וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר

עודכן לאחרונה: 28.4.2021 / 8:50

לצד גרסאות הקצה נושפות האש ותמרות העשן, למותג הספורט של סיאט יש גם את הפורמנטור בגרסת 1.5 ליטרים. האם הוא רק SHOW או שיש פה גם מעבר לזה?

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
עדיין יסובב ראשים, אבל הפוזה פחות מאיימת מאשר גרסת ה-VZ/קינן כהן

עם מספיק שנים וניסיון בעסק הזה של לבחון מכוניות, גם כאשר על פניו צריך להגיע לכל מכונית עם דף חלק ובלי דעות קדומות, לפעמים זה פשוט משהו שקורה מעצמו. גם כאן זה היה, כי על פניו ועל סמך דף הנתונים היבש היה קל מאוד לסווג את הפורמנטור 1.5 ליטר כגרסה עבור מי שרוצה בעיקר את המופע החיצוני ופחות מתעניין באיך שזה נוסע באמת.

אתם מבינים, כי כאשר קוראים לכם "קופרה" ואתם המותג הספורטיבי של המותג הלטיני וה"מדליק" של פולקסווגן וכאשר בהיצע שלכם יש כרגע שלושה דגמים - לאון ואטקה, המבוססים שניהם על דגמים קיימים ואת הפורמנטור שהוא הדגם העצמאי הראשון שלכם, יש איזו ציפייה שדווקא בו תשתמשו ככרטיס הביקור שלכם. אבל כאילו כדי לעשות דווקא, זה הפורמנטור שמציע גם גרסת כניסה עם מנוע 1.5 ליטר מתון הספק. למה? בשביל לענות על זה אנחנו צריכים לצאת לדרך

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
הסמל הזה עדיין לא מוכר ועדיין מעורר תשומת לב/קינן כהן

אבל רגע לפני, בואו נעשה היכרות קצרה. אז אחרי שהכרנו את אחיו השרירי ה-VZ שבאמת נראה כמו מישהו שמחפש קטטות רמזורים כל הזמן, הפורמנטור 1.5 לוקח "קליק" אחורה מכל האגרסיות ומתכנס למראה שהוא מצד אחד שונה ממה שמכירים ומצד שני לא גורם לכל שוטר תנועה ברדיוס של 5 ק"מ לדרוך את הממל"ז כשהוא עובר. אגב, קחו אותו בכל צבע מלבד לבן, באמת, זה גוון שעושה לו עוול ומשמיד את הקימורים שלו.

דגמי קופרה: בחנו את כולם בשבילכם
- מבחן דרך: קופרה לאון
- מבחן דרך: קופרה אטקה
- מבחן דרך: קופרה פורמנטור VZ

עוד בוואלה!

בזכות עצמה: מותג הספורט קופרה מושק בישראל

לכתבה המלאה
מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
העיצוב הכללי מזכיר מאוד את הלאון/קינן כהן

גם תא הנוסעים משמר את כל מה שראינו ב-VZ. לטוב ולרע. לטוב עם מרווח מחייה ותנוחת נהיגה מצוינים לנהג ולנוסע הקדמי, עם מושב אחורי מרווח ומוצלח לשני נוסעים (השלישי יצטרך להתמודד עם תעלת ההינע הגבוהה) שמקבלים גם יציאות מיזוג ושליטה נפרדת. תא המטען על 420 הליטרים שלו מציע נפח שימושי, מפתח נוח בזכות הדלת החמישית והיה נחמד אם לאור העומק שלו היה פה גם אמצעי קשירה שיאפשר לקבע חפצים למקום. לרע, עם איכות חומרים לא מאוד מרשימה מקו אמצע התא ומטה ומערכת המולטימדיה.

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
פתחי המיזוג הנמוכים, תפעול המסך המרכזי, משהו שם מפוספס בהנדסת האנוש/קינן כהן

עכשיו, אני מאוד מבין את הרצון הזה להעמיד תא נוסעים נקי ואלגנטי, אני מבין את זה שהעסק פשוט יותר לייצור כאשר כל מה שמפעיל את המערכות זו תוכנה ולא כפתורים פיזיים - אבל כל ההעתקה הזו של כל כך הרבה פונקציות, גם כאלו טריוויאליות כמו המיזוג ובורר מצבי הנהיגה פנימה נעשתה בצורה מאוד מרושלת ולא טובה, שדורשת יותר מדי התעסקות. פס השליטה במגע בעוצמת השמע וכן הכפתורים לקביעת הטמפרטורה אינם מוארים ואין שום משוב פיזי מהנגיעה בהם. בקיצור, הרצון טוב, הביצוע הרבה פחות.

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
מרווח, מוצלח וממוזג לשני נוסעים/קינן כהן

רשימת האבזור טובה לרכב במחירו, גג פנורמי, תאורת לד מלאה, תאורה דינאמית בתא הנוסעים עם מופע אורות שמגיע יחד עם ההתרעות השונות, חישוקי 10 אינץ', מסך 10 אינץ' עם תמיכה במכשירים של אנדרואיד ואפל, שלל שקעי USB טייפ C ועוד. אבל מי שבאמת הפתיעו בנוכחותם הם הבולמים האדפטיביים (לראשונה ככל שאני זוכר במכונית מסוגו ובטווח המחירים הזה). רשימת הבטיחות גם היא מלאה, החל מ-10 כריות האוויר בו, בלימה אוטומטית, בקרת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעה על רכב ב"שטח מת" שגם מתריעה מפני פתיחת דלת במקרה וחולף שם רכב.

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
עמוק ושימושי, אם כי סף ההטענה מעט גבוה/קינן כהן

נוסעים

מתחת לחרטום נמצא מנוע ה-1.5 ליטר של פולקסווגן, אותו ניתן למצוא לרוחב כל ההיצע של הקונצרן, מסקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, סיאט לאון ועד אודי A5 ספורטבק. עם 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ הוא רחוק מקבוצת המנועים החזקים בקבוצת הקרוסאוברים וכאן הוא לא מקבל את המערכת ההיברידית הקלה של חלק מהדגמים המאפשרת גלישה בכוח החשמל למשל.

ההתנהלות השוטפת שלו טובה, על ההספק הפושר הוא מפצה באופי פעולה מאוד חלק בהתנהלות יומיומית כולל רצף של אספקת כוח ובכל מקרה הוא מסתייע בתיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמד של הקונצרן. כל עוד המהירות לא גבוהה (140 קמ"ש וצפונה) והכביש לא תלול מאוד (עליות לצפת) - לא תהייה לו בעיה לגייס עתודות כוח לעקיפות, לא תאוצה מסעירה, אבל בסדר.

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
קרוסאובר-קופה שרירי ובעל נוכחות/קינן כהן

בניגוד לאחיו משורג הסוסים, נוחות הנסיעה פה משופרת משמעותית. אלו לא רק הצמיגים בחתך ראוי לחיים משותפים, אלא גם שילוב עם בולמים אדפטיביים שניתן לבחור את רמת הקשיחות שלהם, מתלה רב חיבורי מאחור ובאופן כללי פחות הקשחות מרכב שמביאות אותו לבלוע שיבושים בצורה טובה באופן מפתיע. הבולמים האדפטיביים גם מאפשרים להקשיח אותו כאשר רוצים מרכב מרוסן יותר במהירות גבוהה.

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
כמה זה בכוח שור?/קינן כהן

מי שהפתיעה מאוד הייתה התנהגות הכביש שלו. אחרי ההפתעה החיובית של ה-VZ, מרכב שהספקו והנעתו נחתכו בחצי, צמיגיו בחתך גבוה יותר ובכלל, כאמור הנחתי שהוא פחות GO ויותר SHOW - לא ציפיתי לגדולות ונצורות. אבל וואלה, מעיקול לעיקול הבחורצ'יק הפתיע לטובה. האחיזה מצוינת, נטיית הגוף מינימלית, השליטה בו בהעברות משקל, הידוק ההגה בפנייה, בבלימות מאוחרות - בכל אלו הוא מטפל בצורה שאף קרוסאובר אחר שאינו מיצרנית בכירה עושה את זה, רגע, האמת הוא עושה את זה גם יותר טוב מכמה שלהם. אז נכון - כוח אין פה וכל עוד אתם בירידה הכל בסדר, אבל אם אתם מהצד של העלייה תצטרכו לסחוט כל קמ"ש, קג"מ וכ"ס כדי לשמור על הקצב אליו הוא מסוגל.

בסיום ימי המבחן צרך הפרומנטור 1.5 ליטר 11.9 ק"מ לליטר, בהחלט מתקבל על הדעת ביחס לקבוצתו ולאופי המבחן.

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
רק אל תקחו אותו בלבן, זה חסכון שתצטערו עליו/קינן כהן

מי חסר?

אז בניגוד לדעה איתה הגעתי לפורמנטור 1.5 ליטר, אחרי 500 ק"מ התברר שהוא לא מי שחשבתי שהוא. קל לסווג אותו כיומרני וכגרסה למי שממש רצה את ה"דבר האמיתי" ולא היה לו כסף. אבל בשורה התחתונה, גם אם הוא לא נאמן לגמרי למהות של "קופרה" כמו שמנסים לשווק לנו אותה - יש לו מה להציע בפני עצמו כקרוסאובר מעוצב, שונה ושבניגוד לאחרים לא זז כמו סמרטוט רצפה בין פניות.

למעשה במחירו - 175 אלף שקלים, למי שמחפש קרוסאובר מעוצב, מרווח, מאובזר ומתנהג - אין אלטרנטיבה טובה יותר. מה שכן, הפורמנטור 1.5 כן חושף את הבעיה הגדולה כרגע של הדגם הזה -הוא מדגיש את חסרונה של גרסת ביניים שתשב בין 150 הסוסים שלו ל-310 של ה-VZ, שתגשר בין 175 אלף השקלים שלו לבין 260-280 אלף השקלים של ה-VZ.

ויש כזו, אפילו שתיים - אלו גרסאות הפלאג אין שאמורות למלא את החלל הזה במדויק עם 204 או 245 כ"ס, וכל יום שהיצרנית לא משחררת אותה ליבואן, הוא פספוס של פלח שוק שעשוי להיות סופר אטרקטיבי.

מבחן דרך: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר. קינן כהן
מספיק מיוחד לסובב ראשים, מספיק נוח כדי להשאיר את חוליות הגב במקום/קינן כהן

על הצד הטכני: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, קדמית
נפח (סמ"ק): 1,498
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,000/150
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,500/25.5
תיבת הילוכים: כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 445
רוחב (ס"מ): 184
גובה (ס"מ): 153
בסיס גלגלים (ס"מ): 268
תא מטען (ליטרים): 420

ביצועים:
תאוצה 0-100: 8.9 שניות
מהירות מירבית: 203 קמ"ש

מתחרים (לא ישירים):
מאזדה CX-30 2.5 ליטר

מחיר:
175 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully