וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת מיזם המכונית החשמלית: בטר פלייס תפורק

בטר פלייס הגישה הבוקר לבית המשפט בקשה לפירוק ומינוי מפרק זמני לטיפול בפשיטת הרגל. דירקטוריון החברה: "זהו יום עצוב, מאמצינו לממש חזון אוניברסאלי לא צלח"

בהודעה לעתונות שהוציא הבוקר (ראשון) חברת בטר פלייס, משווקת המכונית החשמלית רנו פלואנס ZE, הודיעה החברה באופן רשמי על פשיטת רגל. בית המשפט המחוזי מרכז קיבל הבוקר בקשה על ידי החברה לפירוק ומינויו של מפרק זמני כדי להבטיח את זכויות העובדים שנותרו בחברה עד סיום התהליך.

בבקשתה בפני בית המשפט, ציינה בטר פלייס כי לאור כשלונותיה בגיוס משקיעים ובצל חוסר הצלחתה המסחרית, נאלצה לבקש את הפירוק באופן מיידי. במהלך ששת החודשים האחרונים ביצעה בטר פלייס מספר שינויים משמעותיים, בראשם החלפת מנכ"לים ופיטורי עובדים רבים כדי לייעל את פעילותה. במקביל, חיפשה חלופות נוספות למכונית החשמלית אך נוכח המצב הכלכלי הבעייתי אליו נקלעה, וויתרה על הרפתקאות חדשות.

"זהו יום עצוב מאוד בו מאמצינו לממש חזון אוניברסאלי אשר שאף לנתק את התלות באנרגיה המזהמת לא צלח. את החזון הוביל שי אגסי בדרך ארוכה ורצופת אתגרים יחד עם משקיעים ושותפים אשר הפכו את חזונו למעשה של ממש. לצערנו, הדרך למימושו של החזון הייתה קשה ומורכבת ונתקלה במכשולים רבים. לא לכולם יכולנו, את חלקם הטכני עברנו בהצלחה ובחלקים אחרים לא עלה בידינו למרות המאמץ והמשאבים הכבירים שהושקעו", כך הצהרת הדירקטוריון.

על דברים אלה הוסיף, בצער גם מנכ"ל החברה דן כהן: "לצערנו אחרי שנה בשלב המסחרי, נוכחנו כי למרות שביעות הרצון הרבה של הלקוחות מהמוצר, הוא לא התקבל בצורה מספקת בציבור הרחב ולא זכה לרוח גבית מספקת מיצרני הרכב". בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, ציין כי הוא מודה לכל המשקיעים שהאמינו ברעיון ולקהל הישראלי שהביע תמיכה. "מישראל יצאה בשורה עולמית של תחבורה ירוקה ואתם הייתם שותפים לה. עד היום נסעו בישראל מעל אחד עשר מיליון ק"מ חשמליים ועבורנו זוהי הוכחה, כי המעבר למכוניות החשמליות נכון ויקרה. הייתם שותפים מלאים שלנו לתהליך, אנו מוקירים ומעריכים את הדרך שעשיתם איתנו. עד למינוי המפרק הזמני החברה תעשה ככל יכולתה להמשיך ולהפעיל את התחנות, עם מינוי המפרק הזמני שימונה מטעם בית המשפט יחליט המפרק הזמני על המשך הפעלת הרשת".

מה יעלה בגורל הלקוחות הקיימים?

אחת השאלות החשובות שמעסיקות היום את לקוחות החברה היא מה יעלה בגורלם לאחר פשיטת הרגל. אלה התחייבו מול בטר פלייס בהסכמי התקשרות למשך שנים, הכוללים לא רק תשלום עבור השימוש ברכב החשמלי, אלא גם קבלת שירות, תיקונים, טעינה והחלפת סוללה מצד החברה. מבטר פלייס נמסרה התגובה הלאקונית, כי בית המשפט הוא זה שיחליט בעניין.

אולם, מעבר לעובדה שכל יבואנית רכב נדרשת להעמיד פיקדון כספי גדול בידי המדינה בדיוק עבור מקרים שכאלה, בעבר הצהירה בטר פלייס כי במקרה של קריסה, הלקוחות יוכלו להחזיר את הרכב לחברה מבלי (כמובן) לשלם קנסות יציאה מההסכם בטרם עת. אולם יותר מכך, בטר פלייס הצהירה כי את השירות למכוניות אלה תבצע חברת הליסינג וההשכרה אלבר, לפחות ללקוחותיה שרכשו דרכה את המכונית החשמלית. אולם את תגובת שתי החברות לעניין זה לא הצלחחנו לקבל.

משיחות שערכנו בעבר עם יצרנית המכונית החשמלית רנו, העלו נציגי החברה טענות קשות על אופי התנהלותה של בטר פלייס. אלה הביאו גם לפי הערכותנו להחלפות הניהול הרצופות בחברה. לטענת אנשי רנו, בטר פלייס זכתה לתמיכה חסרת תקדים מצדם בייצור המכונית לפי חזונו של שי אגסי, אך כשלו באופן נחרץ בתחום שיווקה של המכונית החשמלית.

אחרי הנפילה: הלקוחות שנתקעו עם הרכב

טכנולוגיה בעייתית, תשתית יקרה

מיזם בטר פלייס שהוקם בשנת 2007 על ידי שי אגסי הביא מצד אחד תמיכה רחבה נוכח הרצון לגמול את העולם מנפט, אולם גרר מאידך ביקורת אודות אי בשלותה של הטכנולוגיה החשמלית (ובעיקר נוכח גודלן ומשקלן של הסוללות) לצרכי הקהל הרחב, שחפץ בפתרון זול לדלק היקר שטיפס לשיאים חסרי תקדים בשנים האחרונות.

אגסי בחר, יש יאמרו בתבונה, בחברת רנו-ניסאן שמפתחת הנעה חשמלית לכלי רכב מגוונים וממשיכה לעשות זאת בימים אלה באמצעות פתרונות עירוניים דוגמת זואי הקטנה, או טוויזי. אולם, התקנת המערכת החשמלית ברנו פלואנס טמנה בחובה בעיה כפולה: ראשית, פלואנס לא נהנתה ממוניטין מבוסס בשוק המשפחתיות. שנית, טווח הנסיעה של המכונית החשמלית ZE היה קצר ועמד על כ-160 קילומטרים במצב אופטימאלי.

גם הביצועים של הפלואנס החשמלית לא עמדו בקנה אחד עם השאיפה של בטר פלייס לייצר חלופה אמיתית למכונית המשפחתית הממוצעת, מה גם שמחיר רכישה של יותר מ-120 אלף שקלים הציב אותה ראש בראש עם מובילות הקטגוריה. אי לכך, הקימה החברה, ובראש ובראשונה על מנת לטפל בבעית טווח הנסיעה תחנות להחלפת סוללות ברחבי ישראל - מהצפון ועד קו הכניסה לאילת (קרוב ל-40 מתחמי טעינה). גם אמצעי זה כאמור, לא עלה יפה כפי שחזו וחבילות הרכישה נראו פחות ופחות אטרקטיביות בעיני הנהג הישראלי.

על אף האמון שזכתה זו, גם מגופי השקעה גדולים כגון HSBC, הפסדיה של בטר פליס נערמו מיום הקמתה עד כה ליותר מ-800 מיליון דולרים. על פי דו"ח איגוד היבואנים בישראל, מכרה בטר פלייס בחמשת החודשים האחרונים כ-420 כלי רכב בלבד.

על קריסתה של בטר פלייס, מוסיף האסטרטג הראשי של קבוצת 'איילון', יניב פגוט: "ניתן לסכם את פשיטת הרגל של בטר פלייס במילה אחת - חבל. בניגוד בולט לאירועי פשיטת הרגל עליהם אנו מתבשרים חדשות לבקרים של טייקונים ממונפים, אשר בנו פירמידות פיננסיות וקרסו אולם לא יצרו בשום זמן נתון פעילות עסקית אמיתית, במקרה של בטר פלייס מדובר היה בחזון ציוני – עסקי אמיתי שהתנפץ. סביר להניח כי מכוניות חשמליות ייסעו בעתיד בכבישים הגלובליים, אולם הובלת חזון המכונית החשמלית גדולה על כלכלת ישראל והיזמים והמנהלים שניסו להוביל חזון זה".

ההתחלה הייתה מבטיחה
מבחן ראשון למכונית החשמלית של בטר פלייס
תחילת הסוף: שי אגסי פוטר

עוד הרבה על בטר פלייס בוואלה! רכב

  • עוד באותו נושא:
  • בטר פלייס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully