וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיג'ו 308 המחודשת במבחן דרכים. שדרוג טכנולוגי

25.6.2017 / 7:45

ארבע שנים אחרי שהוצגה מקבלת פיג'ו 308 מתיחת פנים שנוגעת פחות בעיצוב החיצוני אבל מטפלת ביחידות ההנעה וחבילת הבטיחות שלה. הוזמנו לנהוג בה ולהתרשם מהיצע המנועים החדש באוסטריה וגרמניה. לישראל היא צפויה להגיע בתחילת 2018

פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
פיג'ו 308 המחודשת. עיקר העדכונים מתחת לפני השטח/אתר יצרן

ז'אן פיליפ אימפרטו מנכ"ל פיג'ו מספר לנו על הביצועים של פיג'ו בשנה החולפת, על התחזיות להמשך ועל היצע הדגמים. המספרים יפים הגרפים מעודדים, באמת כפיים, אבל היה שילוש אותיות אחד שחזר על עצמו די הרבה – SUV. כן, תנועת המטוטלת של היחס בין כלי הרכב בעלי המרכב המוגבה לאלו הרגילים הולך ונוטה לכיוון הראשונים כבר כמה שנים.

אבל גם על רקע המגמה הזו, שנראה שאי אפשר לדבר על מכוניות קומפקטיות בלי לגעת בה, בפיג'ו ממשיכים להשקיע מאמצים במכונית שלהם בסגמנט C שעדיין מהווה 38 אחוזים מהשוק האירופי.

הנציגה שלהם שם היא מאז 2014 ה-308, עכשיו היא מקבלת טיפול אמצע חיים, שמטבעו ולאור המשאבים שמופנים באופן טבעי לאותם SUV מתמקד, מתוך שיקול עלות-תועלת ברור במקומות בהם החברה יכולה להרוויח נקודות.

פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה/אתר יצרן

מתוחה ובטוחה

אם בעיצוב החיצוני חסכו בפיג'ו במהפכות, אזי שבתוך תא הנוסעים העדכון היה מתון עוד יותר

כאמור, עיקר החידושים ב-308 נמצאים בתחומים הפחות גלויים לעין. אולם את עדכון אמצע החיים של הדגם ניצלה החברה גם כדי לרענן את המראה החיצוני של המכונית. השינויים הבולטים במראה החיצוני נוגעים ליחידות התאורה שכעת מאכלסות תאורת LED מלפנים ומאחור, הגריל קיבל עיטורי כרום והוא בולט יותר, גם בזכות האריה שמעתה מתנוסס במרכזו במקום על מכסה המנוע שמצדו גם קיבל תפיחה מרכזית במקום הקימורים בדגם שלפני מתיחת הפנים. עוד מרכיב חיצוני שנוסף הוא אותה קוביית פלסטיק שחורה בחלק התחתון של הפגוש, עדות למכלול מערכות הבטיחות שקיבלה. גם הפגושים עצמם עודכנו למראה ספורטיבי וחד יותר, עם פתחי אוורור נוספים ושילוב פנסי הערפל בהם.

אם בעיצוב החיצוני חסכו בפיג'ו במהפכות, אזי שבתוך תא הנוסעים העדכון היה מתון עוד יותר. המכוניות שהגיעו להשקה היו פחות או יותר הגרסאות המאובזרות ביותר שניתן להעלות על הדעת, מה שהקשה על היכולת לעמוד על טיב ההצהרה של שיפור בחומרי הדיפון וריפוד המושבים. אולם ככל שניתן היה להתרשם, העסק נמצא בהחלט על הצד האיכותי של הסקאלה. למעט הקונסולה המרכזית שגם אחרי מתיחת הפנים, נקישה ומגע בה מגלה פלסטיק נוקשה ופשוט.

שאר העיצוב לא השתנה באופן שניתן להבחין בו ללא זכוכית מגדלת או תואר שני ב"מצא את ההבדלים". הוא מצד אחד עדיין נראה טוב, וזו נקודת זכות גדולה מאוד לתא נוסעים בעולם שבו מהפכות עיצוב מתרגשות עלינו חדשות לבקרים. מצד שני, הוא עדיין מכיל כמה תקלות של ממש בהיבט הנדסת האנוש שלו. הראשונה, הבולטת ומבחינתי גם לא ממש מובנת – היא השארת תפעול הרוב המוחלט של מערכות הנהיגה במסך המגע. רוצים להנמיך את עוצמת המפוח תוך כדי שיחת טלפון בנהיגה? מזל טוב, ברוכים הבאים למקבילה המוטורית של מבדקי קוארדינציה של קורס טיס.

כן, אני יודע שטאבלטים זה מה שהולך היום, ועם 9.7 אינץ' הוא גם גדול מאוד ומקושר מאוד עם תאימות לאפל ואנדרואיד. אני יודע שזה גם יהיה הכיוון של השנים הבאות, אבל אפשר וצריך להשאיר לפחות את תפעול הפונקציות הנפוצות במיקום נגיש וקל.

עוד באותו נושא

קקטוס של סיטרואן קיבל תיבה אוטומטית, איך הוא בכביש?

לכתבה המלאה
פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה/אתר יצרן
העדכון הבולט, החשוב והמשמעותי ביותר כאן ל-308 הוא כאמור סט חדש ומלא של מערכות בטיחות מתקדמות

עוד מוזרויות קטנות של 308 היו ונותרו עניין הגודל של ההגה, תנוחת הנהיגה ומיקום לוח המחוונים ביחס לתנוחת הנהיגה. אי אפשר את הכל ביחד – או שההגה מסתיר את לוח המחוונים, או שתנוחת הנהיגה לא תהייה טובה. לאורך השנים בהן עושה החברה שימוש בסידור הזה, העולם נחלק לשתי קבוצות, זו שאין לה שום בעיה עם הסידור הזה ומוצאת תנוחת נהיגה בקלות ושאר העולם. הלאה, עניין מד הסל"ד שנע בניגוד לכיוון השעון, לא מאוד מפריע, סתם מוזר ומיותר. מה שגם מוזר, גם מיותר וגם מפריע הוא שבמצב "ספורט" נצבע לוח המחוונים כולו באדום, כולל שנתות מד הסל"ד, מה שמעלים לחלוטין את הקו האדום של מחט הסל"ד וזה קורה דווקא במצב ספורט.

שאר תא הנוסעים הוא כל מה שאתם ואנחנו מכירים מפיג'ו 308, המרווח טוב מאוד, המושבים מצוינים. אנחנו נהגנו בתצורת הסטיישן בה בסיס הגלגלים ארוך משל גרסת ההאצ'בק ב-11 ס"מ תמימים ומשמעותיים ועומד על 273 ס"מ לעומת 262 בגרסת ההאצ'בק. תא המטען, כדרכם של תאי מטען של סטיישנים ענק ושימושי עם פתח הטענה נהדר ושימוש מבריק בטבעות עיגון הנעות על גבי מסילות ברצפת תא המטען ומאפשרות גמישות בעיגון מטען.

אבל העדכון הבולט, החשוב והמשמעותי ביותר כאן ל-308 הוא כאמור סט חדש ומלא של מערכות בטיחות מתקדמות. התראת אי שמירת מרחק הן מכלי רכב והן התראה על קרבה להולך רגל. הגברה של עוצמת הבלימה או בלימה עצמאית במידה והנהג לא בולם. טווח הפעולה של המערכת גדול מאוד ומתחיל ב-5 קמ"ש עד 140 קמ"ש כאשר בלימה אל מול מכשול נייח פעילה עד מהירות 80 קמ"ש ובלימה אל מול הולך רגל פעילה עד 60 קמ"ש.

בקרת השיוט האקטיבית מאפשרת עקיבה אחר מכונית עם יכולת האצה-האטה עצמאית בהתאם למהירות הנבחרת. יחד עם מערכת זיהוי שלטי מהירות, ניתן לכייל את בקרת השיוט לשמור על מהירות בהתאם לשילוט המהירות המותרת.

התראת סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי פעילים ממהירות של מעל ל-65 קמ"ש. כמו גם התראת רכב ב"שטח מת" ומצלמת רוורס כולל תצוגת "מבט על" של סביבת הרכב הקרובה.

למעשה, אם תגיע ה-308 לישראל עם חבילת הבטיחות המלאה הזו (וזו שאיפת היבואנית) היא למעשה תהייה אחת המשפחתיות בעלות מעטפת ההגנה הבטיחותית הטובות ביותר בישראל.

חזק יותר, נקי יותר

פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה/אתר יצרן
ה-308 מכונית מהנה לנהיגה בבסיסה ועם מספיק סוסים כדי לאתגר את השלדה שלה אפשר להעלות חיוך קטן גם אחרי שמורידים את הילדים בגן

במהלך ההשקה דגמנו את סדרת המנועים החדשה של פיג'ו. חלקם חדשים לחלוטין וחלקם מחודשים ועברו טיפול כדי לעמוד בתקני זיהום אוויר מחמירים ביותר, כולל כאלו שבהן יידרשו היצרניות לעמוד רק ב-2020 (האם זה אומר שלא נראה מחליפה עד אז? בהשקה לא קיבלתי תשובה ברורה על השאלה הזו). כמו כן נהגנו במכונית עם תיבת הילוכים חדשה אחת של היצרנית שפותחה בשיתוף אייסין היפנית, ספקית תיבות ההילוכים של קונצרן PSA.

התחלנו את היום עם שילוב מנוע דיזל 2.0 ליטרים חדש לחלוטין עם 180 כ"ס המחובר לתיבת הילוכים חדשה גם היא עם שמונה יחסי העברה. כמו בכל הגרסאות האוטומטיות, ידית ההילוכים כאן מוותרת על סידור המסילה המשוננת ועוברת לבורר הילוכים חשמלי. נגיעה קטנה למעלה או למטה וההילוך משולב.

מנוע הדיזל החדש מרשים מאוד, משיכה חזקה קדימה בכל מהירות או הילוך. 40.8 קג"מ מייצרים דחף טוב אם כי לא בטווח סל"ד גדול מדי. בשל כך כנראה תיבת ההילוכים פעילה מאוד בהתרוצצות בין יחסי ההעברה כדי למקם את המנוע בטווח היעיל. שורה תחתונה, מנוע דיזל נהדר עם ביצועים טובים, אבל מי שחושב על דיזל ספורטיבי – זה לא ממש הכיוון.

המנוע השני היה דיזל 130 כ"ס עם תיבת הילוכים ידנית, המנוע הזה בנפח 1.5 ליטרים חדש לחלוטין ומחליף את מנוע ה-1.6 דיזל הקודם של החברה. 130 כ"ס ו-30.6 קג"מ מתבררים בפועל בכבישים ההרריים בהם נהגנו כמספיקים בהחלט, אם כי גם פה, כמו במנוע ה-180 כ"ס טווח הפעולה לא מאוד רחב. הכניסה שלו לפעולה מאוד מורגשת בסביבות 1,500 סל"ד והוא דוחף קדימה באסרטיביות עד 3,500 סל"ד ואז פורש למנוחת צהריים. מבין שני מנועי הדיזל, זה המנוע שסביר יותר להניח שיגיע לישראל, אולם כרגע הוא אינו מוצע עם תיבת הילוכים אוטומטית, כך שהוא פחות רלוונטי לעת עתה.

בהמשך ההשקה נהגנו גם בגרסאות הבנזין. נתחיל בחדשה והחזקה ונעבור לאלו שסביר להניח ויהוו את עיקר מכירות הדגם.

לגרסה זו קוראים 308GT שימו לב שלא לבלבל עם רמת הגימור "GT ליין" המוצעת ברוב רמות הגימור כפסגת האבזור (עיסוי חשמלי במושבים, שילוב עור ובד ועוד). המנוע המדובר הינו וריאציה על בסיס מנוע ה-THP של פיג'ו שנמצא גם בגרסת ה-GTI. 1.6 ליטר מוגדש עם 205 כ"ס 29 קג"מ ותיבת הילוכים ידנית עם שישה יחסי העברה. מדהים לחשוב איך עד לפני לא הרבה שנים 205 כ"ס היוו את התקן לקומפקטית ספורטיבית כהלכתה, והיום הם המספר שצמוד לגרסה ה"חמימה" של המשפחתית של פיג'ו. מה שכן, מידות הצמיגים 225/40 על חישוק 18 אינץ' עם צמיגי מישלן פיילוט ספורט 3 היא מצוידת במה שצריך כדי לספק את הנהג הממהר.

היא אכן עושה את זה טוב, ה-308 מכונית מהנה לנהיגה בבסיסה ועם מספיק סוסים כדי לאתגר את השלדה שלה אפשר להעלות חיוך קטן גם אחרי שמורידים את הילדים בגן. ההגה מהיר ומדויק, אבל עם ציון אפס בתחום המשוב, נראה שזה המצב בקטגוריה שלה. הבלמים טובים ועם הרבה רגש, נוחות הנסיעה טובה למרות החתך הנמוך של הצמיגים. מהלך ידית ההילוכים אמנם מעט ארוך, אבל שוב, לא מדובר בגרסה הספורטיבית אלא במעין משפחתית מפולפלת מעט ואת זה היא עושה בסדר גמור. אגב, זו גם הייתה הגרסה היחידה בה צליל המנוע המלאכותי והמוגזם המופק מהרמקולים כאשר לוחצים על מתג ה"ספורט" היה לעניין.

פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה/אתר יצרן

המנוע הרלוונטי יותר לישראל הוא ה-1.2 ליטרים בנזין עם שלושה צילינדרים ומגדש טורבו. עקרונית זה אותו המנוע שאנחנו מכירים כבר עכשיו, אולם הוא עבר שורת עדכונים, בעיקר לשיפור העמידה שלו בתקני זיהום אוויר, כולל התקנת מסנן חלקיקים – לראשונה ככל הידוע לי במכונית בנזין. מעבר לזה מדובר במנוע שראוי לגמרי לעמוד בשורה אחת עם מגמת מצומצמי הנפח והצילינדרים המודרניים. 130 כוחות הסוס שלו מגיעים ללא גמגום, היסוס או שיהוי, אין רעידות גם לא בגלישה איטית עם רגל מלטפת את הבלמים.

ההתנהגות טובה מאוד, צפויה, בטוחה ונייטרלית. למרות ציוד מכוניות המבחן בהשקה בחישוקי 18 אינץ' ועליהם צמיגי 225/40 מופרכים ולא משפחתיים בעליל, נוחות הנסיעה הייתה מצוינת. חלק מהמחמאות כמובן הולך לסלילה האיכותית של כבישי אוסטריה, אבל בהחלט גם לפיג'ו. סביר להניח שבארץ נקבל אותה עם חתך נורמלי יותר (היא מוצעת גם עם חישוקי 15,16 ו-17 אינץ' בחתכים 65 ו-55 על 195 ו-205).

עושה עליה?

פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה/אתר יצרן

את הסיכום על פיג'ו 308 אני מחלק לשני היבטים. המכונית, והשוק המקומי.

מבחינת המכונית, יש לנו פה מקרה קלאסי של רענון אמצע חיים למכונית טובה למדי בבסיסה שמקבלת טיפול ברוח העידן הנוכחי – חיסכון בדלק ופליטת מזהמים וכן מערכות בטיחות. לא חפה ממגרעות, אבל בהחלט מחפה עליהם בהיבטים של נוחות ואבזור בטיחות.

לגבי השוק המקומי, צפי ההגעה לישראל העומד על תחילת 2018 לווה במהלך ההשקה במשפט "במחיר שובר שוק". מכיוון שצמצום פליטת המזהמים הוא "שקוף" מבחינת הצרכן הישראלי, ומכיוון שלמרות השיפור במודעות, גם עניין הבטיחות הוא עדיין לא הכוח המניע המרכזי בשיקולים של קניית מכונית חדשה. אותו "מחיר שובר שוק" יהיה זה שעל פיו תקום המכונית או לא.

נוכחנו כבר בעבר הלא רחוק ביכולת של היבואנית להעמיד תג מחיר אטרקטיבי מאוד למכוניות שלה, עיין ערך סיטרואן קקטוס האוטומטית וכן פיג'ו 208 טרם העלייה במחירה. אם היא אכן תגיע לישראל ארוזה במעטפת הבטיחות שלה ועם המנוע הנקי שלה – הטבות המס שמעניקה המדינה בשני סעיפים אלו יחד עם רצון טוב של היצרנית בהחלט יכולים לסייע לה לייצר הצעה מאוד אטרקטיבית. לו תזכה גם היא לכיסוי של חמש שנות אחריות כמו מוצרי סיטרואן החדשים – לא מופרך יהיה להגיד שזו הזדמנות אמיתית עבור המכונית הזו לקבל את המעמד שהיא ראויה לו בשוק המקומי על אף מגרעותיה והפז"מ שלה בשוק.

ההחלטה האסטרטגית של היבואנית לצמצם פעילות בשדה הליסינג ולהציע את המכוניות במחיר אטרקטיבי ללקוח הפרטי ולא לציי הרכב שקונים "על המשקל" בהתאם להנחה שהם מקבלים מהמחיר הרשמי – גם היא עשויה להחזיר את הלקוחות הפרטיים לאולמות של פיג'ו.

על הצד הטכני – פיג'ו 308 סטיישן, 1.2 ליטר אוטומטית

מנוע, הנעה – בנזין, 3 צילינדרים, טורבו, קדמית
נפח – 1,199 סמ"ק
הספק/סל"ד – 5,500/130
מומנט/סל"ד – 1,750/23.4
תיבת הילוכים – אוטומטית, 6 הילוכים
ביצועים
תאוצה 0-100 (שניות) – 10.1
מהירות מירבית (קמ"ש) - 194
מידות
אורך (ס"מ) – 459
רוחב (ס"מ) – 156
גובה (ס"מ) – 147
בסיס גלגלים (ס"מ) – 273
תא מטען (ליטרים) – 660
משקל (ק"ג) – 1,150
מתלים, בלמים, צמיגים
מתלים קד'/אח' – מק'פרסון/קורת פיתול
בלמים קד'/אח' – דיסקים מאווררים/דיסקים
צמיגים – 225/40 18R

פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה. אתר יצרן
פיג'ו 308 המחודשת – נהיגה ראשונה/אתר יצרן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully