וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא הגיל זה התרגיל: 6 המלצות לנהיגה בגיל מבוגר

30.10.2017 / 8:19

מחקרים מראים כי מגיל 65 שיעור הנהגים האשמים בתאונה עולה בקצב מהיר ככל שגילם מתקדם והסיכון שלהם למעורבות בתאונה קטלנית עולה. עם זאת, עדיין לא מאוחר לשלוף את סל הפתרונות

קשיש נוהג. ShutterStock
רבים מהקשישים מתקשים להעריך את מהירותם של כלי הרכב האחרים ואת המרווחים ביניהם/ShutterStock

הנה פרדוקס שמכה את הסטטיסטיקה בקביעות של פקק באיילון וגורם לא מעט כאבי ראש לרשויות התחבורה בישראל: מספר הנפגעים וההרוגים הקשישים בתאונות דרכים בקרב נהגים קשישים הוא נמוך למדי, אולם ביחס לשיעורם באוכלוסייה ולכמות הנסיעות בפועל, נהגים קשישים מצויים בסיכון גבוה יותר להיפגעות בתאונה.

כך למשל, ממצאים ממדינות שונות מראים כי מגיל 65 שיעור הנהגים האשמים בתאונה עולה בקצב מהיר ככל שגילם מתקדם, עד שמעל גיל 75 הוא הגבוה ביותר מכל שכבות האוכלוסייה.

למרות שהיקף נהיגה של קשישים הוא קטן מזה של צעירים הם גורמים ליותר תאונות באופן יחסי, והסיכון שלהם למעורבות בתאונה קטלנית עולה. האתגרים העומדים בפניהם, יש להודות גדולים יותר ומשפיעה באופן ישיר על מיומנות הנהיגה שלהם. דוגמאות? יש לא מעט.

פנייה חוצה תנועה נגדית - בשל ההידרדרות הקוגניטיבית המלווה את תהליך ההזדקנות נמצא שקשישים מצויים בסיכון גבוה לתאונה במהלך פנייה החוצה תנועה נגדית, זאת משום שרבים מהם מתקשים להעריך את מהירותם של כלי הרכב האחרים ואת המרווחים ביניהם, מה שמקשה מאוד על בחירת הרגע הנכון להיכנס לצומת.

נהיגת לילה - הסבירות שקשיש יהיה מעורב בתאונה בלילה היא נמוכה יותר בהשוואה לאדם צעיר יותר, כנראה בשל הנטייה להימנע מנהיגה בשעות אלו. יחד עם זאת, קשיש שנוהג בלילה נמצא בסיכון מוגבר לתאונה, בשל שינויים בכמות האור המועברת לרשתית ובהסתגלות לאור וחושך, עם העלייה בגיל. שינויים אלה מקשים מאוד על ראיית לילה, מגבירים סינוור מפנסי כלי רכב ממול ומייצרים אתגר מורכב עבור קשישים.

קשיש נוהג. ShutterStock
מחקר גילה כי נהגים קשישים איתרו פחות סכנות/ShutterStock

זיהוי סכנות בדרך - חיזוי, זיהוי ותגובה לשינויים כולם קריטיים לנהיגה בטוחה, והירידה הקוגניטיבית והתפישתית עם הגיל מפחיתה את המהירות והדיוק בביצוע מטלות אלו. למשל, במחקר נמצא כי נהגים קשישים איתרו פחות סכנות, ולכן עלתה הסבירות כי ישפטו שבטוח לעבור בצומת גם כשסכנה מתקרבת.

תפישת שלטי הכוונה ותמרורים - השינויים שחלים עם הגיל במערכת הראייה, מפחיתים את היכולת להבחין ולהבין שלטי הכוונה, תמרורי תנועה ורמזורים, החשובים ביותר לנהיגה שכן הם מספקים מידע קריטי לנהיגה ולניווט. קיים חשש שמידע קריטי זה לא יגיע בחלקו אל קשישים, והדבר מסכן עד מאוד אותם ואת סביבתם.

יש לצפות שהיקף התופעה ילך ויגדל, שכן ככל שתוחלת החיים עולה כך גדל חלקם היחסי של הקשישים באוכלוסייה ובכללם נהגים קשישים. אבל למרות שתהליך ההזדקנות כולל הידרדרות ביכולות גופניות וקוגניטיביות, בעיקר אלו המערבות מהירות בפעילות מנטאלית ופתרון בעיות, הפתרונות כבר כאן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

התאמת תשתיות הדרך ותחזוקתן

המשך הנגשת תחבורה ציבורית לצורכיהם של קשישים תשרת גם את כלל האוכלוסייה ותהווה תחליף הולם לנהיגה בקרב קשישים, כמו גם עידוד לאחריות עצמית של כלל הנהגים באמצעות תכניות חינוך והסברה שמטרתן להגביר התחשבות וסובלנות של נהגים כלפי קשישים כהולכי רגל.

והנהגים הקשישים? ובכן, גם מהם מצופה לנהוג באחריות ולבצע כמה פעולות.

לפני הכל, גשו להיבדק – בדיקות ראייה ושמיעה תקופתיות, כמו גם בדיקות שמטרתן לוודא תפקוד תקין של מערכת הלב וכלי הנשימה, הן מצילות חיים כאשר מדובר בנהגים בגיל מבוגר.

במקרים בהם נעשה שימוש תדיר בתרופות, מומלץ להתייעץ עם רופא כדי לוודא שהשפעתן לא גדולה מדי ולא משבשת את חיוניות הגוף. בנוסף, חשוב להקפיד על שינה ראויה והימנעות מנהיגה תחת עייפות או תשישות. אם קיים חשש, מומלץ לגשת למכון כשירות נהיגה ולדווח על התוצאות.

קשיש נוהג. ShutterStock
מומלץ להימנע מעליה לכביש במצב שעלול לסכן את הנהג/ShutterStock

לפי סעיף 196(א) לתקנות התעבורה, בעל רשיון נהיגה לפי תקנות 182 עד 185 וכן בעל היתר לפי תקנות 84(ה) ו-190 ומורה מוסמך, חייב לעבור בדיקות רפואיות בהתאם לסימן זה אחת לחמש שנים החל בשנה שבה מלאו לו 60 שנה ועד לשנה שבה מלאו לו 70 שנה, ואחרי כן כל שנתיים ובכל פעם שיחדש את רישיון הנהיגה שלו לפחות ובכל פעם שיחדש את רשיון הנהיגה שלו לפחות.

התאימו את שעות הנהיגה – נהיגה בשעות הלילה או במזג אוויר לקוי דורשת מיומנות גבוהה וחושים חדים. כמו כן, נהיגה בשעות עומס ובדרכים בין-עירוניות מהירות מצריכה יכולת ריכוז גבוהה אף יותר. מומלץ להימנע מעליה לכביש במצב שעלול לסכן את הנהג ואת שאר הנוסעים בדרך.

השתדלו לא לנהוג לבד – הכרה ושיתוף של המצב הם נדבך נוסף שיכול למנוע מצבי סיכון. לפיכך, מומלץ לצרף חבר או קרוב משפחה מעת לעת ולהתייעץ עמו על כשירות הנהיגה.

השתמשו בתחבורה ציבורית ככל האפשר – נכון שלעיתים זה עשוי להיות מסורבל מעט, אבל לפחות תגיעו ליעד בלי סיכונים מיותרים. אז מדוע לא לנצל זאת?

נוהגים? הימנעו מהסחות דעת – שיחות עם הילדים במהלך הנהיגה, דיבור בסלולארי, התעסקות ברדיו או במכשירי ניווט, מהווים סכנה ברורה ומיידית. בכל גיל. קל וחומר בגיל מבוגר.

לסיכום, זאת לא בושה להניח את המפתחות – במקרים שבהם נוצר סיכון ממשי לנהג המבוגר או למשתמשי הדרך האחרים, אין מנוס מלהודות שאולי הגיע הזמן לצאת ממושב הנהג לתמיד. לא מדובר בצעד פשוט ובמקרים רבים, השפעתו על האגו היא גדולה וקשה, אבל עדיף להישאר בחיים מאשר לאבד אותם ברגע של חולשה.

בואו להיות משפחה בטוחה בדרך. לפרטים לחצו כאן

וואלה! NEWS בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully