וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שוטר יודע לזהות אופניים חשמליים משופרים?

עו"ד אסף ורשה

3.9.2016 / 7:41

למרות התקנות המגדירות את התנאים לרכוב על אופניים חשמליים, אלפי נערים חסרי ידע בחוקי התנועה מופנים לכבישים הסואנים בהם רק הבריון שולט. במקביל: משדרגי אופניים חשמליים ממשיכים לפעול בניגוד לחוק והשוטרים, יעמדו חסרי אונים מול התופעה

תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016/ניב אהרונסון

לאחרונה הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (רישיון נהיגה לאופניים עם מנוע עזר), התשע"ו–2016, על פיה לא ירכב אדם על אופניים עם מנוע עזר אלא אם כן הוא בעל רישיון נהיגה תקף לרכב זה, והוא רוכב בהתאם לתנאי הרישיון. כמו כן, מוצע לקבוע כי לא יינתן רישיון כאמור למי שלא מלאו לו שש עשרה שנים.

לכאורה, מדובר בהצעת חוק דרקונית שכן היא למעשה שוללת את האפשרות מעשרות אלפי בני נוער שטרם מלאו להם 16 לרכב על אופניים חשמליים, אך לא רק, ישנם עשרות אלפי רוכבים מבוגרים שלא מחזיקים ברישיון נהיגה לרכב. אולם צריך להתבונן על המציאות באופן הבא: מידי יום נפגעים רוכבי אופניים בשל חוסר בשלותם לרכב בכביש הציבורי, בשל היעדר הבנה של החוקים, התקנות וסדרי התנועה. הגברת האכיפה והעברת הסמכות לפקחי הרשויות המקומיות צפויה לנתב עוד ועוד רוכבים לעבר הכביש. לעבר הג'ונגל בו הביריון שולט, אליו מתווספים מידי חודש עשרות אלפי מכוניות חדשות. סכנות נפשות.

מנגנון הרישוי, היכן הוא?

אחד מהיתרונות המשמעותיים של האופניים הינו זמינותם והעובדה כי הם פטורים מהליך רישוי, ביטוח וכו'. קביעת מנגנון של הוצאת רישיון עלולה להרחיק רבים מהאופניים החשמליים בשל העלויות הכספיות הנלוות שכרוכות בכך. בו בעת, אין זה סביר כי רבבות נערים ירכבו על הכביש הציבורי, בלי שהם מכירים את החוק, בלי שהם רכשו מיומנות בסיסית של השתלבות בתנועה. לכן, קביעת מנגנון רישוי צריך להעשות אולם באופן שלא יעמיס הוצאה כספית משמעותית על הנערים, או ליתר דיוק על הוריהם.

למעשה, הרשויות המקומיות מרוויחות מהפחתת גודש התנועה בערים באמצעות השימוש באופניים החשמליים, ועל כן מן הראוי שהן יסבסדו בשיעור משמעותי את הוצאות הוצאת הרישיון.

מתחת לאף של גורמי האכיפה

מבצע אכיפה והחרמת אופניים חשמליים, תל אביב. דצמבר 2015. חטיבת דובר המשטרה
החרמת אופניים חשמליים/חטיבת דובר המשטרה
קביעת מנגנון של הוצאת רישיון עלולה להרחיק רבים מהאופניים החשמליים בשל העלויות הכספיות

ובאותה הנשימה, בראשון לספטמבר נכנסו לתוקף התקנות על פיהן בין היתר, הספק המנוע יוגבל ל-250 וואט ואסור יהיה שמשקלו העצמי של הכלי יעלה על 30 קילו.

אולם, מה הועילו חכמים בתקנתם אם בפועל, האכיפה כלפי הנושא קטנה ביותר? שיטוט קצר בגוגל מעלה כי ישנן חברות וגורמים רבים בישראל שמציעים לציבור לשדרג את האופניים, תוך החלפת רכיבים, בניגוד לחוק. כך למשל, החלפת המנוע ל- 350 וואט ועוד שיטות רבות ואחרות. למעשה, מי שיציית לחוק הינם המשווקים המורשים של פירמות האופניים החשמליים בעוד שכל היתר ימשיכו למכור כלים מוברחים או רכיבים אסורים, בגדר פרס שינתן לעבריינים. וכל זאת בטרם דיברנו על הקלות בה ניתן כיום להזמין מחו"ל רכיבי מנוע משופרים. האומנם המכס בישראל יוכל לשמש כידה הארוכה של החוק וימנע כניסה של רכיבים אלו לישראל?

כך או אחרת, הסיכוי כי שוטר שיעצור רוכב אופניים או פקח של רשות מקומית, ידע לזהות האם המנוע עומד בתקן – שואף לאפס. רשויות החוק לא צוידו במכשור שיוכל לאפשר להם לקבוע האם מדובר על רכיב חוקי כך שבשורה התחתונה האכיפה הישימה היחידה היא על רכיבה ללא חבישת קסדה או אפוד זוהר בשעות החשכה.

הכותב הוא עו"ד, יו"ר ועדת רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין.

עוד בוואלה! רכב:
גרם לתאונה וטען שרכבו "משוכפל"
המדריך המלא למבוטח: כך תפעלו במקרה של תאונת דרכים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully