נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין/קינן כהן, קינן כהן

הברק חוזר?

4.2.2020 / 8:02

הגרנדלנד X הייבריד4 הוא יריית הפתיחה לעתיד המתחשמל בקאמבק של אופל. נהיגה ראשונה בג'יפון שצפוי להגיע ברבעון השלישי של 2020 ולמה אלוהים שלנו הכי חזק?

מזג האוויר היה מושלם. הטמפרטורה נעה בין 2-4 מעלות, השלג הבהיק בלבן מסמא והשמיים היו כחולים וצלולים בלי זנב ענן, אגב, "זנב ענן" זו החתיכה בקצה של ענן שיש לו צורת כלב, סתם שתדעו.

"אני לא יודע איך עשיתם את זה, אבל דאגתם לסדר לכם מזג אוויר מושלם" אני אומר לאחד מהמנהלים של אופל כשאני מחזיר את הגרנדלנד X פלאג אין. הוא מחייך ואומר: "היום הוא מושלם, אתמול היה לנו פה עננים וערפל נוראי בלי הפסקה". "טוב", אני מושך בכתפיים "אז כנראה שזה האלוהים שלנו ולא שלכם שדאג לזה".

אופל גרנדלנד X פלאג אין/יצרן

ומי כמו באופל יודע להעריך עזרה משמיים, עד לפני כשנתיים, מצבה של החברה הוותיקה הזו התדרדר מרגע לדודלי. אחרי שהשיאה רווחי עתק בשנות ה-90, השקעה דלה במוצרים עתידיים מצד GM בעלת הבית שלה, הביאה לירידה במכירות. בהמשך GM ספגה מהלומה במשבר הכלכלי של 2008, עמדה למכור 55 אחוזים ממנה בעסקה שהתבטלה, GM הלכה ואיבדה עניין באירופה וגם באופל, וכאילו כל זה לא היה מספיק מגיע הדיזלגייט ומטלטל את תעשיית הרכב, עם עין עקומה ששולחות ממשלות אירופה לכל מה שמונע בדיזל - אופל שהמכירות שלה נשענו בכבדות על גרסאות הדיזל שלה מצאה את עצמה במצב בעייתי אפילו יותר. הערפל ביום שקדם להשקה? שם הייתה אופל עם כמעט 20 שנות הפסדים רצופות מ-1999. אבל אז הגיעה רכישת אופל על ידי PSA מג'נרל מוטורס ב-2017 הזרימה דם חדש בחברה, שהראתה מאזן חיובי ראשון ב-2018 - אבל האתגר הגדול עוד לפניה.

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
שילוב מנוע בנזין 1.6 טורבו 200 כ"ס ושני מנועים חשמליים בהספק כולל של 300 כ"ס/קינן כהן, קינן כהן

נחושה שלא למצוא את עצמה שוב בלי היצע אטרקטיבי, אופל נכנסת עמוק מאוד לשימוש בפלטפורמות המודולריות של PSA, במערכות ההנעה שלה ועם דגש על הפן החשמלי. אופל, שחרטום המכוניות שלה נושא את סמל הברק, רואה את מקומה בהפיכה שלה לחטיבה המחושמלת של PSA - כמה סמלי. עד 2024 כל מכוניות של אופל תהייה עם הנעה חשמלית, בעתיד הקרוב אנחנו נראה וננהג בקורסה החשמלית החדשה, במוקה החדש, אבל בינתיים, הדגם הראשון לצאת עם מערכת חשמלית הוא הגרנדלנד X פלאג אין הייבריד4.

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
המכוניות עם לוגו הברק יהיו בחוד החנית של חשמול PSA/קינן כהן, קינן כהן

על הנעת הגרנדלנד X פלאג אין אחראים מנוע בנזין 1.6 ליטר בהספק 200 כ"ס שמניע את הגלגלים הקדמיים. אליו מצטרפים שני מנועים חשמליים, אחד מלפנים שיחד עם מנוע הבנזין מניע את הגלגלים הקדמיים דרך תיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית, ואחד מאחור שיוצרים למעשה הנעה כפולה לרכב.

המנוע האחורי אגב, יושב ביחידה אחת עם המתלה הרב חיבורי, מוטמע בתוכו באופן שמהפנט בתכנון שלו. ההספק המשולב של שלושת המנועים עומד על 300 כ"ס ו-53 קג"מ. סוללת ה-13.2 קילוואט שעה שלו מספיקה כדי להסיע למרחק של 59 ק"מ בכוח החשמל. לפי הנתונים של אופל, 80 אחוזים מהלקוחות נוהגים פחות מ-50 ק"מ ביום. זמני הטעינה של הסוללות נעים בין כ-7 שעות משקע ביתי רגיל, 4 שעות לשקט תעשייתי ושעה ו-50 דקות מעמדת טעינה ייעודית.

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
החומרים איכותיים, את ההתחכמויות בתא הנוסעים הם השאירו לפיג'ו/קינן כהן, קינן כהן

נוסע רחוק?

מעמדת טעינה ייעודית כזו בדיוק, אני מנתק את הגרנדלד X פלאג אין ויוצא לדרך, לא לפני שאני מאפס את מד המרחק. תחילת הנסיעה שלי היא במצב החשמלי, אחד מבין ארבעה מצבי הנהיגה של הדגם. בנוסף אליו יש את המצב ההיברידי, שמנהל את העברת הכוח בין מנוע הבנזין והחשמל ובין שני המנועים החשמליים. במצב הנעה כפולה מופעלים שני המנועים, הקדמי והאחורי באופן קבוע והרביעי הוא מצב ספורט אם נוסעים לשחק טניס, סתם, במצב הזה יעשו שימוש המנועים במצב ניצול מקסימלי שלהם.

שלא כמו יצרניות אחרות, במערכת הזו, לא ניתן לעשות שימוש במנוע הבנזין כ"גנרטור" מאריך טווח שטוען את הסוללות (כמו למשל במיצובישי אאוטלנדר PHEV וגם בוולוו S60 T8 החדשה), באופל טוענים שאופי השימוש במכונית בשילוב עם מערכת הבלימה הרגנרטיבית שטוענת את הסוללות בבלימה מייתרות את השימוש במערכת כזו שרק תעמיס על מנוע הבנזין ולא תחסוך דלק בשורה התחתונה. מה שכן יש כאן, זו אפשרות "לנעול" כמות אנרגיה מינימלית לנסיעה החשמלית, חשוב בעיקר ללקוחות בערים בהן מוגבלת התנועה למכוניות חשמליות בלבד (חיווי חיצוני מתחת למראה מצביע שהרכב נע בכוח החשמל).

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
מרווח גם מאחור/קינן כהן, קינן כהן

הנהיגה בכבישים הצדדיים ובדרכים המהירות של גבול שוויץ-גרמניה נעשית בקלילות במצב החשמלי. התאוצות לא מסחררות, אבל אספקת הכוח מיידית והרכב מגיב היטב ללחיצה על הדוושה. המהירות המירבית במצב זה מוגבלת ל-135 קמ"ש (כמו גם במצב ההנעה הכפולה הקבועה), אבל זה מספיק כדי לעמוד בקצב התנועה מסביב. במצב ההיברידי ומצב ספורט, המהירות המירבית היא 235 קמ"ש והתאוצה זריזה עם 6.1 שניות ל-100 קמ"ש. בידוד הרעשים טוב בהתחשב בעובדה שאני על צמיגי שלג שלא נוטים להיות שקטים, לחובתו נרשמים רעשי רוח מוגזמים מכיוון המראות בגזרת 120 קמ"ש. בזמן השיוט הזה אני גם מעיף מבט מסביב, תא הנוסעים זהה לחלוטין לזה של הגרנדלנד X הרגיל. השינוי היחיד הוא תצוגת מד אנרגיה בלוח המחוונים ובמסך המולטימדיה.

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
"תמשיך להיות גיבור עם השרוולים המקופלים שלך, אני לא נשארת להכין לך מרק עוף כשתתקרר..."/קינן כהן, קינן כהן

זה שהוא זהה לגרנדלנד X אומר שהוא נעים ומרווח, כמובן שמכוניות ההשקה הגיעו ברמת הגימור הגבוהה ביותר, אבל גם בניכוי הפינוקים האלקטרוניים כמו גג שמש, חימום מושבים וכו', איכות החומרים גבוהה מאוד, הנדסת האנוש מצוינת עם תפעול ברור וקל של כל המערכות צימוד לאנדרואיד ואפל, כמות טובה של תאי אחסון ומושב אחורי מרווח ועם יציאות מיזוג. אפילו נפח תא המטען לא נפגע בהסבה, רק וויתר על הצמיג החלופי. גרנדלנד X פלאג אין אמנם נשען על הפיג'ו 3008, אבל באופל אמרו "לא תודה" והשאירו את כל המופע האור קולי והתפעול המסוגנן והמעיק של חלק גדול מהפונקציות דרך מערכת המולטימדיה לצרפתים, והלכו על יעילות ושימושיות. אם ממש רוצים להיות קטנוניים, לוח מחוונים דיגיטלי היה מתאים יותר לכל אווירת ההיטק פה.

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין/קינן כהן, קינן כהן

40 ק"מ בדיוק עוברים עלינו בכבישים המהירים והכפריים עד שהסוללה מתרוקנת ואנחנו עוברים למצב ההיברידי. זה בדיוק בזמן לתחילת העליות לרכס ההרים מעל היער השחור, שלג מתחיל להיערם פה ושם ובהמשך הופך לתפאורה הקבועה שמלווה את הנהיגה. בשל השימוש במנוע 1.6 בנזין בריא עם 200 סוסים, גם בלי חיל הפרשים החשמלי ולמרות תוספת משקל של 375 ק"ג ביחס לגרסת ה-1.6 הרגילה - לא חסר לו כוח לטפס למעלה.

את הירידות אני מעביר במצב B של תיבת ההילוכים שמגביר את הטעינה החוזרת לסוללות, אוגר מספיק מיץ חשמל כדי לצאת לנהיגת שלג קצרה במצב ההנעה הכפולה הקבועה. לא מדובר במבחן שטח, אבל היה מפתיע לראות את המשיכה שלו כאשר על אף האחיזה הלא גבוהה צלחנו טיפוס מדרגה נסתרת בשלג בלי דרמות.

על צמיגי שלג ובכבישים בטמפרטורה קרובה לאפס, אני לא מתכוון לעשות משהו יותר מלנהוג אותו חזרה בבטחה, כך ששני הקוראים שממש חשוב להם לדעת איך הוא מתנהג בפניות במצב "ספורט" - תובנות דינאמיות לא תקבלו הפעם.

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין/קינן כהן, קינן כהן

יביא ביצים וחלב?

אופל, כמו כל קונצרן PSA לא מתכוונת לשלם יורו-סנט אחד על אי עמידה בתקני הזיהום של ה-CAFE הדורשים עמידה בסף פליטה של 95 גרם CO2 לק"מ. על מנת לעשות את זה היא, כמו כל החברה במירוץ חימוש של כל מכוניותיה ביחידות הנעה חשמליות מחד, ושחרור מנועי דיזל מהצד השני. לגרסה שבה נהגנו תצטרף במהלך החודשים הקרובים גם גרסת הנעה קדמית זולה יותר ולה 224 כ"ס, כאשר השיווק שלה מתוכנן לרבעון השני של השנה.

אני מזכיר את זה משתי סיבות, הראשונה היא שלמרות החורף האחרון, אזרחי מדינת ישראל לא צפויים להזדקק ליכולות צליחת השלג של ההנעה הכפולה בגרסה בה נהגנו. הסיבה השנייה היא המחיר, כאשר השאיפה היא להתחיל את השיווק בישראל ביוני-יולי 2020, היבואנית לובינסקי תצטרך להילחם על כל יחידה מול היצרן לאור הביקוש באירופה לכלי רכב חשמליים, היברידים ופלאג אין ומלחמה מול יצרן גם אומרת תמחור קשיח, כך שכל הוזלה ברמת המוצר בהחלט תעזור לראות אותו פה במחיר סביר. כמה זה סביר? שאלה טובה. הדגם היחיד שדומה לו כיום הוא מיצובישי אאוטלנדר PHEV הוותיק שמתחיל ב-190 אלף שקלים, הגרנדלנד X פלאג אין יהיה להערכתי יקר יותר משמעותית לאור איכויות המוצר והביצועים העדיפים בהרבה.

נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין. קינן כהן, קינן כהן
נהיגה ראשונה: אופל גרנדלנד X פלאג אין/קינן כהן, קינן כהן

עד שיגיע ונראה את המחיר ונהייה כולנו חכמים יותר, בראייה הכוללת יותר, עיקר המסר שעולה פה הוא שאופל ממש לא מתכוונת להפוך למותג מדבקה של PSA שפשוט מחליפה את הסמל ומוכרת באולמות שלה, אלא חברה עם יעד וכיוון ברורים. כיוון שנמשיך לראות בדורות הבאים של היצרנית, כאלו שיקבלו זהות עצמאית ומאפיינים חיצוניים מובהקים. יאללה אופל, להרים עפרונות ולהתחיל לעבוד - אני רוצה אופל GT חשמלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully