וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: סובארו אימפרזה 1.6 ל' סדאן. עניין של זמן

11.6.2017 / 8:13

אחרי נהיגת מבחן בגרסה הבכירה של סובארו אימפרזה החדשה, קפצנו לסיפונה של מהדורת האלף שש מאות סמ"ק כדי לחוות את הבשורה עם כוח מופחת ומחיר של 128 אלף שקלים. על שינויים בדפוסי הצריכה

סובארו אימפרזה 1.6 ל' במבחן דרכים. ניר בן טובים
סובארו אימפרזה 1.6 ל' סדאן. תצורה פופולרית בארץ, עדיין אבל בטח לא כמו פעם/ניר בן טובים

מספר האנשים שבוחרים כיום "משפחתטומטית" על חשבון רכב פנאי הולך ומתמעט. והתופעה הזו גורמת לסובארו אימפרזה החדשה לכל מיני בעיות קיומיות שהיא לא רגילה אליהן, אחרי שהמכונית שבאה לפניה, הלאונה, הפכה כאן לכוכבת גדולה יותר ממיקי ברקוביץ'.

מחד, חייבים לחלק קרדיט לסובארו על כך שבפעם הראשונה מזה 22 שנה החליטו לצאת מאזור הנוחות ולאמץ פלטפורמה מודולארית - לנער את מכונית הלחם והחמאה. מצד אחר, האימפרזה לא מעזה ללטוש עיניים אל כלים טכנולוגיים עדיפים מאירופה אלא שומרת על יריבות שכונתית באיזור המזרח הרחוק, דהיינו מול יונדאי-קיה ושות' והקולגות מיפן.

אז בין דור שלוש לארבע, סובארו הגיעו להבנה שכדי להתחרות במכוניות כמו טויוטה קורולה בשנת 2017, הדור החמישי ישדר קידמה. במבחן שביצענו בגרסת ה-2.0 ל' התוועדנו אל מכונית שעברה רפורמה אמתית אבל בקרביה אצורים 156 כ"ס – כוח אש שמציב אותה מול מכוניות שמצוידות במנועי טורבו (שברולט קרוז החדשה, למשל).

ואולם, מה יהיה גורלה של הנוסחה הלאומית שפעם, לא לפני הרבה זמן משלה בכבישים - גרסת 1.6 ל' בעלת תא מטען נפרד ותיבה אוטומטית? ויותר מזה, האם האימפרזה 1.6 ל' עדיין רלוונטית מחוץ לחומותיו של השוק המוסדי, בעיקר עבור מי שלפניו עומדות אינספור חלופות?

עוד בנושא:
מבחן ג'יפוני שטח: סובארו פורסטר נגד רנגייד ודאצ'יה דאסטר

סובארו אימפרזה 1.6 ל' במבחן דרכים. ניר בן טובים
סובארו אימפרזה 1.6 ל' במבחן דרכים/ניר בן טובים

בוקסר זה בוקסר, לטוב ולרע

איזה תדרוך עברו סוכני המכירות של סובארו בישראל כשמולם ניצבת מכונית משפחתית במשקל 1.4 טון עם מנוע אטמוספרי (נטול טורבו) שמחלץ, תחזיקו חזק – 114 כוחות סוס? איך בדיוק מוכרים את החיה הזו בלי לקבל דחיה על הסף או לגלוג? פה ושם, אפשר אמנם להצביע על מנועי טורבו עם הספק דומה (אוקטביה 1.0 ל') אבל זמינות הכוח בהם משנה את מאזן הכוחות. חוץ מזה, אין בארץ משפחתית סדאן אחת עם נתוני פתיחה צנועים כל כך, ועוד כזו שנושאת את השם המחייב "אימפרזה".

הבעיה היא לאו דווקא ההספק הזעום, אלא הנפח; 114 כ"ס ממנוע 1.6 ל' בוקסר בנזין יתקשו לסבן גם את האדוקים שבחסידי סובארו. המזל הגדול הוא, שלאימפרזה תיבה רציפה אינטיליגנטית, אולי בין הטובות ביותר מסוגה בקבוצת המשפחתיות. בסיועה, מצליחה הסובארו האדומה להוציא מעצמה את כל מה שקבור בבוכנות האופקיות, ועוד לבצע את המשימות ברהיטות.

בעיר, יש לאימפרזה עם מה לעבוד בלי רגשי נחיתות מול המשפחתיות מסביב. היציאה מהמקום ערנית; תגובת המצערת די מיידית, והתוצאה שהשגנו מגרדת את נתוני היצרן עם 0-100 קמ"ש ב-12.9 שניות (12.4 במעבדות). גם עקיפות במהירות תלת ספרתית היא מבצעת בבטחה, אך כאן נדרשת רגל כבדה יותר על המצערת ותשומת לב לקצב ההתקדמות, משום ששיא המומנט – 15.3 קג"מ מרים את ראשו איפשהו אחרי 3,800 סל"ד. בתוך כך, היא מרגישה מאוד נינוחה על הכביש המהיר אחרי שהיא מתייצבת על 110-120 קמ"ש ב-2,000 סל"ד.

סובארו אימפרזה 1.6 ל' סדאן במבחן דרכים. ניר בן טובים
סובארו אימפרזה 1.6 ל' סדאן במבחן דרכים/ניר בן טובים

חלוקת משקל, נוחות

שעה שמנוע הבוקסר ניסר את דרכו במעלה הרי הצפון, המשכנו להחמיא לתיבה הרציפה ככל שנערמו הקילומטרים על מד המרחק. סובארו שכללו את ה-CVT לדרגה מופתית, ועדות לכך אפשר למצוא הן ב-B4 והן באאוטבק הרב שימושי, שכן שניהם מצוידים בסדרת ה-ליאנטרוניק המעודכנת. תיבות אלה, בניגוד לחלק גדול מהמתחרים מצליחות לדמות פעולה אותנטית של תיבה אוטומטית פלנטרית עם "בעיטות" קלות והחלפה מדורגת. עולם אחר.

על אף העידרו של תפעול ידני מהבורר או מגלגל ההגה, בכבישים המאתגרים, ה-CVT משתדלת להפוך את חווית הנהיגה להדוקה ופחות עצלה. המנוע מצליח להתכוונן על התחום היעיל ומותח את קצה גבולותיו סמוך למנתק ההצתה, אי שם ב-7,000 סל"ד ומאפשר לכם לשמור על נצילות גבוהה ומומנטום. הצלילים שבקעו מהחרטום מבעבעים בחרישיות, ואולי כבר לא ידברו למעריצי קולין מקריי המנוח. למרות זאת, הם כן דוחקים לסחוט משם את המיץ, אך לא מעבר למה שהמנוע מסוגל לנפק ובטח לא לחצות את קצה יכולותיהן של השלדה, המתלים או מערכת הבלמים.

זו בעצם, הייתה הנקודה שבה גילינו שהאימפרזה רוככה, והקריבה נדבך מתכונותיה האתלטיות לטובת נוחות נסיעה טובה יותר ועידון. מרכב הסדאן נע בין הסיבובים בסירוב לעשות משהו מעניין – הישבן יוצא החוצה מהר מדי באפס חינניות, הצמיגים נמרחים באנקת גומי ובקרת היציבות בפאניקה כבר כשמורגש איבוד אחיזה בשלביו הראשונים. מי שמחפש פה חדוות נהיגה מוטב שיפנה לכתובת אחרת (או יכתוב דוא"ל חריף למהנדסים). טוב נו, תמיד אפשר להוסיף 170 אלף שקל ולהתקדם ל-WRX.

התגמול מגיע כאמור מהצד השני כשהיא נדרשת לגהץ את הקרעים של האספלט הישראלי. סובארו רקחו חבילה מאוזנת שמתחילה במושבים נוחים, תנוחת נהיגה מצוינת ומערכת בולמים שבולעת את השיבושים היטב. גם רעשי הכביש לרוב מושתקים, להוציא רוחות שנשמעות מכוון מראות הצד במהירות גבוהה. בדגם זה אף נועלת האימפרזה את החישוקים הנאותים לסביבת המחיה שלנו – 16 אינטש על צמיגי 205/55 במקום 17 אינטש על 205/50.

סובארו אימפרזה 1.6 ל' סדאן במבחן דרכים. ניר בן טובים
תא הנוסעים של האימפרזה מושחר. האיכות גבוהה, גם הביצוע. הרבה צגים דיגיטלים ומרחב תנועה מצוין. המושבים מעולים לרכב בקטגוריה הזו/ניר בן טובים

מה יש בפנים?

הקפיצה מדור 4 לדור 5 בסובארו אימפרזה משולה למעבר בין דוכן לח של "גזלן" למסעדה בורגנית. סובארו יצקו מעל הפלטפורמה מרחב מחיה נדיב ואיכותי בתרכובות שמקיפות אותם, אם כי היינו שמחים לגוונים אחרים חוץ משחור אפלולי. הקונסולה הראשית מקיפה צג ראשי 6.5 אינטש מבוססת מערכת 'סטאר-לינק' (סטנדרטית היום בסובארו) ומעליה צג הקרנת המערכות במפלס העליון וצג דיגיטלי נוסף בלוח המחוונים. בסך הכול, יש פה הרכב צעצועים, חיישנים ופקדים וכל מה שצריך (בלוטות', בקרת שיוט, USB וכדומה). כולם עובדים ביעילות ואינם מערימים קשיים על המשתמש, אולם קיימות בשוק מערכות מתקדמות יותר.

לנהג והנוסע לא חסר מקום מלפנים בזכות הנדסת אנוש בלתי פולשנית. שורה שתיים מרווחת לשלושה עם בסיס גלגלים של 2.67 מ' – המון מקום לברכיים והכתפיים ועל פניו נראה שקל יהיה להתקין כאן מושבי בטיחות בזכות פתח כניסה רחב. תא המטען סביר, 460 ל' ומעט מוגבל בדפנות. חבל שאין פתחי מיזוג נפרדים כשבחוץ 37 מעלות.

סובארו אימפרזה 1.6 ל' סדאן במבחן דרכים. ניר בן טובים
סובארו אימפרזה 1.6 ל' סדאן במבחן דרכים/ניר בן טובים

סובארו גאים על כך שהאימפרזה הוכתרה ל"רכב השנה ביפן", ומאחורי התואר הזה באמת עומדת מכונית מלוטשת שהשלם בה גדול מסך חלקיו; ניכר שהושקעה מחשבה איך לתכנן מהיסוד את מה שלא התגבש בשני הדורות הקודמים והניס את הלקוחות היישר לזרועות המתחרים. ב-128 אלף שקלים, האימפרזה 1.6 ל' זוקפת לזכותה מספר תכונות (נוחות, מרחב, תיבה, מוניטין) אבל היא גם רושמת לחובתה חסרונות בולטים.

ראשית, למרות תיבה רציפה מובחרת, המנוע עובד קשה עם שני נוסעים ומזיע עם ארבעה, והמחיר מגיע בדמות צריכת דלק לא מדהימה – סביבות 10-11 ק"מ לליטר. דבר שני, מהאימפרזה נפקדות מערכות הגנה אקטיביות מקוריות והיא מצוידת בבקרת מובילאיי בלבד. הדבר האחרון, נגזר ממחיר הרכישה; הפער בין מנוע ה-1.6 ל' ל-2.0 ל' (156 כ"ס) עומד על כ-7,000 שקלים. הבדלים באבזור כמעט ואין, מלבד מושבים בהירים יותר וחישוקים מוגדלים. למי שמגיע מהשוק הפרטי ושם עיניו על האימפרזה החדשה אין התלבטות בין המנועים, בהנחה שיכול לחיות בשלווה עם מבנה הצ'בק ותא מטען צנום.

זה מותיר את ה-1.6 ל' במקום קצת לא ברור. סמל"ת תכוון אותה לציים, אבל גם שם ממתינות לה "חיות טרף" כמו טויוטה קורולה, סקודה אוקטביה ולאחרונה גם יונדאי איוניק (מעל 3,000 מסירות מתחילת השנה). האימפרזה, על אף כל מה שהוכנס בה והשיפור הרוחבי בכל המישורים נותרה מכונית משפחתית סולידית ומוכשרת. אבל לא משכנעת. עדיין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על הצד הטכני:

מנוע – בנזין אטמוספרי, 4 צילינדרים בוקסר
הנעה קדמית
נפח: 1,600 סמ"ק
הספק: 114 כ"ס
מומנט/סל"ד: 15.3/3600
ביצועים:
0-100 קמ"ש: 12.9 ש' (מבחן)
מהירות מרבית: 185 קמ"ש
צריכת דלק: 11 ק"מ לליטר (מבחן)
אורך (ס"מ) – 462
רוחב (ס"מ) – 177
גובה (ס"מ) – 145
בסיס גלגלים (ס"מ) – 267
תא מטען (ליטרים) – 460
משקל (ק"ג) – 1.388
מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מקפרסון, עצמות עצה כפולות
בלמים קד'/אח' – דיסק מאוורר
צמיגים –205/55/16
ציון בטיחותי משרד התחבורה: 6

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully