וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: ימאהה YZF-R3 החדש

19.7.2015 / 8:05

ימאהה YZF-R3 יאפשר לרוכב הצעיר להתנסות ברכיבה ספורטיבית בבטחה ויאפשר לו להמשיך לפתח את כישורי הרכיבה. על הדרך הוא יהיה נוח לשימוש ביומיום וגם חסכוני

צילומים: ערן גילווארג

מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015. ערן גילווארג
מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015/ערן גילווארג

כמו בכל תאום מבחן לאופנוע, הטלפון הראשון מיד לאחר קבלת ההודעה שהכלי זמין למבחן הוא לצלם. לשמחתי, הבחור פנוי, אך ישנה רק בעיה אחת - הוא פנוי בקריית שמונה, שזה יותר מ-200 ק"מ רכיבה ממקום איסוף האופנוע, לכל כיוון, כלומר, כמעט ולא פנוי. לכאורה, לא סיפור נורא כל כך כשרוכבים על אופנוע גדול, אבל הפעם אנחנו בוחנים את הימאהה YZF-R3 החדש. כן, אופנוע ספורט לצעירים עם מנוע 321 סמ"ק ואיתו אנחנו צריכים לעבור את המרחק בחום של תחילת חודש יולי.

כשאין ברירה, אז אין ברירה. צילומים חייבים להיעשות אז לבשתי ציוד רכיבה אוורירי ככל הניתן, שמתי בתיק הגב בקבוק מים ושחררתי קלאץ' צפונה. כבר בהשתחלות החוצה מגוש דן בשעות הכי עמוסות של הבוקר, גיליתי שה-R3 החדש, למרות המבנה והייעוד הספורטיבי, חי מצוין בעיר. הידיים אמנם מונחות על קליפאונים, אבל הם ממוקמים גבוה מעל המשולש העליון ומאפשרים לרוכב לרכוב בתנוחת ביניים נוחה - לא זקוף ולא רכון מדי לפנים. כשאין עומס על הידיים וכשהכידון מציע צידוד מצוין, ה-R3 משתחל בתנועה בקלות והמנוע הגמיש מאפשר לנו לעשות זאת עם מינימום משחקים עם המצמד בהילוכים נמוכים.

מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015. ערן גילווארג
מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015/ערן גילווארג

כביש החוף, זיכרון, גולני

הירידה אל האיילון היא הזדמנות טובה לחמם קצת את השרירים לפני הרכיבה הארוכה וה-R3 מפתיע עם משיכה נאה קדימה, חושף מומנט עבה באמצע רצועת הסל"ד. ההילוכים קרובים זה לזה ביחסי ההעברה, אבל המנוע הגמיש מאפשר תאוצה חלקה ונעימה כבר מכ-5,000 סל"ד. גם כשהתנועה מאטה לרגע, אפשר להישאר בהילוך השישי והאחרון עד מהירות של כ-60 קמ"ש וכשהעומס משתחרר, לסובב שוב את המצערת ולהאיץ חזרה למהירות השיוט ללא שום תלונה מהמנוע.

ימאהה מספרים שמנוע הטווין המקבילי שלהם (321 סמ"ק) מציע כעת חיכוך פנימי מופחת מאוד בתוך הצילינדרים וגם התנגדות נמוכה לפעולה בזכות הטיית המנוע מעט קדימה וגם החלפת הבוכנות לאלומיניום חסכה כ-10 אחוזים במשקלן והכל מתורגם לעידון, כוח וזמינות. 42 כ"ס מופקים שם ב-10,750 סל"ד וגם 3 קג"מ ב-9,000, אבל כאמור, המנוע מרגיש חי ונמרץ הרבה לפני התחום בו מושגים ערכי השיא.

ה-R3 משייט בנינוחות מרשימה סביב ה-120 קמ"ש בכביש החוף ושומר לרוכב גם מידה לא מבוטלת של כוח כדי להגביר קצב אם צריך. כשמתעקשים ומתמידים עם המצערת, אפשר לדגדג מלמטה את ה-180 קמ"ש, כשעל אוכפו רוכב במשקל של כ-90 ק"ג. הרכיבה בכביש החוף לימדה אותנו שלא רק המנוע כאן מציע גמישות פעולה וידידותיות, אלא גם תנוחת הרכיבה, המושב ומיגון הרוח. כל השלושה עושים את מלאכתם בצורה טובה מאוד כדי להנעים את הדרך ולאפשר לרוכב לגמוא מרחקים בלי לחוש בכאבים מיותרים.

מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015. ערן גילווארג
מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015/ערן גילווארג

מירון וכביש הצפון

הוא מגיב בדיוק, לא חד ונופל מדי לפניות וגם לא מתעקש להמשיך ישר

במקום להתמיד על האוטסטרדה צפונה לכיוון קריית שמונה, החלטנו לחתוך שמאלה בצומת כדרים לעבר הפיתולים של העליות למירון, צפת וכביש הצפון. השינוי בזווית של האספלט גרם לנו לעבור להשתמש בשליש העליון של מד הסל"ד ולמתוח את המנוע הקטן לקצה יכולותיו. המנוע אמנם מושך גבוה וחותך את ההצתה אחרי 12,000 סל"ד, אין באמת סיבה להגיע לשם שכן קושי הנשימה מורגש מעבר לשיא ההספק וגם הכוח יורד בהתאם. אבל כאמור, יחסי ההעברה הקרובים, עוזרים לשמור את המנוע בתום בו הוא מפיק הכי הרבה מיץ - מעל ל-8,000 סל"ד.

הכנסת האופנוע אל הפניות המהירות ומאוחר יותר, אל הצפופות של כביש הצפון גילתה אופנוע מאוד ניטרלי ומתון בתגובותיו. משקלו קל וזה כמובן עוזר מאוד בהתנהלות עמו וזווית מזלג (רגיל, לא הפוך) קדמי של 25 מעלות גורסת שצריך להפעיל מעט כוח על הקליפאונים כדי לגרום ל-R3 לרכון. הוא מגיב בדיוק, לא חד ונופל מדי לפניות וגם לא מתעקש להמשיך ישר. המתלים שלו כוילו על הצד הרך של הסקאלה, אולי רך מדי עבור רוכב במשקלי ואמנם הם יצרו נוחות נסיעה גבוהה ויכולת טובה בספיגת שיבושים, בפניות הרכות הזו עזרה פחות.

בבלימה הפרונט שוקע המון, סוגר כמעט את כל מהלך המתלה וכשדוחקים חזק מדי באופנוע, הנדנודים לא מאחרים לבוא. ככל הנראה רוכב קל יותר יצליח להטריד פחות את האופנוע במשקלו, אבל בשום מצב לא מורגשת סכנה בידיים, אלא תחושה של גבולות ברורים ורף יכולות גבוה. האופנוע מתנהג יציב ובטוח בתוך הפניה, גם תחת עומס והתחושות שהוא מעביר עוזרות להבין בדיוק איפה גבולות האחיזה נמצאים - תכונה שגם רוכב מיומן וגם רוכב מתחיל יעריכו מאוד. ה-R3 מגיע כשהוא מצויד בצמיגי מישלין פיילוט סטריט וזה אומר שהם פחות מיועדים לשעשועי ברכיים באספלט, אבל לאחר חימום משמעותי ועם אספלט בעל אחיזה טובה, זה אפשרי. בכל מקרה נמליץ למי שרוצה להתקדם איתו בסולם הרכיבה, להחליף לצמיגים דביקים יותר, גם במחיר של אורך חייהם.

אם כבר הזכרנו את הבלמים, נספר שהקאליפר הקדמי מגיב בצורה מעט ספוגית ללחיצה הראשונית, אך הנשיכה מתגברת ככל שמפעילים על המנוף יותר לחץ ובסך הכל ה-R3 מייצר כוח בלימה טוב, אשר מגובה תמיד במערכת ה-ABS. זו אינה ממהרת להתערב בשום מצב, מלבד בלימות חירום חזקות מאוד (זה הזמן להודות לנהג הסובארו B4 שיצא לעקיפה על קו לבן רצוף בכביש מפותל ומול הפרצוף שלי, על העמדת הבלמים במבחן).

מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015. ערן גילווארג
מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015/ערן גילווארג

בזמן שצילמת

הזמן שבו המצלם מקליק מסביבו של האופנוע החדש, אפשר לנו להתבונן, אולי בפעם הראשונה, בעין בוחנת על האופנוע החדש. בהחלט מדובר כאן במכונה יפה, בעיקר כשמביטים בה מהחזית ומוצאים שתי יחידות תאורה אגרסיביות ומהצד עם החיפוי הפלסטי הנאה והזנב המחודד שמזדקר מאחור. גם בדיקה מדוקדקת של הפירינג וסביבת המחיה מגלה רמת איכות גבוהה, או לפחות גבוהה בהרבה ממה שהיינו מצפים מאופנוע שיוצר באינדונזיה. רק מבט אל הרגליות מגלה פריטים שלא עומדים בקו אחד עם האיכות הכללית - הרגליות הפשוטות מאוד (מדי) ומבני העקב שמשום מה נצבעו בכרום ונראים כלל לא קשורים לאופנוע.

אחרי כשלוש שעות שלי צילומים בחום ובשמש, אני עוצר למלא את הגוף במים וסוכרים ואת האופנוע בדלק ותוהה איך הגוף ירגיש בסופם של עוד מעט יותר מ-200 קילומטרים כשאגיע הביתה. הוא הרגיש טוב בסך הכל, אם תהיתם. המושב אמנם דק ורזה מריפוד, אבל גם כשעושים את כל הדרך בלג אחד, לא מרגישים חובה לעצור ולשחרר איברים. גם הרגליות נמצאות במיקום כזה שמהווה פשרה טובה בין תנוחה ספורטיבית לבין זווית שלא מפרקת את הברכיים והנסיעה דרומה חזרה עברה באותה נינוחות, עם קצת יותר מהירות.

למרות הקרבה אל הקצה, ה-R3 מתמיד ב-150 קמ"ש בלי להתלונן, מציע מספיק כוח להאצות אפילו נוספות ומגן מהרוח כראוי. פנסי החזית התגברו ביעילות על החשיכה שכיסתה אותנו וזהו, הגענו הביתה, כמעט 600 קילומטרים אחרי שהתחלנו את הרכיבה, על אופנוע 321 סמ"ק, עייפים אך מירוצים.

מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015. ערן גילווארג
מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015/ערן גילווארג

בזמן שקשרת

הימאהה YZF-R3 הוא אופנוע שמצליח לקלוע בדיוק למטרה לשמה הוא נוצר. הוא מציע לרוכב הצעיר שירכוש אותו כר נרחב ללימוד הרכיבה הספורטיבית במסגרת מוגנת, בטוחה, סלחנית וידידותית מאוד ומנגד, הוא לא יגרום לו לקלל כל הדרך לעבודה בבוקר. יש לו את ה'לוק' של אחיו הגדולים והספורטיביים באמת במשפחה וגם את המנוע הנכון מבחינת כוח, גמישות וצריכת דלק (19.5 ק"מ לליטר בתנאי המבחן) המאפשרים לו טווח רכיבה גדול יחסית בין תדלוקים.

היעוד וגם המחיר (44,985 שקל) מציבים אותו במרכז התחרות מבין נגד הנינג'ה 300 של קוואסאקי ומחוץ נגד הק.ט.מ RC390, הונדה CBR300R ואחרים זולים יותר. הקרב על הרוכב הצעיר מעולם לא היה מהנה כל כך.

מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015. ערן גילווארג
מבחן אופנוע ימאהה YZF-R3. יולי 2015/ערן גילווארג

על הצד הטכני:

מנוע: טווין מקבילי, 321 סמ"ק
קירור: נוזל
הספק: 42 כ"ס ב-10,750 סל"ד
מומנט: 3 קג"מ ב-9,000 סל"ד
הזנת דלק: הזרקה
תיבה: 6 הילוכים
מזלג קדמי: KYB, רגיל, 41 מ"מ קוטר, 8.2 ס"מ מהלך
זווית מזלג: 25 מעלות
מתלה אחורי: זרוע דו-צדדית, בולם יחיד, 7.8 ס"מ מהלך
בלם קדמי: קליפר רגיל, דיסק 228 מ"מ
בלם אחורי: 220 מ"מ
ABS: יש
צמיג קדמי: 110/70 R17
צמיג אחורי: 140/70 R17
בסיס גלגלים: 137.5 ס"מ
מכל דלק: 14 ליטר
משקל (רטוב): 167 ק"ג
צריכת דלק (מבחן): 19.5 ק"מ לליטר
מחיר: 44,985 שקל

תחזוקה וטיפולים:
טיפול 1,000 ק"מ: 629 שקל
טיפול 5,000 ק"מ: 466 שקל
טיפול 10,000 ק"מ: 731 שקל
טיפול 15,000 ק"מ: 466 שקל
טיפול 20,000 ק"מ: 1,593 שקל
טיפול 25,000 ק"מ: 466 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 914 שקל
טיפול 35,000 ק"מ: 466 שקל
טיפול 40,000 ק"מ: 1,832 שקל
סה"כ 40,000 ק"מ: 7,563 שקל

רפידות בלימה קדמיות: 572 שקל
רפידות בלימה אחוריות: 148 שקל
שרשרת ושני גלגלי שניים: 976 שקל

עוד על ימאהה בוואלה! רכב

כל עולם הדו-גלגלי בוואלה! רכב

לייק אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully