וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכיבה ראשונה: KTM סופר אדוונצ'ר 1290. הרפתקה מתמשכת

הסופר אדוונצ'ר 1290 החדש של KTM ריתק אותנו בכביש, הלהיב אותנו בשטח וגרם לנו להתמכר לכוח וליכולות שלו. עכשיו הוא לוטש מבטים אל מוביל הקבוצה

צילומים: קובי ליאני, ראובן סביו

מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015/קובי ליאני

לפני שנספר לכם את חוויותינו מה-KTM 1290 סופר אדוונצ'ר החדש, שמתם לב מה קורה בשנים האחרונות בקבוצת האדוונצ'רים ואופנועי התיור הזקופים? סערת דגמים, כוחות סוס, טכנולוגיה מתקדמת וגם מחירים מגוונים. לפני שלושה עשורים הם היו אי שם ברקע, אבל בעשור האחרון אופנועים אלו הפכו למבוקשים ביותר - אולי כחלק מתהליך ההתבגרות של הרוכבים, כאשר ה-R 1200 GS של ב.מ.וו נמצא בחוד. לפני כחמש שנים דוקאטי תקפו את הקבוצה מהצד של הכביש עם המולטיסטרדה ועדכוניו שיגיעו בהמשך, ק.ט.מ לא נשארו חייבים והרחיבו את שושלת האדוונצ'רים שלהם מכיוון השטח ושלל ווריאנטים מצדם של היפנים מילאו את השורות, כאשר תפוח האדמה הלוהט של היום הוא ה-MT-09 טרייסר של ימאהה. כל אחד בטעם אחר, בתקציב שונה כדי שלא יישאר אף רוכב ללא אופנוע שמדבר אליו הכי מכולם.

ועכשיו מגיע תורו של הכתום החדש. ה-1290 סופר אדוונצ'ר. הכלי המעודכן, המלוטש והחזק של האוסטרים שנבנה לתקיפת קבוצת האדוונצ'רים ולא לקחת שבויים. קדם לו דגם ה-1190 שהציע 150 כ"ס ויכולות גבוהות, אבל גם גרר לא מעט תלונות על חימום משמעותי באזור מרכז העצבים של הרוכב וגם תחושה מעט טרקטורית מהמנוע. עם ה-1290 ק.ט.מ שמבוסס עליו, ק.ט.מ מצהירים שהבעיות טופלו וגם היכולות עלו, אז ברור לכם מדוע מיד עם הגעתו לישראל לא התאפקנו וזינקנו על מושבו למבחן בכבישי ישראל.

מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015/קובי ליאני

תגדיר הרפתקה

מה הופך חוויה להרפתקה? הדרמה שהיא יוצרת סביבה והק.ט.מ הזה מתחיל בבניית העלילה כבר ברגע שרואים אותו בפעם הראשונה. הוא כל כך גדול, שצריך עדשה רחבה עם מפתח של כמעט 180 מעלות כדי לקלוט אותו מקצה לקצה במלואו. מדובר באופנוע ענק והוא לא מנסה להסתיר זאת, אבל למרות הכל, בקצה של אחד מכבישי הרכיבה המועדפים עלינו, עצרנו לנשום, להתקרר ולהביט בו. אומרים שיופי הוא בעיני המתבונן, אבל כן אפשר לומר שהפרופורציות מאוד הולמות את המעמד וכל מי שעצר לידנו הביט בו הביע הערכה למפלץ המגודל.

בפעם השניה שהממדים שלו ניכרים, זה בעת הנפת הרגל עליו והרמתו מרגלית הצד וזהו בעצם, כי מרגע שמתחילים לזוז איתו הממדים נעלמים והוא מתכווץ לגודל של אופנוע נייקד. טוב, לא באמת, אבל ישנה התנגשות של ממש בין איך שהוא נראה לבין הקלילות שבה הוא מתנהל. הכל בו פועל בהינף זרת ובאופן אינטואיטיבי - המצמד, הקלילות של הכידון, הבלמים, רגלית ההילוכים ועוד לא הזכרנו בכלל את האיכות הגבוהה של הרכיבים, ההרכבה והירידה לפרטים (רק מיקום הסוויץ' מעט מגביל, בטח כשהכידון מופנה לגמרי לצדו לצורך נעילה).

עם נתונים כמו שלו, אי אפשר להתייחס ל-1290 כאל קטנוע עירוני. בליבו פועם מנוע LC8 בנפח 1,301 סמ"ק שמפיק 160 כ"ס ב-8,750 סל"ד וגם מומנט אדיר של 14 קג"מ ב-6,750 וזה בהחלט כוח אש רציני מאוד. אל זה צריך להוסיף משקל יבש של 230 קילוגרמים ואלקטרוניקה של מטוס קרב. אולם למרות הכל, קל לנו לרכוב עליו. רוצה לומר, אופנוע ידידותי, אבל הלחץ שהקסדה מפעילה על המצח מונע את הרמת הגבות בפליאה. כביש החוף נבלע בקלות, כאשר אנחנו עדיין במצב הטורינג בבורר מצבי הרכיבה. זה אומר שכל הכוח מופק כאן, אבל נשלח אל השרשרת במתינות, מנה אחרי מנה עם אפס חופש במצערת. המתלים האלקטרוניים שלו במצב 'קומפורט', כי לא בא לנו לחטוף את הרשלנות של עובדי מע"צ, אבל הם לא מרוככים מדי, אין שמץ של נדנוד מיותר.

מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015/קובי ליאני

מי הכי מהיר בכביש?

הגלגל הקדמי מרפרף על האספלט, משחק בנוגע-לא נוגע ואני צורח בקסדה מאושר

טונות המומנט שיש לנו ביד ימין הופכות את השיוט על הכביש המהיר למענג ובטוח. הגב זקוף, המושב קשיח אבל תומך היטב, הידיים שלוחות לפנים לא רחוקות מדי ולא רחבות מדי וכן, KTM עשו כאן עבודה מצוינת בטיפול בבעיית החום. למרות שמסביבנו 34 מעלות בצל (ואין צל), הירכיים לא נשרפו וגם לתכשיטים המשפחתיים שלום. מיגון הרוח שבחזית מגיע בגודל מלא והוא עוד מתכוונן, בקלות יחסית לכ-6 סנטימטרים גבוה יותר. בשני המצבים הרוח מתועלת מצוין מסביב לגוף, ובמצב הגבוה היא גם מוסטת מעבר לקסדה, מבלי ליצור מערבולות כלל. אנחנו מחפשים תכונה אחת להלין עליה ולא מוצאים. לא בכביש המהיר (100 קמ"ש ב-3,500 סל"ד בהילוך שישי). ליטוף קל של המצערת וה-1290 מזנק קדימה מכל מהירות ובכל הילוך, כל עוד המנוע מסתובב מעל ל-3,000 סל"ד בקצב של אופנוע ספורט כביש. 160 כ"ס זו עדיין עוצמה שנכנסת בקלות לתחום אי השפיות ולנו כמובן שאין תלונות. גם כמורכבים היו לנו חיים נעימים מדי. המושב רחב ונוח ויש ידיות אחיזה גדולות מאוד מאחור, אז רכיבה בזוג? בכיף. גם המנוע מתעלם לחלוטין מהמשקל הנוסף.

במפגש הראשון עם כביש הרכיבה המפותל החלטנו להיכנס עדיין במצב טורינג ומתלים על מכוילים על קומפורט, בעיקר כדי לקבל פידבק ראשוני מהאוסטרי ולהסתנכרן איתו (בעיר אפילו בחרנו במצב שיכוך אנדורו הרך ביותר, רק כי הכבישים ממש מחורבנים). אולם כבר אחרי רצף קצר של פניות, אנחנו עוצרים כדי להקשיח את המתלים למצב ספורט (ניתן רק בעמידה), כדי שיתמכו טוב יותר בעומסים שמופעלים עליו וכמעט מבלי לשים לב, הקצב עולה ועולה ללא גבול כמעט. בתחתית ההר שוב עוצרים, שוב משחקים עם האלקטרוניקה והפעם עם תפוקת המנוע - עוברים ל'ספורט' ומצב זה נותן הכל ומכל הלב. המצערת הופכת לחדה והמנוע מהיר חמה וזעם. כמה כוח יש כאן, אלוהים.

ה-1290 מתפרץ קדימה ומפעיל עלינו כוחות עצומים בהאצה. בקרת האחיזה מאפשרת לגלגל האחורי לנוע בקצב קצת יותר מהיר מהכביש תחתיו, אבל עדיין האלקטרוניקה נועצת אותו חזק באספלט. כל הכוח והשאפתנות הזו גורמת לכך שלכל הפניות מגיעים עם המון מהירות ואנרגיה ואז מגלים את סגולות הבלמים שלו. בלמי ברמבו רדיאליים נושכים חזק בדיסקים 320 המ"מ שלו ויוצרים כוח עצירה שמוכר רק מעולם אופנועי הספורט הקיצוניים עם התערבות מינימלית של ה-ABS. מערכת זו אגב מסוגלת לחשב גם את זווית ההטיה ולהגיב בהתאם, גם כשלוחצים על המנוף בכל הכוח בתוך פניה. המתלים החצי-אקטיביים מגיבים בהתאם ללחיצה על המנוף - המזלג הקדמי מתקשח ומתנגד לרכינה האופיינית, האחורי מתרכך מעט כדי לשמר את המגע של הגלגל האחורי בכביש ואז נכנסים לפניה.

האופנוע הגבוה הזה שלעתים נדמה כאילו אנחנו רוכבים על גג בניין רב קומות, צולל מטה, רוכן לזוויות חדות, מתמיד בעקשנות על הקו הנבחר והכל בקלות נטולת מאמץ. זה אדוונצ'ר זה? פתיחת המצערת בהילוך שני בפניות הדוקות מאוד או שלישי בפתוחות יותר מציתות כוח פראי במנוע, אבל הוא מסופק לגלגל בדיוק במידה. הגלגל הקדמי מרפרף על האספלט, משחק בנוגע-לא נוגע ואני צורח בקסדה מאושר. רמת הדיוק כאן ומעטפת הביטחון שה-1290 מעמיד לרשות הרוכב הופכת אותו לאופנוע סופר מהנה על הכביש. לאופנוע שמעודד אותך לרכוב עוד ועוד ובכל אופן שתבחר. מדהים איך אופנוע בגודל כזה, עם משקל כשלו מצליח להתנהג כך על הכביש. הוא מרגש והוא מסעיר ואני מתמכר.

מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015/קובי ליאני

ענק בשטח: ראובן סביו

האופנוע מתרומם לאוויר, אני עומד על הרגליות מוכן לעזור למתלים לספוג את הנחיתה ו...פתאום אני מבין שכבר הכול מאחורי. את זה אני חייב לבדוק שוב, ניגש לאותה הקפיצה, יותר אגרסיבי ושוב פעם ה-M.T.K הענק משאיר אותי עם תחושה של הפתעה מוחלטת. מלא התלהבות, אני מתחיל לשחק עם ה-1290 בסינגלים, מאיץ ובולם כמו ילד מתלהב סתם בשביל הכיף וה-1290 משתף איתי פעולה בצורה מופתית. אני נזכר שמדובר באופנוע עם מסה יבשה של יותר מ-230 ק''ג רק במצבים של סיבוב האופנוע במקום, או עצירה במקומות שבהם הקרקע לא מאוזנת.

את מערכות הבקרה העברתי למצב OFFROAD, ההספק "מוגבל" ל-100 כוחות סוס ועדיין האופנוע מהיר ומושך הרבה יותר חזק ממה שהגלגלים מסוגלים להעביר לקרקע. כתוצאה מכך, האלקטרוניקה נכנסת לפעולה ומונעות ממני לאבד אחיזה ובזכותן אני מרגיש כל הזמן בשליטה מלאה על האופנוע. האצות, בלימות, הורדות הילוכים אגרסיביות, שום דבר לא מוציא את ה-1290 משיווי משקל, פרט לפעולת ה-S.B.A המבוטל בגלגל האחורי, אני לא מרגיש את התערבות מערכות הבקרה. כל אלו מעניקים לרוכב חווית רכיבה אמתית גם בשטח.

התחושה המפתיעה ביותר היא הקלילות שבה ניתן לרכוב בסינגלים ולבצע שינויי כיוון, האצות בלימות מבלי להקשות יתר על המידה על הרוכב ולגרום לו לחזור עם הזנב בין הרגליים לדרכי ה-4X4. תנוחת הרכיבה נוחה מאוד גם בישיבה וגם בעמידה ולאחר פירוק כריות הגומי מרגליות הרוכב, מתקבלת שליטה טובה מאוד גם דרך הרגליים. למרות תנאי החום במבחן והמצבים הלא שגרתיים, שבהם העמדנו את הסופר אדוונצ'ר, הוא מעולם לא גמגם, דומם, או הקשה עלינו לבצע את מה שרצינו ואפילו ההיפך הוא הנכון. מערכת ההזרקה וניהול המנוע פועלות היטב ומעניקות תגובה מידית ומדויקת לידית הגז ובכך עוזרת הרבה לשליטה ולביטחון של הרוכב.

את פרק השטח במבחן ביצענו עם מכל דלק לא מלא, עם לחץ אוויר בצמיגים זהה לכביש והסתפקנו בהעלאה של מצב אחד בעומס המתלים ובמצב OFFROAD במערכות הבקרה. למעשה לא נדרשת כל הכנה מוקדמת כדי לרכוב בשטח עם ה-1290 פרט למגן גחון למי שמעוניין לקחת את האופנוע למקומות עוד יותר מאתגרים ועם קשיי עבירות משמעותיים. מניסיון, בכל טיול אופנועים יש את הרגע שבו מגיעים לשטח ומחפשים מקום עצירה שקט ומבודד. אין לי ספק שה-M.T.K סופר אדוונצ'ר 1290 החדש הוא האופנוע שייקח אותך בנוחות ובמהירות אל קצה האספלט ושם, בכמה לחיצות כפתור, הוא ימשיך איתך לתוך השטח עד שתמצא את מה שבאת לחפש.

מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015. קובי ליאני
מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015/קובי ליאני

הטוען לכתר

האם פגשנו הרגע את המלך החדש? יכול להיות, אבל את זה נדע רק בעוד מספר ימים

המבחן שלנו עם ה-KTM 1290 סופר אדוונצ'ר נמשך ימים רבים ומאות קילומטרים, אבל נראה שהצלחנו רק לחשוף חלק קטן מיכולותיו של אופנוע זה, ואנחנו מתכוונים לא רק לכושר גמיאת מרחק של כ-450 קילומטרים למכל דלק אחד. זהו ללא ספק אחד האופנועים המוכשרים ביותר שפגשנו בשנים האחרונות - הוא מגיע מעולם השטח ומתנהג בו למופת, אבל מצליח להיות מגרה, מסעיר ומעודד רכיבה גם על הכביש ברכיבה ספורטיבית, ואפילו מפנק, נינוח וחסכוני בשיוט למרחקים וגם בהרכבה. גם רשימת האבזור המפנק בו ארוכה מאוד כמו מושבים מחוממים ואלקטרוניקה שבאמת הופכת אותו למספר אופנועים באחד ולא רק כסלוגן. גם המחיר שם אותו בפוזיציה תחרותית מאוד מול בכירי הליגה - 150 אלף שקל.

האם פגשנו הרגע את המלך החדש? יכול להיות, אבל את זה נדע רק בעוד מספר ימים. החיבור הכה מוצלח של היכולות גם בכביש וגם בשטח גורמים לו באמת להיות סופר אדוונצ'ר כמו שמו, אבל גם לנעוץ מבטים ישר אל היריב הגדול מבית ב.מ.וו. זה מפגש שנהיה חייבים לערוך בקרוב. יש לנו הרגשה שיהיה חם, מאוד.

מבחן אופנוע KTM 1290 סופר אדוונצ'ר. יוני 2015. קובי ליאני
מתגי הקסמים שמשנים את האופנוע/קובי ליאני

על הצד הטכני:

מנוע: V טווין 75 מעלות, 8 שסתומים
קירור: נוזל
נפח: 1,301 סמ"ק
הספק: 160 כ"ס ב-8,750 סל"ד
מומנט: 14 קג"מ ב-6,750 סל"ד
גיר: 6 הילוכים, מצמד מחליק
שלדה: פלדה טובולארית
מתלה קדמי: WP, מזלג הפוך, 48 מ"מ, חשמלי, מהלך 200 מ"מ
מתלה אחורי: זרוע אלומיניום, מונושוק WP, חשמלי, מהלך 200 מ"מ
בסיס גלגלים: 156 ס"מ
זווית מזלג: 26 מעלות
בלם קדמי: קאליפרים ברמבו רדיאליים, דיסקים 320 מ"מ
בלם אחורי: ברמבו, 2 בוכנות, 267 מ"מ
ABS: יש, אקטיבי
גובה מושב: 86-87.5 ס"מ
מכל דלק: 30 ליטר
צריכת דלק (מבחן): 15.5 ק"מ לליטר בממוצע
משקל: 229 ק"ג יבש (ללא דלק)
אחריות: שנתיים ללא הגבלת ק"מ
מחיר: 149,900 שקל

עלויות טיפולים:
אלף ק"מ: 726 שקלים.
15,000 ק"מ: 1,196 שקלים.
30,000 ק"מ: 2,096 שקלים.
45,000 ק"מ: 1,196 שקלים.

סט רפידות בלם אחוריות: 388.5 שקלים.
סט רפידות בלם קדמיות 388.5 שקלים (יש לשים לב כי בבלם הקדמי יש צורך בשני סטים בשל המצאות דיסק כפול)
סט גלג"ש: 1350 שקלים.

*המחירים אינם כוללים מע"מ (באדיבות יבואנית המותג, דוד לובינסקי).

עוד על KTM בוואלה! רכב

כל עולם הדו-גלגלי בקליק אחד

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully