יום מסלול קופרה. דור ספיר,
יום מסלול קופרה/דור ספיר

יום מסלול עם דגמי 'קופרה' הספורטיביים

כתב רמי גלבוע, צילום דור ספיר

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 21:40

יבואנית Cupra סגרה ללקוחותיה את מסלול המרוצים 'מוטורסיטי' לשלושה ימים של השחזת צמיגים, הקזת בנזין ואדרנלין. המסלול רחש בנחילי קופרות זועמות, וגם אנחנו באנו לעשות סיבוב

את ההקפה האחרונה עם הקופרה 'פורמנטור VZ' ביצעתי בקצב איטי, כדי לצנן את הבלמים; "נו, איך היה?" שאל אותי לאון טאובס. "היה מדליק", עניתי לו. אחלה אוטו, מנוע מדליק, ובעיקר המתלים. כך עניתי ללאון, וכך היה - פורמנטור הוא היצירה האחרונה של מותג 'קופרה' (ממשפחת סיאט, בואו לא נשכח את ההורים הגאים), חמוש במנוע 2.0 ליטר 310 כוח סוס, מתלים ספורטיביים והופעה מוחצנת. עם בקרות יציבות מנותקות ובמצב 'קופרה' הפגין הפורמנטור יכולת ספורטיבית מרשימה אבל בכל זאת, משהו היה חסר לי; אולי אני מנוסה ומפונק מדי, חשבתי, אולי קצת הזדקנתי, אולי נסתם הקרבורטור במשאבות האדרנלין שלי?

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
עם מרכב נמוך ומשקל קטן, לאון קופרה הייתה מלכת המסלול. עונג צרוף/דור ספיר

ה-דבר האמיתי

ואז חזרתי למסלול עם 'קופרה לאון', הדגם שהתחיל את הכל. 'קופרה לאון' היא האצ'בק קטנה וקומפקטית, נמוכה וממזרית, עם (כמעט) אותו מנוע ותיבת הילוכים של הפורמנטור האופנתי. ל'לאון' יש 300 כוח סוס אבל היא שוקלת 154 קילוגרם פחות, והיא נמוכה בכ-8 סנטימטרים. 154 קילוגרם לא נשמעים כמו הרבה אבל זה בעצם, כאילו השלכת החוצה שני נוסעים מהמושב האחורי. ל'לאון' אין הנעת 4X4 כמו לפורמנטור אבל ההנעה הקדמית שלה יעילה להפליא, בעזרתו של דיפרנציאל קדמי מוגבל החלקה.

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
הלוגו הגדול והחישוקים בצבע נחושת, כיאות למותג הנקרא Cupra/דור ספיר

הלאון זפזפה את המסלול כמו שזכרתי שהאצ'בק ספורטיבית צריכה לעשות - היא תוססת ומרגשת, תאוצותיה חריפות ותגובת הדוושה מיידית, המנוע חי ושואג, המרכב מחובר היטב למסלול; זה לא רק הפרש של 150 ומשהו קילוגרם, אלו גם צמיגי 235/35R19 ספורטיביים יותר, הנעה קדמית שאינה גוזלת סוסים מיותרים, מרכז כובד נמוך ומן הסתם, היגוי חד יותר. כל אלה מאפשרים ביצועים ספורטיבים מסעירים, שאין כמותם לענג אותך במסלול כמו מוטורסיטי. זה לא מסלול מהיר מדי עבור 300 כ"ס, הוא לא טכני מדי, בדיוק מה שרציתי.

עוד בוואלה!

מבחן ראשון: קופרה לאון

לכתבה המלאה
יום מסלול קופרה. דור ספיר,
הלאון שומרת על רמת שימושיות גבוהה, למרות מרחב פנים צנוע מזה של פורמנטור ואטקה/דור ספיר

וכמה רציתי? לאחר כמה סיבובי נימוסין על סיפון פורמנטור ואטקה נצמדתי ללאון הנחשקת, הגילום האקטואלי של ספורטיבית עממית לכביש. זו לא מכונית אותה רוכשים עבור מסכי מולטימדיה עם מופע פירוטכני, או כדי להרשים את החבר'ה (גם זה קצת, אבל רק קצת). קופרה לאון מתאימה לאנשים המעוניינים לנהוג חזק ומהר; זה יכול להתרחש באחד ממסלולי המרוצים או על קטעים נבחרים בכביש ציבורי, בשעות הנכונות ובזהירות המתבקשת.

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
במונחים של קרוסאובר אטקה-קופרה הוא רכב ספורטיבי מאוד, אבל הוא עדיין גבוה מדי לשעשועי מסלול/דור ספיר

מאז ומתמיד אנחנו טוחנים לכם שכל הקרוסאוברים מקריבים את נושא הביצועים והתנהגות הכביש, לטובת מגמות אופנתיות (גובה). יום המסלול העניק לי הזדמנות נדירה לחוות על אותו מסלול שלוש מכוניות בעלות יחידות הנעה/גיר כמעט זהות, בשלושה מרכבים - האצ'בק נמוכה, קרוסאובר מוגבה, ומכונית חדשה בגובה ביניים. מתברר שגם כאשר יצרן מדגיש את הפן הספורטיבי של מכוניותיו, בסופו של דבר , הפיזיקה מדברת. כמה שיותר גבוה, פחות טוב. כמה שיותר נמוך וקל, יותר טוב. לא יכולנו לקבל הוכחה טובה יותר לאקסיומה בסיסית זו.

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
מחממים מנועים לקראת היציאה/דור ספיר

יום מסלול ללקוחות

צ'מפיון מוטורס מייבאת לישראל את מותגי פולקסווגן, סקודה, אודי וסיאט. סיאט הוא המותג הצעיר והתוסס מבין השלושה, ומתוכו נולדה לפני שלוש שנים חטיבת Cupra הספורטיבית. כ-600 קופרות כבר עלו על כבישי ישראל, רובן פרמנטורים; כ-100 מהן הוזמנו לימי המסלול ב'מוטרוסיטי'. ימי מסלול אינם דבר חדש אבל מפגש לקוחות בסדר גודל כזה, הוא אירוע מרשים מאוד - הרבה יבואנים מדברים על רוח המותג ומארגנים אירועי לקוחות, אבל מפגש כזה נרחב? כל הכבוד לצ'מפיון על הרמת כפפת המרוצים הזו, ואנו מקווים שהאופנה תמשיך להתחזק.

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
לאחר הסבר על טיב המסלול ונוהלי האירוע, יצאו הלקוחות לסיבוב הבכורה על מסלול מרוצים מקצועי/דור ספיר

על הארגון הספורטיבי הופקד ליאון טאובס, הבעלים והרוח החיה מאחורי 'לאון דרייב', בית הספר לנהיגת מסלול וכביש. לאון הוא טיפוס המסוגל להקיז מכל רכב את ה-DNA הספורטיבי שלו. תן לו שלוש קופרות כאלה והוא יזרוק אותן לרוחב המסלול, יגלח מאיות שניות מזמני ההקפה, ויוציא מהן כל קמצוץ ספורטיביות. נהגתי עם לאון כמה הקפות, הוא העיר והדגים, נזף ושיבח, כיף גדול.

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
המתנה דרוכה/דור ספיר

הלקוחות שהגיעו למסלול עם הקופרות הפרטיות היו נרגשים ונלהבים; לאחר תדריך קצר באולם ההרצאות הם יצאו למסלול בדבוקות של 10-11 מכוניות בכל פעם, לידם יושבים המדריכים של לאון דרייב. כנחילי צרעות עצבניות חרכו הלקוחות את המסלול, מי יותר, מי פחות. חלקם כבר נהג במסלולי מרוצים בארץ ובעולם, עבור אחרים הייתה זו התנסות ראשונית בעולם המסעיר של נהיגת מסלול. נהיגת מסלול מאפשרת לכל נהג להוציא מעצמו את המקסימום, ללמוד ולהשתפר, ולא לשלם ביוקר על טעויות. אם זה מדגדג לכם באצבעות, שווה לכם לצאת ליום מסלול; במחיר של מיכל דלק יארגן לכם לאון חוויה גדולה ומרגשת.

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
דבר והיפוכו: קופרה אטקה משלב פוזה גבוהה של קרוסאובר אופנתי, ביכולת ספורטיבית מודגשת/דור ספיר

אופנתיות וספורטיביות

ככל שהתלהבתי מהלאון הספורטיבית, עיקר מכירות קופרה הן של פורמנטור ואטקה. עד 2018 הייתה אטקה קרוסאובר קומפקטי ואופנתי, עם הלוגו של סיאט. השתלת מנוע ה-300 כ"ס וכיול ספורטיבי העניקו לאטקה קופרה יכולת ספורטיבית החורגת בהרבה מהמקובל בז'אנר הג'יפונאי. עבור מי שרוצה לנהוג קרוסאובר (וזה בעצם, כמעט כל העולם ואשתו), אטקה הוא אופציה מצוינת, במחיר לא היסטרי; 250,000 שקלים הוא סכום אותו תשלם גם עבור ג'יפונים נטולי כריזמה ויכולות ספורטיביות מושחזות. כך בעולם הג'יפונים אבל על המסלול, האטקה אינו מבריק כמו לאון ופורמנטור. הוא גבוה יותר, צמיגיו פחות ספורטיביים.

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
לקוחה ספורטיבית משחיזה צמיגים של פורמנטור/דור ספיר

פורמנטור הוא הרכב החדש ביותר של קופרה, והראשון שנולד לאחר עידן סיאט; ה-פורמנטור נמוך מאטקה בכעשרה סנטימטרים, וצעיר ממנו בכמה שנים. במסלול נהגנו בפורמנטור VZ הלוהט עם מנוע 2.0 ליטר 310 כ"ס, 4.9 שניות מאפס ל-100, 260,000 שקלים. לקוחות המוכנים להסתפק בפחות סוסים יוכלו לבחור בפורמנטור 1.5 ליטר 150 כוח סוס. התאוצה ל-100 קמ"ש תתארך מ-4.9 שניות ל-8.9, המכונית פחות מושחזת, אבל התקציב יצנח ל-175,000 שקלים; זה חיסכון של כמעט מאה אלף שקל, מקבלים חצי מהסוסים ומכפילים את זמן המיאוץ. תעשו את החשבון בעצמכם.

ואני? אילו הייתי בעניין של ספורטיביות לכביש הייתי הולך על הלאון הטהורה, ב-240,000 שקלים. זו מכונית המקדשת את הספורטיביות המהוגנת, נותנת ביצועים מצויינים עם שימושיות סבירה ליום-יום, ורמת איבזור נאותה מאוד. נתון ה-0-100 שלה פחות מרשים, 5.7 שניות ביחס ל-4.9 של האטקה והפורמנטור; הלאון מפסידה 0.8 שניות בזינוק מכיוון שההנעה הקדמית אינה מסוגלת להעביר את ה-300 כ"ס לאספלט. הייתי שמח להיות פחות מסחרר ביציאה מהרמזור ולקבל את הספורטיביות הטהורה יותר, בהמשך הדרך.

יום מסלול קופרה. דור ספיר,
יום המסלול הוא אירוע שיווקי המעניק ללקוחות חוויה גדולה. כן ירבו/דור ספיר

Checkered Flag

עזבתי את מוטורסיטי כאשר עשרות הלקוחות מתגודדים בשולי המסלול, נותנים ליבם בגז במנגל ובמשקה, באירוע מוטורי שיהיה בלתי נשכח עבור חלקם הגדול. קופרה חשמלית כבר מבצבצת באופק, אבל היום חגגנו עם פיסטונים בוערים ואגזוזים לוהטים. מעבר להנאה הפשוטה של נהיגת מסלול וגם הערך החינוכי לימודי שביום כזה, יש מקום גם להחמיא ליצרן המקים מותג של מוצרים ספורטיביים ונגישים (יחסית) לקהל, ולתמוך ביבואן היוצק תוכן אמיתי אל התדמית והיכולות הספורטיבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully