וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכיבה על אופניים ביום כיפור: "מעשה שטן"

11.10.2016 / 9:57

הקהילה החרדית ממשיכה להביע ביקורת קשה כנגד תופעת רכיבת האופניים בכיפור ובמיוחד זועמת על רכיבה באופניים חשמליים. הרב רוזנפלד: "אסור להרשות שזה יקרה". ח"כ תמר זנדברג: " אין גבול להסתה בחצרות האורתודוקסים"

מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013. דרור עינב
מטיילים ברחובות תל אביב ביום הכיפורים 14 בספטמבר 2013/דרור עינב
"עכשיו מדברים רבנים בכירים על דין מוות בגין אופניים ביום כיפור"

קרוב ל-40% מהציבור מתכנן לרכוב על אופניים ביום כיפור, כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק – נתון שמדיר שינה מעיניו של הרב יוסף רוזנפלד, יו"ר הועדה למען השבת, שאומר לוואלה רכב כי "מי שנוסע ביום כיפור דינו כרת - מיתה בידי שמיים וגדול עוונו מנשוא. הוא וזרעו. נסיעה באופניים ביום כיפור היא חילול מפורש. ודומה לאדם שטובע בים ומושיטים לו יד והוא דוחה את היד המושטת".

הרב יוסף רוזנפלד נתפש בקהילה החרדית כגורם משמעותי שמחזיק בכוח השפעה נרחב. הוועדה בראשה עומד, היא זו שממליצה לנקוט לעתים בסנקציות נגד מפעלים או בתי עסק, כולל החרמה ובכוחו לארגן הפגנות שסוחפות אחריהן רבבות אברכים.

קריאה חמורה זו הוא אומר, מגיעה על רקע המשך הפגיעה בסטטוס קוו בישראל והעליה בשיעורי הישראלים היהודים שרוכבים ביום כיפור, גם על אופניים חשמליים. לדבריו , מדובר על צעירים ומבוגרים - שרומסים את קדושת היום הזה ומפרים בצורה בוטה את הסטוס קוו ופוגעים ברגשות המוני בית ישראל, ובפרט אופניים חשמליים. "אני משתומם על אלה שצמים ביום כיפור, הולכים לבית הכנסת ובכל זאת מרשים להם ולילדים שלהם לעבור עבירה ביום שצריך לעשות תשובה. צריך לעצור את התופעה הזו. אסור להרשות שזה יקרה".

חברת הכנסת תמר זנדברג מתנועת מר"צ מותחת ביקורת נוקבת כנגד דברי הרבנים: "נראה כי אין גבול להסתה בחצרות האורתודוקסים כנגד מנהגים חילוניים. נראה כי דווקא ההליכה היא אחורה לאורך השנים ולא קדימה, שכן עכשיו מדברים רבנים בכירים על דין מוות בגין אופניים ביום כיפור. כידוע, אין שמירת חובה ביום כיפור בפרהסיה, ודווקא העובדה שהרוב המוחלט נמנע מנסיעה באוטו מראה לנו את העקרון שבכבוד הדדי כשאמירות כאלה דווקא מייצרות ריחוק".

"אופניים חשמליים – מעשה שטן"

סוגיית ההתרה לילדים לרכוב על אופניים חשמליים, לבטח בניגוד לחוק מעסיקה מאוד את המגזר החרדי. במטרה להיאבק בתופעה והקורבנות הרבים בדרכים, יוצאים הרבנים הראשיים, בהם שלמה עמר, רבה הספרדי של ירושלים באמירות חריפות; "אופניים חשמליים – כלי משחית ומעשה שטן. הורים שנותנים או קונים לילדיהם אופניים כאלה שלא כחוק, מלבד חומרת העבירה על החוק, יידעו כי כרוכים בכך איסורים של תורה. אני קורא להורים - אנא חוסו על בניכם והרחיקו אותם מכלי משחית אלה. גם הנוסעים על פי החוק עליהם לנקוט במשנה זהירות, ולהתפלל לפני כל נסיעה ולתת צדקה לעילוי רבי מאיר בעל הנס. זה גם מופנה לנוסעי המכוניות, וקל וחומר לאופנועים ואופניים".

כל ילד חמישי השוכב בבית לוינשטיין, נפגע במהלך רכיבה באפניים חשמליים

אופניים חשמליים, רמת גן. מאי 2016. ראובן קסטרו
אופניים חשמליים, רמת גן. מאי 2016/ראובן קסטרו
הורים רבים אינם מבינים כי הם חושפים את עצמם לתביעה של מאות אלפי שקלים

לדברי עו"ד אסף ורשה יו"ר ועדת רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין: "שכיחות הפציעות של הילדים עולה בהתמדה. למעשה, 20% מקרב הילדים שמאושפזים בבית לוינשטיין במחלקת שיקום ילדים ונוער – נפגעו במהלך רכיבה על אופניים חשמליים. אלא שבנוסף להיבט הפיזי, הורים רבים אינם מבינים כי הם חושפים את עצמם לתביעה של מאות אלפי שקלים במקרה בו יתברר כי הילד רכב ברשלנות ופגע בצד ג'.

מנתוני סקר שנערך לאחרונה על ידי וועדת רכוש ושיבוב של לשכת עורכי הדין, עולה כי כי 37% מהנשאלים כלל אינם מודעים לעובדה כי התקנות החדשות אוסרות על רכיבה מתחת לגיל 16 והם סבורים כי האיסור עדיין חל רק על ילדים מתחת לגיל 14. על הסקר השיבו 100 הורים לילדים בגילאי 12-14 ועיבודו מעלה כי 31% מקרב ההורים אינם מודעים למידת החשיפה לתביעת נזיקין בהיקף משמעותי במקרה של תאונה ברשלנות הילד. "חוסר ההבנה בקרב ההורים בנוגע לאחריותם עמוקה ומטרידה, ולכן חובה על המדינה ועל הרשויות המקומיות לאכוף ביד קשה את החוק והתקנות".

להתעורר לפני שיקרו אסונות

אסור לאפשר לילד לרכב על כלי משחית זה מתחת לגיל המותר והלוואי ונצליח להציל ולו נפש אחת מישראל".

גם רבה האשכנזי של ירושלים הרב אריה שטרן הצטרף לקריאה ואמר כי "כולנו צריכים להתגייס במאבק בתופעת האופניים החשמליים. הורים שמאפשרים לילדים מתחת מגיל 16 לנסוע בהם מתרשלים במצוות חינוך ובציווי: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". "אסור לאפשר להם לנסוע כמו מכונית ובוודאי שלא על המדרכות ובטח שלא בכבישים. התופעה הולכת ומתרחבת, וזה דבר מדאיג וצריך לקרוא לציבור להתעורר מהר לפני שיקרו פה עוד אסונות".

ראש ישיבת "עטרת כוהנים" ורב היישוב בית אל, שלמה אבינר: "אני מצטרף לקריאה הקדושה לאסור רכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים לילדים מתחת לגיל 16, לאור הנתונים המדאיגים שמצביעים מדי יום על ילדים שנפגעים במהלך הרכיבה. מוטלת אחריות גדולה על ההורים שרוכשים לילדים את האופניים ומתירים להם לרכב עליהן. חובתנו להזהיר את ההורים מפני מציאות בה עשרות אלפי ילדים בכל רחבי הארץ רוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק ומסכנים חיים. אסור לאפשר לילד לרכב על כלי משחית זה מתחת לגיל המותר והלוואי ונצליח להציל ולו נפש אחת מישראל".

עוד בוואלה! רכב:
מה כל כך טוב במכוניות הנמכרות ביותר בישראל?
איזה מנוע הכי חסכוני: בנזין, דיזל או היברידי? בדקנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully