וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשלנות: בדיקת בטיחות לאופנוע הסתיימה בתאונה

14.6.2016 / 8:07

בדיקת בלימה יזומה של מכון רישוי לאופנוע במסגרת ה'טסט' השנתי נעשתה ברישול ובניגוד לנהלים והסתיימה בתאונה ופציעה של בעל האופנוע. "בלמתי, האופנוע נזרק לכל הכיוונים ונפל על רגלי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במערכת) לביצוע בדיקת רישוי שנתית לאופנוע שבבעלותו במכון רישוי בעמק שרה שבבאר שבע. בדיקת האופנוע החלה כבשגרה לדבריו, בבדיקת תקינות המאותתים והאורות על ידי בוחן המשרד. לאחר מכן, התבקש ח' להגיע אל מסלול הבדיקה לשם ביצוע בדיקת תקינות הבלמים על גבי מתקן בדיקה ייעודי. לדבריו, מעולם לא נתקל במכשיר שכזה. מדובר במכשיר גלגלות שקוע, בדומה לזה של בדיקת בלמי המכוניות, אשר מניחים עליו בכל פעם גלגל בודד ומבצעים בלימה עם הבלם הרלוונטי (בכלי דו-גלגלי, הבלמים מופרדים זה מזה).

ח' נדרש לעלות על האופנוע שלו על מתקן הבלימה ולבצע את הבלימה לפי הוראות הבוחן. "הטסטר ביקש ממני לעלות בעזרת הצמיג הקדמי ולתפוס את הבלם הקדמי כאשר שתי הרגליים על הברזלים שבצדדים. עשיתי כך והבדיקה הראשונה עברה בהצלחה. כבר בבדיקה זו האופנוע נזרק בין שני הצדדים, אך הצלחתי להחזיקו. לאחר מכן התבקשתי להתקדם ולהעמיד את הצמיג האחורי על המתקן ולתפוס את הבלם האחורי (רגל ימין על הבלם ורגל שמאל דורכת על הברזל הייעודי בלבד). מספר שניות לאחר תחילת המבחן שוב האופנוע החל להתנדנד ולא יכלתי לייצב עצמי בעזרת רגל אחת והאופנוע החל למשוך את חלקו האחורי כלפי הצד הימני וכתוצאה מכך האופנוע נזרק לצד השמאלי כאשר הוא מונע בניוטרל ואני עליו. האופנוע נפל על רגל שמאל שלי וכתוצאה מכך נאלצתי להתפנות לבית החולים בעזרתו של עובד מטעם המוסך" ציין ח' בשיחה שערכנו עמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאחר וגם אנו לא מכירים שיטת בחינה כזו לאופנועים, פנינו למשרד התחבורה, האחראי על מכוני הרישוי בישראל בדרישה לקבל תשובות אודות מכשיר הבדיקה ואופן הפעלתו שללא ספק מעמידים את הרוכב בסכנה, שכן הבחינה עצמה נעשית ללא כל מיגון לאופנוע או אמצעי ישמור עליו במקומו בבטחה וכן על הרוכב המבצע וזו תגובת המשרד:

משרד התחבורה פועל על פי התקינה האירופאית בכל הנוגע לביצוע מבחני רישוי לרכב במכוני הרישוי. החל משנת 2007, נדרש כל מכון רישוי חדש שקיבל הסמכה ממשרד התחבורה, להתקין מכשיר לבחינת כוח בלימה לאופנועים על כל סוגי הדו גלגלי. יצוין כי מכשירי הבדיקה במכוני הרישוי נדרשים לעבור מדי שנה כיול ובדיקה של מעבדת רכב, הבודקת את כשירותם. מעבר למכשיר הבדיקה, נדרש כל מכון רישוי להעמיד בוחן רישוי, המחזיק ברישיון נהיגה מתאים לרכב דו גלגלי. מכל מקום, הבחינה על המתקן אמורה להתבצע על ידי בוחן מאומן של המכון, ולא על ידי רוכב האופנוע. אגף הבטיחות של משרד הכלכלה חוקר בימים אלה את התאונה שארעה, ובהתאם לממצאיה משרד התחבורה יחדד את הנהלים במכוני הרישוי".

אין לזלזל בחשיבות בדיקות התקינות לכלי הרכב על כבישי ישראל, אולם כדאי שאלה יעשו באופן שימנע פגיעה בבודקים וברוכבים גם במהלך הבדיקה. לא רק שיתכן שמכון הרישוי הפעיל מכשיר שלא נבדק ואושר לבדיקת הבלימה של דו-גלגלי, אלא הבוחן במכון התרשל בכך שדרש מרוכב האופנוע לבצע את הבדיקה, במקום לבצעה בעצמו כמחויב בהוראות משרד התחבורה. בינתיים ח' נותר פצוע ממקרה זה ואופנועו ניזוק וההשלכות של מקרה זה יתבררו בקרוב מאוד.

עוד בוואלה! רכב:
רכב חדש יחויב במבחן רישוי רק לאחר 3 שנים
אופל אסטרה החדשה במבחן דרכים
לייק אחד ואתם בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully