וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא למבוטח: כך תפעלו במקרה של תאונת דרכים

עו"ד וד"ר אסף ורשה, מאמר אורח

30.11.2015 / 7:32

מה עושים מייד אחרי התנגשות? כיצד עובדות חברת הביטוח, איך מחליפים פרטים בצורה נכונה ומה זה אומר "השתתפות עצמית"? עו"ד וד"ר אסף ורשה מסביר מה צריך לעשות בעקבות תאונת דרכים

נפגעי תאונות דרכים. ShutterStock
נפגעי תאונות דרכים/ShutterStock

עומס התנועה, והעלייה החדה במספר כלי הרכב שנעים על כבישי המדינה, לצד רמת התשתיות והטמפרנט של הנהג הישראלי, עשויים לגרום לכל אחד מאתנו להקלע לתאונת דרכים. גם אם בנס התאונה לא הסתיימה בפציעה של מי מהמעורבים, תהיה זו הפעם הראשונה בה יאלצו להתמודד עם ההליך הטכני והבירוקרטי שכרוך בהפעלת הפוליסה או בהגשת תביעה כנגד הפוגע.

לכאורה, מדובר על מוצר ביטוחי בסיסי ופשוט, אולם המציאות מעט יותר מורכבת, לבטח כאשר התאונה נגרמה ברשלנות של רכב אחר. אז מה עליכם לעשות אם חלילה פגעתם או נפגעתם? המדריך הבא יקל עליכם להבין כיצד לפעול בצורה הטובה ביותר.

הרכב שלי נפגע כתוצאה מתאונה בה פגע בי רכב מאחור. מה מהלך העניינים כעת כדי שרכבי יתוקן?

במקרה כזה, האחריות לתאונה מוטלת על נהג הרכב הפוגע ועל חברת הביטוח המבטחת אותו בביטוח צד ג'. לפיכך, הנפגע יכול לפנות לפוגע ולחברת הביטוח שלו בבקשה כי יפצו אותו בגין הנזק שנגרם לו. מאחר והמבוטח אינו מעוניין להפעיל את פוליסת הביטוח שלו, יהיה עליו לשאת באופן זמני בתשלום הנזק כמו גם בעלות חוות דעת השמאי שנדרשת כדי להוכיח את נזקיו. חברת הביטוח של המזיק נדרשת לפצות את הניזוק בפרק זמן שלא יעלה על 30 יום מעת קבלת מלוא המסמכים הדרושים להוכחת נזקיו.

לפיכך, עדיף לניזוק לתקן את רכבו ולמסור למוסך המחאה דחויה לפרק זמן רב ככל שניתן, כך גם לשמאי. היה וחברת הביטוח של המזיק מסרבת לפצותו , זה יכול לפנות לחברת הביטוח שלו בפרק זמן שלא יעלה על שלוש שנים מיום התאונה, בבקשה כי זו תתקן את הרכב על חשבונה ומנגד הוא יאלץ לשלם לה את ההשתפות העצמית בהתאם לתנאי הפוליסה. במקרה כזה, מאחר ומדובר על תאונה שנגרמה ברשלנות צד ג', הוא יוכל לפנות למבטחת של הרכב הפוגע בבקשה כי זו תפצה אותו עבור ההפסדים שנאלץ לספוג : תשלום ההשתתפות ופגיעה בהנחת היעדר התביעות.

מתי מבוטח יאלץ לשלם השתתפות עצמית כשרכבו נפגע ומתי לא?

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock

בכל תביעה המוגשת לפוליסה אותה רכש המבוטח, הוא מחויב בתשלום השתתפות עצמית על פי הסכומים או השיעורים המפורטים בה ובהתאם לתנאי הביטוח, ובמקרים הבאים: אם מדובר על נזק עצמי בו לא היה מעורב כלי רכב נוסף או במקרה בו התאונה נגרמה ברשלנות המבוטח.

ישנם מקרים בהם חרף העובדה כי התאונה נגרמה ברשלנות של נהג רכב צד ג, מוטב למבוטח לתבוע ראשית כל את חברת הביטוח שלו: ככל שלמבוטח אין עניין להמתין עד שחברת הביטוח של הפוגע תפצה אותו עבור נזקיו, או במקרה בו מתברר כי לפוגע כלל אין ביטוח צד ג. בנוסף, ישנם גם מקרים בהם ניתן לצפות מלכתחילה כי חברת הביטוח של הפוגע תתנער מאחריותה כליל או תסכים לפצות את הניזוק בסכום נמוך מהנתבע. כך למשל, במקרה בו מדובר על תאונת שרשרת ולא ברור מי מהרכבים המעורבים נושא באחריות לתאונה.

עוד באותו נושא

מה מייקר את עלויות ביטוח הרכב?

לכתבה המלאה

נהגתי ולא שמתי לב ופגעתי ברכב באשמתי. לרכב שלי נגרם נזק וגם לרכב בו פגעתי. מה הדין?

פוליסת ביטוח מקיף מכסה גם את הנזקים שנגרמו לרכב נוסף {צד ג} וגם לרכב המבוטח. לפיכך, בתאונה שנגרמה ברשלנות המבוטח שגרמה לנזק לרכבו ולרכב נוסף, עליו להפעיל את פוליסת הביטוח , לשלם השתתפות עצמית בהתאם לתנאי הפוליסה. המבוטח אינו דרש לשלם השתתפות עצמית כפולה.

אילו פרטים לקחת?

תאונת דרכים. ShutterStock
תאונת דרכים/ShutterStock
על מנת לבסס את הטענה כי התאונה נגרמה ברשלנות הרכב המעורב, מוטב לצלם את זירת האירוע

הפרטים המהותיים אותם יש לבקש מנהג הרכב המעורב הינם פרטיו המלאים לרבות ת"ז, כתובתו ומספר הטלפון, מספר רישוי של הרכב וכן פרטים לגבי זהות חברות הביטוח. תשומת הלב כי פעמים רבות מוסרים הנהגים המעורבים את פרטי המבטחת בפוליסת חובה אולם אין זה רלוונטי. לפיכך, על המבוטח להקפיד כי הפוגע מוסר לו את פרטי חברת הביטוח שמבטחת אותו בפוליסת מקיף או צד ג ובמקרה בו הוא מבוטח באמצעות סוכן ביטוח – מוטב לקחת את פרטי ההתקשרות עימו.

לצד זאת, על מנת לבסס את הטענה כי התאונה נגרמה ברשלנות הרכב המעורב, מוטב לצלם את זירת האירוע , את הנזקים שנגרמו לכל הרכבים המעורבים וכן לבקש פרטי עדים לתאונה. בנוסף, מוטב לנצל את שעת הכושר בו הפוגע מביע חרטה על התאונה ולכתוב מסמך פשוט בו מפורטות נסיבות התאונה ומצויין כי האחריות לתאונה מוטלת עליו.

מה עם היעדר תביעות. האם אנזק מכך שתיקנתי פגיעה ברכב כשאגיע לחדש ביטוח?

מבוטח שלא הפעיל את פוליסת הביטוח זכאי לקבל הנחה בגין כך וההיפך – היה וחברת הביטוח שילמה תגמולי ביטוח – הפוליסה שלו תתייקר, לעיתים בסכומים משמעותיים שמגיעים לאלפי שקלים. לפיכך, על המבוטח לשקול בכובד ראש את הפעלת הפוליסה וכך למשל, אם עלות תיקון הנזק שנגרם לרכבו מוערכת ב 1000 ש"ח ואילו ההשתתפות נמוכה מכך, מוטב לו שלא להפעיל את הפוליסה. ההתייקרות שתחול בגובה הפרמיה שישלם בעת חידוש הביטוח מבטלת כליל את כדאיות המהלך.

מה היא אחריות תורמת (אשם תורם) ובאיזה מקרים היא תחול על הניזוק:

פקודת התעבורה מטילה חובת זהירות כללית על כל המשתמשים בדרך ולפיכך, בית המשפט בוחן את מידת התרומה של כל צד להיווצרות הנזק והאם נקט בכל אמצעי הזהירות על מנת למנוע את התאונה. וכך למשל, העובדה כי נהג חצה צומת באור ירוק, אינה פוטרת אותו מאחריות במקרה בו הרכב המעורב חצה אותה באור אדום. חציית צומת באור ירוק מחייבת את הנהג לבחון האם הצומת פנוי וככל שיוכח כי הנהג לא הבחין ברכב הנוסף, בית המשפט יכול לקבוע אשם תורם בשיעור של עשרות אחוזים אשר יפחית בהתאם את הפיצוי שיינתן לו.

האם בכל מקרה של תאונת חזית אחור האשמה תוטל במלואה על הרכב הפוגע?

הצמדות לרכב מאחור. ShutterStock
הצמדות לרכב מאחור/ShutterStock

לא. ישנם מקרים בהם יימצא כי נסיבות בלימת הרכב חורגות ממתחם הסבירות. כך למשל, בלימת הרכב באמצע הצומת ברמזור ירוק יכולה להתפרש בבית המשפט כרשלנות של נהג הרכב שבלם וגרם לרכב מאחוריו לפגוע בו עם חזית רכבו.

הכותב הוא מומחה בדיני נזיקין וביטוח, יו"ר תחום דיני רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין.

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully