נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. קינן כהן, קינן כהן
נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק/קינן כהן, קינן כהן

קטן וחכם

1.9.2019 / 6:58

אחרי קודאיק וקארוק, סקודה שמה על הכוונת את סגמנט הג'יפונים הקטנים, וכמו עם האחים הגדולים שלו היא נכנסת אליו עם ה-DNA שלה: יעלות, מרווח ושימושיות. אלינו הוא יגיע בתחילת 2020

כן, אני יודע שלכל מקום אליו אתם מסתכלים אתם רואים ג'יפונים קטנים, אבל תנו לי להגיד לכם - הגל הרציני עוד לפנינו. בשנה הקרובה הולכים להציף את כבישי העולם וישראל לא מעט דגמים מכמעט כל יצרנית רכב מרכזית - כולם מכוונים לקטגוריה הצומחת ביותר בשוק הרכב האירופי - הג'יפונים הקטנים. רשימה חלקית כוללת את רנו קפצ'ור, ניסאן ג'וק, פיג'ו 2008, אופל קרוסלנד - כולם בדורות חדשים, קיה סלטוס, פורד פומה, ואחרים יצטרפו לקלחת בה כבר שוחים יונדאי קונה, סיאט ארונה, פולקסווגן T רוק ועוד.

וכאשר הקונים מסתערים על אולמות התצוגה, כרטיסי אשראי שלופים בידיהם, אף יצרנית לא רוצה להיות זו שבאולם התצוגה שלה יעיפו מבט, יראו שאין שום דבר רלוונטי וימשיכו הלאה. כל מי שיכולה להעמיד כלי רכב זוויתי ומצודד על כל פלטפורמה - עושה את זה.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
הדמיון בינו לבין אחיו הגדולים ברור, אותם קווי מתאר רבועים ויעילים/אתר יצרן, יצרן

נמתח

אמרתם פלטפורמה - אמרתם פולקסווגן. החברה שלקחה את הרעיון של בסיס משותף ועליו מיני ווריאציות, דגמים ומרכבים ועשתה ממנו מכונה משומנת היטב. היא עושה את זה גם פה עם קאמיק, שיושב על הגרסה הקומפקטית של פלטפורמת MQB של פולקסווגן. אותה הוא חולק עם הג'יפונים הקטנים של הקונצרן, מאודי Q2, דרך סיאט ארונה ועד פולקסווגן T רוק שאינו משווק בישראל.

את הזיהוי שלו כסקודה תעשו מיד. הקווים הרבועים מהגריל ועד הזנב שלו מקנים לו את הצללית המוכרת מקודיאק וקארוק אלא שכאן סידור התאורה שונה במקצת, עם תאורת יום מעל לפנסים. יש לו גם איתות דינאמי, שכמו באודי בהפעלה שלו האיתות עובר במעין "גל תאורה" לכיוון אליו רוצים לפנות. עוד נקודה שמופיעה פה בשונה מאחיו הגדולים היא החלפת לוגו החברה בכיתוב SKODA בדומה לסקאלה. כמו אחיו הגדולים, הוא בסופו של דבר מעין סטיישן מוגבהת במקצת, כך שההופעה שלו בעיקר משדרת שימושית ותכליתיות, פחות את המראה המוחצן-מצועצע שיש לחלק מהמתחרים שלו. זה טוב? זה רע? גם וגם, מי שיחפשו את הדימיון לאחיו הגדולים ישמחו, אלו שחשובה להם ההופעה המוחצנת וה"ג'יפית" יתחברו לזה פחות.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
המראה הסטיישני המוגבה רחוק מהצעצוע המוגזם בחלק מהמתחרים/אתר יצרן, יצרן

הנדסת האנוש בתא הנוסעים מקבלת ציון גבוה ברוב המכריע של הסעיפים. אלו הכוללים תאי אחסון שיש כאן לא מעט מהם, למעשה, אפילו הרבה מהם, כולל מגירה מתחת למושב הנוסע. מרווח מצוין מלפנים ותנוחת נהיגה גבוהה מספיק כדי להיות נוחה לכניסה ויציאה, אבל לא באה על חשבון העיצוב. העיצוב בתא הנוסעים נאה מאוד, סקודה כנראה לקחה לתשומת ליבה את ההערות על תאי הנוסעים התכליתיים מדי של אחיו הגדולים. הוא "צעיר" יותר משל הקארוק והקודיאק. השילובים בין טקסטורות שונות מעניקים תחושה של עושר חומרים. איכות הגימור לא הייתה אחידה ובשתיים משלוש המכוניות שבהן נהגנו נשמעו צקצוקי פלסטיק בתא הנוסעים באחת וחריקות מכיוון הדלת האחורית בשנייה, לעומת זאת, השלישית הפגינה מוצקות מרשימה ולא נשמעו או נראו כל חריגות.

עוד נקודת ביקורת נוגעת לגג הפנורמי, שכיסוי הבד שלו התקשה להדוף את החום ואם כך זה היה בתנאי מזג אוויר אירופים נוחים, זה עלול להיות ממש מאתגר בישראל. נקודה אחרונה מתייחסת למיקום פתחי המיזוג המרכזיים, שנדחקו למטה בשל המסך הגדול, מה שגורר קירור לא יעיל לחלקו העליון של תא הנוסעים.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
עיצוב תא הנוסעים נאה מאוד, חומרים איכותיים לצד פלסטיקה פשוטה/אתר יצרן, יצרן

מסך המולטימדיה במכוניות שהופיעו להשקה היה בגודל של 8 אינץ' והוא מרשים מאוד למראה ונוח לתפעול ברוב המקרים. אם כי מפעם לפעם היה איטי מעט להגיב לפקודת לחיצה. המסך הבסיסי יהיה בגודל 6.5 אינץ', אך לישראל מתוכנן להגיע זה הגדול. יש פה גם קישורית למכשירי אפל ואנדרואיד וגם את "לורה" מערכת הפעלה קולית של סקודה. הביקורות לגביו נוגעות לתפעול מסובך וגוזל תשומת לב של בקרת האקלים כאשר רוצים לבחור לאן ייצא האוויר ואת היעדרו של כפתור פיזי לשליטה על עוצמת השמע. הקאמיק גם שונה ממתחריו בכך שהוא מציע לוח מחוונים דיגיטלי שניתן להתאים ולשחק עם התצוגה שלו בין נתונים, מפה ומחוונים רגילים - מסך זה שמור אולם לגרסאות הגימור הבכירות.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
תפעול מסך המגע לא פשוט תוך כדי נהיגה, מיקום פתחי המיזוג נמוך מדי/אתר יצרן, יצרן

עוד פיצ'רים חכמים שמציע הדגם הם פסי ההגנה הנשלפים בדלתות, שמונעים דפיקה של הדלת או המכונית הסמוכה בפתיחה לא זהירה. פחים קטנים בתאים שבדלתות. פנס נשלף בתא המטען. פקק המילוי של נוזל השמשות שהופך למשפך. ואולי פחות רלוונטי לישראל - מגרד קרח בפתח התדלוק ומטריות בתא בדלתות. אלו בהחלט כמה מהדברים הקטנים שמאפשרים לקאמיק לבלוט ביחס למתחרים שלו.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
פתח מילוי נוזל השמשות שהופך למשפך/אתר יצרן, יצרן

למרות השימוש בגרסה הקומפקטית יותר של פלטפורמת ה-MQB, סקודה מתחה אותה לקצה מבחינת בסיס הגלגלים, מה שמביא אותו לנתון של 265 ס"מ. המשמעות היא מרווח מעולה וחריג מאוד ביחס לכל המתחרים שלו. מבוגר יוכל לשבת מאחור ברווחה עם שפע מקום לכפות הרגליים, לברכיים ולראש. הוסיפו לזה יציאות מיזוג ושטח חלונות גדול וקיבלתם את אחד הכלים הפרקטיים ביותר בקבוצה שלו. תא המטען, על 400 הליטרים שלו גם הוא מהגדולים בקבוצה, סוגר את ההתרשמות שמדובר ברכב סופר ידידותי למשפחות.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
מרווח מצוין במושב האחורי/אתר יצרן, יצרן

נוסע

בשלב זה של ייצורו, לקאמיק יש רק מנוע אחד שרלוונטי אלינו - 1.0 ליטר, שלושה צילינדרים טורבו עם 115 כ"ס ו-20.4 קג"מ. מנוע שפגשנו בהמון מכוניות אחרות של הקבוצה. הוא יעיל מאוד ברוב תנאי השימוש השוטפים, עם זמינות כוח טובה, מצד שני, תחת עומס מתמשך כמו האצות מעל מהירות של 110 קמ"ש או בכביש הררי - הוא כבר מרשים פחות. למנוע משודכת תיבת הילוכים כפולת מצמד בת שבעה יחסי העברה שעושה עבודה טובה מאוד בחילוץ המיטב ממנו. מנוע שעתיד להצטרף להיצע בעוד כשנה הוא 1.5 ליטרים עם 150 כ"ס וגם הוא יגיע לישראל בעתיד.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
בשלב זה הוא יגיע עם מנוע 1.0 ליטר טורבו ו-115 סוסים/אתר יצרן, יצרן

המכוניות שהגיעו להשקה צוידו במתלים אדפטיביים ובמערכת בחירה במצבי נהיגה שונים. אלו, סביר להניח לא יגיעו לישראל, כך שכל ההתרשמות הדינאמית פה מבחינת הנוחות וההתנהגות עוד תצטרך לקבל התייחסות נפרדת כאשר נבחן אותו בישראל. עדיין, על הכבישים של איזור אלזס, שם נערכה ההשקה גילינו רכב נוח מאוד ברוב המכריע של תנאי הנהיגה, למעט רחובות מרוצפי אבנים שם הוא היה מעט נוקשה גם במצב "קומפורט".

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
יכולות דינאמיות טובות מאוד עבור ג'יפון/אתר יצרן, יצרן

התנהגות הכביש מפתיעה לטובה, אתם לא מצפים ליכולות דינאמיות גבוהות בג'יפון קטן, אבל הקאמיק עושה את זה מצוין. הוא משרה בטחון גם כאשר דוחקים בו, זוויות הגלגול מתונות והכניסה שלו לפניות מהירה ומדויקת. ללקוחותיו המעטים המתעניינים בניואנסים של היגוי ומשוב נספר שההגה שלו מעט קל מדי במצב הנהיגה הרגיל ומעט כבד מדי ומלאכותי במצב הספורטיבי.

מערך הבטיחות בקאמיק מלא ומקיף. בלימה אוטומטית, התרעת אי שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב ב"שטח מת" והתרעת תנועה חוצה מאחור.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
מערך בטיחות מלא ומקיף/אתר יצרן, יצרן

אס בשרוול

כמו הקודיאק והקארוק, גם שמו של הקאמיק מגיע מהשפה האינואיטית. פירוש השם הוא "משהו שמתאים בדיוק", לא בדקנו במילון העברית-אינואיט שלנו, ויכול להיות שסקודה פשוט הייתה תקועה עם הצורך לקרוא לדגם שלה באותה תבנית אותיות של אחיו הגדולים. אבל בשורה התחתונה - משהו שמתאים בדיוק - מתאר מצוין את הרכב הזה.

המראה החיצוני ושל תא הנוסעים, השימושיות שלו והמרווח המצוין והחריג לקבוצה שלו - הם כמה מהדברים היותר חשובים בקבוצה שלו. למי שלא מחפשים ביצועים עוצרי נשימה, מנוע ה-1.0 ליטר יספק את הסחורה ואם נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש שלו יישארו טובים גם ללא מערך המתלים המתוחכם של מכוניות ההשקה זה בונוס של ממש. הוא לא חף מחסרונות, עניין פתחי המיזוג ותפעול מסך המולטימדיה עוד צריכים להיבחן בתנאים מקומיים במכוניות שיגיעו הנה.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
תא מטען גדול ושימושי מאוד/אתר יצרן, יצרן

לישראל עתיד הקאמיק להגיע ברבעון הראשון של 2020, המחירים טרם נסגרו ולכן נקודה זו עדיין נמצאת בסימן שאלה. טווח המחירים של המכוניות בקבוצתו נעים בין 110 לגרסאות הבסיסיות ועד ל-140 אלף שקלים למאובזרות ביותר, אם הוא יתמקם נכון ברמות האבזור השונות שלו בטווח הזה, גם אל מול שפע המתחרים שבדרך - לסקודה יש המון סיבות להפוך לרכב פופולארי מאוד.

נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: סקודה קאמיק/אתר יצרן, יצרן

על הצד הטכני: סקודה קאמיק 1.0 ליטר

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, 3 צילינדרים, קדמית
נפח: 999 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,000/115
מומנט/סל"ד (קג"מ): 2,000/20.4
תיבת הילוכים: אוטומטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 424
רוחב (ס"מ): 179
גובה (ס"מ): 153
בסיס גלגלים (ס"מ): 265
תא מטען (ליטרים): 400

ביצועים:
תאוצה 0-100: 9.9 שניות
מהירות מירבית: 194 קמ"ש

מועד הגעה משוער:
רבעון ראשון 2020

מתחרים:
סיטרואן איירקרוס, יונדאי קונה, סיאט ארונה, רנו קפצ'ור, פיג'ו 2008, סוזוקי ויטארה

מחיר:
טרם נקבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully