וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם שלוש שניות למנוע תאונה. תספיקו?

וואלה!NEWS

4.1.2016 / 8:03

אחד מגופי הבטיחות החשובים בעולם המליץ להתקין מערכת להתרעה מפני תאונה חזיתית בכלי רכב חדשים, וגם שר התחבורה ישראל כץ מקדם תכנית להתקנת המערכת בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000. מה עומד מאחורי ההמלצות? מחקרים מצביעים על פוטנציאל משמעותי להפחתת מספר התאונות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"השלוש שניות הקריטיות האלה, שהמערכות האלה יודעות לתת את ההתרעה... הן שלוש שניות שאפשר באמצעות מכשירי ההתרעה האלה לגרום לנהג או לנהגת להגיב"

"הטמעה נרחבת של מערכת להתרעה מפני תאונה חזיתית תפחית באופן משמעותי את התכיפות והחומרה של תאונות חזית-אחור". כך קבעה לאחרונה המועצה האמריקאית לבטיחות בתעבורה (NTSB) - אחד מגופי הבטיחות החשובים בעולם. המועצה קראה ליצרניות רכב להתקין את המערכת בכלי הרכב שהן מייצרות, בזמן שהרשויות בארה"ב נדרשו לעודד את התקנת המערכת על-ידי נהגים.

המערכת אליה התייחסה מועצת הבטיחות האמריקאית כבר מוכרת לנהגים רבים בישראל: מערכת להתרעה מפני תאונה חזיתית (באנגלית: FCW, ר"ת - Forward Collision Warning) נועדה לספק לנהג התרעה כאשר הוא מתקרב לכלי רכב שנוסע לפניו באופן שמסכן את שניהם.

ולא רק האמריקאים סבורים שמערכת התרעה מפני תאונה חזיתית תתרום לשיפור משמעותי בבטיחות. "השלוש שניות הקריטיות האלה, שהמערכות האלה יודעות לתת את ההתרעה... הן שלוש שניות שאפשר באמצעות מכשירי ההתרעה האלה לגרום לנהג או לנהגת להגיב", אמר שר התחבורה ישראל כץ לפני כשלושה שבועות, בהתייחסו למערכת שמתריעה מפני תאונה חזיתית וכן לשתי מערכות נוספות - התרעה מפני הולכי רגל והתרעה מפני סטייה מנתיב הנסיעה.

דברי השר כץ, והתרשמותו מיכולתה של המערכת לצמצם משמעותית את מספר תאונות הדרכים, הובילו לתמיכתו בתכנית שנועדה להתקין את שלוש המערכות גם יחד בכל כלי הרכב שיוצרו מאז שנת 2000 - אחת מתכניות הבטיחות השאפתניות ביותר שאימצה מדינת ישראל מאז ומעולם.

תאונת דרכים בצפון הנגב, מכונית פרטית התנגשה במשאית. 04 בדצמבר 2015. חטיבת דובר המשטרה
תאונת דרכים בצפון הנגב, מכונית פרטית התנגשה במשאית. 04 בדצמבר 2015/חטיבת דובר המשטרה

הפחתת הסיכון לתאונה ב-80%

מערכת שמשלבת בין התרעה על תאונה חזיתית והתרעה מפני סטייה מנתיב מפחיתה בעשרות אחוזים את הסיכון למעורבות בתאונה

מחקרים שנערכו בארץ הצביעו על כך שלמערכת התרעה מפני תאונה חזיתית יש פוטנציאל משמעותי לצמצום מספר התאונות. לפי ניתוח שערך שחר רון, אקטואר שמספק נתונים למפקחת על הביטוח במשרד האוצר, מערכת שמשלבת בין התרעה על תאונה חזיתית והתרעה מפני סטייה מנתיב מפחיתה בעשרות אחוזים את הסיכון למעורבות בתאונה. הבדיקה שערך האקטואר העלתה ששכיחות תביעות הביטוח בקרב נהגים שמשתמשים במערכת שמשלבת בין שני סוגי ההתרעות ירדה ב-45%, בעוד שהסיכון למעורבות בתאונה הופחת בכ-80%.

סקירה שערכה פרופסור טובה רוזנבלום מאוניברסיטת בר-אילן העלתה ממצאים דומים. הסקירה של פרופסור רוזנבלום, שהתבססה על בחינת תוצאות מחקרים בינלאומיים, הסתיימה במסקנה ברורה: "כל המחקרים מצביעים על תרומה מובהקת וחד-משמעית של השימוש במערכות אלה ברכב להפחתת תאונות הדרכים עם פגיעות ברכוש ובנפש ולצמצום תביעות ביטוחיות".

חשוב לזכור שאי שמירת מרחק היא אחת הסיבות השכיחות והעיקריות לתאונות דרכים. לפי נתונים שפרסמה בשבוע שעבר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בכ-14% מתאונות הדרכים עם נפגעים בכבישים בינעירוניים ב-2015 נרשמה לנהג עבירה של אי-שמירת מרחק. בשנת 2014 נרשמה עבירה זו בכ-16% מהתאונות עם נפגעים, וזאת לעומת עבירת מהירות מופרזת שנרשמה באותה שנה ל-15% מהנהגים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אילוסטרציה. אור ירוק,
אילוסטרציה/אור ירוק

מי יפצה על היסח דעת?

נהגים ש"נהגו" במכונית שבה הותקנה מערכת להתרעה מפני תאונה חזיתית זיהו מהר יותר את אורות הבלם של המכונית שנסעה לפניהם מאשר נהגים ש"נהגו" ללא המערכת

אחד היתרונות המובהקים של מערכת להתרעה מפני תאונה חזיתית טמון בכך שהיא עשויה לפצות על היסח דעת מצדו של הנהג - למשל כתוצאה משימוש בטלפון נייד. כידוע, השימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה נחשב למסוכן במיוחד, שכן הוא גורם לנהג להסיט את תשומת לבו ממטלות הנהיגה לשיחה או שימוש אחר בטלפון הנייד.

לפי סקירה שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מחקרים מעלים שורה ארוכה של השפעות שליליות של השימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה: "יותר סטיות מהנתיב, אי-שמירת מרחק, קושי בשמירת מהירות נסיעה מותאמת לתנאי הכביש, קושי בהתאמת אופן הנהיגה לתנאי כביש מסוכנים, זמן תגובה ארוך יותר לאירועים בלתי צפויים, (ו)זמן תגובה ארוך יותר לתמרורים".

בעניין זה יש לציין שלפי הסקירה שערכה פרופסור רוזנבלום מאוניברסיטת בר-אילן, מחקר שנערך באמצעות סימולטורים ("מדמי נהיגה") העלה שנהגים ש"נהגו" במכונית שבה הותקנה מערכת להתרעה מפני תאונה חזיתית זיהו מהר יותר את אורות הבלם של המכונית שנסעה לפניהם מאשר נהגים ש"נהגו" ללא המערכת. חשוב לא פחות, כאשר המשתתפים בניסוי התבקשו לנהוג ולבצע מטלה נוספת, הנהגים ש"נהגו" עם מערכת ההתרעה ביצעו את מטלת הנהיגה באופן טוב יותר מאשר נהגים אחרים.

חשוב גם לזכור שההשפעה השלילית של שימוש בטלפון נייד ניכרת גם כאשר נהגים משתמשים בדיבורית. לפי הרשות לבטיחות, מחקרים רבים העלו שעצם הדיבור בטלפון נייד - אם כאשר הוא מוחזק ביד, ואם באמצעות דיבורית - מגבירה משמעותית את הסיכון למעורבות בתאונה. מחקרים שונים הצביעו על כך ש"עצם פעולת הדיבור מפחיתה משמעותית את היכולת של הנהג להפנות קשב חזותי וקוגניטיבי לפעולות הקשורות לנהיגה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully