וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: סיטרואן C3 איירקרוס החדש

5.6.2018 / 7:11

סיטרואן ישראל נכנסת לסגמנט החם ביותר בענף הרכב על סיפונו של ג'יפון חדש. האם ה-C3 איירקרוס מסוגל לתבוע את מקומו בקרבת הטובים שבהם?

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. אוויר זה השם האמצעי שלו/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

סיטרואן C3 איירקרוס (Aircross) מצטרף לקהילה הולכת וגדלה של ג'יפונים מודרניים שזרמו לאחרונה לשוק הישראלי. ביניהם בולטים כמה כלי רכב שאמצו גישה הרבה יותר בוגרת בהשוואה לעליה הראשונה שהחלה עם ניסאן ג'וק, רנו קפצ'ר ופיג'ו 2008 לפני כמה שנים טובות. בזהירות המתבקשת, נדמה לנו שהחלוצים של התופעה הזו מתחילים לאבד גובה.

ה-C3 איירקרוס, כמו אופל קרוסלנד, יונדאי קונה ובקרוב גם קיה סטוניק, עתיד לפלס את דרכו לפתחו של התא המשפחתי המתרחב, שחפץ לשדרג את חלל המחיה ומעטפת הבטיחות ולעשות זאת בדרך המסורתית של סיטרואן - כלומר עם אמירה אמנותית (ואינספור שילובי גוונים מבפנים ומבחוץ).

אם תשאלו למה בסיטרואן זקוקים לקרוסאובר נוסף כשיש כבר C4 קקטוס, התשובה הרשמית היא שמדובר בשני קהלים ורמות מחיר מופרדים; סיטרואן הכשירה את קקטוס לנהגים בעלי תקרת תקציב ברורה, שרוצים תמורת מעט שקלים לחוות רטרו מוטורי מסוגנן בלי להתפשר על ביצועים או נפח תא מטען, בעוד ה-C3 איירקרוס שמחליף את ה-C3 פיקאסו מבוסס על המכלולים של דגם הסופר מיני ושובץ בהיררכיה הפנימית דרגה אחת מעליו - עם פניה לקהל מגוון יותר.

מבחינת דוד לובינסקי זהו מכפיל כוח חשוב, שכן כעת יש להם באולמות שני "ג'יפונים" קומפקטיים בטווחי מחיר מגשרי קטגוריות; קקטוס התחיל ברגל ימין את צעדיו בשוק המקומי עם גרסאות ידניות מבוקשות (גם כמשומש) ולאחריהן אוטומטיות פלנטריות כדי לתקוע יתד באדמה. אולם ה-C3 איירקרוס, הוא זה שנקרא לדגל על מנת לתת להם לפסוע על קרקע יציבה בין הקרוסאוברים הקומפקטיים הפופולריים שהציפו את הכבישים.

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

נאחז באוויר

למרות השימוש המחייב בכותר "איירקרוס", אין באמת קשר טכנולוגי בינו לבין ה-C5 איירקרוס שחנך את מערכת המתלים ההידרואלית של סיטרואן שהוצגה ב-2016, ושתוכננה להיות ממשיכת דרכה של מערכת ההידרופנאומטית פורצת הדרך שהוצגה בסיטרואן DS בסוף שנות ה-50.

אותה מערכת, המבוססת על כריות עם שיכוך מדורג תמצא גם בקקטוס החדש שיגיע לארץ בעתיד הלא רחוק, אולם ה-C3 הוא דגם וותיק ממנו לכן גייס רק את מה שהורישו לו: מקפרסון מלפנים עם קפיצי סליל, בולמי זעזועים טלסקופיים, ועל הסרן האחורי קורת פיתול עם זרועות עוקבות ומוט מייצב. לא בדיוק השפיץ של הטכנולוגיה, אבל בפועל זה עובד יפה מאוד בהתחשב בתוצאות שקיוו סיטרואן להשיג כנראה.

בכביש הישראלי רצוף הליקויים מתגלה רכב מאוד נעים, נינוח ומותאם היטב לנסיעות ארוכות, גם עם חמישה נוסעים וציוד. הבולמים מצליחים לצמצם את המפגעים מהכביש עם מהלך בולם מעט קצר אבל בעל ריסון מדוד שמונע טלטלות מוגזמות מהמרכב והנוסעים. במידה מסוימת, זו אבולוציה של כושר הבולמים של ה-C3 הרגילה, ואולי משיקולי מרכז כובד ניסו בסיטרואן למצוא פתרון ביניים שלא יגרום לתנודות גליות מעבר למידה המקובלת. הצליח להם.

הגדלת המהירות לכיוון ה-120 קמ"ש חושפת נקודות תורפה כמו רעשי רוח מכוון המראות או נטייה להתרסק על חריצים עמוקים מאוד בכביש וגם במעבר על "פלסטרים" בולטים שהולבשו על האספלט המשובש. אבל בסך הכול, במהירות שיוט ממוצעת, 100-110 קמ"ש וגלישה ב-2,000 טורים חרישיים, אפשר לבלוע איתו מרחקים בלי להתלונן על עייפות או להתחרש בגלל שאון מונטוני שחוצה את רף הדציבלים הנורמלי.

עוד באותו נושא

מגהצת כבישים: ראיון עם מנכל"ית סיטרואן ומפגש עם הקרוסאובר החדש

לכתבה המלאה
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

מעדן צרפתי

בשוק רכבי כביש שטח תחרותי, בו כל אחד מנסה לצוד את עיני הנהגים עם גימיקים מוחצנים, ה-C3 איירקרוס משתדל מאוד לבדל את עצמו עם חזית בולטת, בעלת שני מפלסים וקורת תאורה מתעגלת, כזו שלא משאירה הרבה מקום לשאלות טריוואליות אודות מוצאו. זהו רכב צרפתי חצוף שממשיך את הנוסח שתבעה ה-C3, אבל מתוקף מעמדם של הג'יפונים זכאי לבונוס בדמות סלסלת הפתעות שמאפשרת ללקוחות להתפרע עם גווני החוץ ושילובי הפנים.

אבל גם בלי להתעסק בצעצועים או בקוסמטיקה, אחד הדברים שהכי אהבנו באיירקרוס הוא השילוב בין התכנון הפנימי ברוח שנות ה-70 למושבי הכורסא הנהדרים לנהג ולנוסע. זו באמת חוויה דתית לשורצי הסלון, המדמה ישיבה בכורסת ה"עצלנים" בבית מחד ואחיזה בגלגל ההגה מאידך; הריפודים נהדרים, התמיכה בגוף חופשית (אבל פה אנחנו סולחים לו על זה) ומשענת היד לנהג לשם שינוי הותקנה בדיוק בגובה הנכון.

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
תא הנוסעים שופע אזכורים נוסטלגיים. הערה שקיבלנו מנוסעת: "אין מחזיק לכוסות קפה ליד מוט ההילוכים"/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

בסיטרואן קוראים לכל מה שקורה כאן מסביב "מודלאריות"; כלומר, אנחנו נתן לך את הבסיס הגולמי ומשם תמשיך אתה. בגרסת המבחן, במפרט 'שיין' תמורת 128 אלף שקל, הגיע הרכב עם מושבים בגוון כהה שיוצרים לטעמנו אווירה קודרת מדי בשל הטקסטורות המושחרות. בנוסף לכך, לא בטוח שחייבים לרכוש דווקא את הדגם הכי יקר, שכן זה מורכב עם תוספות מעטות ביחס למפרט הכניסה (Feel), כמו פתיחה והנעה ללא מפתח, מצלמת ראיה לאחור עם מבט "על", חיישני גשם, פנסי ערפל קדמיים, חישוקי 17 אינץ' ועוד.

מה שאומר, שאפילו ב-122 אלף שקל לא תצאו עירומים מאולם המכירות, בכלל זה תקבלו את כל מערכות הבטיחות החכמות: בקרת בלימה אוטונומית, מערכת התרעה לעירנות הנהג, בקרת סטיה מנתיב מ-60 קמ"ש ומעלה, זיהוי תמרורים ובקרת תאורה אדפטיבית. בולטות בחסרונן: בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת פיקוח על שטחים "מתים" במראות הצד.

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
מצלמת ראיה לאחור עם מבט על. המערכת עצמה עדיין טעונה שיפור. חבל שצריך להפעיל את המיזוג דרך הצג הראשי. פעולות מסיחות דעת/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

איכויות ומרחב

מאחורי כל המתגים והחיפויים נחבאת תרכובת די פשוטה, אולי אפילו פשוטה מדי עבור סיטרואן. הפלסטיקים סביב הנוסעים לא באיכות הכי גבוהה שפגשנו, מעט חלולים פה ושם ורק בקומה העליונה דאגו לעטוף אותה בשכבת גומי רזה, בדומה לסיטרואן קקטוס (ואפילו זרקו פנימה כמה אלמנטים דומים ליד תא הכפפות בהשראת המזוודות).

מרחב הפנים של ה-C3 איירקרוס הוא מהטובים ביותר בסגמנט, אולי שני רק לאופל קרוסלנדX; סיטרואן הגדילו את בסיס הגלגלים של ה-C3 איירקרוס ל-260 סנטימטרים, כך שליושבים מאחור יש הרבה יותר מקום להתרווח ביחס לצפיפות שקיימת בגרסת הסופר מיני עליה הוא נשען. יתרה מזאת, התקרה כל כך רחוקה מהרצפה, שגם גבוהים בהרבה מהממוצע יצטרכו להתאמץ מאוד כדי לנגח את ראשם בצמרת המרופדת.

יתרון נוסף שיש ל-C3 איירקרוס טמון באופציה של מכונית המבחן (מפרט shine בלבד) - לגרור את הספסל האחורי על מסילה קדימה ואחורה. זה, בצירוף רצפת תא מטען כפולה, מעמידה לזכות הנהג חלל נשיאה רחב, עמוק ומאוד שימושי, בעל נפח שנע בין 410 ל' ל-520 ל', ועד 1,280 ל'. גם בלי האופציה הזו, יש לו כושר נשיאה מרשים.

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
המרחב האחורי טוב לאין שיעור ממה שמציעה ה-C3. התקרה גבוהה, והמושבים נעים על מסילות בגרסת המבחן/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
תא המטען מצוין, עם רצפה כפולה/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
חלק מהפקדים נמצאים על גלגל ההגה. חבל שלא כולם כי את רוב הפעולות צריך לבצע דרך המסך הראשי/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

כוח וביצועים

בוגרי קקטוס מיד יבחינו שמדובר בחיה שקורצה מחומרים מעט שונים מהיצור הקוצני אצלם בחניה; הדלתות מסיביות יותר וצריך לדלג בקטנה למושב הנהג הנפלא הזה. ב-C3 איירקרוס קל לכוון את תנוחת הנהיגה, יושבים הרבה מעל הקקטוס ושדה הראיה פתוח לרווחה, בין היתר בזכות כך שגילפו צוהר קטן בסמוך לקורות האחוריות המצמצם את הפוטנציאל להתנגשות עם רכב בשטח המת של מראות הצד.

תנוחת הנהיגה לא דומה במאומה, למשל לסיאט ארונה או יונדאי קונה הספורטיביים, אלא חולקת דמיון ל-MPV או זו של רכב מסחרי מוגבה - אולי מתוך כוונה לא לפגוע במרקם היחסים העדין עם נאמני ה-C3 פיקסו. לכל הנדסת האנוש הזו חיברו גם יחידת כוח חלקה ותיבת הילוכים אוטומטית יפנית, המשווים ל-C3 איירקרוס ביצועים טובים, גם אם לא חורכי אספלט או עוצרי נשימה.

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
מנוע שלושה צילינדרים טורבו. מתאים לאופי הרגוע של האיירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

בהעדרה של הנעה כפולה, הכוח מהחרטום עובר רק לגלגלים הקדמיים. מקורו במנוע ה-1.2 ל' טורבו 3 בוכנות המוכר של הקונצרן, המפיק 110 כוחות סוס ו-20.5 קג"מ הזמינים מטווח של 1,500 סל"ד. בהאצה מהמקום השגנו זמן ממוצע של כ-12 שניות, או 0.2 ש' מעבר ל-11.8 שניות בתנאי הניסויים של היצרן.

בין הנתיבים על הכביש המהיר ה-C3 איירקרוס מפליג כמו רכב גדול ממדים - מעפיל למהירות תלת ספרתית בנינוחות ומסוגל לבצע עקיפות במהירות סבירה. יש לו קצת קושי לחלץ מלמטה תחושת דוושה החלטית ולעתים הרפיון הזה מקרקע, גם כאשר רומסים את המצערת עד הרצפה בתקווה לאיזו האצה נמרצת כמו בקקטוס. הלכה למעשה, הצילינדרים עושים הרבה רעש "מלאכותי" כשהם מנסים לשאת על גבם 1.21 טון וקצב ההתקדמות לא מעורר התפעלות.

המילה "ספורטיבי" נעדרת מכל תיאור שתמצאו על ה-C3 איירקרוס במפרטים או במצגות. לראייה, בכבישי הנהיגה הוא מגיש לכם מנה פושרת של יכולת להשחיז את העקלתונים או אפילו להעלות על פניכם חיוך אקראי. בתוך כך, זוהי חוויה נשלטת, מבוקרת, מהודקת היטב לכביש במהירות גבוהה ומפתיעה לטובה. בסופו של דבר, התרשמנו בעיקר מהצייתנות של השלדה בהעברות משקל, ובהתחשב בגובהו ובאופיים של המנוע ותיבת ההילוכים שכוילו בהתאם לשושלת של הסדרה הזו, הוא פשוט מקריב את היכולת הדינמית לטובת נוחות.

צריכת דלק ממוצעת בסיום המבחן: 11.3 ק"מ לליטר.

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
מרווח גחון של 17 סנטימטרים/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

ל-C3 איירקרוס יש צדדים מחוספסים, אבל בשורה התחתונה זהו רכב שובה לב, שהיינו שמחים לבלות הרבה שעות במחיצתו. הוא מבטא בדיוק את מה שסיטרואן רצו להשיג אחרי שהם נפרדו מה-C3 פיקסו; רכב גבוה, נעים, בעל ביצועים כהלכה, "קרוזר" מיומן לכבישים המהירים, שאולי שייך לקבוצת הג'יפונים בהגדרה, אבל מסווה תכונות של MPV שימושי מאחורי 5 דלתות.

המחירים משקפים את הקו המקובל בקטגוריה, בין 122 ל-128 אלף שקלים לרמת האבזור הבכירה. היינו רוצים לקבל במחיר הזה עוד כמה מערכות בטיחות אקטיביות, אבל הוא מחפה על חסרונות בודדים עם תכונות מבריקות בתחומי המרחב הפנימי, תא המטען, העיצוב וגם בטכנולוגיית ההינע. מעבר לכך, גם בגרסת הבסיס מקבלים תמורה הולמת.

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים

לסיכום, ה-C3 איירקרוס שומר על המורשת ה"סיטרואנית" הקלאסית של ימינו ומציע חווית נהיגה ייחודית, רגועה שתתאים לקהל מגוון, ובמיוחד למשפחה הקטנה שצמאה לרכב בטיחותי, מאובזר ומבודד. לכך גם מצטרפת תעודת אחריות של 5 שנים מלאות. ואולם, גם אם ביבואנית דוד לובינסקי היו תופרים מסגרת מקוצרת של שנתיים או שלוש כמו אצל חלק מהמתחרים, עדיין היינו ממליצים עליו בחום בזכות כל הנאמר לעיל.

מפרט טכני:
מנוע, הנעה - 3 צילינדרים טורבו
נפח - 1199 סמ"ק
הספק/סל"ד - 110/5500
מומנט/סל"ד - 20.5/1500
תיבת הילוכים - אוטומטית, 6 הילוכים יפנית

ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) - 12 שניות (מבחן)
מהירות מירבית (קמ"ש) - 183

מידות
אורך (ס"מ) - 415
רוחב (ס"מ) - 182
גובה (ס"מ) - 167
בסיס גלגלים (ס"מ) - 260
תא מטען (ליטרים) - 410-520
משקל (ק"ג) - 1200

מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' - מק'פרסון/זרועות עוקבות
בלמים קד'/אח' - דיסק מאוורר/דיסק
צמיגים - 215/50/17

סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
סיטרואן C3 איירקרוס. ניר בן-טובים, ניר בן טובים
סיטרואן C3 איירקרוס/ניר בן טובים, ניר בן-טובים
  • עוד באותו נושא:
  • סיטרואן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully