ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
ג'ילי גיאומטרי C/רונן טופלברג

מבחן ראשון: ג'ילי גיאומטרי C 460

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 17:28

התחרות בשוק הרכב החשמלי העממי כרגע עלתה מדרגה. הגיאומטרי C של ג'ילי התייצב בזירה עם מחסנית מלאה יתרונות על המתחרים שלו. אבל נייר לחוד ומציאות לחוד, איך הוא על הכביש?

האירופים עוצרים ייצור, מגרשי חנייה ענקיים מאחסנים מכוניות מוכנות שלא ניתן למכור מכיוון שחסרים להם שבבים נחוצים. האמריקנים מציעים את הטנדרים שלהם בניכוי מערכות מסוימות רק כדי להמשיך להזיז מלאי ולא לתקוע את פסי היצור. אצל חלק מהיפנים אתם יכולים להזמין מכונית עכשיו ולקבל בינתיים לוח שנה עם תמונות שלה ולספור את החודשים. אצל הסינים? טוב, שם נראה שהעסקים כרגיל, שוק הרכב הגדול ביותר בעולם כמעט ולא הושפע מהקורונה (20.8 מיליון כלי רכב, ירידה של 2 אחוזים בלבד ב-2020) וגם משבר השבבים שמטריף את התעשייה לא נראה כמשהו שמטריד אותם מאוד.

להיפך, להם יש משימה וזו ההזדמנות שלהם. מה המשימה? לנצל את הגידול הגובר בביקוש לכלי רכב חשמליים בשווקי המערב, כדי לפרוץ החוצה לשווקים חדשים. כאשר השימוש בהנעה החשמלית למעשה מוחק כמעט לחלוטין ולעיתים מוחק לחלוטין כל ייתרון שטרחו היצרניות האירופיות, היפניות והקוריאניות להשיג לאורך שנים בתחום מנועי הבעירה הפנימית.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
כמו מתחרותיה, היא מבוססת על דגם בנזין/רונן טופלברג

על ג'ילי, שהיא מעצמה תעשייתית אדירה בסין ומותג הרכב הגדול ביותר בסין אולי לא שמעתם. אבל התאגיד הפרטי הזה חולש על רשת מסועפת של בעלויות על חברות, החל מכאלו שאתם מכירים בתעשיית הרכב כמו וולוו, לוטוס ועד מותגים חדשים ופחות מוכרים כמו LYNK&CO , זיקר, שותפות במותג סמארט ועוד. אבל היא מקיפה עוד הרבה יותר מזה, מאוטובוסים וכלי רכב מסחריים, שלוש יצרניות אופנועים (בהן ליפאן ובנלי), VOLOCOPTER שמייצרת מגה-רחפנים לתחבורה עירונית, חברות כרייה, פיננסים, מכונים טכנולוגיים, שתי אוניברסיטאות, מסלול מירוצים ואנחנו לא בשליש הרשימה. אבל אנחנו פה לדבר על המוצר שלה שרלוונטי אלינו יותר מרחפן ענק (בינתיים) - הגיאומטרי C.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
העיצוב נאה, אם כי לא רושם פרקים חדשים בתלודות התחום/רונן טופלברג

אז הסנונית החשמלית הראשונה של ג'ילי לשווקים מחוץ לסין היא כמו לא מעט מהמתחרות שלה הסבה של מכונית בנזין קיימת להנעה חשמלית, זה עושה דברים פשוטים יותר וזולים יותר. במקרה שלה זו אמגרנד GS, מה זה אמגרנד? לא יודע, אולי זה "מכונית-האצ'בק-קרוסאובר-גנרית-אך-נאה-למראה" במנדרינית. כי היא באמת כזו, למעט החזית האטומה ופס התאורה הרציף מאחור אין פה איזו בשורה אסטטית.

בתא הנוסעים, טוב, שם הסיפור שונה שלא לומר - אחר לגמרי. בניגוד למראה המצועצע ומלא הגימיקים לעיתים של דברים מסין, העסק כאן מאופק מחד ודי חדשני מאידך. זה מראה שמשתווה למה שהיינו מצפים למשל מיצרניות אירופיות בתחום של שילוב החומרים הצבעים והמרקמים. אז נכון, בעוד הקונסולה המרכזית והדשבורד שונה מהמקור הבנזיני, איכות החומרים בדלתות למשל לא מיישר קו עם זה של השאר.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
עיצוב הפנים מודרני ואלגנטי/רונן טופלברג

לוח המחוונים הקטן יחסית עמוס במידע, התצוגה העילית פותרת חלק מהצורך להתמקד בו כדי לקבל אינפורמציה חשובה. פותרת חלק אבל לא הכל, כך למשל כאשר צריך לדפדף בין תפריטים, זה נעשה מהפינה של המסך ובפונט לא גדול מספיק להצצה מהירה.

לצידו מסך המולטימדיה בגודל 12.3 אינץ' ששולט על מרבית המערכות. הוא מהיר להגיב, האייקונים המרכזיים גדולים ונגישים וקיצורי הדרך לבקרת האקלים מבוצעים טוב מאוד. אין לו צימוד אנדרואיד ואפל, וכדאי שיצטייד בכזה, בינתיים יוכלו הלקוחות להשתמש בוויז מובנה. יש לו פיצ'ר חכם נוסף - החלקה של המסך לשמאל מביאה לקיצורי דרך לפעולות הנפוצות. אני יודע שראיתי את זה כבר איפה שהוא, ואז נופל לי האסימון - בוולוו XC40 החשמלי...

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
מיקום תמוהה של ביטול בקרת היציבות ובקרת הנסיעה במורד/רונן טופלברג

האלמנט של המשושים בקונסולה המרכזית נאה ונאה במיוחד בלילה כאשר תאורת האווירה מעניקה לכל העסק מראה חללי מאוד. מה שכן, אני יכול להתווכח עם ההיגיון לשים שם דווקא את הפעלת שתי הפונקציות הכי פחות סבירות ברכב כזה - ניתוק בקרת יציבות ובקרת נסיעה במדרון - במקום לשים שם דברים שבאמת תשתמשו בהם ביום יום כמו מצבי הנהיגה (eco, eco+ ו-sport) או לפחות דפדוף בין מצבי הבלימה הרגרנטיבית, הפעלת מצלמות היקפיות - שתקועות בתוך התפריטים.

בקונסולה המרכזית הצפה ומתחתיה יש די והותר מקום אחסון, משטח טעינה אלחוטי לנייד, תא נסגר בין המושבים מחזיק כוסות בודד ושני תאים קטנים יותר. את הישבן קולטים שני מושבים נוחים מאוד, מתכווננים חשמלית לארוכי רגליים הם יהיו מעט קצרים ויחסרו תמיכה בירכיים.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
בלילה תאורה האווירה משדרגת את המראה של התא/רונן טופלברג

שווה להתעכב על האבזור של הגיאומטרי C, כי לא תקבלו את כל מה שיש פה באף אחד מהמתחרים הישירים שלו, למעשה תטפסו עמוק לעולמות החשמליות היקרות ממנו בהרבה כמו איוניק 5 ואניאק כדי לקבל את מה שיש פה ואני מדבר על רמות הגימור הגבוהות שלהם של 200 אלף שקלים וצפונה. כיסאות החשמל, מערכת השמע של BOSE, הגג הפנורמי (יש כיסוי אטום, הללויה), מצלמת 360 מעלות שמחליפה תצוגה לדופן הרכב כאשר מאותתים בפניות איטיות ועוד. יש פה את כל מערכות הבטיחות (בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב וכו'). הרכב טרם נבחן במבדקי הריסוק החשובים של euro ncap ואנחנו עוד נמתין לראות איך הוא יתמודד שם.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
מושב אחורי מרווח, יש גם יציאות מיזוג ושקע USB/רונן טופלברג

המושב האחורי מרווח גם הוא ועם 270 ס"מ הוא מיישר קו עם מה שהולך אצל רוב המשפחתיות, רק עם כניסה, יציאה ומרווח ראש טובים יותר, יש גם שקע USB ויציאות מיזוג אוויר. המצב היה משופר משמעותית אם לא הייתה צצה מהרצפה תעלת ההינע - זכר לכך שהבסיס הוא מכונית בנזין. בתא המטען על 417 הליטרים שלו נראה קטן מאשר הנתון הרשמי הזה, יספיק לשימושים משפחתיים שוטפים, אבל לא מדובר באיזה מחסן מדהים.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
גג השמש הפנורמי בעל כיסוי אטום תודה לאל/רונן טופלברג

מתחת למכסה המנוע שלו (הוא עדיין לא מהחשמליות שמציעות גם תא מטען קדמי) יש מנוע חשמלי שמחובר לגלגלים הקדמיים ושולח 204 סוסים ו-31.6 קג"מ זה חזק משמעותית משני המתחרים שלו - יונדאי קונה (136 כ"ס) ו-MG ZS EV (143 כ"ס), ולמרות שנתון המומנט שלהם גבוה יותר, יש בגיאומטרי זריזות ונחישות שנעדרת מהשניים האחרים ביציאה מהמקום, בתאוצות ביניים ובאופן בו הוא מושך בעוז אל עבר המהירות המירבית שלו.

שני מצבי הנהיגה הרלוונטיים מבין השלושה שיש לו הם ה-ECO וה-SPORT, בראשון הוא זריז למדי, בשני הוא כבר עשוי להיות עצבני מדי לרוב הנהגים. המצב השלישי ECO+ כבר מנטרל מערכות מצילות חיים כמו מזגן ובאמת יישמר למקרי חירום שבהם כל קילומטר קובע. למרות האפשרות (המעט מטריחה דרך התפריטים) לשלוט במצבי הטעינה הרגנרטיבית, גם במצבה החזק ביותר הוא לא ממש מאפשר נהיגה ב"דוושה אחת" ועוצמת הרגנרציה פחות מוחשית מחשמלית אחרות.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
טווחי נסיעה חסרי תחרות בטווח המחירים שלו/רונן טופלברג

עם סוללת ה-70 קוט"ש של גרסה זו, הוא אמור להציע טווח מוצהר של 460 ק"מ. ניצלתי את שני ימי הנהיגה בו כדי לעשות את הדרך צפונה במצב נהיגה מתון המדמה שימוש סביר וממוצע ברכב אבל משופע בכבישים מהירים טוחני סוללה ובמאפיינים ההרריים שבין בקעת נטופה לכיוון צפת ומשם דרך צומת מחניים לרמת הגולן, צריכת החשמל עמדה על כ-17 קוט"ש ל-100 ק"מ, כלומר טווח ריאלי של כ-410-420 ק"מ, קרוב מאוד להצהרות. בחזור, נהגתי דרך צומת צמח, כביש 90, ואז בקטע הדינאמי של כביש גב ההר, כמה עשרות קילומטרים בהם הרכב באחד משלושה מצבים - תאוצה חזקה, בלימה חזקה ופנייה חזקה. בסיום האקט הזה עברנו לנסיעה מנהלתית על כביש 5 וחזרה לתל אביב, הפעם הנהיגה החזקה מאוד נתנה את אותתיה, הצריכה עלתה ל-18.7 קוט"ש ל-100 ק"מ - כלומר כ-370 ק"מ של טווח - שנבין, אלו מספרים מעולים, מעולים בכל קנה מידה של חשמלית עממית, לצורך ההשוואה, הטווח המוצהר של הצמד קונה ו-MG הוא 305 ק"מ ו-263 בהתאמה (ובפועל במבחן ההשוואתי שלנו, על תנאיו המכבידים, שניהם לא השיגו את המספר המדובר) נשמע זעום להפליא.

לא הזדמן לנו במבחן הזה לטעון את הרכב, אז נסתפק בנתוני היצרנית שמדברים על טעינה מלאה משקע 11 קילוואט ב-6 שעות וטעינה בעמדה מהירה (DC) של 75 קילוואט תביא את הסוללה מ-20 ל-80 אחוזים ב-36 דקות.
בכל הקשור לנוחות, הגיאומטרי C מפגין רמה טובה מאוד של שיכוך שיבושים על רוב סוגי הכבישים והסלילה. רק על בורות במהירות נמוכה הוא היה פחות מרשים בספיגה "חלקה" של מהלך הבולם. הבעיה הגדולה יותר שלו היא בתחום בידוד הרעשים. הם צריכים לתת שם עבודה הרבה יותר טובה, היעדר רעש המנוע מותיר יותר מדי מקום לרעש הצמיגים שחודר לתא, לרעשי הרוח ורעשי הדרך שחודרים לתא.

התנהגות הכביש לא מסעירה, אבל הוא צפוי, בעל אחיזה טובה מאוד וקשה להוציא אותו מאיזון גם בנהיגה מהירה. למעשה הבעיה העיקרית שלו היא הפער בין יכולת הצמיגים להוריד את הכוח לקרקע במיוחד ביצאה מפניות, שם בקרת היציבות נדרשת למתן את המנוע.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
רעשי הרוח הם סוגיה שהוא עוד יצטרך לטפל בה בסיבוב הבא של עדכון הדגם אם יהיה/רונן טופלברג

הרכב החשמלי הראשון של ג'ילי שמגיע לישראל עושה שני דברים ממש טוב - להציע טווח נדיב ואבזור עשיר. אבל יש חשמליות אחרות שעושות את זה גם כן, ואולי גם קצת יותר טוב ממנו. הן לא עושות דבר אחר טוב ממנו - וזה להציע את החבילה הזו במחיר נמוך משל המתחרות ובתמורה גבוהה הרבה יותר. המתחרים שלו חיממו את השטח, הוא הראשון שיש לו פוטנציאל להבעיר אותו ממש.

עוד בוואלה!

השוואתי: יונדאי קונה EV מול MG ZS EV

לכתבה המלאה

עבור 134 אלף שקלים לגרסת ה-350 ו-143 אלף שקלים לגרסת ה-460 הוא לא רק זול יותר ובעל טווחים גבוהים יותר מהמתחרים הישירים, הוא גם מביא לשולחן עוד רכיב - בניגוד לכלי הרכב החשמליים האחרים בהם החישוב של "החזר ההשקעה" בפער המחיר בינם לבין מכונית בנזין מקבילה כפוף לשימוש בן שנתיים או שלוש - כאשר מחירו הוא כשל משפחתית או קרוסאובר בעל מנוע בעירה פנימית או היברידי - החיסכון מתחיל מהקילומטר הראשון ומשם ואילך הוא ממשיך לרשום יתרונות בתחום האחזקה השוטפת הזולה יותר של מכונית חשמלית.

ג'ילי גיאומטרי C. קינן כהן
ישווק בשתי גרסאות 350 ו-460 בהתאם לטווחים המוצהרים/קינן כהן

שתי "הערות האזהרה" היחידות שניתן לצרף אליו בשלב זה הם העניין של בידוד הרעשים, אותו תצטרכו לבדוק בעצמכם בנסיעת מבחן בו וכן ההמתנה שלנו לחותמת הבטיחות של מבחני ריסוק בסטנדרט המחייב של euro ncap. אבל כבשורה, בשלהי שנת 2021, שנת המהפך החשמלי של השוק הישראלי - הג'ילי גיאומטרי C הוא המהלך שמקבע את הפריצה של המכוניות האלו למיינסטרים של שוק הרכב.

ג'ילי גיאומטרי C. רונן טופלברג,
שם שנצטרך להתרגל אליו/רונן טופלברג

על הצד הטכני: ג'ילי גיאומטרי C 460

מנוע, הנעה: חשמלי, קדמית
סוללה: 70 קוט"ש
הספק/סל"ד (כ"ס): 204
מומנט/סל"ד (קג"מ): 31.6
תיבת הילוכים: תיבת הפחתה, הילוך יחיד

מידות:
אורך (ס"מ):
443
רוחב (ס"מ): 183
גובה (ס"מ): 158
בסיס גלגלים (ס"מ): 270
תא מטען (ליטרים): 417

ביצועים:
תאוצה 0-100:
7.7 שניות
מהירות מירבית: 150 קמ"ש
טווח: 460 (מוצהר), 430 (מבחן)

מתחרות:
MG ZS EV, יונדאי קונה, פיג'ו 2008e

מחיר:
143 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully