וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרך: וולוו XC40 P8

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 15:47

המעבר של וולוו להנעה חשמלית טהורה מתחיל מלמטה, מדגם הכניסה שלהם, ה-XC40 שבגרסת ה-P8 מתחשמל בשני מנועים ורק נראה כמו XC40 רגיל

במבט כללי על תעשיית הרכב והשינוי החשמלי שעובר עליה, נראה שאפשר לחלק את העסק לשתי גישות - היצרניות שבונות מכונית חשמלית מאפס, פותחות דף חדש וממציאות את העסק מהבסיס, ואלו שלוקחות את הסיפור בגישה שונה, ומטמיעות טכנולוגיות של העולם החשמלי במכוניות של עולם הבנזין. כמובן שבתוך הבדלי הגישות האלו יש עוד המון דקויות, החל מהאתגרים של בניית מכונית חשמלית ייעודית מהבסיס וההשקעות הנדרשות לכך, ומצד שני הפשרות והאילוצים שיש בחלוקת פלטפורמה משותפת.

יצרניות היוקרה גם הן נתונות בדילמה הזו, ואפשר לראות אותן נוקטות בגישה החדשנית של בניית מכונית חשמלית ייעודית כמו יגואר i-pace לעומת גרסאות מוסבות במקרה של ב.מ.וו iX3. בקבוצה של הקרוסאוברים הקטנים המצב לא שונה בהרבה, עם אודי שמעמידה את ה-Q4 e-tron בעל הפלטפורמה הייעודית ומצד שני את מרצדס EQA שנשען על אחיו מונע הבנזין.

בוולוו? בוולוו בחרו לעשות את זה אחרת, היצרנית שמחויבת למעבר להנעה חשמלית מלאה מ-2030 פיצלה את ההצעה שלה לקרוסאובר קומפקטי לשני מוצרים העושים שימוש באותה פלטפורמת CMA, הראשון הוא ה-XC40 בגרסת P8 החשמלית שכאן, והשני הוא ה-C40 דגם נפרד שהוא גרסת "כמו קופה" שלו שתהייה בעלת הנעה חשמלית בלבד.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
מושבים נוחים, כמות טובה של תאי אחסון, הגוונים הכהים פוגעים באווירת היוקרה/קינן כהן

שחור על לבן

כמו מתחריו ממרצדס ולקסוס, גם הוא נוקט בשיטת השימוש במעטה חיצוני משותף לגרסאות הבנזין והחשמל. כמותם, ההבדלים החיצוניים מתמקדים בחרטום האטום, סמלי תקע סביב סביב ולוגו Recharge בקורה האחורית. לא ממש מסגיר את השינוי שנמצא מתחת למרכב.

וכמו ההופעה החיצונית, גם תא הנוסעים מזכיר את זה של הגרסה הרגילה, אבל מחביא שינויים מתחת למראה הזה. מבחינת הדימיון לגרסה הרגילה, תמצאו את עיצוב תאי הנוסעים החדשים של וולוו, רק בקטן. הוא נאה לכשעצמו, אלא ששימוש בחבילת ה-R דיזיין גוזרת מראה שחור על שחור, הופכת את התא לכהה וגורמת לו להיראות פחות מרווח. גם הפלסטיקה פה מסביב ובעיקר מקו מסך המולטימדיה ודרומה לא משדרת "יוקרה" כמו למשל תא הנוסעים של מרצדס EQA. על המסר של דיפוני הדלתות קשה להתווכח - שימוש בחומרים ממוחזרים זה נהדר, אבל התחושה והמראה - לא על התדר של "אני יושב ברכב של 300 אלף שקלים".

עוד בוואלה!

לא רק טוקיו: שיאים על גלגלים

לכתבה המלאה
מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
סביבת הנהג מאובזרת ודומה מאוד לגרסאות הרגילות למעט מערכת המולטימדיה החדשה/קינן כהן

למרות שעל פניו הוא נראה דומה, מסך המולטימדיה האנכי מריץ פה מערכת הפעלה ייעודית שפותחה במשותף עם גוגל ומוטמעת פה לראשונה. זה אומר גישה לחנות האפליקציות של גוגל, שימוש בסייען הקולי של גוגל וממשק מפות גוגל המסונכרן עם המכונית ומספק לא רק מידע והכוונה אלא גם חישוב של אחוזי הסוללה בהגעה ליעד או המלצה על נתיב המשלב טעינה בעת הצורך או ניווט ישיר לעמדות טעינה, כולל מסנן של סוג המטען. יש תמיכה בהקלדה בעברית, אך התצוגה בעברית חלקית בלבד.

הדור הנוכחי של מערכת ההפעלה נראה טוב מאוד, מהיר להגיב ואינטואטיבי מבעבר. בתפריטי המשנה יש עדיין כיתובים קטנים מדי לקריאה בחטף בזמן נהיגה והצורך לחטט בארבעה מסכים בדרך להפעלת פיצ'ר נהיגה פשוט כמו מצב נהיגה ב"דוושה אחת" הוא משהו שמאוד לא וולוואי מצידם ליפול בו.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
מערכת הניווט תיקח אתכם לעמדות טעינה ותראה לכם את אחוז הסוללה בדרך. וכן, העסק מסביב צובר כמויות אבק וטביעות אצבעות/קינן כהן

לעת עתה לא מוצע ה-XC40 עם מה שהופך להיות רכיב חובה - צימוד אנדרואיד או אפל, זה יתווסף בעתיד באמצעות עדכונים מרחוק בהם תומכת המכונית. זה אומר שצריך להסתמך על גוגל מפות, שהגרפיקה והפירוט בהן מאכילות אבק את אלו של וויז אבל בתכנון מסלולים מיטביים ופיצ'רים כמו התראות בזמן אמת - יש לגוגל פער לסגור.

מעבר לזה לא תשמעו מילה רעה על רשימת האבזור, הבחורצ'יק שם רף גבוה לקבוצה שלו. מערכת שמע של הרמן קרדון, גג שמש פנורמי, טעינה אלחוטית, תאורת לד עוקבת פניה, מצלמות 360, מושבים חשמליים מלפנים, קיפול חשמלי למשענות הראש ועוד.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
יהיה בסדר לשני ילדים ובוסטר או שני מבוגרים/קינן כהן

וכמעט מיותר לציין את זה בוולוו, אבל רשימת אבזור הבטיחות ארוכה ונשענת על מערכת חדשה משולבת רדאר ומצלמה. ברשימה: זיהוי הולכי רגל, אופניים, דו גלגלי וגם בעלי חיים גדולים עם בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת אי שמירת מרחק, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב ב"שטח מת", קריאת שלטי מהירות ואפילו מערכת שיודעת לבלום את המכונית בבטחה עצמאית בשול במקרה שהנהג לא מגיב להתרעות. גם פה, מערכת עדכונים מרחוק תאפשר לפתוח ולתמוך במאפייני בטיחות עתידיים.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
שני מפלסים לתא המטען ועוד אחד בן 31 ליטרים מלפנים/קינן כהן

בשאר המאפיינים שלו זה כמו כל XC40 אחר. מושבים נוחים מאוד גם למרחקים ארוכים, תנוחת נהיגה גבוהה עם תצפית טובה החוצה, קצת פחות טובה לאחור בגלל קורות C העבות. כך ששימוש במצלמות ההיקפיות או במראות המתכווננות מטה בשילוב לרוורס הכרחי. המרווח מאחור טוב, יש יציאות מיזוג, תאורה אישית. שני ילדים וחצי או שני מבוגרים יסתדרו פה בסדר גמור, תחושת המרווח נפגעת מעט בשל עיצוב החלונות ש"מטפס" למעלה.

ל-452 הליטרים של תא המטען (רחב, נגיש, נוח) מתווספים 31 ליטרים בתא המטען הקדמי שלו. פתרון נחמד לכבל, לנעלים או ציוד קמפינג מלוכלך או לפחות במקרה שלי, אפשרות לזרוק לשם כמה שקיות בשל גישה מוגבלת לתא המטען הרגיל בגלל מקום החניה.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
הגריל האטום הוא ההבדל הבולט בינו לבין אחיו עם מנועי הבנזין/קינן כהן

איך נוסע?

ככל מכונית חשמלית, העמסת הסוללות גובה מחיר במשקל המכונית. אצל ה-XC40 P8 זה אומר עוד כ-500 ק"ג למשקל כולל של 2,184 ק"ג. וזה אומר שאם לא הולכים לפתרון היקר של בולמים אדפטיביים או היקר מאוד של בולמי אוויר - הפתרון הוא להקשיח את המתלים. כך שאת נוחות הנסיעה המצוינת של גרסאות הבנזין מחליפה נוקשות וקופצנות על כל כביש שאינו חלק לגמרי. בידוד הרעשים טוב מאוד עד 130 קמ"ש, פחות טוב משם ואילך, בעיקר מכיוון הצמיגים.

מערכת ההנעה שהעניקה וולוו ל-XC40 P8 מאוד לא קונבנציונלית. בין שהסיבה היא היעד השאפתני של וולוו בעולמות החשמל והצורך להראות שהם רציניים לגמרי בסיפור הזה, או סתם רוח שטות של המהנדסים שם - התוצאה בהחלט מרשימה. ההנעה כפולה באדיבות שני מנועים חשמליים שמייצרים בצוותא הספק של 407 (!) כ"ס ו-67.3 קג"מ (!!) בקרוסאובר קטן (!!!). אלו 7 סוסים נורדיים ו-20 קג"מ יותר ממה שיש לאודי RSQ3 שגם ככה תפסנו ממנו גוש קטן ופסיכי של כוח. כמובן שאין בכלל מה להשוות בהיבט הזה למתחרה היחיד שלו לעת עתה המרצדס EQA עם 188 כ"ס ו-8.9 שניות נאות ל-100 קמ"ש, אבל הן ממש לא ה-4.9 שניות של הוולוו XC40 הזה.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
היה מראה להמון ספורטיביות את האגזוזים. אבל אין לו.../קינן כהן

ואיך הוא מאיץ? כמו אייל צפוני שליקק שקע תלת פאזי. מאית שנייה מהרגע שהדוושה נלחצת והוא נורה קדימה בשריקה ושקיקה. זה נחמד פעם, פעמיים, שלוש אבל חלאס, להאיץ בקו ישר? החיים הם לא מהיר ועצבני ואת זה יכול לעשות גם קוף עם בלוק ארבעה חורים מונח על הדוושה.

אז פנינו לכביש המפותל וגם שם גילינו שהוא מצליח להביא את הסוסים האלו לידי ביטוי ביצירת קצב מהיר באופן קרימינלי ועוד בשקט מוחלט שרק יללת הצמיגים מחרידה אותו. הסידור של מידת צמיגים לא זהה מלפנים ומאחור (235/50 ו-255/45 בהתאמה) היא מאפיין של מכוניות ספורט וכאן היא מביאה לרכב שיודע לפנות מהר וחזק. על זה תוסיפו את הכוח המתפרץ והעניין הזה שהעברה של הכוח מפוטנציאל למימוש לא דורשת את הפרוצדורה של בוכנות המניעות גל ארכובה, ממיר מומנט, תיבת הילוכים, גל הינע ואז לגלגלים - יש לחיצה, יש מין שבריר שניה של שיהוי שבו הרכב כאילו "מתיישב" על הקו ורגע אחר כך כל גלגל מקבל את הכוח המדויק שהוא יכול להוריד והמכונית נורית החוצה מהפניה.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
נוחות הנסיעה נפגעת בשל הקשחת המתלים/קינן כהן

זה לא אומר שהוא כיף כן? תבינו, מהר וכיף הם לפעמים שני דברים שונים לגמרי. לא ההגה, לא הגובה, לא הבולמים ובטח לא תחושת דוושת הבלם מרכיבים פה מכלול מהנה לנהיגה. הרבה מזה נובע גם מפיזיקה פשוטה של מרכז כובד, בניגוד למכוניות ספורט חשמליות חזקות כמו נניח פורשה טייקאן, שגם כשהיא כבדה - המשקל הזה מרוכז בין הגלגלים. פה הוא נמצא קצת מעל הקו הזה וזה אומר שאת המשולש שמנהל את הפיזיקה במכונית הזו מרכיבה גאומטריה אחרת לגמרי.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
טעינה מהירה תביא אתכם מ-10 ל-80 אחוזים ב-33 דקות/קינן כהן

כמה נוסע?

כשנכנסתי ל-XC40 חיפשתי מתג הנעה, מסתבר שאין, פשוט יושבים מכניסים ל-D ונוסעים. אחר כך חיפשתי בורר מצבי נהיגה, אתם יודעים ECO, NORMAL ו-SPORT המוכרים, מסתבר שאין, בוולוו מאמינים שהמתג הזה נמצא אצלך בראש. זה נשמע כמו תירוץ, זה התגלה כגאוני. כאילו היה מנטליסט בצוות הפיתוח, ה-XC40 P8 נוסע בדיוק כמו שאתה רוצה. בא לך ללחוץ? הוא טס, סתם לגלוש עם התנועה, הוא זורם באיזי ורגוע. כמובן שלכל זה יש משמעות בצריכת החשמל והטווח.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
בחירה חריגה לשתי מידות צמיגים שונות מלפנים ומאחור/קינן כהן

במבחן שלנו ערכנו שתי דגימות נהיגה, אחת שמדמה נהיגה יומיומית רגועה ומתונה ובדיקה נוספת של צריכה כוללת עם פרקים דינאמיים, כבישים מהירים ושאר הבדיקות. בראשונה צרך הרכב 19.8 קוט"ש ל-100 ק"מ, ועם סוללת 78 קוט"ש המשמעות היא 394 ק"מ של טווח. בצריכה הכוללת והמשולבת התוצאה הייתה 305 ק"מ של טווח. זה המנעד שאתם יכולים לצפות לו בתנאי אמת. והוא די מדהים בהתחשב ביכולות ובהספק שלו.

מבחינת זמני טעינה, מדובר בכ-8 שעות לטעינה מלאה מעמדת 11 קילוואט ממצב ריק למלא ובעמדת DC של 150 קילוואט הוא יידרש ל-33 דקות להגיע מ-10 ל-80 אחוזים.

כמה שווה?

אז מהו וולוו XC40 בגרסת P8 החשמלית? זה וולוו XC40, כלומר, כל מה שאתם מכירים מוולוו, עם היוקרה הסולידית, המתוחכמת, הבטיחות אבל בקרוסאובר קטן ומעוצב, אבל עם צעד משמעותי אל העתיד החשמלי ועם חתיכת פצצה של מנוע וביצועים וכל זה עם טווח ראוי לגמרי בחיים האמיתיים.
כמו כל מכונית, גם הוולוו הזה עושה דברים מסוימים טוב יותר (ביצועים, אבזור ובטיחות) ודברים אחרים פחות טוב (איכות חומרים, נוחות והתנהגות), אבל בכל מה שקשור להשוואה שלו לתחרות העדכנית וזו שבטווח הזמן הנראה לעין, הוא פשוט נוקאאוט מטלטל בקטגוריה שלו ואולי מעבר לה.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
שברו את פרדיגמת ההספק לשקל בשוק היוקרה/קינן כהן

כי את הפרדיגמה הישנה של ביצועים = כסף הוא די משבש כאן. מולו כרגע יש רכב רלוונטי אחד, קוראים לו מרצדס EQA, והוא מעניק תחושה יוקרתית יותר בתא הנוסעים, בפער אדיר, אבל בכל מה שקשור לביצועים והשוואת אבזור - הפעם המרצדס לא שם בפער אדיר. עד סוף השנה יגיע לפה מתחרה שלישי - אודי Q4 e-tron שמחירו צפוי לעמוד על 300 אלף שקלים לגרסת ה-204 כ"ס. הוא יצטרך ממש להפתיע אותנו כדי לספק פה שובר שווין.

אם אתם בשוק לקרוסאובר פרימיום, ועונים על תנאי הסף של חיים עם מכונית חשמלית (טווח, אפשרות טעינה) - ביקור אצל וולוו הוא לא המלצה, הוא חובה.

מבחן דרך: וולוו XC40 P8. קינן כהן
יריית הפתיחה החשמלית של וולוו היא סופר מדויקת/קינן כהן

על הצד הטכני: וולוו XC40 P8

מנוע, הנעה: חשמלי X2, כפולה
הספק (כ"ס): 407
מומנט (קג"מ): 67.3
סוללה: 78 קוט"ש
תיבת הילוכים: אוטומטית, הילוך יחיד

מידות:
אורך (ס"מ):
443
רוחב (ס"מ): 186
גובה (ס"מ): 165
בסיס גלגלים (ס"מ): 270
תא מטען + תא קדמי (ליטרים): 452 + 31

ביצועים:
תאוצה 0-100:
4.9 שניות
מהירות מירבית: 180 קמ"ש
צריכה משולבת (מבחן): 4 ק"מ לקוט"ש

מתחרות:
כרגע: מרצדס EQA, בקרוב: אודי Q4 etron

מחיר:
300 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully