וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם חוב להוצאה לפועל? אולי עיקלו לכם את רשיון הנהיגה ולא ידעתם

17.1.2017 / 8:15

בישראל עשרות אלפי נהגים שרשיונם עוקל בשל חוב והרשויות לא טרחו ליידע אותם על כך. עו"ד מלי טייב: " רבים בהם החייבים לא יודעים אפילו על סיבת העיקול או על הגורם המעקל"

סוחר רכב. ShutterStock
סוחר רכב/ShutterStock
נתוני רשות האכיפה והגבייה מלמדים כי קיימים בישראל 250 אלף רישיונות שעוקלו בשל חובות שלא שולמו

"לפני 8 שנים חלה אבי בסרטן המעיים ונאצלתי לקחת הלוואה גדולה בשביל לממן את הטיפול. באותה העת היתה לי הכנסה טובה, אבל כעבור שנתיים, פוטרתי מהעבודה ונקלעתי למשבר כלכלי חמור. לא הצלחתי לעמוד בהחזר והחובות שלי נערמו. והתיקים בהוצאה לפועל נפתחו אחד אחרי השני. חשבון הבנק עוקל, כל החיים שלי עוקלו, מהשמים אלוהים שלח לי עבודה חדשה : סיירת בחברת אבטחה. לפני חצי שנה באתי לחדש את רישיון הנהיגה ואז נפלו עלי השמיים: גברת אין לך רישיון נהיגה, את צריכה לעשות שוב טסט ותאוריה. התחננתי, יש לי בן חולה במחלת כליות קשה. מי יסיע אותו ממקום למקום? מצטערת אמרה לי הפקידה, לפני שלוש שנים רשם ההוצאה לפועל עיקל לך את הרישיון. מה לא ידעת? לא, אף אחד טרח ליידע אותי".

המקרה המתואר בפניכם אינו נדיר. הערכה היא כי בישראל עשרות אלפי נהגים שרשיון הנהיגה שלהם עוקל ע"י ההוצאה לפועל בשל חוב, בלא שיש להם כל מושג על כך, ללא שהם יודעים כי למעשה הם נוהגים ללא רישיון. כאשר חייבים מקבלים מכתב מבעל חוב כלשהו, לא ברור מהמכתב אם קיימים עיקולים או הגבלות נגד החייב ואם כבר ננקטו נגדו הליכים. לשון החוק קובעת כי נהג שרישיון הנהיגה שלו אינו בתוקף יותר מ-24 חודשים – יאלץ לעבור מבחן תאוריה בטרם יחודש רישיונו. וכאשר רישיון הנהיגה מוגבל בהוצאה לפועל ולא מחודש יותר מ-36 חודשים, כבר יש צורך לעבור מבחן תאוריה מחדש וגם טסט. מספר הרישונות בישראל שעוקלו בנסיבות אלו מקומם: נתוני רשות האכיפה והגבייה מלמדים כי קיימים בישראל 250 אלף רישיונות שעוקלו בשל חובות שלא שולמו.

עוד בנושא:
תופעה מסוכנת: קופצים ל"סידורים" ושוכחים את הפעוט ברכב

למה לא מיידעים את הנהגים?

לדברי עו"ד מלי טייב, מומחית בחדלות פרעון ופשיטות רגל (לשעבר עו"ד בפרקליטות מיסוי וכלכלה) , המצב חמור ביותר שכן ישנם מקרים רבים בהם החייבים לא יודעים אפילו על סיבת העיקול או על הגורם המעקל. גם אחרי שהחוב נפרע. ואין עוד עיקולים וקנסות משרד הרישוי מבטל את הרשיון אם העיקול הוא למעלה מ-3 שנים ואז צריך לעבור מבחן תיאוריה וטסט.

ההיקף המבהיל של התופעה ידוע לרשות האכיפה והגבייה שהחליטה לאחרונה לשלוח הודעות טקסט למי שרישיונם הוגבל - גם זה, רק בתנאי שהעיקול הוא מ-2015 וצפונה. ומה על עשרות אלפי החייבים שהעיקול הוטל עליהם קודם לכן?

עו"ד טייב מסבירה כי ברגע שאדם מתוודע לגבי חובות ובמידה שהוא פונה לעו"ד לשם קבלת סיוע, אחד הדברים הראשונים שיעשה עוה"ד הוא להוציא פלט עיקולים והגבלות מרשות האכיפה והגביה ממנו ניתן לגלות האם גם קיים עיקול על רישיון הרכב.

מה עושה האדם הממוצע?

רשיון נהיגה חדש. משרד התחבורה,
רשיון נהיגה חדש/משרד התחבורה

מאחר שלא כל אחד פונה לייעוץ משפטי עקב חוב בהוצאה לפועל, מומלץ בכל מקרה לפנות פיזית עם תעודת זהות לאחת מלשכות ההוצאה לפועל הפזורות בארץ ומוציא פלט עיקולים והגבלות ולברר אם בעל החוב כבר הספיק להטיל עיקול או הגבלה כלשהי עליו- מה הוטל וממי הוטל, כמה החוב בפתיחה ומה החוב העדכני ואפילו מי בא כוחו של בעל החוב.במקרים מסוימים ביטול ההגבלה יהיה כפוף להפקדה של סכום כלשהו על חשבון החוב. במקרים אחרים, אם רישיון הנהיגה משמש כמקור פרנסה עיקרי וממשי של החייב, רשם ההוצאה לפועל יכול לבטל את ההגבלה גם ללא הפקדת תשלום. כדי לעשות זאת אומרת עו"ד טייב, יש להגיש תצהיר מנומק, חתום על ידי עורך דין, בלוויית מסמכים התומכים בנימוקיו.

ומה הדין אם חלילה ארעה תאונה? הרי תנאי מוקדם לכיסוי ביטוחי הוא רישיון נהיגה בתוקף. עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזקי רכוש בלשכת עורכי הדין, מסביר כי הפסיקה מלמדת שבית המשפט עושה הבחנה בין מקרה בו נהג לא שילם את האגרה שהוטלה עליו או הגבלה מכוח חוק ההוצאה לפועל לבין מקרה בו רישיון הנהיגה נשלל בשל פגם בכישורי הנהיגה או לאור החלטה שיפוטית. "ככל שמדובר על מצב טכני, בו רישיון הנהיגה הוגבל מפאת חוב בהוצאה לפועל, נקודת המוצא כיום היא כי לא ניתן להחריג את הכיסוי הביטוחי בשל כך. אולם אני מציע לא להגיע לכדי מצב בו הנושא צריך להיבחן וכל נהג שננקטו כנגדו הליכים בהוצאה לפועל, צריך לבדוק ללא דיחוי את סטטוס רישיון הנהיגה שלו מול משרד הרישוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully