וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דור 4: נהיגה ראשונה בטויוטה פריוס החדשה

חלוצת האגף ההיברידי של טויוטה, הפריוס קיבלה דור רביעי חדש שמעלה פעם נוספת את רמת החיסכון, האיכות והתחושה הנעימה בנסיעה בה. נהגנו בה לראשונה בהשקתה העולמית בספרד

צילום: קובי ליאני, יצרן

השקה טויוטה פריוס דור 4 2016. יצרן, ניר בן טובים
טויוטה פריוס החדשה: בוגרת ונעימה יותר/ניר בן טובים, יצרן

"מכוניות חשמליות לגמרי נמצאות רחוק למדי על לוח הזמנים שלנו. בשנים הקרובות נתמקד במכוניות היברידיות, עד שנגיע לשלב תא הדלק (הנעת מימן) בעשורים הקרובים", כך הסבירו אנשי טויוטה את המשך התרחבות והתפתחות כלי הרכב ההיברידיים בקבוצה, במסגרת ההשקה העולמית של טויוטה. היפנים סוברים כי מגבלת גודלן, משקלן ומשך הטעינה הארוך של הסוללות מונע ממכוניות שנעות על טהרת החשמל לשמש כחלופה ראויה למכוניות בעלות מנועי בערה פנימית. "בתוך תחום מוגדר, אזור הנוחות שלהן, הן יעילות מאוד, אבל ברגע שהן יוצאות ממנו היעילות שלהן פוחתת בצורה דרמטית".

ההתמדה של טויוטה בתחום ההיברידי משתלמת לה מאוד כשבוחנים את המספרים. מאחר והם מציעים את מערכות הינע זו בכמעט כל טווח כלי הרכב שלהם - מיאריס ועד משאיות קלות (בסך הכל 31 דגמים שונים), קל להבין כיצד 60% מכלל כלי הרכב ההיברידיים שנמכרים בעולם שייכים לטויוטה. אחוז החדירה שלהן עצום - 36% מכל היאריס שנמכרו בעולם הן היברידיות ו-55% מהאוריס. בישראל זו האחרונה מציגה נתון מדהים של כ-95% לטובת ההינע המשולב עם חשמל. לדבריהם, אלה יצרו חיסכון של 58 מיליון טון בפליטת CO2 לסביבה.

השקה טויוטה פריוס דור 4 2016. קובי ליאני
ארבעת דורות טויוטה פריוס: נמצאת בחוד הטכנולוגיה של טויוטה/קובי ליאני

משפרים את הפריוס

בעולם שבו כמעט לכל דגמיה של טויוטה הקונבנציונליים ישנן גרסאות היברידיות, נשאלת השאלה, מדוע טויוטה זקוקה למכונית כמו הפריוס החריגה בתכנונה; היפנים עונים כי מבחינתם מכונית זו היא זו שרצה בקדמת המחנה, מובילה את הדרך, בה מיושמת הטכנולוגיה העדכנית ביותר לפני שהיא זולגת אל המכוניות ה"רגילות" ובלעדיה הגרסאות ההיברידיות העממיות לא היו קיימות.

הפריוס תמיד נראתה חריגה. היא שמה לעצמה בראש סדר העדיפויות את החיסכון בדלק שחלק ממנו נובע מהאווירודינמיות של המרכב. זו הסיבה מדוע כמעט כל דורותיה בנויים בצורת הטיפה המוארכת ומדוע מאוחר יותר גם נוספו לה כנפונים וזוויות חדות. הדור הרביעי ממשיך את ליטוש המעטפת החיצונית של הדור השלישי ומגיע כעת להתנגדות אוויר נמוכה למדי של 0.24CD . אולם בטויוטה החליטו לתת מעט יותר דגש לנראות והפכו אותה למעט יותר נאה מבעבר ואולי, פחות מוזרה.

התחושה הזו מתקיימת גם בתא הנוסעים. אמנם הדשבורד מפוסל אחרת, מודרני יותר, אבל התחושה היא של מכונית רגילה כמעט. רק ידית ההילוכים הזעירה שנמצאת בתחתית הדשבורד שוברת את השגרה. בדור החדש התצוגה גדולה ורחבה על חלקו העליון של הדשבורד ובמרכז צג מולטימדיה בגודל 7 אינץ'.

גם חלל הישיבה השתפר בדור זה. אמנם מושב הנהג וזה שלצדו הונמכו ב-5.9 ס"מ והגג ירד גם כן ב-2 סנטימטרים, אך הראות החוצה השתפרה דווקא, בזכות הקטנת קורות הגג והרחבת זווית הראיה החוצה לפנים. מעבר לכך, המושבים קיבלו אקסטרה ריפוד שתומך בגוף טוב יותר מבעבר (בסיס המושב עדיין מעט קצר וחסר תמיכה בירכיים), המושב האחורי מציע מרחב נדיב למבוגרים בזכות בסיס גלגלים של 2.7 מטר וגם תא המטען שחוצה את רף ה-500 ליטרים בדור זה בזכות הקטנת הסוללה ב-10% מועילים מאוד.

השקה טויוטה פריוס דור 4 2016. יצרן, ניר בן טובים
השקה טויוטה פריוס דור 4 2016/ניר בן טובים, יצרן

חיסכון בכוח

כמקובל במכוניות היברידיות ובפריוס בפרט, ההינע מתקבל משני אגפים – מנוע בערה פנימית בנזיני שעובד במחזור אטקינסון להפחתת פליטת המזהמים ומנועים חשמליים שמקבלים את כוחם מסוללת ניקל-מטאל (בגרסה האירופית והישראלית. האמריקנים והיפנים מקבלים סוללה משולבת עם ליתום-יון). מנוע הבנזין בנפח 1.8 ליטר קיבל בוכנות ומערכת יניקה חדשים ותורם 98 כ"ס ו-14.4 קג"מ למומנט בחבילת הכוח וההינע החשמלי מספק 72 כ"ס ו-16.5 קג"מ. החיבור בניהם מפיק 122 כ"ס (החיבור של ההספקים אינו ישיר). אלה עוברים אל הגלגלים הקדמיים דרך תיבה רציפה שגם היא כוילה מחדש ועובדת חלק יותר, עם פחות התנגדויות ואובדני כוח וכמובן רעש הפעולה האופייני לתיבות אלה.

הנסיעה בפריוס נעימה למדי. הכוח מגיע לכל אורך טווח פעולת המנועים והעדר מד סל"ד גורם לנו לתחושה שהרכב כאילו נע על גל אחד עדין וארוך של מומנט. הביצועים לא מרשימים או מדהימים, אבל כדאי לזכור שמדובר במכונית שנועדה לייצר מקסימום טווח על מינימום ליטרים של דלק. ובכל זאת, כשדורסים את דוושת התאוצה, 1,400 הקילוגרמים נעים באופן סביר קדימה והאצות הביניים מ-80 ל-120 קמ"ש כהדמיה של הקיפה אורכת רק מעט יותר מ-8 שניות וזה נתון טוב.

טויוטה סיפרו כי הפריוס מסוגלת לנוע כעת עד מהירות של 110 קמ"ש על טהרת החשמל ובנהיגה שלנו אכן הצלחנו לעשות זאת, אך לא מבלי להיות סופר עדינים עם הדוושה. טווח הנסיעה על חשמל בלבד מוגבל, אך בנסיעה העירונית שלנו, כיסינו קילומטרים רבים על הסוללה ולמרות שכלל לא התכוונו לחסוך בדלק, בקלות ראינו נתון של 20 קילומטרים לליטר. טויוטה מצהירים כי כאשר מקפידים לנהוג לפי כל כללי החיסכון, אפשר להגיע לצריכה של 30 קילומטרים לליטר.

השקה טויוטה פריוס דור 4 2016. קובי ליאני
השקה טויוטה פריוס דור 4 2016/קובי ליאני

נעים לשייט

הדור הרביעי של הפריוס בנוי סביב שלדה מודולארית חדשה של טויוטה שמאפשרת להם גמישות רבה בתכנון ויצירת מכוניות נוספות עליה מבלי להזדקק לשינויים נרחבים מדי. זו קשיחה בהרבה וגם צפויה להעלות משמעותית את רף הבטיחות, אבל את השינוי מרגישים גם בנהיגה; הפריוס החדשה מציעה התנהגות כביש ערנית יותר והרבה פחות משעממת ממה שהורגלנו למצוא בה עד כה. חלק מכך נוגע למעבר לשימוש במתלה אחורי מסוג עצמות עצה כפולות שמעניק לה יותר יציבות תחת עומס בפניות וגם גלגל ההגה מדויק ונעים יותר לשימוש.

איכות הנסיעה של הפריוס גבוהה מאוד. היא סופגת מהמורות בצורה ראויה להערכה, היא שקטה ומעודנת באופן שבו היא מטפלת בכל סוגי האספלט. שיבושים לא גורמים לפלסטיקה לצקצק ונעים מאוד לנעוץ אותה ב-110 קמ"ש באוטוסטרדה ולגמוא מרחקים. הדבר אמנם גרם לתחושה של מעט יותר ניתוק מהדרך, אבל מאחר ולא מדובר במכונית שנועדה לרגש בנהיגה בה, אנו חיים עם כך בשלום. גם הבלמים של הדור הרביעי השתפרו מעט והם הצליחו להעלים כמעט לגמרי את תחושת ה-ON/OFF הדביקה של הקודמים.

מבחינת רעשים, רעשי הרוח נעלמו כמעט לגמרי, אך עדיין פה ושם נשמעים מעט קולות הצמיגים המוחזרים מהכביש וכן קולה של מערכת הקירור לסוללה שנמצאת מתחת למושב האחורי. רכבי המבחן שניתנו לנו צוידו ברמקולים של JBL שיצרו בה צליל עמוק ואיכותי לשמע מוזיקה. רכבי ההדגמה שניתנו לנו צוידו בשלל מערכות בטיחות כמו בקרת שיוט אדפטיבית (מזהה את מרחק הרכב שמלפנים), התראה בפני התנגשות, התראה בפני סטיה מנתיב הנסיעה (עם התערבות קלה מאוד בהיגוי), בקרת שטחים מתים בראות לאחור והצדדים, מערכות עזר לחניה אוטומטית והפחתת הסכנה של פגיעה בעצמים במהלך חניה ועוד. בשלב ראשון מערכות אלה לא תהיינה זמינות לכלי הרכב המשווקים בישראל, כך שתצטרכו להסתפק במפרט בטיחות פחות עשיר שכולל בקרת יציבות ו-7 כריות אוויר.

הכתב היה אורח חברת יוניון מוטורס

השקה טויוטה פריוס דור 4 2016. יצרן, ניר בן טובים
השקה טויוטה פריוס דור 4 2016/ניר בן טובים, יצרן

עכשיו בישראל

הדור הרביעי של הפריוס כבר נחת בישראל ונמצא בשלבים האחרונים של מביני התקינה. השיווק יחל בפועל באמצע חודש מרץ ולמרות שטרם נמסר לנו מה יהיה מחירה הסופי, הוא לא צפוי להשתנות בהרבה מהדור היוצא. ביוניון מוטורס יבואנית טויוטה מספרים כי יעשה מאמץ לשמור את המחיר זהה לזה של הדור השלישי היוצא, קרי כ-148 אלף שקל, אך בכל מקרה מחירו של הרכב החדש לא צפוי לעבור את ה-150 אלף שקל.

עוד על טויוטה בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? כדאי שתבקרו כאן קודם

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully