וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרוכבים מיומנים: מבחן בסוזוקי RMX450Z

26.4.2017 / 10:13

אם אופנועי האנדורו ה"מקצועיים" מיועדים למרוצים, אז הסוזוקי RMX 450 Z מיועד למתחרים המהירים והחזקים באותם המרוצים. הוא מתוכנן ובנוי להקיף מסלול בזמן הקצר ביותר, וממשיך לדחוף במצבים בהם אופנועים סדרתיים אחרים כבר מתקשים לנשום

סוזוקי RMX450Z  - מבחן דרך. ראובן סביו, עידו לוי, מערכת וואלה! NEWS
שלדה ומכלולים שמגבים רכיבה מהירה מאוד בשטח/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, עידו לוי

סדרת אופנועי ה-RMX של סוזוקי החלה את דרכה בשנת 1989 עם אופנועים בעלי מנועי שתי פעימות, שהיו מאוד פופולריים בשטח בשנים אלו. אופנועי ה-RMX נבנו במפעל סוזוקי ביפן, על בסיס אופנועי המוטוקרוס RM של החברה, אך יועדו לרכיבת פאן לאו דווקא תחרותית. הביצועים של אופנועים אלו, יחסית למקובל באותן השנים באופנועי האנדורו, היו טובים ולכן רוכבים רבים השתמשו בהם בהצלחה גם במרוצים.

הדרישה לאופנועי אנדורו בעלי ביצועים טובים עוד יותר במסלולי הספיישלים המהירים המזכירים לעיתים מסלולי מוטוקרוס גרמה להולדתו של דגם ה-RME. דגם זה יצא ממפעל סוזוקי ביפן כאופנוע מוטוקרוס לכל דבר ולאחר מכן עבר באירופה וקיבל אביזרי רישוי ועוד מספר שינויים מצומצם וכך ניתן היה להתחרות עמו במרוצי האנדורו הדורשים תקינת כביש. יתרונם של אופנועים אלו על פני המתחרים מאירופה היה בעיקר במסלולי "ספיישל טסט" מהירים הדומים למסלולי מוטוקרוס רק עם קפיצות קצת פחות טכניות וגבוהות, שבהם התנהגות המתלים ומנוע המוטוקרוס העניקה לרוכבים עליהם יתרון גדול. בשנת 2010 כתוצאה מהמעבר של היצרנים היפניים למנועי ארבע פעימות באופנועי השטח התחרותיים שלהם, נולד דגם ה- RMX 450 Z, שכמו דגמי ה-RMX הראשונים מיוצר אף הוא ביפן. דגם הארבע פעימות החדש של ה-RMX שונה מדגמי שתי הפעימות הראשונים מלפני 30 שנה, בכך שהוא מראש מתוכנן ובנוי למרוצי אנדורו במתכונת אליפות העולם ה-WEC שמוכרעים בעיקר במסלולי ספישל מהירים.

חשוב לציין זאת מכיוון שכיום חלק מהיצרנים האירופים החלו לייצר אופנועי אנדורו המיועדים יותר לכיוון מרוצי האקסטרים הפופולריים מאוד בזמן האחרון ופחות מכוונים למסלולי ספישל טסט מפותלים ומהירים. כתוצאה מכל זה, הקרבה לדגם ה-RMZ , שמיועד למרוצי מוטוקרוס, מורגשת היטב, אך בשונה ממקרים אחרים שבהם אופנועי מוטוקרוס עברו הסבה לאנדורו, כאן מדובר באופנוע, שתוכנן מראש למרוצי אנדורו וזה בהחלט בא לידי ביטוי ברכיבה בתנאים אלו.

סוזוקי RMX450Z  - מבחן דרך. ראובן סביו, עידו לוי, מערכת וואלה! NEWS
המבנה הצר מאפשר חביקה טובה מאוד/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, עידו לוי

על הגז

גובה המושב ורגליות הרוכב ביחס לכידון והמרחק ביניהם מעניקים תחושה של ישיבה וגם עמידה גבוהה על האופנוע, שמטיבה עם תנוחת הרכיבה בפניות ויחד עם הממדים הצרים של השלדה ומיכל הדלק מאפשרים שליטה מעולה בסיבובים מהירים. במעבר מפניה אחת לשנייה הרגשתי שהתנועה לאורך המושב נוחה מאוד וגם כאשר מחבקים את האופנוע עם המגפיים ונעים לאורך האופנוע לא נתקלים בבליטות שגורמות למגף להיתקע, או מפריעות לאחוז את האופנוע עם הרגליים. האחיזה בכידון היא פחות נוחה, בגלל כידון בעל קצוות משוכות קצת יותר מידי לאחור והייתי מעדיף כידון ישר ונמוך יותר.

המצמד מופעל באמצעות כבל ולמרות זאת מרגיש רך, לאחר שימוש אינטנסיבי לאורך זמן בקטעים טכניים איטיים מורגש שינוי בנקודת ההפרדה. במקרים אלו, ניתן לכוון את המצמד בקלות בעזרת הגלגלת הגדולה שמחוברת למכלול המצמד על הכידון, אך לאחר שהמצמד והשמן מתקררים יש לחזור למידת החופש המקורית. נקודה זו מעיבה על יכולתו של האופנוע להתמודד לאורך זמן עם רכיבת אנדורו מאתגרת המחייבת שימוש מתמשך במצמד. נקודה נוספת בסעיף זה נובעת מחסרונו של הילוך שישי שגורם לכך שיחס ההעברה בהילוך הראשון הוא מעט ארוך יותר לעומת אופנועי אנדורו אירופים. ניתן לפצות על כך בעזרת החלפת גלגלי שיניים, אך במקרה זה תיפגע מהירות השיוט של האופנוע בהילוך הגבוה.

ההתנעה לאורך כל המבחן הייתה מידית וגם כאשר התעקשתי להתניע עם הרגלית במצב שבו המנוע היה חם, המנוע הניע בקלות ללא מאמץ מיוחד. המנוע החזק הוא ללא ספק גם גולת הכותרת, הוא מושך בכל הילוך כל כך חזק, וגרם לי להבין את הצורך של חלק גדול מרוכבי המוטוקרוס במושב עם מדרגה, כדי לתמוך בישבן של הרוכב תוך כדי האוצה ולהקטין את העומס על הידיים. כמובן שהורדת כל הכוח הזה אל הקרקע דורשת מיומנות רכיבה גבוהה, יחד עם תנאי קרקע וצמיגים בהתאם.

להפתעתי, בזכות המתלים המעולים והשליטה הנוחה באופנוע הצלחתי להאיץ גם בעליות דרדרת מסולעות מבלי לאבד את האחיזה באופן שיחייב סגירת גז משמעותית. מהר מאוד מצאתי את עצמי מחפש מדרגות וקפלי קרקע שמהם ניתן להשתגר לאוויר וליהנות מיכולת המתלים והשלדה לספוג את האופנוע בחזרה ברכות אל הקרקע ולפצות על הטעויות שלי במהלך הקפיצה. בכדי לרכב מהר, צריך גם לבלום חזק ואת זה ה-RMX 450 Z עושה באופן קצת יותר מידי אגרסיבי ולא רגיש, במיוחד בתנאי דרדרת ואבנים. כתוצאה מכך הרוכב נדרש להרבה תשומת לב בתפעול הבלמים בכדי למנוע את נעילה בלתי רצויה של הגלגלים. לפי דעתי זה נובע בעיקר מהחומר שממנו עשויות רפידות הבלם ובנוסף גם קוטר הדיסק הקדמי, 250 מילימטרים, שהוא קטן יחסית לאופנועי אנדורו תורם גם להתנהגות זו של הבלמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מבחן אופנוע RMX 450. ראובן סביו, מערכת וואלה! NEWS
למתלים ולשלדה יכולות ספיגת נחיתות מצוינת/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו

התאמות לאנדורו

בלוק המנוע כולל בתוכו מתנע חשמלי שקיים בנוסף לרגלית ההתנעה וזו בהחלט נקודת זכות משמעותית לעומת אופנועי מוטוקרוס מוסבים לאנדורו. בנוסף לכך, כל מערכת החשמל תוכננה מראש בכדי לספק עוצמת תאורה גבוהה כמתחייב בתקן ובנוסף ניתן גם להתקין חיווט פשוט וקל יותר, למי שעושה שימוש תחרותי בלבד. בכדי למתן במקצת את אופן העברת הכוח תוכננו מעברי יניקה וגלי זיזים מיוחדים לאנדורו, זאת בנוסף למפות ניהול מנוע מיוחדות השולטות על מערכות ההזרקה וההצתה.

בכדי להתמודד גם עם מצבים של חימום יתר האופייניים לרכיבת הארד אנדורו איטית, נוסף למערכת הקירור מיכל עיבוי לטובת הגדלת קיבול הנוזל ויכולת של קליטת הנוזל שנפלט דרך הפקק. המתלים אף הם קיבלו שסתום המטיב גם עם מהמורות וחבטות קטנות ובנוסף הלינק של הבולם האחורי הותאם במיוחד להעניק יחס מינוף שונה לאותה המטרה. מיכל הדלק העשוי מאלומיניום ונראה איכותי ומיוחד מאוד, הוא לא שונה יחסית לדגם המוטוקרוס ולכן נפחו מוגבל עבור שימוש דוגמת רכיבת עומק במדבר ויחייב החלפה בכדי לאפשר לפחות טווח רכיבה של כ-80 קילומטרים.

סוזוקי RMX450Z  - מבחן דרך. ראובן סביו, עידו לוי, מערכת וואלה! NEWS
סוזוקי RMX450Z - מבחן דרך/מערכת וואלה! NEWS, ראובן סביו, עידו לוי

לסיכום

ה-RMX 450 Z הוא אופנוע אנדורו תחרותי המתאים במיוחד למרוצי אנדורו בסגנון ה-WEC , סבב אליפות העולם באנדורו, ופחות למרוצי האקסטרים אנדורו. בגלל הביצועים המעולים במהירויות גבוהות, ה-RMX 450 Z מתאים ביותר לרכיבה מהירה בסינגלים, בדיונות, במרוצי מדבר וכמובן שהוא ירגיש הרבה יותר בבית על מסלול מוטוקרוס מכל אופנוע אנדורו מקצועי אחר. למרות זאת, גם רוכבים שלא מתכוונים לבלות עליו במרוצים יוכלו לנצל את יכולותיו הגבוהות של האופנוע ובזכותן להגביר את מהירות הרכיבה ועדיין להרגיש בביטחון מלא. במהלך הרכיבה על האופנוע הרגשתי יותר מפעם אחת, שהוא גרם לי לחשוב יותר על טכניקת הרכיבה שלי ומשך אותי לרכב עליו יותר מהר ומדויק ממה שאני רגיל מהאופנוע הפרטי שלי. שלדת האלומיניום, המתלים והמנוע יוצרים ביחד חבילה איכותית מאוד ובמיוחד לאחר ההוזלות על אופנועי סוזוקי השונים, גם כדאית מאוד.

הוזלת המחירים הרוחבית, הכוללת גם את ה-RMX מביאה את מחירו מ-56 אלף שקלים בימים רגילים ל-50,400 שקלים בתקופת המבצע המוגבלת במלאי.

על הצד הטכני – סוזוקי RMX450Z

מנוע: צילינדר יחיד, ארבע פעימות, קירור מים, גל זיזים עליון כפול
נפח: 450 סמ''ק
מערכת הזנה: מערכת הזרקה ממוחשבת
התנעה: מתנע חשמלי ורגלית התנעה
מצמד: תפעול מכאני
גיר: 5 הילוכים
שלדה: אלומיניום
מתלים:
קדמי: SHOWA 47 מ''מ מתכוונן , אחורי: בולם SHOWA מתכוונן
בלמים:
קדמי: 250 מ''מ NISSIN, אחורי: 240 מ''מ NISSIN
צמיגים:
קדמי: 90/90-21, אחורי: 140/80-18
גובה מושב: 955 מ''מ
בסיס גלגלים: 2185 מ''מ
משקל רטוב: 124 ק''ג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully