וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: ג'יפ קומפס - מחשב מסלול מחדש

21.3.2017 / 8:20

ג'יפ מגדירה כיוון מחודש לקומפאס ומצפינה אותו ללקוח שמחפש יותר פרימיום ופינוק מבלי לפגוע בלקוח השטח המסורתי של המותג. האם העסק עובד? המשיכו לקרוא

ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ג'יפ קומפאס חוזר לחיים. הפעם צפויה לו הצלחה?/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

"שלב להילוך כוח." אמר ג'ק המדריך לנסיעה."סובב את החוגה למצב 'סלעים', לחץ על כפתור 'בקרת המורד' ובעזרת דוושת התאוצה קבע את מהירות הנסיעה ל-2 קמ"ש. עכשיו אתה יכול לעזוב את הברקס ותן למכונית לעשות את כל העבודה הקשה בשבילך." כאזרח ממושמע ביצעתי את שאמר המדריך המדופלם והתחלתי לעלות גבעונת קטנה ולרדת צלע הר. מולי - מכסה מנוע כשבקצהו רק שמיים. אט-אט ובמהירות זחילה האף התחיל לרדת וסוג של קרקע החל לבצבץ הרחק באופק. שניות ארוכות ירדה המכונית במדרון התלול, מתקתקת את מערכת הבלמים ומרקידה את בקרות האלקטרוניקה למיניהן, שומרת על קצב נסיעה איטי עד ש... קטעתי אותן עם רגל גסה על דוושת התאוצה בסוף המדרון. באחת המכונית התעוררה מנמנום ה-2 קמ"ש וזינקה לפנים, אל המשך המסלול שאורגן במיוחד וכלל שיפוע צד, הצלבות ימין ושמאל, לעיסת סלעים ושאר תופינים אשר תכננה עבורנו ג'יפ.

כבר צלחתי בהצלחה בעבר מסלולי עבירות טכניים עם כלי שטח מגוונים. אבל המסלול כאן היה שונה. חלק מהמכתשים שנחפרו כדי ליצור הנפות גלגל וירטואוזיות היו מעשי שופל, אבל לא כולם. רוב המסלול כלל מכשולים טבעיים ופראיים, וסומן בסבך השיחים והחול, לא כי זה המקום הקל והעביר ביותר, אלא כי כאן אנשי ג'יפ רצו להראות שהרכב שלהם יכול לעבור. התוואי המחיש שה-DNA של מותג ג'יפ זורם גם בעורקו של קומפאס החדש ואיפשר את ההתרפקות על ההילה האופפת את המותג. הוא חשף עד כמה רחוק מסוגלת המכונית להגיע בשטח טכני אתגרי - וזה רחוק מאוד וכנראה שאפילו רחוק יותר, ממה שכל לקוח אופייני יעשה גם אם רכש ושיפצר לעצמו רלנגלר רוביקון.

עוד בנושא:
המפלצת ההידרואלית מיערות הכרמל

קשר משפחתי

ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ
תא הנוסעים ביצע קפיצת מדרגה משמעותית עוד יותר עם חומרים נעימים למגע ומחניפים יותר לאגו

בג'יפ אוהבים לראות עצמם כממציאי תפיסת השטח היוקרתי עם הווגוניר שהוצג עוד בשנות ה-60 של המאה הקודמת, וכחלוצי השטח באופן כללי. הרי לא לחינם הפך שם המותג לכינוי גנרי לרכב שטח. אבל בכל הנוגע לתחום הפנאי "הקל" הם פספסו את הכרכרה. רק ב-2002 שיגר היצרן רמז כי בכוונתו להציג רכב בתחום. חלפו עוד 4 שנים עד להצגת היצירה המוגמרת, וכבר אז, הקומפאס לא עמד בסטנדרט שהציבו מתחריו. הדור השני והחדש שהוצג בתערוכת לוס אנג'לס 2016, ובו נהגתי במסגרת השקה לעיתונאים, הוא כבר משהו אחר לגמרי.

ראשית הוא נראה "שלם". הדור הקודם לא נראה כך מיומו הראשון ומתיחת הפנים שקישרה אותו לגרנד צ'רוקי רק החמירה את המצב. גם הדור החדש מאוד מזוהה עם אחיו הבכור, גרנד צ'רוקי, אבל נראה מספיק שונה, נאה והרמוני לכשעצמו.

תא הנוסעים ביצע קפיצת מדרגה משמעותית עוד יותר עם חומרים נעימים למגע ומחניפים יותר לאגו. יחד עם איכות גימור והרכבה טובים הרבה יותר ממה שהורגלנו לקבל מג'יפ בעבר, מתקבל כאן תא נוסעים מוקפד ואיכותי. מעצבי ג'יפ הרחיבו בהסברים ותיאורים על מראה מחודש ושונה שיש לקומפאס. בגדול זה נכון - זה שונה מאוד מהקומפאס הקודם ומוכר מאוד מגרנד צ'רוקי הנוכחי. זה מתחיל מהקונסולה המרכזית, ממבנה מערכת המולטימדיה ובוררי בקרת האקלים, ממשיך עם מבנה הדשבורד, התפיחה העליונה, ומסתיים בלוח המחוונים ובכפתורים שעל גלגל ההגה. סוף-סוף קומפאס מדבר בשפה אחת מאוד ברורה מבחינת מראה ותחושה. זה עדיין לא מושלם וכמותג שרוצה להתחבר לצד היוקרתי יותר, חסר לחלל האירוח את אותו רכיב פרימיום, אבל ללא ספק הפעם לג'יפ יש מוצר הרבה יותר מגובש שיכול להישיר מבט למתחרים.

עוד באותו נושא

ג'יפ עולה על דרך חדשה

לכתבה המלאה
ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

מיתוג מוצר

קומפאס החדש מציע ממדים גדולים יותר משל רנגייד ודומים למדי לאלה של קודמו

קומפאס הקודם התבסס על פלטפורמת מיצובישי לאנסר/אאוטלנדר - זכר לתוכנית עולמית גרנדיוזית של דיימלר (מרצדס) אשר השתרעה מיפן (מיצובישי), דרך קוריאה (יונדאי) ועד אמריקה (קבוצת קרייזלר שכוללת גם את ג'יפ ודדוג'). היה זה גם הדגם הראשון של ג'יפ שהתבסס על פלטפורמת הנעה קדמית. מאז, האימפריה של דיימלר הצטמצמה וכעת בעלת הבית של קבוצת קרייזלר היא פיאט. גם הפלטפורמה הוחלפה לזו של פיאט ומקורה עוד נמתח לתחילת שנות האלפיים, כשג'נרל מוטורס החזיקה בכ-20% ממניות הקבוצה האיטלקית ופיתחה במשותף פלטפורמה עבור פיאט פונטו ואופל קורסה. כיום הגרסה המעודכנת של הפלטפורמה משרתת בין היתר את ג'יפ רנגייד הקטן יותר כמו גם את פיאט 500X. בקיצור זו אחת הפלטפורמות עם החיים היותר ארוכים בעידן הנוכחי.

קומפאס החדש מציע ממדים גדולים יותר משל רנגייד ודומים למדי לאלה של קודמו למעט הרוחב שגדל ב-6 ס"מ מאוד משמעותיים. כל אלה יוצרים תא נוסעים מרווח מלפנים ומאחור, כשגם במימד הראש לא חסר מקום אפילו בגרסאות עם חלון גג נפתח. המושבים הקדמיים מחסירים לטעמי מעט תמיכה צידית, אולם לאורך נסיעה ארוכה וממושכת התגלו כמאוד נוחים. מאחור נמצא פתחי מיזוג, ריצפה כמעט שטוחה כשהישיבה הגבוהה, שלא תמיד אופיינית לכלי פנאי למיניהם, מקלה על הראות החוצה.

עובדה קטנה זו על הראות החוצה גם מהמושב האחורי, רק הצטרפה לסממנים נוספים שהמחישו שהפעם אנשי ג'יפ עשו את שעורי הבית בכל הנוגע למיתוג המוצר. מבחינתם רכב פנאי מייצג חופש, טיולים ועבירות. ככזה הוא אמור לספק ערך מוסף בתחום ולישיבה הגבוהה מאחור ולחלונות הגדולים מצטרפים שלל תאי אחסון כמו זה לסלולר שבתחתית ידית ההילוכים ואחר ייעודי לטבלט בדופן הקונסולה המרכזית בצד הנוסע, קרוב גם לשקע הכוח כדי שתוכלו לנווט בעזרתו בשטח. ואם הגעתם לתא שטח בוצי ואתם לא רוצים ללכלך את הפנים הבהיר, ניתן להפוך את שטיח הצמר בתא המטען לצידו הגומי וכך גם לשטוף אותו בסוף טיול מאובק ורטוב. אין ספק שזה גימיק, אבל גימיק נחמד ומאוד שמושי למשפחה מטיילת שתוכל גם ליהנות מתא מטען גדול עם רצפה הניתנת לקיבוע ב-3 גבהים שונים כשטווח הגובה בין המינימום למקסימום הוא 16 ס"מ. יש גם תאים צידיים עמוקים, כניסת 12V וכמה אפשרויות קשירה ועגינה לחפצים.

ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

מנוע וביצועים

ביחס ליחידת הכוח הקודמת (2.4 ליטר ו-170 כ"ס) זהו שיפור עצום, אבל חלק מהמתחרים בסגמנט מציעים הרבה יותר

את רצונו של ג'יפ להפוך למותג גלובלי ניתן לראות היטב בהיצע המנועים ותיבות ההילוכים. לא פחות מ-17(!) יחידות כוח מוצעות במכונית בהתאם לשוק היעד. בהשקה נכח רק שילוב אחד: בנזין אטמוספרי 2.4 ליטר עם 180 כ"ס בשילוב לתיבת 9 הילוכים. זהו דור חדש למנוע הקודם באותו נפח שמקורו ביונדאי ושווק בישראל בשילוב לתיבה אוטומטית רציפה. המנוע החדש אינו מרגיש חזק במיוחד - בעיקר בחלק העליון של הסל"ד - ויחד עם תיבה שלעיתים מסרבת להוריד מספר הילוכים בבת-אחת, מתקבלת יחידת כוח מעט אנמית בנסיעה בכביש מהיר. מצד שני השניים מתפקדים מצוין במהירות עירונית בין היתר כי הילוכים 8 ו-9 לא משולבים כך שהתיבה רצה בין מספר מצומצם יותר של יחסים. צריכת הדלק שכללה תנאי נסיעה מגוונים בכביש בלבד, עמדה על 10 ק"מ לליטר.

ביחס ליחידת הכוח הקודמת (2.4 ליטר ו-170 כ"ס) זהו שיפור עצום, אבל חלק מהמתחרים בסגמנט מציעים הרבה יותר. מנוע זה כנראה יגיע אלינו בהמשך כשבשלב הראשון יגיע השילוב הבכיר שמוצע בדגם: 1.4 ליטר טורבו-בנזין 170 כ"ס כמו שיש באלפא רומיאו ג'ולייטה וגם בגרסה הבכירה של רנגייד (בפיאט 500X וברנגייד הבסיסי יש את הגרסה המוחלשת עם 140 כ"ס). גם כאן המנוע משולב עם תיבת 9 הילוכים, אלא שהכיול שלה מעט שונה בעיקר בהילוכים הנמוכים.

כחלק מרצונו של ג'יפ להיות גלובלי הוא מציע את הדגם עם כיולים המתאימים למדינות היעד. אלינו קומפאס צפוי להגיע עם כיול המתאים לאירופה בעוד בארה"ב משווק הדגם עם כיול רך יותר למתלים ולהגה. בכל מקרה קומפאס בכיולו האמריקני, התגלה כרכב נוח בכל תנאי הדרך ואפילו על שבילים, וההגה כמדויק, בעל משקל נכון וללא שטח מת במרכז.

בתוואי השטח שבמסלול הנסיעה, עברתי לגרסת ה'טריילהוק' עם מרווחים משופרים, תוספת הילוך כוח ביחס של 20:1, ותוספת מצב 'סלעים' בבורר הנהיגה שבג'יפ נקרא 'סלקט טריין'. אלה מצטרפים למערכת הנעה כפולה חכמה מבוססת קלאץ' רטוב שיכולה לעבור ממצב הנעה קדמית לכפולה בצורה נינוחה, ועוד 4 אפשרויות בחירה בבורר מצבי נהיגה: אוטומטי, חול, שלג ובוץ.

יחד עם מרווחי עבירות טובים יותר במיוחד מאלה של המתחרים (גחון, גישה ונטישה), וצמיגי "חצי-חצי", קומפאס הפגין יכולת שטח מאוד גבוהה תוך כדי קצב התקדמות מאוד משכנע ואולי הטוב בקטגוריה.

ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017. יואל שוורץ, מערכת וואלה! NEWS
ג'יפ קומפאס, נהיגה ראשונה בארה"ב 2017/מערכת וואלה! NEWS, יואל שוורץ

סיכום

זה לא פשוט לשמור על זהות מותגית לאחר דורות של ייצור דגמים שונים, ובמיוחד לאחר אין-ספור משברים, ומספר בעלי בית שנטשו. אבל בג'יפ הצליחו לשמור על הייחוד. לשמור על אותה הילה עוטפת, שמאפשרת למותג להתנהל בעולם תחרותי ללא הצורך להסביר לאף אחד במה הוא מיוחד.

זה לא אומר שבג'יפ לא מעוניינים לשפר עמדות והמטרה היא לדחוף את המותג לגזרת הפרימיום, כך שקומפאס צפוי להתחרות גם בדגמי הפנאי הקומפקטיים של מותגי יוקרה, כמו אודי Q3, ב.מ.וו X1 ומרצדס GLA. הוסיפו לכך את העובדה שקומפאס לא מיועד להישאר כבעבר רק בגבולות צפון אמריקה, אלא להימכר במעל 100 מדינות ברחבי העולם, בסגמנט הגדול ביותר (להוציא ארה"ב) וכנראה גם התחרותי ביותר, ואפשר להבין שבפני ג'יפ ניצבת משימה מאוד מאתגרת.

אלינו צפוי קומפאס להגיע בתחילת הקיץ ולפחות בתחילת דרכו הוא יוצע בגרסתו הבכירה: מנוע טורבו-בנזין 1.4 ליטר, 170 כ"ס, 9 הילוכים והנעה כפולה. הוא ישווק בישראל גם בגרסת 'טריילהוק' מכוונת שטח, אבל סביר שעיקר המכירות יהיו מרמות הגימור הבסיסיות יותר. בהמשך יתכן ויצטרפו גרסאות מנוע נוספות וזולות יותר שיוצעו עם הנעה קדמית בלבד. מחירו טרם נקבע, אולם הוא צפוי להיות איפה-שהו באמצע בין רנגייד וצ'רוקי: כלומר בין 156 ל-210 אלף שקלים לגרסת הבסיס.

הכתב היה אורח חברת סמל"ת בארה"ב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully