וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליסינג מהיר ועצבני: נהיגה ראשונה בסקודה אוקטביה RS245

פבל צ'רניצקי, קארספורום

20.6.2017 / 7:44

אם סקודה אוקטביה הרגילה היא משפחתית מרווחת וסולידית למשפחה הסולידית, סקודה אוקטביה RS245 היא המשפחתית שאם היו שירותי רווחה ועובדות סוציאליות לעולם הרכב – היא הייתה קליינטית קבועה שלהם. קפצנו לנהוג בגרסה החזקה שלה על מסלול המירוצים

סקודה אוקטביה RS245 – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
על המסלול עם גרסת 245 הסוסים/אתר יצרן

לפני שאנחנו ניגשים לסקודה אוקטביה RS המחודשת, שעונדת הפעם את התג "245" (אתם יכולים לנחש לבד למה), אנחנו צריכים לעשות סדר זריז בהיסטוריה של הדור האחרון של האוקטביה הספורטיבית.

באוקטובר 2012 ראה אור הדור השלישי של סקודה אוקטביה, ומיד לאחר מכן הגיעה הגרסה הספורטיבית של המשפחתית, אוקטביה vRS (נהגה "RS". ה-v מסמל ויקטורי, ניצחון). ב-2015 סקודה שיפרה את האוקטביה הספורטיבית עם גרסת "RS230", שהייתה חבילת ביצועים שהתלבשה על הרכב הסדרתי, בדומה לחבילת הביצועים של פולקסווגן גולף. היא הוסיפה 10 כ"ס, דיפרנציאל אלקטרוני, בולמים מונמכים ומערכת סאונד שמדמה צליל מנוע הרבה יותר מעניין מזה שבאמת היה שם.

בתחילת 2017 עברה האוקטביה מתיחת פנים. גרסת ה-RS230 הפכה לגרסה הסטנדרטית של האוקטביה וקיבלה את מתיחת הפנים שכללה פנסים, פגושים, ועיצוב תא נוסעים חדשים, והוסיפה כאופציה דיפרנציאל מכאני מוגבל החלקה.
זהו, עכשיו אפשר להגיע לסיבה לשמה ארזתי את הפקלאות וטסתי לסוף שבוע צפוף, מלא אדרנלין וצ'כים לרוב - מפגש עם אוקטביה RS החדשה במסלול המירוצים ואללונגה (Vallelunga) שצמוד לרומא, איטליה.

סקודה אוקטביה RS245 – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
באיזו רמת שימושיות אתה רוצה את המכונית המהירה מאוד שלך?/אתר יצרן

עוד, מהכל

כמו האוקטביה RS230 שלפני מתיחת הפנים, אוקטביה RS245 היא גרסה מחוזקת של האוקטביה RS ה"רגילה". אבל שלא כמו בעבר, הפעם סקודה החליטה לשווק אותה כדגם נפרד. ההבדלים העיקריים הם ההספק - שכמו שאתם יכולים לנחש - עומד על 245 כ"ס, מומנט מוגדל של 37.7 קג"מ (35.7 בדגם 230) ודיפרנציאל מכאני מוגבל החלקה. לצידם, קיבלו כלי הרכב שעמדו לרשותנו מערכת DCC שכוללת מתלים אדפטיביים וחישוקי 19 אינץ' אופציונליים.
הדרך משדה התעופה פיומיצ'ינו ברומא למסלול עברה דרך מה שהרגיש לי כמו הכבישים הגרועים והמסוכנים ביותר בתבל. איכות הסלילה ירודה, הכביש צר, בצדו אינספור שיחים חביבים ועצים קצת פחות חביבים, ולמרות שהכביש מספיק בקושי עבור שני קטנועים אחד לצד השני - יותר מדי פעמים הגיחו מולנו משאיות מגודלות שהפגישו את התחתונים שלי עם הלב.

במצב הרך ביותר של המתלים האדפטיביים, אוקטביה RS מתמודדת עם כבישים מסוג זה באופן גבולי. לא פעם בולמי הזעזועים סוגרים מהלך וחובטים בנו בחוסר שביעות רצון משווע. כשהסלילה משתפרת מ"נוראית" ל"רעה במיוחד", האוקטביה מצליחה לשמור על קור הרוח שלה ומוכיחה שעל כבישים ישראלים היא אולי לא תהיה נוחה, אבל כן אפשר לחיות איתה.

מעבר למצב ספורט שולח אותנו מהר מאוד חזרה למצב קומפורט. בכבישים פעורי הבורות של דרום מערב איטליה אין לכם מה לחפש על בולמים במצב קשה. כל בור בכביש הופך לחבטה שמשודרת ישירות לתוך עמוד השדרה שלכם.
בין מצלמת מהירות אחת לאחרת, ובין תמרור הגבלת מהירות של 90 קמ"ש ו-70 קמ"ש, עד כמה שהצלחנו לפענח, מסתבר שבידוד רעשי הדרך לא רע. המרווח מצוין, מושבי האלקטנרה מעולים (הגם שקצת רחבים למידותי) ותא המטען הצליח לבלוע בקלות מזלזלת את המזוודות של שלושה נוסעים.

בשניות שכן הצלחנו להביא את עצמנו לנסוע במצב ספורט, קיבלנו מנה גדושה של צליל בשרני והרבה יותר מעניין ממה שהיינו מנחשים שאפשר להפיק ממנוע ארבעה צילינדרים מוגדש טורבו בנפח 2.0 ליטרים. החבר'ה מסקודה לא ממש רצו לענות על השאלה האם הצליל באמת מגיע ממערכת אגזוזי הספורט החדשה או שמא מדובר על מערכת שמפיקה סאונד סינטטי בדומה לאוקטביה הקודמת.

עוד באותו נושא

סקודה אוקטביה 1.0 ל' טורבו המחודשת במבחן דרכים

לכתבה המלאה
סקודה אוקטביה RS245 – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
סקודה אוקטביה RS245 – נהיגה ראשונה/אתר יצרן

שיפור בהמשכים

מגיעים למסלול. תדריך זריז, ועולים להקיף אותו. לפני, בראש שיירה בת ארבעה רכבים נוהג נהג ראלי שמכתיב את הקצב. אחרי כמה שניות של לחיצה על כפתור בקרת האחיזה, מערכת ה-DSC עוברת למצב ספורט שמאפשר מעט יותר חופש והדיפרנציאל מקבל פקודה להעביר עד 100 אחוז מהכוח לכל אחד מהגלגלים הקדמיים. במצב הרגיל הוא יעביר לא יותר מ-70 אחוז לאחד הצדדים.

בורר מצבי הנהיגה עובר למצב ספורט - כאן אפשר סוף סוף לנסות אותו בלי להתחיל לאסוף שיניים מהרצפה - ויוצאים לדרך.

את שתי ההקפות הראשונות אנחנו עושים בקצב קל, כדי להכיר את המסלול ואת המכוניות לקראת הנהיגה בתנאים קצת יותר תובעניים. נהג הראלי של סקודה לא עובר את ה-120 קמ"ש. לאט.

אחרי בערך שלוש דקות מכשיר הקשר שבמחזיק הכוסות (היו כמה, לא ספרתי) קורא "יאללה, סיימנו עם ההקפות האיטיות, עכשיו נגביר את הקצב. תנסו להישאר איתי". אני מגחך בבוז.
לא עוברות 15 שניות והפנסים של האוקטביה המובילה נהיים הרבה יותר קטנים ממה שנוח לי להודות. האוקטביות מושכות אותנו מהר מאוד לעבר 170 קמ"ש ופניה ראשונה שמתקרבת הרבה יותר מדי מהר.

ההגה, שהפך שמנמן ונעים יותר מלפני מתיחת הפנים, מופנה והאוקטביה צוללת ימינה. בזכות יחס היגוי משתנה ומהיר, ההגה של האוקטביה RS מגיע מנעילה לנעילה תוך 2.11 סיבובים, במקום 2.8, והוא מאפשר לאוקטביה RS על כמעט הטון וחצי ו-4.7 מטרים שלה לשנות כיוון מהר מאוד.
באמצע הפניה חוקי הפיסיקה נכנסים לפעולה והאף של האוקטביה מתחיל להרחיב את הקו. באופן המוכר ממכונית של קונצרן פולקסווגן, הרמז היחיד על זה שנגמרה לנו האחיזה לפני כמה מטרים הוא הצווחות שמגיעות מהצמיגים. ההגה לא משדר פידבק והשלדה פשוט נסחפת החוצה.

הרפיה קלה מהדוושה, משקל עובר קדימה וחזרה מדודה לדוושה מאפשרת לדיפרנציאל להתחיל לעבוד מבלי לערער את האוקטביה יותר מדי. והוא עובד. מאוד. כל החלק הקדמי של האוקטביה מתחיל לרעוד ולקפץ כשהגלגל הפנימי מסתבסב בעקבות הדיפרנציאל שננעל והאוקטביה נועצת צמיגים באספלט ומושכת את עצמה החוצה מהפניה בנחישות.

חוזרים ל-Pits, הבלמים מעשנים והצמיגים מצחינים. פתאום אני נזכר שבין המנוע לגלגלים יש גם תיבת הילוכים חדשה. DSG עם מצמדים רטובים ושבע מהירויות שהצליחה לפעול כל כך מהר ובצורה כל כך שקופה שאפילו לא טרחתי להשתמש במנופי החלפת ההילוכים שמאחורי ההגה. היא מורידה הילוכים בזמן בלימה, שומרת על ההילוך בתוך הפניה ויורה הילוכים למעלה בישורות ברגע שהמנוע מגיע ל-6,700 סל"ד - קצה הטווח בו מושג שיא ההספק.

סקודה אוקטביה RS245 – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
כמו צעצועים לילדים גדולים/אתר יצרן

תגיע במהרה?

צ'מפיון מוטורס, כך נאמר לנו, "עובדת קשה כדי להביא את האוקטביה RS לישראל כבר בסוף השנה הנוכחית". על המחירים נצטרך להמר, וכנ"ל לגבי האבזור - הבולמים האדפטיביים, מערכות הבטיחות האקטיביות, וחישוקי 19 האינצ'ים - כל אלה מוצעים כאופציה וכרגע אין לדעת אם יגיעו ארצה.

כשהאוקטביה RS245 תגיע לישראל, היא תשתלב בצד הרגוע יותר של היצע המשפחתיות הספורטיביות הישראלי. היא מתמקמת מעל הגולף GTI המתונה יחסית עם 220 כוחות הסוס שלה ומתחת לפחות או יותר כל דבר אחר - פיג'ו 308GTi על 280 סוסיה, לאון קופרה המחודשת שצפויה להגיע עם 290 נפשות באורווה, או הונדה סיוויק טייפ R החדשה שכבר מתחילה לקטוף שבחים בכל מבחן בו היא מככבת בחו"ל.

נראה שהפעם, בניגוד לגלגולים הקודים של האוקטביה הספורטיבית, סקודה הצליחו למקם את ה-RS בול במקום הנכון בליין הגרסאות. לפני מתיחת הפנים ה-RS לא הייתה מפסיק רחוקה מגרסת ה-1.8 ליטר. הפרש של 40 כ"ס ופער מחירים גדול היו ככל הנראה הסיבה שה-1.8 נמכרה בכ-1,400 יחידות מאז השקתה ואילו ה-RS הסתפקה בפחות מ-200. הפעם, עם הפרש של 65 כ"ס, למרות פער של לא מעט עשרות אלפי שקלים, האוקטביה הספורטיבית החדשה היא בדיוק מה שצריך איש המשפחה הממהר.

על הצד הטכני - סקודה אוקטביה RS245
מנוע, הנעה – טורבו בנזין ארבעה צילינדרים רוחבי, קדמית
נפח – 2.0 ליטר
הספק/סל"ד – 245/5,000
מומנט/סל"ד – 37.7/1,600
תיבת הילוכים – כפולת מצמדים, רטובה, שבעה הילוכים

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) – 6.6
מהירות מירבית (קמ"ש) - 250

מידות
אורך (ס"מ) – 469
רוחב (ס"מ) – 181
גובה (ס"מ) – 145
בסיס גלגלים (ס"מ) – 268
תא מטען (ליטרים) – 590
משקל (ק"ג) – 1,390

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מקפרסון רב חיבורי עם מוט מייצב / רב חיבורי עם מוט מייצב
בלמים קד'/אח' – דיסק מאוורר, דיסק
צמיגים - 225/35 R19

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully