב האחורי. בשביל סדרה 7, שהחלה את דרכה ב-1977, הדור השישי שהגיע לאחרונה לישראל עשוי לסמן את התפנית בעלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קודם כל מלפנים

לאדם הממוצע בין גדרה לחדרה, חווית השהות בב.מ.וו סדרה 7 תהיה שוות ערך לנסיעה למאדים. מילת המפתח בקבוצת הפאר הבכירה היא Dazzle, או בתרגום מהשכונה: "יא ווארדי". כשלנגד עיניה אותה S קלאס, סדרה 7 החדשה מנסה להשליך לתוך הזירה את כל מה שהצליחו המוחות הגרמניים ללקט ולתחוב לקרביה, וזה מתחיל במפתח חכם עם צג רב תפריטי בסגנון מיני סמארטפון ושטיח וירטואלי שמוקרן על האספלט ומקבל את פניכם בשעות הערב בחניון הבית.

כדי לספוג בנעימות את ההפגזה הטכנולוגית של סדרה 7 צריך לבלות במחיצתה כמה ימים טובים, שכן מעמדת הנהג לא רואים הכול ומעשית - גם לא את המעט. הנדסת האנוש במכונית הדגל הגרמנית קלה להבנה ושימוש, אך היא מסווה מפגן תכונות עם צובר של מצלמות, חיישנים וקו של אמצעים אקטיביים שמשפיעים הן על קירור המנוע והן על צינון הראשים והעכוזים.

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
הכורסאות ענקיות, המרחבים עצומים והאיכות ללא דופי. השליטה על הנעשה היא דרך בקרת ה-IDRIVE/ניר בן טובים

הגרסה הנבחנת, היא 750LI אקס-דרייב (כפולת הנעה וארוכת בסיס גלגלים) ועל פי הסברי היבואנית, היא נתפרה באופן ייחודי לפי העדפות מסוימות ומחירה חוצה בקלות את ה-1.1 מיליון שקל. בתמורה לכך, מקבלים בראש ובראשונה את מערכת ה-Idrive היעילה, שלטעמנו מחמיאה לסידור ההושבה בעמדת הנהג, ושולטת על צג מלבני חד רזולוציה במרכז הקונסולה. במערכת התפריטים הצבעונית והמגוונת, תוכלו לנווט בין כל דבר שניתן לכוונו, החל בכיול ספציפי של המתלים, מערכות התקשורת, התאורה, לקבל מידע מפורט על מצב הרכב, להתבונן במצלמות עם ראייה תלת ממדית מסביב למכונית ולדפדף בנגן. מערכת שמע משובחת של 'הרמן קרדון' עקרה אותנו מגלגל ההגה אל המושב האחורי.

דה 'אקזקיוטיב לאונג'

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
בסיס גלגלים 3.21 מ', באמת מה חסר כאן?/ניר בן טובים

מיותר יהיה להתעכב ולטפח במלל את איכויות הייצור הקפדניות של סדרה 7, ולכן נסגור את הפינה הזו בתיאור קצר וקולע: חסרת פשרות.

ב.מ.וו הבינו די מהר, שכדי לצמצם את הפערים ממרצדס S קלאס עליהם לצאת מחשיבה סכמתית ולנקוט בצעדים נועזים שילכדו את הקליינטים ברשתם. גרסת ה-LI מציעה לנוסעים שלה מידות דומות ל-S עם בסיס גלגלים קצת יותר גדול של 3.21 מ' ורוחב של 1.9 מ', אולם היתרון האמתי טמון בגאדג'טים ובאווירה המבודדת מהסביבה החיצונית.

מלבד שטח עצום להשתרע בו, הנוסע מקבל לידיו טאבלט נשלף עם שליטה מונגשת על המושב שמלפניו כך שתהיה לו האפשרות למתוח רגליים ככל שיחפוץ. הטאבלט מוסיף גם פיקוד נרחב על מערכת השמע (שהנהג חלילה לא יפתח דעות משל עצמו), המיזוג מהקורות ובמושבים, וכן אפשר בלחיצת מתג להרים או להוריד את הווילונות האלקטרוניים למניעת טיגון מקרני השמש או עבור החרדים לפרטיותם.

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים/ניר בן טובים

היכן שה-7 באמת מתחילה לזרוח בכביש ולחזק את האגו הוא כשהלילה יורד והתאורה, הדממה והרומנטיקה מחליפים את התפאורה היומית. פתאום, שום דבר כבר לא בוער, המסמכים של דינה יחכו למחר, הממשלה מתפקדת למופת והתשתיות שלנו פשוט נהדרות. בדרך שלה, סדרה 7 מצליחה לגרום לצרות הגדולות שבשגרה להתגמד, לשברים בעמוד השדרה להחלים מעצמם ולעטוף את הנהג בשמיכה של תאורה, מוסיקה משובחת ואטימה הרמטית מפני רעשים חיצוניים; גם אם תנשקו טמבון של אוטובוס מקרטע כל מה שתשמעו הוא רחש וזמזום ואת דפיקות לבכם.

נהיגה או מצב טיסה

הדעה הרווחת היא שביום שבו כריס בנגל, מעצב העל לשעבר של ב.מ.וו הניח את ידיו על סדרה 7 בתחילת העשור הקודם, נשדדה היכולת שלה "לדבר עם הנהג". עיצובו השנוי במחלוקת ליבה את המחאה הגדולה מצד המבקרים, אבל גם המנוסים שבנהגים קלטו שנדבך ב"מכונת הנהיגה המוחלטת" התגבש לסופגניה שמנה שמנסה לרצות את הנוסעים ומאכזבת את שוחרי הפיתולים.

מחד, ב.מ.וו הפנתה צינור רחב של מזומנים לשדרוגים, הגימיקים והצעצועים, אבל היא עשתה מאמצים כבירים שלא להפוך את הנהג לקישוט. ב-2013 היא פתחה את שיטת ה-Carbon core המשלבת סיבי פחמן בשלדה, ועם הפצעת סדרה 7 החדשה היא הפחיתה את משקלו של הדור השישי בעשרות קילוגרמים וחידדה את תגובותיהן של המערכות האדפטיביות בניסיון להדק את החיבור עם חווית הנהיגה המסורתית.

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
מנוע ה-4.4 ל' שמונה צילינדרים טורבו טווין סקרול. עתיר כוח/ניר בן טובים

בארץ, ניתן לרכוש את סדרה 7 בכמה ורסיות שונות, אבל מנועים יש רק שניים: יחידת 3.0 ל' טורבו עם 326 כ"ס, או תחנת הכוח המבעבעת שמותקנת ברכב המבחן - 4.4 ל' טורבו V8 עם 450 כ"ס, 66.3 קג"מ מ-1,800 סל"ד, הנעה כפולה ותיבת הילוכים אוטומטית 8 מהירויות עם תפעול טיפטרוניק מבורר ההילוכים. מנוע ה-4.4 ל' לעיל עודכן קלות בסעפות היניקה והפליטה ויחס הדחיסה, והתוצאה לא רחוקה גם מביצועיהן של המושחזות בחטיבת M, לפחות בהיבט המנועי.

מנועי הטורבו טווין סקרול מגיבים מהר יותר מהדגם
הקודם לו היה מגדש בודד, אך מכיוון שסדרה 7 היא בכל זאת לימוזינה ארוכה שסוחבת יותר מ-2 טון, היא משאירה עליך חותם בכל פעם שהרגל רומסת את דוושת ההאצה; החרטום מתרומם באוויר, הצילינדרים גועשים מאחורי פרגוד ו-100 קמ"ש רואים על הסקאלה בפחות מ-5 שניות. המהירות המרבית מבוקרת אלקטרונית ל-252 קמ"ש וטוב שכך, ועוד יותר טוב שהמהירות מוקרנת על גבי תצוגה עלית שמא תאבדו שליטה עצמית.

תיבת ההילוכים של ZF זכתה מאתנו במבחנים קודמים להתייחסות מעמיקה, וגם כאן היא פועלת בצורה מעוררת התפעלות ורק לעתים נדירות שולחת מסר קל של חספוס בתפקודה. היא גם האחראית לכך שצריכת הדלק שהסתכמה ב-7 ק"מ לליטר גם בתנאים מאומצים ופקקים לא האמירה לנתונים בדיוניים.

קילינג מי סופטלי

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים/ניר בן טובים

מנוע ה-4.4 ל' מחסל מרחקי נסיעה בדילוגים, ויחד עם מערכת מתלים נינוחה ואוטומטית שמתאימה את עצמה לסוגי האספלט השונים, אין כאן יותר מידי מה לעשות באופן אקטיבי אם לא ממש רוצים, מלבד לדווח על נוחות נסיעה קרובה לשלמות, שקטה, מנומסת להפליא ושלא נופלת גם מרביצה ממושכת על הכורסא בסלון.

בדרך לסרטי האספלט המתפתלים בצפון, שאלנו את עצמנו האם היא באמת מסוגלת להחזיר את ההנאה למקומה הראוי. התשובה לכך, תלויה בעיקר בציפיות ובניסיון שצבר הנהג; בהשוואה למכוניות מסוגה, סדרה 7 בהחלט עומדת בקנה אחד עם המוניטין של מתחרותיה: האחיזה גבוהה מאוד ובטוחה - על גבול האבסולוטית, השלדה נצמדת לאספלט בין אם במצב ספורט או במצב נורמלי, ולמרות שההיגוי יכול להיות קצת יותר תקיף בהפניית השלדה, לא הרגשנו תחושה מעושה אובר דה לימיט, אלא משהו באמצע - מתון, חצי מדויק.

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים/ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
למרות מסה גדולה ומידות חריגות סדרה 7 מתמודדת עם פיתולים כמו ב.מ.וו אמיתית. רק חסר לנו יותר תחושה בהגה/ניר בן טובים

היכולת הכיוונית של הבימרית אינה מושפעת מחטאי ההיגוי הזניחים, שכן הגרמניה המכובדת גדולה בכמה מידות על כבישי ישראל האומללים. זו מכונית שלועגת בהפגנתיות לדרכי אספלט מסולסלות, טסה בין ההרים, וחוצה את המדינה כמו סכין חם שמפלס את דרכו דרך בלוק חמאה נימוח. תכונה זו היא מה שמפרידה את מכוניות הפאר ממכוניות הסאלון, היכן שהמאיון העליון צוחק על האלפיון והיכן שב.מ.וו סדרה 7 עולה עוד מדרגה, וסוף סוף מצליחה לחבר את המורשת שלה עם הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם לפי כללי המשחק של המאה ה-21.

המחיר בכלל לא משנה

ביום המבחן נקלענו למקטע סתום בפקק ארוך ומייגע בכביש 2 בגין תאונת דרכים קלה ליד מחלף ינאי, ובתוך כל המבטים הזועפים, חוסר האונים והשמש השקרנית, למדנו עד כמה ב.מ.וו סדרה 7 מפחיתה מהנהג את הלחץ כשהיא נעולה על בקרת שיוט אדפטיבית ועושה דברים על דעת עצמה; כל מה שצריך זה לכוון את ההגה והיא כבר תזחל לבדה בין הפגושים, תאיץ, תעצור ותביט לצדדים ותסמן לך מתי הכביש פנוי להמשיך. עולם אחר, במדינה שתקועה בזמן אחר.

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
אחרי שנכנסים לא רוצים לצאת, אף פעם/ניר בן טובים

כשמגיעים לשורה הסופית, קשה לחמוק מעובדה אחת פשוטה: על כל זוג מרצדס S קלאס שנמכרות בעולם, נמכרת ב.מ.וו סדרה 7 אחת בלבד, וזה יחס שהבווארים פשוט לא רוצים לראות יותר על צגי המחשב. שנים ארוכות הם מנסים לפצח את הנוסחה המנצחת של מרצדס ואודי - בעיקר של הראשונה, ומרגישים שכל צעד שהם עושים, האחרים לוקחים שניים ולעתים שלושה.

כדי להתגבר על תחושת הנחיתות, סדרה 7 החדשה חיזקה את הנהג שלה במכונה שמסוגלת - גם אם לרגעים קטנים ובמנות קצובות, להפוך את ההפלגה המפוהקת לנסיעה שמעלה את הדופק. האחוזון הקטן הזה אולי לא מדגדג את סוג הרוכשים של סדרות הפאר שחייהם מתנהלים מהמושב האחורי בין מסרון למייל, אבל לפחות מהצד הזה היא ענתה לכל משמיציה והחזירה לנו את האמונה שההקרבה לא חייבת להיות כואבת.

ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים. ניר בן טובים
ב.מ.וו סדרה 7 במבחן דרכים/ניר בן טובים

כהישג טכנולוגי, סדרה 7 היא מעל ומעבר לכל מה שאפשר לתאר, וחשוב להדגיש שהדגם שנבחן לא כלל אופציות כמו שליטה על חלק ממערכות הפנים ב"מחוות ידיים", או מפזר ריח מבושם, ראית לילה ועוד. המחירים בישראל יכולים להעפיל ל-1.3 מיליון שקלים אם מעמיסים עליה מחסן שלם של רכיבים, אבל עבור מי שנושם את הטריטוריה של מכוניות הפאר אין זו מגבלה, אלא עוד דקה אחת של מחשבה.

עוד הרבה מבחנים חדשים בוואלה! רכב
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל
עוד הרבה על ב.מ.וו בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully