וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגאז' נגד בגאז': סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן

11.7.2015 / 8:48

בחודש השני למבחן הארוך טווח של הסקודה פאביה ספייס החדשה, אנחנו מפגישים אותה עם היריבה הקשה ביותר שלה - רנו קליאו סטיישן. שתיהן בקרב על המשפחה הקטנה. מי מנצחת?

צילומים: קובי ליאני

מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן. קובי ליאני
מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן/קובי ליאני

לאירופים יש טעם שונה מאוד מזה של הישראלי, כשזה מגיע למכוניות. מעבר לעובדה שהם משלמים פחות, הם משתדלים לקנות את המכוניות בגודל שהם צריכים ולא יותר והם גם מאוד אוהבים מכוניות שימושיות - מכוניות סטיישן. בפעם הבאה שאתם מבקרים ביבשת הישנה, נסו לשים לב כמה מכוניות כאלה נמצאות מסביבכם. המון. הרבה יותר מאשר אצלנו למשל, למרות שבשנים האחרונות יותר ויותר מכוניות שימושיות אלה נמכרות כאן.

המבחן שלנו הפעם בא לעמוד בדיוק על גישה זו - האם מכונית קטנה בבסיסה אשר הוארכה והפכה לסטיישן מסוגלת לשרת את המשפחה. אז בחודש השני למבחן הארוך טווח של הסקודה פאביה ספייס, החלטנו לעמת אותה מול המתחרה הקשה ביותר שלה - גרסת הסטיישן של רנו קליאו החדשה. דפי הנתונים מראים כי בין השתיים ישנה התמודדות צמודה, בכוח, בצריכת הדלק, במרחב הפנימי וגם במחיר. אז מי מהשתיים תתאים יותר למשפחה? המשיכו לקרוא.

מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן. קובי ליאני
מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן/קובי ליאני

חוץ ופנים

ישיבה בכל אחד ממושבי המכוניות גילו כי דווקא הצ'כית הקטנה יותר, היא זו שמציעה את תא הנוסעים המרווח ביותר - מלפנים ומאחור וגם מושביה נוחים יותר לישיבה ממושכת

לא צריכים להשקיע יותר מדי זמן במבטים על השתיים, מלפנים, מאחור ומהפרופיל כדי לראות מי לבושה לעבודה ומי לקוקטייל. רנו קליאו החדשה, היא אחת ממכוניות הסופר מיני המעוצבות ונאות ביותר בקבוצה והצרפתים הצליחו לשמר את הרושם הזה גם בגרסת הסטיישן. הפרופורציות החדשות מחמיאות לה מאוד וכל חלק בה עוצב ולוטש בקפידה כדי להעניק לה את היתרון הוויזואלי והוא בהחלט שלה. סקודה במוצהר מקפידים על עיצוב פונקציונלי. כזה שלא יגרום לאישונים להתרחב או להתכווץ. הקווים רבועים, הזוויות קהות והדמיון לא נוסק למחוזות אחרים כשרואים אותה. מה שרואים, זה מה שמקבלים. נוכל עדיין להתנחם בעובדה שהפאביה החדשה, בוודאי שבגרסת הספייס, נראית טוב בהרבה מהפאביה הקודמת.

המעבר אל תאי הנוסעים ממשיך לחשוף הבדלי גישה בין השתיים. הקליאו שנראתה לנו עד לא מכבר חדשנית למדי באופן שבו תוכננה הקבינה שלה, הרי שעם הזמן, זוהרה דעך במעט ופתאום הדשבורד שלה נראה מוזר משהו, עם הבליטה במרכזו שבה מרוכזים כל מתגי השליטה ומסך מערכת השמע. הפאביה לעומתה, ממשיכה בגישה הישירה והלא מתיימרת, אך למרות הכל, נראית טוב יותר מהצרפתיה. הקווים הישרים בדשבורד דווקא מחמיאים לה וגם משחק הגוונים והאופן שבו מונחים המתגים בה, תורמים מאוד לתחושת הסדר והניקיון. שתי המכוניות בנויות היטב ורמת איכות החומרים וההרכבה טובות מאוד.

לפי דפי הנתונים, בחינת מרחבי המחיה בתאי הנוסעים אמורה הייתה להיות בכיס של הקליאו, שכן בסיס הגלגלים שלה 258.9 ארוך משמעותית מזה של הפאביה שעומד על 247 ס"מ בלבד, אבל המציאות שונה ומפתיעה. ישיבה בכל אחד ממושבי המכוניות גילו כי דווקא הצ'כית הקטנה יותר (אורך של 425.7 ס"מ לעומת 426.7 ס"מ של הקליאו) היא זו שמציעה את תא הנוסעים המרווח ביותר - מלפנים ומאחור וגם מושביה נוחים יותר לישיבה ממושכת. שתיהן יכילו שני ילדים שזקוקים למושבי בטיחות במושב האחורי בקלות, אבל כאמור, הפאביה תעשה זאת מעט טוב יותר. ומה לגבי תאי המטען? גם שם הקליאו מאבדת את היתרון המספרי והמעשי שלה מול הפאביה עם תא מטען עמוק שנפחו 443 ליטר לעומת התא השטוח (והמעט צר יותר) של הפאביה שלו 505 ליטרים בנפח. שם גם מצאנו יותר נקודות עיגון, רשת קשירת מטען, ווים ותאים קטנים ושימושיים שעושים הבדל גדול עבור המשפחה הקטנה.

שתי המכוניות מציעות רמת אבזור דומה בתאי הנוסעים, כאשר שתיהן ממזגות את תאי הנוסעים עם מזגנים רגילים ולא עם בקרות אקלים, אך למרות ששתי המכוניות זכו לציונים של 5 כוכבים במבחני הריסוק, הפאביה מציעה 6 כריות אוויר להגנה על הנוסעים ואילו הרנו מסתפקת ב-4 בלבד.

מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן. קובי ליאני
לקליאו יש תא מטען יותר רחב, לפאביה יש תא מטען יותר גדול ויותר שימושי/קובי ליאני

מנועים, ביצועים וצריכות דלק

שתי המכוניות מצוידות במנועי 1.2 ליטר בנזין מוגדשי טורבו ועל הנייר, הקליאו שוב מובילה. למנוע שלה יש 120 כ"ס (4,900 סל"ד) וכן 19.3 קג"מ (2,000 סל"ד) - נתונים שנמצאים מדרגה אחת מעל אלה של הפאביה TSI - 110 כ"ס (4,600-5,600 סל"ד) וכן 17.8 קג"מ (1,400-4,000 סל"ד). מבחינת תיבות ההילוכים, לשתיהן תיבות כפולות מצמדים, כאשר בזו של הקליאו ישנם 6 הילוכים ובזו של הפאביה יש 7. האם היתרון של הקליאו נשמר גם על הכביש?

לא. הוא לא. דפי הנתונים מספרים כי שתי המכוניות זקוקות ל-9.4 שניות כדי להאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש, אבל בפועל, בכל מדידות ההאצה שערכנו לשתיים ראש בראש, הפאביה הייתה זריזה יותר במיאוץ ל-100 קמ"ש, אך את ההבדלים המוחשיים יותר מצאנו דווקא במדידת האצות הביניים מ-80 ל-120 קמ"ש אשר מדמות עקיפה של רכב. הפאביה השלימה את המשימה תוך 8 שניות, לעומת 9 שניות בקליאו. היתרון של הצ'כית מגיע הודות לשימוש בתיבה עם 7 הילוכים אשר מחולקים טוב יותר ביחסי ההעברה ועם רצועת כוח רחבה יותר מזו של הקליאו. גם את צריכות הדלק של השתיים בדקנו ובביקורים בתחנות התדלוק הקליאו הייתה חסכונית יותר באופן עקבי - הממוצע עמד על 11.9 קילומטרים לליטר לעומת 11.1 קילומטרים לליטר בפאביה, בתנאי המבחן התובעניים.

מעבר למספרים, אופיים של המנועים שונה בין שתי המכוניות ובנהיגה בהן הקליאו יצרה תחושה מהירה יותר בשל שאון מנוע מוחשי יותר (בעיקר מעל 4,000 סל"ד) וגם העברות הילוכים מעט פחות חלקות, והפאביה לעומתה הייתה שקטה וחלקה יותר בכל תנאי הנהיגה. בידוד הרעשים המשופר בפאביה תרם לנסיעה שקטה ולאורך כל ימי המבחן גם לנסיעה רגועה יותר.

מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן. קובי ליאני
מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן/קובי ליאני

נוחות והתנהגות

בואו ניגש לשלב זה עם מעט דעות קדומות. מצד אחד יש לנו מכונית צרפתית ומצד שני צ'כית עם שורשים גרמניים. מי תהיה נוחה יותר? למרות היפוך המציאות לעומת הנתונים בסעיפים הקודמים, גם כאן, בסעיף הנוחות הופתענו מכך שידה של הקליאו הייתה התחתונה. בין אם זו הייתה נסיעה עירונית או שיוט נינוח על גבי אחד מכבישיה המהירים של ישראל, הקליאו קיפצה, זזה ויצרה תחושה עסוקה ואי שקט בתא הנוסעים. לאורך זמן הרעידות האלה מציקות ומעייפות את נוסעי הרכב וכל מפגש עם מהמורה בכביש או מכסה ביוב שלא הונח בפקידה, מתגלה כמוחשי מדי.

הפאביה מתנהלת על הכביש בצורה בוגרת ונעימה בהרבה מהקליאו. אל בידוד הרעשים האיכותי יותר, מצטרפים מתלים שמשכרים טוב יותר את המפגש עם הנוסעים ואיכות הסלילה המקומית. רוב המהמורות נספגות ביעילות, רק מעטות מזעזעות את הקבינה והנסיעה כולה שקטה וחלקה יותר לעומת זו שמציעה הקליאו. גם מושביה של הפאביה שמרגישים קשיחים יותר מאלה של הקליאו, תומכים טוב יותר הגוף ובדרך החזרה הארוכה למרכז הארץ בסופו של המבחן, כל הבוחנים העדיפו לבלות את הזמן בתוך הפאביה.

לפני שתקפנו את קטע הנהיגה המפותל שמבליט את היכולות הדינמיות של השתיים, האמנו שהכיול הנוקשה של המתלים של הקליאו יתרום לה בשלב זה לעומת הפאביה המרוככת, אך צדקנו חלקית בלבד. הקליאו זינקה אל הכביש המפותל כמו שמכונית צרפתיה יודעת לעשות וחשפה נחישות מרשימה בהכנסת האף לפניות. היא מהירה וחמת תגובה וממש מעודדת נהיגה תובענית, אבל המתלים שוב עומדים לה לרועץ. הפעם הם נראו רכים מדי וגורמים לרכב לרכון בצורה מוחשית תחת עומס הפניות ולהעביר משקל בצורה חריפה לפנים ולאחור ולצדדים ולגרום לבקרת היציבות לעבוד שוב ושוב כדי להציל את האחיזה. גם הבלמים לא עמדו בקנה אחד עם הציפיות וחשפו פעולה ספוגית עם כוח עצירה סביר בלבד.

הפאביה לא ששה אילי קרב בכביש המפותל. ההגה שלה קל (התחושה בו טובה יותר מבקליאו), אך מדויק והכי חשוב, הוא פועל בקו אחד עם כל שאר המכללים ולא חורג מיכולות כולם. בפאביה, כל חוליות השרשרת מציעות את אותו החוזק - המתלים רכים אך תומכים היטב, רמת האחיזה גבוהה, הבלמים נחושים והסקודה הזו מעבירה תחושה בטוחה ובוטחת בידיים. בשום שלב הנהג לא מתפתה להגזים עם קצב הנהיגה ובשום מקרה לא נרשמה אכזבה מיכולותיה, בהתחשב בעובדה שמדובר כמובן בסופרמיני לשימוש משפחתי.

מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן. קובי ליאני
מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן/קובי ליאני

לא על הנייר לבדו

לרנו קליאו היו כל הכלים לנצח את המבחן הזה עוד לפני שהתנענו את המנועים. היא ארוכה יותר, חזקה יותר ועם בסיס גלגלים גדול יותר. תכונות אלה אמורות היו להפוך אותה למרווחת יותר בתא הנוסעים, לבעלת תא מטען גדול יותר וגם מהירה בהרבה מהפאביה הצנועה ממנה. אולם, הצרפתיה שלנו במבחן הזה ולעומת הצ'כית, הסתפקה רק בלהיות יותר יפה. יופי זה חשוב כמובן, אבל בתחרות על ההיגיון המשפחתי, זה לא מספיק. יכולנו לחיות ללא תלונות מיוחדות עם מה שיש לקליאו להציע, אך התברר שהחולשה העיקרית שלה מופיעה בסעיף החשוב של נוחות הנסיעה וחבל. גם מחיר של 112 ו-113 אלף שקל לרמת האבזור הגבוהה יותר, פוגע בה בסופו של המבחן.

הפאביה כפי שאתם יכולים להבין, ניצחה את המבחן הזה למרות שהחלה אותו כאנדרדוג. היא פחות יפה, אבל פונקציונלית יותר. קטנה יותר, אבל מרווחת בהרבה. חלשה ב-10 סוסים, אבל מהירה מהקליאו בכל צורה והכי חשוב, היא מציעה ליושבים בה סביבת מחיה נעימה ונוחה לנסיעות ממושכות. הפאביה מגיעה ברמת אבזור יחידה, אבל דבר לא ממש חסר לנו בה והמחיר של 110 אלף שקל תמורתה, הגם אם נמוך באלפים בודדים בלבד, רק מחזק את ניצחונה - הפאביה היא ה'מקסי-מיני' הטובה יותר בעימות זה.

מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן. קובי ליאני
מבחן השוואתי סקודה פאביה ספייס נגד רנו קליאו סטיישן/קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • סקודה
  • רנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully