וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכב על אופנוע ללא ביטוח, ויקבל פיצוי בגובה של 3.7 מיליון שקל

9.2.2017 / 8:15

הרוכב נפגע מכלי רכב שנסע קרוב מדי לאופנוע. הראיות הצביעו על רשלנותו של נהג המכונית, אך לאחר מכן התברר כי לכלי הדו גלגלי אין ביטוח חובה בתוקף. כיצד פוצה במיליוני שקלים אם כך?

תאונת אופנוע. ShutterStock
תאונת אופנוע/ShutterStock

הדבר האחרון שאתם צריכים לעשות הוא לרכוב ללא ביטוח. אומנם לא ניתן להתעלם מעלויות ביטוח החובה בישראל, אך גם לא ניתן לרכב בהכחשה כלפי העובדה הבאה: באופן עקרוני, נסיעה ללא ביטוח חובה מעמידה את הרוכב בפני סיכון אימתני: במידה וזה יפצע או יפגע בהולך רגל – איש אינו יעמוד מאחוריו. אולם כאמור, מדובר על עקרון בלבד, שכן ישנם מקרים בהם על אף שלא היה ביטוח חובה בתוקף, הנפגע יוכל לקבל פיצויים מחברת הביטוח.

התאונה ארעה בשנת 2009 במהלכה נפגע רוכב האופנוע מכלי רכב שנסע בסמוך לו. נסיבות התאונה מצביעות על רשלנות ברורה של נהג הרכב אולם הבעיה היא כי זה רכב ללא ביטוח חובה בתוקף. המשמעות כאמור – על אף שרוכב האופנוע נפגע כתוצאה מנהיגה חסרת אחריות של גורם אחר- אין לו אלא להלין על כך שבחר לא לרכוש פוליסת חובה. כן, מדובר על טעות אומללה אולם האם נגזר עליו לשלם את מחיר הטעות כל ימי חייו? אומנם, את העובדה כי בעקבות התאונה הוא יהיה מרותק לכיסא גלגלים – לא ניתן לשנות, אך מי יפרנסו לאחר שאיבד את כושר עבודתו?

מאיפה הגיע הפיצוי?

לאור המצוקה אליה נקלע הרוכב, הוחלט כי על אף שלא היה ברשותו ביטוח, תוגש תביעה כנגד חברת הביטוח שמבטחת את הרכב. אומנם זכאותו לקבל פיצויים לפי החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים נשללה בהעדר ביטוח, אך לרשותו עמדה הזכות לתבוע מכוח חוק אחר את מבטחת הרכב והנהג שלה. וכך זה עשה.

לבית המשפט הוגשה תביעה ובמהלך הדיון חברת הביטוח לא הסתייגה מהטענה כי האחריות לתאונה מוטלת על נהג הרכב. אולם הצדדים התווכחו על גובה הפיצוי שזה זכאי לקבל. מדובר על תובע שטרם מלאו 26 שנים במועד פגיעתו בתאונה. הוא בוגר 12 שנות לימוד ללא תעודת בגרות. בהעדר השכלה פורמלית עבד התובע עובר לתאונה כנהג משאית אצל מספר מעסיקים בעבודות פיזיות. לפיכך, הפגיעה התפקודית הקשה הגבילה עד מאוד את יכולתו למצוא עבודה. בהתאם לכך, קבע בת המשפט כי הרוכב איבד למעשה 80% מכושר השתכרותו. ובמילים אחרות: הפיצוי הכולל לו זכאי התובע בגין הפסדי השכר בעבר, הגריעה מכושר ההשתכרות והפנסיה, עומד על 2,425,000 שקלים.

בנוסף, קבע בית המשפט כי התובע זכאי לקבל פיצוי בגובה חצי מיליון שקל בגין נזק לא ממוני והסבל שנגרם לו וכן סכום של מיליון וחצי נוספים בגין העזרה ושירותי הסיעוד להם יזדקק. לצד זאת, בית המשפט הורה למבטחת לשלם לו 450,000 שקל בגין צורכי ניידותו וסכום נוסף של 190,000 שקלים עבור הוצאותיו הרפואיות לרבות 120,000 שקל על הכספים שיוציא לצורך התאמת מקום מגוריו למצבו הרפואי. מדובר בסך הכל על 5,205,000 ש"ח שנפסק כי יקבל אולם נקבע כי מסכום זה יקוזזו 614,936 ש"ח. היות והצדדים הגיעו להסכמה כי התובע יקבל סכום שמשקף 80% מגובה הפיצוי – נקבע כי בחשבונו יופקדו 3,672,051 שקלים.

לדברי עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין: "בית המשפט נחלץ לעזרת התובע אולם הסיבה המרכזית כי זה קיבל פיצוי היא העובדה כי התאונה נגרמה ברשלנות הנהג ברכב. יש אין ספור תאונות עצמיות בהן מעורבים רוכבים, בהן בהיעדר ביטוח חובה וביטוחים אחרים – אין מי שיפצה אותו. פסק הדין אינו יכול לשמש תמרור הורייה לרוכבים לרכב ללא ביטוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully