וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק תינוקות: מפקירים כלבים ברכב למוות בחום הלוהט

23.7.2016 / 7:59

מידי שנה מתים בממוצע 4 ילדים כתוצאה מהשארתם ברכב בחום המסוכן. אולם מתחת לרדאר, ללא כל ביקורת תקשורתית או עירנות ציבורית, מתרחשת תופעה מטרידה: עשרות כלבים מוצאים את מותם כתוצאה מהשארתם ברכב תחת השמש הקטלנית

כלבים ברכב, תנו לחיות לחיות. תנו לחיות לחיות, מערכת וואלה! NEWS
כלבים ברכב, תנו לחיות לחיות/מערכת וואלה! NEWS, תנו לחיות לחיות
כלבים אינם מסוגלים להזיע, והדרך שלהם לקרר עצמם היא בעיקר ע”י פעולת נשימה מואצת המלווה בהוצאת הלשון החוצה

הקיץ הישראלי כבר כאן במלוא עוצמתו והוא מתחיל לגבות קורבנות. בכל פעם שמדווח בכלי התקשורת מקרה טרגי על שכחת תינוק ברכב הציבור נסער, מזדעזע ותוהה כיצד זה יכול לקרות שוב ושוב. למרבה הצער, גם חיות המחמד שלנו נקלעות לעתים למצוקה דומה ובמספרים מפחידים, אולם התופעה אינה זוכה לתשומת לב.

לדברי הווטרינר אסף אלקלעי, מנהל בית החולים הווטרינרי בפלורנטין: "מדובר על עשרות כלבים שמתייבשים למוות מידי שנה ברכב אולם מטבע הדברים, הדבר אינו מקבל חשיפה והגיעה העת לצעוק את הצעקה הזו באופן ברור: די להשאיר כלבים ברכב". לדבריו, "כלבים אינם מסוגלים להזיע והדרך שלהם לקרר עצמם היא בעיקר ע"י פעולת נשימה מואצת המלווה בהוצאת הלשון החוצה, עם פה פתוח. פעולה זו נקראת הלחתה. יעילות מנגנון זה נפגעת בימים חמים ולחים ובעומס חום גבוה".

גם הוטרינר אלון ברנע מספר על התופעה האיומה בה הוא נתקל מידי קיץ: "הכלב מגיע במצב של פרפורים, הקאות ופגיעות נוירולוגיות ובמקרים רבים, זה מסתיים במוות. ברגע שחום הגוף עולה מעל ל-41 מעלות צלזיוס, מתחילים שינויים מבניים בחלבונים. מכאן ועד לפגיעה משמעותית בגוף – המרחק קצר".

אלקלעי מוסיף כי סביר להניח שישנם מקרים בהם מדובר על התעללות גרידא אולם במרבית המקרים, הדבר נובע מחוסר תשומת לב מספקת, ממש כמו במקרה של הותרת ילדים. אולם, בניגוד לשלל הפרסומים וההד התקשורתי שכל אירוע כזה זוכה לו, היעדר החשיפה במקרה של מות כלבים משחק לרעת הכלבים: "הציבור אינו מוזהר, והסכנה אינה חודרת למודעות של בעלי הכלבים". אלקלעי מוסיף כי "שמעתי על מקרים חמורים מאוד בהם גורי כלבים הושארו גם בתא המטען של הרכב – זוועה שהדעת אינה יכולה לסבול".

כלב במכונית. ShutterStock
כלב במכונית/ShutterStock
זוהי תופעה מסוכנת, שרוב הציבור לא מודע לממדיה ולהשלכות שלה

התנהלות בעלי הכלבים במקרים אלו אינה הדוגמא היחידה לחוסר אחריות במפגש בין בעלי חיים וכלי רכב. בפועל, מסביר לוואלה רכב, עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח, יו"ר תחום שיבוב ורכוש בלשכת עורכי הדין, כי מידי שנה נפצעים עשרות כלבים בתאונות דרכים שהתרחשו בעת שבעליו של הכלב אפשר לו להסתובב במרחב הציבורי כשהוא אינו קשור כפי שהחוק דורש ממנו. ברבים מהמקרים, מדובר על תאונה שנגרמה במעורבות של רוכב דו גלגלי דווקא, שמנסה להתחמק מפגיעה בכלב שתוצאותיה בסוף הן קשות: פגיעות פיזיות, אשפוז וכו' והכל בגלל קלות דעת.

עו"ד ורשה מוסיף, כי בעלי הכלבים צריכים לדעת שחברות הביטוח לא יהססו להגיש כנגדם תביעות בגין רשלנותם והדבר יכול להסתיים בפסק דין בו הם נדרשים לשלם סכומי כסף ניכרים בגין הפגיעה ברכוש. "במקרה בו יוברר כי הכלב היה משוחרר לנפגע שמבוטח בפוליסת מקיף יש אפשרות לתבוע אותה ולאחר מכן, חברת הביטוח תגיש תביעה כנגד בעל הכלב על כל הסכומים אותם היא שילמה. טיול קצר עם הכלב יכול לעלות לבעליו עשרות ואף מאות אלפי שקלים. הצעתי היא חד משמעית - אל תסתובבו עם הכלב כשהוא אינו קשור או שאינו חובש זמם".

יעל ארקין, מנכ"לית עמותת "תנו לחיות לחיות", סיפרה כי בשנים האחרונות טיפלה העמותה במקרים רבים בהם הושארו כלבים סגורים בכלי רכב. "מגיעות אלינו, במיוחד בעונת הקיץ, פניות רבות של אזרחים ועוברי אורח מודאגים שראו כלב סגור ברכב ולא יודעים כיצד עליהם לנהוג. אנחנו כמובן מזעיקים מיד את המשטרה שתאתר את בעל הרכב ותגיע למקום במהרה ובמקביל, אנחנו נותנים הנחיות לאותם אזרחים כדי לנסות ולהבין את חומרת המצב של הכלב, ומבקשים מהם להישאר בזירה ולתעד את המקרה".

ארקין הוסיפה כי זכורים לה היטב שני מקרים מהעת האחרונה; האחד, מקרה מזעזע שהתרחש באופקים בחודש מאי האחרון שבו שני כלבים שהובלו בתא מטען של רכב מצאו את מותם כתוצאה מהחום הכבד, ועוד מקרה במרכז קניות בנתניה שכתוצאה מהתערבות העמותה ועירוב המשטרה הכלב חולץ. בשני המקרים הוגשו תלונות למשטרה ונפתחה חקירה. "זוהי תופעה מסוכנת, שרוב הציבור לא מודע לממדיה ולהשלכות שלה. אנחנו מטפלים בחומרה בכל מקרה שמגיע אלינו ומגישים תלונה למשטרה וליחידת הפיצוח של משרד החקלאות בהתאם לסעיף 2 א' לחוק צער בעלי חיים האוסר התעללות. מבחינתנו, כל מי שמשאיר כלב ברכב סגור הוא עבריין חסר אחריות שיש למצות איתו את מלוא חומרת הדין".

עוד בוואלה! רכב:
תאונת שרשרת של רוכבי אופניים - חצי מיליון שקל פיצוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully