וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוטאלוס: כלי רכב גמורים יחזרו לכביש בגלל חברות הביטוח

עו"ד שלמה תוסייה כהן

6.8.2017 / 8:11

לפי שיטת ההגרלות החדשה, במקום לקבל שמאי אובייקטיבי ומשוחרר מלחצים, אנו מקבלים שמאי אשר מודע כי פרנסתו תלויה במבטחת, והשמאות שהוציא הייתה במקרים רבים מוטה לטובת האינטרסים של המבטחת. החיים שלנו, על שולחן הרולטה

לשכת סוכני ביטוח - ביטוח רכב. אתר רשמי
בשיטת ההגרלות יועלו שלושה שמות של שמאים שנקבעים על ידי חברת הביטוח. כולם יקבלו שכר דומה/אתר רשמי

לפני ימים אחדים הוציאה רשות שוק ההון הביטוח והחסכון טיוטת חוזר אשר באה לערוך רפורמה באופן בו יתוקנו רכבים אשר עברו תאונה. כותרות העיתונים אשר פורסמו לאחר שחרור הטיוטה הראשונה הכריזו בחגיגיות על ביטול "רשימות השמאים" ו"מוסכי ההסדר" ומקריאה ראשונה של הדברים ניתן היה לחשוב כי המדובר בהישג צרכני כביר, אשר יביא לשחרור השמאים והמוסכים מאחיזת החנק בה החזיקו אותם עד כה חברות הביטוח.

בכל הנוגע לפעולת השמאים, הנזק שבקיום רשימה מטעם חברת הביטוח זועק לשמיים. המבטחת אשר האינטרס שלה הוא לצמצם את עלות תיקון הרכב היא שקובעת מי יהיו השמאים אשר יבדקו את הנזקים ברכביה. וכך במקום לקבל שמאי אובייקטיבי ומשוחרר מלחצים אנו מקבלים שמאי אשר מודע כי פרנסתו תלויה במבטחת והשמאות שהוציא הייתה במקרים רבים מוטה לטובת האינטרסים של המבטחת.

את הכשל הזה ביקשה ועדת הכלכלה בראשות חה"כ איתן כבל לתקן ולכן הורתה למשרד התחבורה ולרשות שוק ההון לבטל את הרשימות. במקום לפעול לביטול הרשימה ופתיחת השוק לתחרות מלאה החליטה רשות שוק ההון להוציא טיוטת הסדר חדש לפיו תערך לאחר כל תאונה הגרלה בין כלל השמאים כאשר המבוטח יקבל באופן רנדומלי שמות של שלושה שמאים ביניהם יתבקש לבחור.

הסדר מוצע זה, אולי יביא לצמצום בשליטת חברות הביטוח בשמאים (וגם בכך יש ספק אשר מפאת קוצר היריעה לא אכנס אליו) אך השפעתו ארוכת הטווח על שוק שמאות רכב הרסנית פי כמה מכל הסדר קודם.

ביטוח לרכב. Shutterstock, ניר בן טובים
ביטוח לרכב/ניר בן טובים, Shutterstock

שוק קומוניסטי

שימו עצמכם לרגע אחד בנעליו של שמאי רכב החי בשוק קומוניסטי בו אתם מקבלים את פרנסתכם על בסיס "הגרלה" ללא כל קשר לאיכות עבודתכם

במבט ראשון, אין הדבר נראה הגיוני. אך דווקא נערי האוצר אבירי הכלכלה החופשית והקפיטליזם הליברלי מבקשים כעת לזנוח את עקרונות השוק החופשי, להתעלם מזכות היסוד של חופש העיסוק ולהקים בתחום שמאות הרכב שוק קומוניסטי ריכוזי ומתוכנן בו לא יכולתו, כישוריו, השכלתו או מרצו של בעל המקצוע קובעים את שיעור הכנסתו ופרנסתו. על פי ההסדר המוצע, תערך ההגרלה לבחירת השמאים בין כלל השמאים באופן שוויוני כך שכל אחד ואחד מהם יקבל בדיוק את אותו היקף עבודה ובדיוק את אותו שכר בגין כל רכב שיבדוק. בשוק קומוניסטי זה תהיה הכנסתם של כל השמאים מבדיקת רכבים לאחר תאונה זהה לחלוטין – ממש אוטופיה מרקסיסטית.

כמו כל רעיון קומוניסטי הוא נשמע טוב "על הנייר" אבל יישומו נוגד לא רק את זכויות האדם (הזכות לחופש עיסוק) אלא גם את הטבע האנושי וסופו הבלתי נמנע יהיה קריסה של השוק. די אם נזכור לעניין זה את מצבן של מדינות מזרח אירופה בסוף שנות השמונים כדי להבין איך יראה שוק שמאי הרכב בעוד שנים אחדות.

שימו עצמכם לרגע אחד בנעליו של שמאי רכב החי בשוק קומוניסטי בו אתם מקבלים את פרנסתכם על בסיס "הגרלה" ללא כל קשר לאיכות עבודתכם או למאמציכם. האם הייתם טורחים להשקיע ולו שעה אחת מזמנכם הפנוי כדי לעבור השתלמויות מקצועיות? האם הייתם משקיעים מאמץ כלשהו בשיפור השירות ללקוח? האם הייתם משקיעים ולו דקה בניסיון לבנות לעצמכם מוניטין באמצעות עריכת שומות מדוייקת ונכונות?

האם נראה לכם הגיוני כי שמאי רכב בעל ותק מקצועי של עשרות שנים, בעל תואר בהנדסת רכב אשר השקיע מאמץ רב ביצירת שם מקצועי לעצמו דבר אשר מביא לכך שחוות דעתו כמעט ואינן נהפכות בבית המשפט יקבל את אותו היקף העבודה בדיוק כמו שמאי רכב אשר קיבל לפני ימים אחדים את רשיונו. לו היה הדבר בידכם כצרכנים את מי מבין השניים הייתם מעדיפים להעסיק כשמאי מטעמכם?

עוד באותו נושא

סקר "מרקטסט" – שליש מהלקוחות לא מרוצים מהמוסכים המורשים

לכתבה המלאה

למה זה מגיע לנו?

השוק החופשי הוא שמחייב את השמאים להתמקצע, השוק החופשי הוא שמחייב אותם לתת שירות טוב ללקוח

בשוק החופשי המוכר לנו בישראל מחוייב כל בעל מקצוע ליצור לעצמו מוניטין עסקי אשר ימשוך אליו לקוחות ויבטיח את פרנסתו. הדרכים לכך רבות, בין אם מדובר במקצועיות, שירות, מחיר או פרסום. דבר אחד בטוח - שמאי אשר נעדר את כל אלה לא יתפרנס ויפלט מן השוק.

השוק החופשי הוא שמחייב את השמאים להתמקצע, השוק החופשי הוא שמחייב אותם לתת שירות טוב ללקוח והוא היחיד אשר יכול לתת להם שכר (או עונש) אם ביצעו עבודתם נאמנה ולשביעות רצונו של מזמין השירות. אין מנוס מן המסקנה כי הטבע האנושי, האינטרס הכלכלי והעדר כל שכר ועונש יביאו את שמאי הרכב להשקיע מינימום של זמן ומאמץ בעריכת כל שומה וזאת במטרה להגדיל את רווחיהם אשר ממילא אינם מושפעים באיכות העבודה.

אם תקדם רשות שוק את הרפורמה המסוכנת המוצעת על ידה לא יחלוף זמן רב עד שתתחיל לעלות בעיה קשה פי כמה מזו הקיימת כיום. הלחץ הכלכלי והעדר כל תמריץ להוצאת שומה מדוייקת יביא לכך שלא ניתן יהא עוד לסמוך על השומות שיערכו שמאי הרכב ה"מוגרלים" ומכאן ועד לבדיקת הרכב על ידי המבטחת בעצמה במקום בדיקתו על ידי שמאי חיצוני המפוקח על ידי משרד התחבורה, הדרך קצרה.

ואולי בעצם, זאת כל מטרתה של הרפורמה?

עו"ד שלומי תוסייה – כהן, יועץ משפטי של איגוד השמאים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully