וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: כולם מסמסים בנהיגה, מי באמת חוטף?

אסף בר-שי

13.12.2017 / 15:04

"מאבק" הבטיחות בין התרחבות תופעת ההסחות בנהיגה ובין ההשתלבות המואצת של מערכות בטיחות חכמות - עוד לא ברור מי מנצח. אבל בהולכי הרגל אני לא מקנא

שליחת מסרונים בנהיגה. ShutterStock
שליחת מסרונים בנהיגה/ShutterStock

על פי לא מעט משאלים ומחקרים, אנחנו מודעים היטב להשלכות וסכנות הסחת הדעת בנהיגה (הן באמת נוראיות) ובכל זאת, רובנו המוחלט אינו מתנזר מהתעסקות בטלפון הנייד. אבל למרות מה שנראה כהחמרה והתדרדרות בתרבות השימוש בטלפון בנהיגה, מחקר אמריקאי מצא דווקא נסיגה במספר ההרוגים כתוצאה מהסחות דעת בנהיגה.

רשות הבטיחות-בדרכים האמריקאית (NHTSA, "ניצה" בלשון אמריקאית) פרסמה לאחרונה נתונים באשר למספר ההרוגים בכבישי ארה"ב ב-2016 לעומת 2015. הדו"ח של הרשות מבשר רעות - זינוק של 5.6% במספר ההרוגים הכולל, למספר מהמם של 37,461 איש.

עם זאת, בדיקה יסודית של הנתונים מגלה כי למרות התחושה שהסמארטפון הוא הסיבה, מתברר כי דווקא הסיבות הקלאסיות החמירו מאוד את המצב והרוגים בתאונות שקשורות לעירנות הנהג לכביש דווקא הצטמצמו. עליות משמעותיות באי חגירת חגורות בטיחות ונהיגה בשכרות. עליות ברוות - הולכי רגל הרוגים - זינוק של 9%; עליות גם במספר ההרוגים מקרב רוכבי האופניים והאופנועים.

היכן נרשמו ירידות? דווקא בהרוגים כתוצאה מהסחת דעת (ירידה של 2.2%) ובהרוגים כתוצאה מעייפות והירדמות בנהיגה (ירידה של 3.5%). מנתונים אחרים שמתפרסמים באירופה, הסחת דעת משולבת בלא פחות מ-30% מכלל התאונות. איך אפשר ליישב את הסתירה הזו, לכאורה?

היסח דעת שימוש בסמארטפון במהלך נהיגה. קובי ליאני
היסח דעת שימוש בסמארטפון במהלך נהיגה/קובי ליאני

הקידמה אשמה?

למערכות הבטיחות המודרניות עוד ייקחו כמה שנים עד שהן באמת ישפיעו על מספר ההרוגים בתאונות בכבישי העולם

להערכתי ישנה סיבה מרכזית אחת לכך: מערכות הבטיחות המודרניות, שמאתרות ומתריעות בפני סכנות מוקדם יותר, מגבילות את מספר הנפגעים בעיקר בסיטואציות הקשורות בערנות נהג. תאונות רבות שנגמרו בעבר בהרוגים מצטמצמות בהיקפן ומסתיימות בפצועים, ואלו שכללו נפגעים מסתפקות כיום בפגיעות פח. איתן וקכמן, מנהל ציי הרכב של נטפים אמר לנו כאן באולפן וואלה! כי מה שנגמר בעבר בתאונות, נגמר היום בשיחת מסדרון על "כמעט תאונה", וכל זאת בעיקר בזכות מערכות בטיחות חכמות.

מצד שני, מערכות כיום הן עדיין לא אפקטיביות מספיק בתחום מניעת פגיעה בעוברי דרך אחרים, כמו רוכבי אופניים, רוכבי אופנועים וכמובן הולכי רגל, ואלו, כך נראה, דווקא נפגעים יותר, ולא מעט כתוצאה מהסחות הדעת. ככל שישתפרו מערכות הבטיחות, אני מקווה שנראה פחות ופחות נפגעים מקרב עוברי הדרך הפגיעים ביותר.

ועוד משהו. למערכות הבטיחות המודרניות עוד ייקחו כמה שנים עד שהן באמת ישפיעו על מספר ההרוגים בתאונות בכבישי העולם. אם, למרות התרחבות מספר מערכות הבטיחות (שיעילותן בפני עצמן מוכחת שוב ושוב), ישנה עלייה בולטת במספר ההרוגים הכללי, ברור שיידרש עוד זמן עד שהמערכות הללו באמת ימנעו תאונות מכל הסוגים.

ובינתיים? התעסקות בטלפון או בטאבלט או בנגן המוזיקה, באמת מסוכנת, ולא רק לנו, אלא גם לילדה, לחבר ולרוכב האופניים שעושה כושר. עד שהמכונית תיקח מאתנו רשמית את השליטה על ההגה בסיטואציות שונות, בואו נשאיר את הטלפון לחניה, או לנוסעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully